Olenko vastuussa lapsen kaverista kun on meillä kylässä?
Lapseni kaverin äiti soittelee aika-ajoin lastaan meille kylään ja leikkimään meidän lapsen kanssa.
Ihan ok, mutta miten vastuukysymykset lasten leikkiessä ulkona? Omani on saanut leikkiä pihalla yksikseen, toki välillä kurkkaan ikkunasta mitä tekee ja missä. Piha on turvallinen ja aidattu.
Tämä kaveri taas vahditaan pihalla aina ja äiti sanoikin, että lasta ei saa päästää ulos ilman aikuista.
Minua vaan ei voisi vähempää kiinnostaa enää ilta-aikaan hiekkalaatikon reunalla istuskelu, kun sitä teen työkseni jo päivisin.
Onko tilanne "talossa talon tavalla" vai pitääkö mennä vieraan tahtisesti?
Ja kyse 4v lapsista.
Kommentit (34)
Mä en oikeastaan tajua mikä tarve teillä on saada lapset leikkimään yksin vähällä valvonnalla tai jopa kokonaan ilman valvontaa. Tosiasia kuitenkin on, että Suomessa lasten yksi suurimmista ongelmista on yksinäisyys ja vanhempien kaipuu.
Ei se lapsi nyt todennäköisesti kuole siellä pihalla eikä joudu pahaan onnettomuuteen, mutta miksi pitää olla yksin?
4-vuotias on kuitenkin tosi pieni vielä. Ennen kuin joku sanoo, että niin tehtiin ennenkin. Niin tehtiinkin, kannattaa kuitenkin miettiä miksi monilla on masennusta ja miksi suomalaiset tekevät tuhat itsemurhaa vuodessa. Ehkä sen vuoksi, että aina pitää pärjätä yksin. Pienestä pitäen jo opetetaan siihen.
Niin vastaan silti.
Oma lapseni kuoli keväällä. Olin tulossa kotiin lapsieni kanssa, äitini oli mukana ja hänen mies. Minun kaikki lapset oli mukana ja olimme tekemässä ihan jokapäiväistä autotien ylitystä kun 5- vuotiaani lähti ilman lupaa tielle tai horjahti sinne, en tiedä vaikka olimme vieressä!
Tuska on kammottava enkä vaan kykene ymmärtämään minkä ihmeen takia joku vastuulliseksi itseään kutsuva aikuinen päästäisi lapsia ulos tai mahdollisesti pihatien läheisyyteen ilman että olisi lähellä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011032613439970_uu.shtml
Ja jos jotakuta kiinnostaa että Tampereen kaupunki säästää tiellä jolla voi nuoret testata autojaan ja mopojaan hyvällä suoralla jolla 40 rajoitus, tien varrella taloja joista suoraan Ristaniitynkadulle kulut taloihin niin voi allekirjoittaa vetoomuksen:
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/vetoomus_tampereen_pormestaril…
Itsellä samanikäinen tyttö. Ja en kyllä tajua missä lintukodossa nämä vastaajat asuvat jotka huoletta päästää 4-vuotiaat yksin pihalle.. Omani menee syksyllä eskariin ja kyllä vahdin vielä, tai ainakin olen paikalla vaikken joka sekunti pitäisi silmällä ulkona puistoissa.
vielä 4 vuotiaita pihalle, vaikka omani uskaltaisinkin yksin päästää pihalle. Menisin vaikka pihatöitä tekemään tai lueskelemaan pihalle. Tai sitten leikkivät meillä sisällä, jos minulla kotitöitä sisätiloissa.
istuskella pihalla samalla kun lapset leikkii? Onko sulle tosiaan noin ehdoton "ei" olla lapsille läsnä vapaa-ajalla?
että soittelee ja pyytää, että heidän lapsi pääsisi teille.
TOki voin itsekin joskus pyytää lastenhoitoapua, ja tämä toki ok. Mutta yleensä meillä päin on tapana kutsua kavereita kotiin, ei tuppautua itse kylään. Itse mennään kylään sitten kun kutsutaan.
