Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää nämä rahankeräykset työpaikalla !!!

Vierailija
05.06.2011 |

Taas tänään tuli tekstiviesti työkaverilta "sun osuus x.n pojan yo-lahjasta on 25 e, maksa huomenna töissä ".

Mua ei oltu kutsuttu juhliin eli en tietenkään siellä ollut, en tiedä oliko ketään, en ole poikaa ikinä edes nähnyt. Miksi ihmeessä mun pitää osallistua kimppalahjaan, joka vielä ilmoitetaan juhlien jälkeen ?

Sama työkaveri osti mulle talven jälkeen sukkia.

Mä kävelen paljon työmatkoja talvella ja mun hyvät talvikengät ovat vähän liian isot, käytän niitten kanssa 3 paria sukkia. Joskus nämä sukat ovat vähän rikki ja se ei haittaa, koska työpisteellä on ehjät ja siistit sukat. Hän oli nähnyt kaupassa myytävänä kasan sukkia, toi ne töihin ja ilmoitti olen velkaa hänelle 15 euroa ja laittoi sukat pöydälle. Siinä sitten selitin käytän rikkinäisiä sukkia, koska niitä on kaapissa, ne on ihan käyttökelpoisia ja minulla ei ole aikomustakaan ostaa uusia sukkia talveksi.

Kiva sitten kuulla päänaukomista takana kun en osallistunut tuntemattomien kimppalahjaan. Tälläiset asiat pitää sopia ekaksi eikä vaan laittaa toisten puolesta nimiä alle ja pyytää rahaa.

prk mikä loppu kauniille ja pitkälle viikonlopulle !

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on työpaikalla käytävä avoin keskustelu noista pelisäännöistä. Eli miten rahaa kerätään, millaisia summia ja kenen lahjaan. Ja erityisesti siitä on ilmoitettava, miten osallistumisesta ilmoitetaan.

Ei noin voi menetellä.

Vierailija
2/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä tapauksessa tämä kollega yhtäkkiä huomas ettei x.n pojalle ole lainkaan kerätty rahaa ja hän päätti sen hoitaa tosta vaan pois alta.

Tajuan sen että kun tälläisiä keräyksiä kerätään siinä helposti menee parikin viikkoa aikaa mutta siis oikeesti !!! Jos jokainen antaa 25 euroa ja meitä on kuitenkin yli 20 työpaikalla, siis meidän tiimissä on vissiin aika outoa että äidin työkaverit antavat 500 euroa eikä ketään ole edes kutsuttu.

Joo, huomenna taatusti aiheesta puhutaan. Tai muut avaa lompakon ja mut haukutaan pihiksi.

ap joka on punainen kiukusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laitettu ihan paperille, että mitä saa vauvan syntymästä, 50-v. synttäreistä, naimisiinmenosta jne. Työntekijän ylioppilaslapsi saa 70 euroa ja työntekijöitä meillä on 80. Kaikki lahjat lasketaan yhteen ja ne kerätään neljä kertaa vuodessa jälkikäteen.

Vierailija
4/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna olin kutsuttuna vieraana läheisen työkaverin lapsen lakkiaisissa. Vein silloin tietysti oman lahjan, arvo 20 euroa. Ihan sopiva minusta aika vieraalle ylioppilaalle.

Vierailija
5/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laitettu ihan paperille, että mitä saa vauvan syntymästä, 50-v. synttäreistä, naimisiinmenosta jne. Työntekijän ylioppilaslapsi saa 70 euroa ja työntekijöitä meillä on 80. Kaikki lahjat lasketaan yhteen ja ne kerätään neljä kertaa vuodessa jälkikäteen.

Maksaako työantajanne ilmoittamasi lahjoitukset vai kerääkö työnantaja kaikilta työntekijöiltä kyseiset summat 4 kertaa vuodessa ?

Vierailija
6/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä työpaikalla ovat. Ja sittenkin kysytään haluaako osallistua xx:n lahjaan.

Vierailija
7/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsemme keskuudestamme kolme järjestelemään pikkujoulut ja muuta virkistystoimintaa. Nämä myös ostavat lahjat ja lahjakortit ja pitävät kirjaa kuluista.

