Mitä hyötyä teillä on ollut yliopisto-opinnoista? Mulla ei just mitään.
Kommentit (55)
mutta epäsuorasti. Osallistumme monilla tahoilla yhteiskunnallisiin keskusteluihin ja jaamme tietämystämme eteenpäin. Harva humanisti sitäpaitsi jää yliopistolle "hörhöilemään" tutkimuksia. Suurin osa sijoittuu virkoihin eri puolille yhteiskuntaa, esim. yleishyödyllisiin järjestöihin, kustannukseen, museoihin jne.
Ilmeisesti sinun ja sinun kaltaisten mielestä ideaaliyhteiskunta on sellainen, jossa ei ole museoita, kirjastoja, kustantamoja tms. Jossa kukaan ei ymmärtäisi Kantia ja Sartrea tai Virginia Woolfia, tai tietäisi edes kuka Rembrandt on?
t. gradua vaille humanisti
onko museoita vai ei. Ongelma on, että kukaan ei maksa niiden ylläpidosta sulle tai muillekaan, koska ne eivät tuota yhtään mitään.
mutta epäsuorasti. Osallistumme monilla tahoilla yhteiskunnallisiin keskusteluihin ja jaamme tietämystämme eteenpäin. Harva humanisti sitäpaitsi jää yliopistolle "hörhöilemään" tutkimuksia. Suurin osa sijoittuu virkoihin eri puolille yhteiskuntaa, esim. yleishyödyllisiin järjestöihin, kustannukseen, museoihin jne.
Ilmeisesti sinun ja sinun kaltaisten mielestä ideaaliyhteiskunta on sellainen, jossa ei ole museoita, kirjastoja, kustantamoja tms. Jossa kukaan ei ymmärtäisi Kantia ja Sartrea tai Virginia Woolfia, tai tietäisi edes kuka Rembrandt on?
Se että kukaan ei palkkaa sua, ei ole mitenkään sidoksissa siihen onko museoita vai ei. Ongelma on, että kukaan ei maksa niiden ylläpidosta sulle tai muillekaan, koska ne eivät tuota yhtään mitään.
Sun logiikan mukaan kukaan ei maksa vaatteista mitään, koska ne eivät tuota. Tai ainakaan maksa vaatteesta A enempää kuin vaatteesta B.
Miten selviät päivittäisestä elämästä?
T: Huolestunut ei-humanisti
ja museot tarvitsevat työntekijänsä, jotka luojan kiitos, tässä vielä aikaa sivistyneessä kotimaassamme, ovat hyvin koulutettuja. Museot tuottavat, mutta niiden totta vieköön pitäisi tuottaa enemmän. On sääli jos kansallisen yleissivistyksen taso laskee vielä siinä määrin, että yhä harvempi pitää museoita (tai kirjallisuutta, tai kulttuuria ylipäätään) kiinnostavina. Ihmisyys kaventuu, ymmärrys pienenee.
Joka ikistä koulutusalaa tarvitaan, myös humanistista. Ja me humanistit kyllä tiedämme, ettei meille makseta päätä huimaavaa palkkaa. Tiesimme sen jo ennen yliopistoon hakemista, mutta uteliaisuutemme ja tiedonnälkämme voitti rahanahneuden ja ymmärrys korvasi valuutan.
t. onnellinen gradua vaille humanisti
opin uusia asioita, verkostoiduin, sain onnistumsen elämyksiä ja pätevöidyin siihen työhön jota nyt teen ja josta pidän paljon.
Hyödyttömälle puolelle menee varmaan se, että tykkäsin opiskella ja mulla oli hauskaa.
Mitäköhän ap tarkoittaa hyödyllä?
Opiskelen nyt seitsemättä vuotta humanistisessa, tuskin valmistun koskaan. Kivempaa olla ikuinen opiskelija kuin ikuinen työtön, mitä muuten olisin täysin ilman suhteita, työkokemusta, sosiaalisia taitoja tai käytännön lahjakkuutta.
Jos en olisi ollut yliopistossa, olisin voinut olla nykyisessä työssäni kauemmin ja olisin siis rikkaampi. Yliopisto on ehkä kehittänyt ajattelukykyäni ja saanut minut muuttamaan pois kotoa, mutta siihen ne hyödyt sitten jäikin.
joka ei ole saanut yliopisto-opinnoista juuri muuta kuin muutamat hyvät naurut. Olin suht avarakatseinen ja sivistynyt jo yo-opinnot aloittaessani, mutta ehkä vuosikausia kestänyt itsestäänselvyyksien toistelu on kasvattanut luonnetta kärsivällisemmäksi.
joka ei ole saanut yliopisto-opinnoista juuri muuta kuin muutamat hyvät naurut. Olin suht avarakatseinen ja sivistynyt jo yo-opinnot aloittaessani, mutta ehkä vuosikausia kestänyt itsestäänselvyyksien toistelu on kasvattanut luonnetta kärsivällisemmäksi.
