Hampaiden oikominen aikuisena
Mitähän sellainen suurinpiirtein maksaa? riippuu tietty paljon tilanteesta, mutta mulla ei oo mitään hajua missä rahoissa liikutaan.
Alahampaat on vähän vinksinvonksin ja on alkanut vaikuttaa purentaankin ja tullut jännityskipuja. Hammashoitaja suositteli oikomishoitoja, mutta sanoi ettei julkisella puolella aikuisille enää tehdä. Ihmettelen miksei niille ole lapsena tehty mitään.
Muutenkin kokemukset oikomishoitojen sujumisesta kiinnostais.
Kommentit (14)
ihan muutama vuosi sitten tehtiin aikuisillekin (2006-2007) jos purennasta oli oikeasti haittaa. Ex sai kunnalliselta puolelta oionnan itselleen, kävi muistaakseni poliklinikalla ja maksoi aina vain sen poliklinikkamaksun. Pari vuotta siinä prosessissa meni, mutta kyllä se kannatti, sen verran vinossa oli hampaat.
Kauanko kestää vetää pari milliä päällekkäin olevat etuhampaat suoraan? Meneekö tossakin 2 vuotta?
Itse olen käynyt nyt 2 vuotta oikojalla (raudat siis suussa) tänä kesänä leikataan leuka ja sen jälkeen vielä jatketaan vuosi-pari raudoilla. Joudun maksamaan poliklinikka maksut (olisko joku 27€) mutten muuta. Tämä siis sen takia, että purentavikani aiheuttaa terveydellistä haittaa, päänsärkyä, syömisongelmia, nenän kautta hengittämisen vaikeutta, jatkuvia poskiontelotulehduksia jne. Ilmaiseksi ei siis saa josei oikesti ole terveysongelmia, ei riitä että alahampaat on vähän vinot ja rumat.
yksityisellä. Riippuu tietysti lähtötilanteesta.
Diagnoosina traumaattinen syväpurenta. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään oireita ja kerroin tämän rehellisesti hammaslääkärille. Useampi erikoishammaslääkäri suositteli kuitenkin hoitoa, koska muutoin oireita varmasti alkaa iän myötä tulemaan eikä hampaat tule pysymään suussa. On tämä oikoiminen ja leukaleikkaus senverran iso juttu etten siihen kevyin perustein lähtisi.
Itse olen käynyt nyt 2 vuotta oikojalla (raudat siis suussa) tänä kesänä leikataan leuka ja sen jälkeen vielä jatketaan vuosi-pari raudoilla. Joudun maksamaan poliklinikka maksut (olisko joku 27€) mutten muuta. Tämä siis sen takia, että purentavikani aiheuttaa terveydellistä haittaa, päänsärkyä, syömisongelmia, nenän kautta hengittämisen vaikeutta, jatkuvia poskiontelotulehduksia jne. Ilmaiseksi ei siis saa josei oikesti ole terveysongelmia, ei riitä että alahampaat on vähän vinot ja rumat.
mulle siis sanottiin tämä, ettei pääse julkiselle. Syväpurennaksi taisi kutsua munkin hampaita. Hammashoitaja sanoi että voi alkaa jossian vaiheessa alahampaat painaa yläikeniin pahasti. Mulla ei siis vielä ainakaan noin paljon haittoja aiheuta. Päänsärkyä ja hammaskiveä, kun on vaikea pitää puhtaana.
Mitä hankaluuksia oikomishoito tuo mukanaan, kuinka rankka prosessi?
ap
Mullla oli ristiinpurenta, ylähampaat ei menneet alahampaiden päälle ja osa alahampaista alkoi kaatua. Hoito tehtiin YTHS:llä ja maksoi kohtuulllisesti. Mulla se kesti n vuoden ja sen jälkeen oli tukirauta takana usemman vuoden. Kyllä kanntti, olin tyytyväinen hoitoon ja tulokseen.
Älkää helvetin hullut menkö siihen leukaleikkaukseen. Minullekin ehdotettiin sitä mutta kieltäydyin. Siinähän sidotaan leuka kiinni kolmeksi kuukaudeksi, mikä tarkoittaa käytännössä juurhoitoa jokaiseen hampaaseen kun ei pääse pesemään. Myös ulkonäkö saattaa muuttua radikaalistikin.
opiskeluaikana, YTHS:llä. Eihän se maksanut juuri mitään. Raudat taisi olla vuoden verran. Sellaista yökojetta pidin muutaman vuoden ja alhaalla oli kymmenisen vuotta kisko hampaiden takana. Sitten se vain irtosi ja hammaslääkäri oli sitä mieltä, että sitä ei enää tarvita.
Suosittelen lämpimästi oikomista myös aikuisiällä!
maksaa n. 3000-4000e / jos molemmat rivit oiotaan eikä tarvita muita kirurgisia toimenpiteitä.
se tosiaan maksaa paljon. Ei oo nyt ainakaan varaa.(perheen tulot alle 1000€/kk) Mahtaakohan sossu maksaa, jos alkaa kovasti vaivaamaan?
Älkää helvetin hullut menkö siihen leukaleikkaukseen. Minullekin ehdotettiin sitä mutta kieltäydyin. Siinähän sidotaan leuka kiinni kolmeksi kuukaudeksi, mikä tarkoittaa käytännössä juurhoitoa jokaiseen hampaaseen kun ei pääse pesemään. Myös ulkonäkö saattaa muuttua radikaalistikin.
Mulla ainakin leikataan yläleuka, eli irroitetaan se ja siirretään sentin verran eteenpäin. Kiinnitetään titaanilevyillä. Ohjeena oli, että pari viikkoa pitäisi välttää pureskelua, ja sen jälkeen saa syödä mitä tahansa. Mitään ei sidota mihinkään kiinni. Iso leikkaus se kyllä on, varsinkin kun mulla tosiaan leikellään samaan syssyyn myös poskia ja nenää, mutta aika normaalisti saa tuon parin viikon vellikuurin jälkeen elää.
Mutta eiköhän noita leikkauksia ole erilaisia, vaivan mukaan. Minulle on myös ehdotettu alaleuan leikkausta, jossa leuka pistetään palasiksi ja suu pistetään kiinni useammaksi viikoksi... Ei oikein huvittanut, kun vaivoja ei toistaiseksi hirmuisesti ole. Mutta todellakin joihinkin vaivoihin hoitona on tuo "leukojen yhteen kiinnitys ja sapuskat pillillä" -hoito.
Mulla ainakin leikataan yläleuka, eli irroitetaan se ja siirretään sentin verran eteenpäin. Kiinnitetään titaanilevyillä. Ohjeena oli, että pari viikkoa pitäisi välttää pureskelua, ja sen jälkeen saa syödä mitä tahansa. Mitään ei sidota mihinkään kiinni. Iso leikkaus se kyllä on, varsinkin kun mulla tosiaan leikellään samaan syssyyn myös poskia ja nenää, mutta aika normaalisti saa tuon parin viikon vellikuurin jälkeen elää.
kuin se oli lapsena, mun kaverille ei käynyt hyvin. Leukaluu murtui.