'einesperhe' MeNaisissa
Lukiko moni av-mamma jutun ruokavalioiden vaihtamisesta viikoksi? Joko aihe on puitu täällä? Tiedän, että tuohon juttusarjaan etsitään ääriperheitä, mutta silti olin aika yllättynyt tuon 'einesperheen' ruokavaliosta..
Ainakin lyhyen jutun perusteella sai kuvan, että perheessä syödään viikkotolkulla samaa eineslaatikkoa, toisaalta perheenjäsenet syövät eri aikaan ja syövät kukin mitäkin. Lisukkeena valokuvassa näkyi 'roiskeläppäpitsalle' kaupan punajuurisalaatti ja mehu.
Myönnän, että meillä käytetään jonkin verran eineksiä ja puolivalmisteita. Etenkin pakastealtaasta löytyy terveellisiäkin eineksiä tai puolivalmisteita, kuten kasvissosekeitto, pinaattikeitto, perunasipulisekoitus, perunamuusiaines, monet kalatuotteet... Eineksistäkin voi valmistaa monipuolisen ruokavalion niin, että viikon eri päiville tulee keitto, laatikko, liharuoka, kalaruoka, kanaruoka... Lisukkeeksi tarjotaan tietenkin tuoreita kasviksia (erityisen kiireisenä päivänä naposteluporkkanoita ja pikku tomaatteja ei tarvitse edes pilkkoa) ja kuumennettuja pakastevihanneksia, jälkiruuaksi hedelmä. Ruokajuomana maito, piimä tai vesi ja perhe syö edes melkein aina yhdessä ja samaa ruokaa, jonka vanhemmat suunnittelevat.
Kommentit (42)
Aloin kyllä miettiä, oliko juttu provo??
"Perunoiden kuorimiseen menee järkyttävän paljon aikaa, ja muusin teko kokonaan itse vaivalloista"
Teki lasagnen valmisaineksista - ei tulisi ikinä mieleenkään, ei ole vaikea tehdä alusta asti itse!Siis oikeasti, jos sellaisia "ruuanlaittajia" on enemmänkin tässä maassa, niin eipä ole ihme, että adhd kukkii!
no enpä minäkään juuri perunoita kuori ja lasagnen teen aina valmisaineksista. Ja silti kolme tervettä, ei adhd-poikaa kasvaa hyvin:) Elämä on valintoja, itse en nauti ruuanlaitosta, mutta en kyllä syö pahanmakuisia eineksiäkään (esim. Saarioisten pizzat...).
eniten se, että kun einesperheen äiti yritti laittaa kotiruokaa, niin yhtenä päivänä onnistui laittamaan alusta asti itse. Muutoin oli esim. sipulikeittoa lihapullataikinassa ja lasagnekastikkeet pussista. Ei mikään ihme, että maku ei juuri eronnut eineksestä. Ja joka päivä oli jauheliharuokaa. Onkohan einesmamma edes huomannut, että kylmätiskistä löytyy esim. kananrintafileitä ja kalaa?
Juu, minä mietin myös tätä.. Ainakin itse tarkoitan, jos mainitsen että meillä syödään pari kertaa viikossa einestä tai puolivalmista, että vaikkapa lasagneainekset joihin sekoitetaan jauheliha on nimenomaan sitä meidän perheen einestä! Tai perunamuusiaines, johon sekoitetaan vesi, on myös einestä, eikä ruuanlaittoa.
2 lasta + isi ja äiskä -idyllissä klo 8-16/ma-pe -työaikoineen...
Meillä on sikäli onnekas tilanne, että voin ostaa pikkurahalla hyvää kotiruokaa tuttavalta, joka on lounasravintolayrittäjä. Muuten menisi eineksiksi. En yksinkertaisesti käsitä, millä ajalla opiskeleva & töissäkäyvä kahden lapsen yh laittaisi luomusuperhomemade -sapuskat kaiken muun keskellä jok'ikinen (arki)päivä.
Mitähän lapset olisivat mieltä äidistä, joka päättäisi muuttaa ne pari tuntia lasten kanssa vuorokaudessa kattilan kyttäämikseksi...? Varmaan se vartti ihanan kotiruuan äärellä korvaisi koko homman...
eniten se, että kun einesperheen äiti yritti laittaa kotiruokaa, niin yhtenä päivänä onnistui laittamaan alusta asti itse. Muutoin oli esim. sipulikeittoa lihapullataikinassa ja lasagnekastikkeet pussista. Ei mikään ihme, että maku ei juuri eronnut eineksestä. Ja joka päivä oli jauheliharuokaa. Onkohan einesmamma edes huomannut, että kylmätiskistä löytyy esim. kananrintafileitä ja kalaa?