-millainen lapsi on kyseessä,eli esim. miten lapsi osaa ylipäänsä noudattaa rajoja, toimiiko helposti päähänpistojen mukaan.
-millainen piha on esim. umpikorttelin umpiportilla lukitulla autottomalla pihalla voi jo vähän pienenpikin harjoitella yksinoloa, kunhan vanhemmat seurailevat tilannetta esim. kettiön ikkunasta...
-pihayhteisöstä ja sen tavoista. Esim. katsovatko pihapiirin aikuiset myös naapurien lasten pahimpien toilailujen perään.
Olen 3vastaajan kanssa samaa mieltä,että sisälle leikkimään jos ei ittekään jaksa oman 4v. kaa ulkona istua.Itse kyllä menisin viellä leikkiin kaveriks,4,5 vuotias haluaa olla joskus iso ja osata olla yksin ulkona.Mutta helppo neuvoa,kun ei tunne lasta.
olla yksin ulkona 4 vuotiaana. Kaverin lapset sai ja siksi en koskaan jättänyt lastani sinne leikkimään yksin vaikka pyydettiin.
Meillä ja naapurilla on eri säännöt näistä yksin olemisista ja liikkumisista, joten niin kauan kuin meidän lapsen liikkuma-ala oli rajallisempi, oltiin meillä. Nyt kun meilläkin on reviiri laajentunut, lapset ovat myös naapurissa.
4-vuotias on ihan liian pieni olemaan yksin.
Sitä ei tarvitse enää vahtia samalla lailla, kuin taaperoa, mutta ihan yksin en jättäisi. Omani täyttää parin viikon päästä viisi ja on erittäin järkevä ja luotettava, ei ikinä ole karannut tai tee mitään tyhmää, kiusaa tai muuta. Silti aina vähintäänkin tiedän, missä menee. Eli olen mukana ulkona tai seuraan ikkunasta.
Mä en myöskään ymmärrä, miksi sinulle on niin mahdotonta istua tunti siellä pihalla? Nythän on kesä ja on itsekin kivaa olla ulkona. Miksi et ota vaikka jonkun lehden mukaan ja lueskelet sitä penkillä, kun lapset leikkii? Sitä tuskin teet töissä. Minusta on aika surullista vedota siihen, että et viitsi leikkiä lapsesi kanssa, koska olet tehnyt sitä jo töissä. Sehän on suoraan lapseltasi pois! Kyllähän kokkikin lapsensa kotona ruokkii, bussikuski kuskaa harrastuksiin ja opettaja tarkistaa läksyjä jne. Kannattaa mielummin vaihtaa ammattia, kuin valittaa siitä, ettei voi edes sitä yhtä kertaa olla mukana ulkona, kun lapselle tulee kaveri kylään. Ihmettelen vain.
ei saa jättää yksin ulos. Jos et jaksa olla ulkona vahtimassa, niin sitten et ota sitä lasta teille hoitoon (leikkimään).
Nyt on kuitenkin kyse vielä niin pienistä että kaikkia tuon ikäisiä ei voi jättää yksin ulos. Itselläni on myös 4 vuotias lapsi joka ulkoilee pihalla yksin ja välillä kurkkaan ikkunasta, mutta naapurin saman ikäinen päättien isän kanssa ulkoilleessa karata joenrantaa. Isällä kesti niin kauan huomata asia että siinä välillä naapurin täti oli jo lähtenyt lapsen perään ja noin 200metrin päästä joenransta käskenyt lapsen kotiin. Sitten tuli lapsi itkien takaisin pihaan kun isä vasta pihassa etsi lasta.
Ei kyllä joku 4v ole tarpeeksi vanha oleen yksin pihalla!
ottaisin sinuna lapsen vain teille sisälle leikkimään.
Helpointa on puhua suoraan ja sanoa, että meidän MAija leikkii jo yksin pihalla ja jos lapset menevät teillä ulos, sinä et ole siellä vahtimassa. Tällöin tämä äitikään ei varmasti päästä lasta teille ulkoilemaan, jos haluaa, että aikuinen on paikalla.