Olette kai alun perinkin menneet väärälle alalle. Ei ainakaan kuulosta yhtään motivoituneelta. Miksi ihmeessä valitsitte yliopiston?
Ja itse en ainakaan ole törmännyt opiskelu-urani aikana itsestäänselvyyksien toisteluun. Viestisi kuulostaa huonolta provolta, ihan kuin et tietäisi mitään akateemisesta tutkimuksesta. Tai sitten olet opiskellut todella kehnosti. Joka tapauksessa olen pahoillani puolestasi.
että valmistuin tietynlaiselle alalle, joka avaa uusia mahdollisuuksia. Olen lakimies. Suoritin valmistumisen jälkeen tuomioistuinharjoittelun (eli auskultoinnin) ja sain varatuomarin arvonimen. Olen koulutustani vastaavassa työssä. Ilman koulutusta en voisi tehdä työkseni mitään sen suuntaistakaan, jota nyt teen.
Ja saako tutkinnon valmiiksi. Mulle on on todella ollut hyötyä yliopisto opinnoistani. Sain ammatin.
t. lääkäri
Ne valmistivat minut nykyiseen ja edellisiinkin työtehtäviini. Ammattikorkean opinnot eivät olisi riittäneet amiksesta nyt puhumattakaan.
Että sellainen hyöty niistä on ollut.
siinä, että sain viran, jota en ilman sitä olisi saanut.
Opin, miten kirjoitetaan sellainen raportti, jolla on vakuuttavuutta.
Opin lukemaan kirjapinon toisensa jälkeen ilman, että olisin niitä lukenut. Ts. opin priorisoimaaan ja poiminaan olennaisen. Tämä taitaa olla yksi suurimmista opeistani.
Ja tulihan aina matkan varrelta jotain jäätyä muistiinkin.
Duunarin hommia paiskon tänä päivänä ja muut samassa duunissa olevat on joko ammattikoulun käyneitä tai ihan peruskoulupohjalla. Eli hukkaan meni nekin vuodet mitä yliopistolla olin. Tutkintopapereita en ole tarvinnut kertaakaan sen jälkeen, en taida edes tietää missä ne on...
ettei kertakaikkiaan saa mitään työtä, mihin ei tarvita koulutusta. Epäillään että tuo lähtee heti, siinä on jotain vikaa tms. Ainakaan ei maisteria oteta edes haastatteluun.
Valmistumisesta on nyt kolme vuotta ja tutkintotodistuksella saisi edellä mainittua seikkaa lukuun ottamatta pyyhkiä takapuolensa, koska työkokemusta ei ole ja uusia 25-vuotiaita valmistuu tuorein tiedoin ilman työttömyyshistoriaa.
Joo, itsetuhoisuus on mielessä ajoittain, mutta pääseehän työtönkin joskus eläkkeelle.
(opetusala lukuunottamatta) niin eipä niistä yliopisto-opinnoista juuri hyötyä ole kuin yleissivistyksen kannalta.
Ensimmäisen vakituisen työsopimukseni ehtona oli valmiit maisterinpaperit. Myös myöhemmissä tehtävissäni on vaadittu ylempää korkeakoulututkintoa. Ei siitä sinänsä työssä ole juurikaan apua ollut. Ehkä ainoa, että tiedonlähteisiin osaa suhtautua kriittisesti ja toinen, ettei pelkää tarttua isoihin ja vaikeisiinkaan kokonaisuuksiin tarttumista.
hyväpalkkaisessa työssäni.
Tämän lisäksi ylempi korkeakoulututkinto on antanut minulle tavan katsoa maailmaa.
Ja hurjasti sivistystä. Aikanaan, kun tein ihan muuta työtä (johon ei vaadittu mitään koulutusta), kaverini lohdutti, että eihän yliopistossa olla ammatin saamisen takia, vaan sivistymässä. :)
Mitä alaa muuten olette opiskelleet, te joilla ei hyötyä ole ollut? Minä luin suomen kieltä ja paljon paljon muuta. Pedagogisetkin tein, joten opettajan töitä on ollut.
oman alan hyväpalkkaisen työpaikan.
t: DI