No kyllä kotiruokaäidilläkin oli omat ihmeelisyytensä. Häntä huolestutti miten makaroonilaatikko riittää koko perheelle. Mitä jos ostaisi vaikka kaksi tai jopa kolme pakettia?
makaronilaatikosta riittämään kuudelle :O
Einesperheen äiti oli väitöskirjantekijä, eli todistettavasti fiksu ainakin jollain osa-alueella, mutta järkyttävä einesmäärä hirvitti itseänikin. En haluaisi lapsilleni syöttää suolaisia ja lisäaineellisia eineksiä, vaikka itse syönkin mitä sattuu.
Eikös tää eines-mamma tehnyt jauhelihakastikettakin valmiskastikkeesta/kastikepurkista ja syötti tätä sitten perheelle aitona kotiruokana kahtena päivänä, yhtenä päivänä perunoiden ja toisena päivänä spagetin kanssa? Missä luovuus? Onko jollakin todella näin vähän mielikuvitusta?
Jo pelkkä perunoiden peseminen ja kuoriminen oli hänelle liian työlästä. Eikös lettujenkin paistaminen ollut aivan liian raskas toimenpide ja tiskiäkin tuli astianpesukoneeseen hänen mielestään ihan liikaa...
Molemmat kävivät töissä ja äiti teki väikkäriä, joten miksi ihmeessä hänellä pitäisi olla vielä päävastuu ruuanlaitostakin.
esimerkiksi pakasteperunasuikaleet eroaa kaupan nahistuneista itse kuorituista ja viipaloiduista perunoista? Ei ainakaan maussa, ajansäästönä kyllä ;-)
Ja ei kai kanasuikaleet mitään eineksiä ole, niistähän juuri tehdään "oikeaa" ruokaa. Entäs nakit, ne on eineksiä jos tarjoillaan valmiiden perunatuotteiden kanssa ja kunnon ruokaa nakkikeitossa?
esimerkiksi pakasteperunasuikaleet eroaa kaupan nahistuneista itse kuorituista ja viipaloiduista perunoista? Ei ainakaan maussa, ajansäästönä kyllä ;-)
pilkon yleensä kaikki perunaviipaleet itse, jos sellaista ruokaa teen. Viime viikolla ostin pakkasesta jotain perunasuikalepakastetta. Makuero on huomattava.
Nahistuneita perunoita en osta.
Tietämättä sen enempää tuollaisen uratykin kiireistä, viikonloppuisin voi tehdä ison satsin ruokaa alkuviikoksi ja sitten keskellä viikkoa toisen kerran loppuviikkoa varten. Ei siellä keittiössä joka ilta tarvitse huhkia ja toisaalta, lapset voi ottaa hommaan mukaan.
En tuomitse eineksiä sinänsä mutta jos niitä syödään ihan pelkästään, menee vähän yli.
Ja tosiaan pelkkää jauhelihaa. Kuulostan varmaan niuholta mutta kyllä jää lapsen kasvulle tärkeitä vitamiineja saamatta.
2 lasta + isi ja äiskä -idyllissä klo 8-16/ma-pe -työaikoineen... Meillä on sikäli onnekas tilanne, että voin ostaa pikkurahalla hyvää kotiruokaa tuttavalta, joka on lounasravintolayrittäjä. Muuten menisi eineksiksi. En yksinkertaisesti käsitä, millä ajalla opiskeleva & töissäkäyvä kahden lapsen yh laittaisi luomusuperhomemade -sapuskat kaiken muun keskellä jok'ikinen (arki)päivä. Mitähän lapset olisivat mieltä äidistä, joka päättäisi muuttaa ne pari tuntia lasten kanssa vuorokaudessa kattilan kyttäämikseksi...? Varmaan se vartti ihanan kotiruuan äärellä korvaisi koko homman...
Ainakin ap:lla oli pointtina juuri se, että vaikka aikaa ja intoa ruuanlaittoon ei olisi, voisi eineksistäkin koostaa terveellisemmän ja monipuolisemman ruokavalion, käyttää lisukkeena vihanneksia, ruokajuomana maitoa jne. Ja on myös ruokia, joiden valmistamiseen ei oikeasti mene 15 min enempää aikaa.
Terveellinen viikon einesruokalista (nopeasti puolivalmiista tehtävä) voisi olla ap:n mielestä vaikkapa:
- pinaattikeitto, kananmuna, ruisleipä, hedelmä, maito
- paahdetut kanafileet eineshyllystä (ei nugetti!), pakasteperunamuusiaines (joka ei sisällä muuta kuin perunaa), naposteluporkkanat, pikku tomaatit, maito
- lohikeitto pakastekeittovihanneksista, joka sisältää perunaa, lohikuutiot pakastealtaasta, suolaton liemijauhe, pippuriseos, ruisleipä, juusto, maito, hedelmä
- jauheliha (paistettava itse), valmiskastike (valitse luomu), makaroni, valmiiksi pilkottu salaatti pussissa, pikku tomaatit, kurkku (pilkottava itse)
- kalafileet pakastealtaasta, eilisen makaronin jämät, eilisen salaatin jämät, kermaviilikastike (ripaus suolaa, sokeria, pippuria, sinappia, appelsiini- tai sitruunamehua, yrttiseosta)
- noutoruoka kiinalaisesta
En yksinkertaisesti käsitä, millä ajalla opiskeleva & töissäkäyvä kahden lapsen yh laittaisi luomusuperhomemade -sapuskat kaiken muun keskellä jok'ikinen (arki)päivä.
No älä käsitä. Itse olen ollut neljän lapsen vuorotyössäkäyvä yh, ja kyllä silti syötiin lähes kaikki ruoka itsetehtynä. Mikä siitä ajasta lapsilta on pois, kun sen ruoan tekee edellisenä iltana kun lapset nukkuu?
Makaronilaatikko tai kinkku/janssoninkiusaus kypsyy siellä uunissa itsekseen kun äiti surffaa netissä. Ja joku jauhelihakastike tulee vartissa. Mitähän kattilaa tarvitsee vahdata kahta tuntia? En ymmärrä?? Ostan joskus lounaaksi lapselle Saarioisten lihaperunasoselaatikkoa, siinä ei ole lisäaineita eikä mitään muutakaan mitä en itse laittaisi ruokaan.
Mainion jutunaiheen olivat kyllä keksineet, ja persoonalliset perheenäidit. En minäkään ymmärtänyt tuota jatkuvaa taivastelua siitä, miten ruoanlaitto vie hirveästi aikaa. Onko pakko vääntää perunamuusia, jos voi keittää vaikka pastaa? Tuntuu, että "einesäidillä" ei oikein ajatus toiminut ja halusi puoliväkisin osoittaa, että joo-o, työlästä on.
En minäkään tee pottumuusia, jos nälkä on jo hirmuinen. Silloin improtaan jotain nopeampaa. Huomasin myös saman kuin muutkin tässä ketjussa: ei koskaan esimerkiksi wokvihanneksia tai mitään vastaavaa ruokalistalla, josta saisi nopeasti aterian perheelle. Siihen vielä joku protskunlähde ja vaikka nuudelit, niin luulisi uppoavan.
Mutta eihän se toimi, jos nainen joutuu ainoana kantamaan vastuun perheen ruokahuollosta pitkien työpäivien päälle, eikä mitään suunnitella etukäteen.
2 lasta + isi ja äiskä -idyllissä klo 8-16/ma-pe -työaikoineen... Meillä on sikäli onnekas tilanne, että voin ostaa pikkurahalla hyvää kotiruokaa tuttavalta, joka on lounasravintolayrittäjä. Muuten menisi eineksiksi. En yksinkertaisesti käsitä, millä ajalla opiskeleva & töissäkäyvä kahden lapsen yh laittaisi luomusuperhomemade -sapuskat kaiken muun keskellä jok'ikinen (arki)päivä. Mitähän lapset olisivat mieltä äidistä, joka päättäisi muuttaa ne pari tuntia lasten kanssa vuorokaudessa kattilan kyttäämikseksi...? Varmaan se vartti ihanan kotiruuan äärellä korvaisi koko homman...
Ainakin ap:lla oli pointtina juuri se, että vaikka aikaa ja intoa ruuanlaittoon ei olisi, voisi eineksistäkin koostaa terveellisemmän ja monipuolisemman ruokavalion, käyttää lisukkeena vihanneksia, ruokajuomana maitoa jne. Ja on myös ruokia, joiden valmistamiseen ei oikeasti mene 15 min enempää aikaa. Terveellinen viikon einesruokalista (nopeasti puolivalmiista tehtävä) voisi olla ap:n mielestä vaikkapa: - pinaattikeitto, kananmuna, ruisleipä, hedelmä, maito - paahdetut kanafileet eineshyllystä (ei nugetti!), pakasteperunamuusiaines (joka ei sisällä muuta kuin perunaa), naposteluporkkanat, pikku tomaatit, maito - lohikeitto pakastekeittovihanneksista, joka sisältää perunaa, lohikuutiot pakastealtaasta, suolaton liemijauhe, pippuriseos, ruisleipä, juusto, maito, hedelmä - jauheliha (paistettava itse), valmiskastike (valitse luomu), makaroni, valmiiksi pilkottu salaatti pussissa, pikku tomaatit, kurkku (pilkottava itse) - kalafileet pakastealtaasta, eilisen makaronin jämät, eilisen salaatin jämät, kermaviilikastike (ripaus suolaa, sokeria, pippuria, sinappia, appelsiini- tai sitruunamehua, yrttiseosta) - noutoruoka kiinalaisesta
Auts. Ihan kuin koulu ruokalista. Tiedän että tuollaista on suomalaisten käsitys terveellisestä ruoasta, mutta silti kuulostaa ihan kauhealta. Anteeksi Ap.
Meillä tehdään itse 50% ruoasta, mutta en silti saa aikaiseksi tuollaista pääruoka, sivuruoat ja lisukkeet ruokalistaa. Sulta puuttui vaan raastettu porkkana+puolukkasurvoslisuke (vai mikä se oli, jota koulussa oli välillä tarjolla)..
Minkä alan ihmisiä nuo eineksiä syövät olivat?
Yritysmaailmassa olettaisin olivat molemmat, sekä perheen isä että äiti. Nainen teki lisäksi väitöskirjaa ja aihe taisi liipata aikas läheltä tätä einesaihetta. Olikohan tyyliin asenteet eineksiä kohtaan ja tähän liittyvä arvomaailma tms.
tietyissä sykleissä, eli joskus on eineskausi, sitten taas vältetään eineksiä ihan tolkuttomasti jne.
olisi tosi vaikeaa opetella sellaiseen, kun on tottunut syömään ihan kotiruokaa. Joskus, jos jotain einespuolta on tullut maistettua, ensimmäinen havainto on, että onpa suolaista!
Minusta ruuanlaitto on kivaa. Ja helppoa. Ja tosi nopeaa, jos haluaa nopeaa ruokaa. Eilenkin esimerkiksi pieniä uusia perunoita ja hirvenfilettä savustuspussiin ja grilliin. Lautaselle salaattia, tomaattia ja kurkkua. Varsinaiseen "työhön" meni n. 10 minuuttia.... Kyllä kotiruoan tekeminen pääsääntöisesti on kiinni siitä, viitsiikö tehdä, harvoin se ajasta on kiinni. Jos olisimme niin järkyttävän kiireisiä, ettei aikaa olisi edes pikariisille ja kanakastikkeelle, niin tekisin ruokia pakastimeen pahoja päiviä varten.
ajanpuutteen takia, vaan laiskuuden ja kiireen sekamelskan vuoksi :)
Siis "einesperheeksi"..
Tuntuu että se on nykyään niin paheksuttua.
Aika paljon kyllä minunkin mielestä eineksiä tuntuivat syövän, vaikka itsekin kyllä niitä käytän. Ehkä noin kerran viikossa meillä eineksiä ruoaksi, tosin vaihtelee aika paljon tuokin kiireiden mukaan.
meilläkin menee kausittain, välillä teen paljon itse ja välillä tulee laitettua enemmän puolivalmista, joskus 'täyttä' einestä. Siinä mielessä ymmärrän molempia osapuolia, joskus ruuan tekeminen on minustakin helppoa ja nopeaa, joskus taas ei :)
Pyrin kuitenkin 'korvaamaan' einesten käyttöä sillä, että valitsen vaikkapa pakastealtaasta kalatuotteita, koska tuoretta kalaa ei tule tehtyä niin usein, ja tarjoan lisukkeena vihanneksia ja hedelmiä.
Lähinnä alkoi ärsyttämään tuon jutun yksipuolisuus ja toisaalta ajattelin ihan vinkkinäkin kirjoitella, että vaikka jossain perheessä syötäiin pelkkää einestä, sen ei tarvitse olla pelkkää roiskeläppää ja majoneesisalaattia.
No kyllä kotiruokaäidilläkin oli omat ihmeelisyytensä. Häntä huolestutti miten makaroonilaatikko riittää koko perheelle. Mitä jos ostaisi vaikka kaksi tai jopa kolme pakettia?