Ketään ei pakoteta mihinkään. Osan lahjoista maksaa työnantaja, joissain työnantaja ja työntekijät antavat erilliset lahjat. Ylppärimuistamiset tulevat vain työkavereilta. Olen kymmenen vuotta ollut samassa työpaikassa, ja yksi ei tähän mennessä ole halunnut osallistua. Se on ihan ok.

Vierailija
8/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitetaan että tämmöinen merkkipäivä tms on tulossa, halukkaat voi tuoda haluamansa summan jolla osallistuvat lahjaan. Mä oon antanut yleensä max 5e, en ikinä laittais työkaverin lahjaan enempää.

Vierailija
9/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimensä saa korttiin kun maksaa jotain. Summa voi olla ihan vaikka 50 senttiä. Lopuksi lasketaan paljonko kertyi ja päätetään sitten mitä rahoilla ostetaan.

Yleensä rahaa kertyy 100-150€. Työkaverien lapsille ei todellakaan kerätä rahaa.

Ilmoitetaan että tämmöinen merkkipäivä tms on tulossa, halukkaat voi tuoda haluamansa summan jolla osallistuvat lahjaan. Mä oon antanut yleensä max 5e, en ikinä laittais työkaverin lahjaan enempää.

Vierailija
10/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin. Mutta ei meillä mihinkään työkavereiden kakaroiden juttuihin mitään hankita, lapsen syntymään toki, koska se on voimakkaasti vanhemman asia, mutta ei siihen lapsen elämään lahjuksia työnnetä enää sen koommin.

Enkä ymmärrä miksi tuntemattomien kakaroiden lahjoihin pitäisi millään tapaa osallistuakaan.

Vierailija
11/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Pohjanmaalla on hyvä systeemi. Pankeissa ja monella työpaikalla on mahdollisuus muistaa kevään ylioppilaita rahalla. Summa ei tule juhlakalun tietoon. Pankissa täytetään lappu, viedään kassalle ja maksetaan haluttu summa. Monilla työpaikoilla on rahankeräyslistat ja -lippaat. Kukin saa muistaa oman omantunnon mukaan tai olla muistamatta.

Vierailija
12/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä ne sovitaan ja kerätään etukäteen. Juuri työkaverin lapselle kerättiin 5 euroa per pää yo-lahjaa. Sitten ne jotka pääsivät kävivät juhlassa (2 meni). Meillä on aika tiivis työyhteisö ja olen kaikkien kanssa ystävä myös työn ulkopuolella edes jonkin verran, joidenkin kanssa lähemmin. Meillä yleensä nimenomaan halutaan muistaa jotenkin. Toki meilläkin on kaksi sellaista jotka eivät haluaisi oikein mihinkään osallistua ja sitten tekevät selväksi että hammasta purren osallistuvat. Olen yrittänyt osaltani sanoa ettei tarvitse osallistua jos ei haluaisi. Ja aina kun ehdotetaan keräystä niin ovatkin vastaan. Ymmärrän että on noloa jäädä pois jos kaikki muut laittavat, mutta minkäs teet. Ymmärtäisin, jos muuten eivät olisi tekemisissä kuin töiden kautta, mutta kyllä ovat kyytiin heti änkeämässä jos jonnekin teatteriin tai tapahtumaan on menossa. Silloin kyllä ollaan NIIN samaa porukkaa.

Vierailija
13/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja siis antaa työntekijälle lahjan, kun lapsi pääsee ylioppilaaksi. Vähän tuntuu vanhalta jäänteeltä jostain, varsinkin kun maisteriksi tai tohtoreiksi valmistuneita OMIA työntekijöitä ei muisteta mitenkään.

Yhdessä vaiheessa vedettiin kovasti herneet nokkaan siitä, että tuoreita isovanhempia ei muisteta mitenkään. Se on ainakin asia, jossa sillä työntekijällä itsellään ei ole mitään osuutta. Onneksi ei toteutunut. Siinä oltaisi nimittäin kerätty kukkarahat muilta työntekijöiltä.

Vierailija
14/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Pohjanmaalla on hyvä systeemi. Pankeissa ja monella työpaikalla on mahdollisuus muistaa kevään ylioppilaita rahalla. Summa ei tule juhlakalun tietoon. Pankissa täytetään lappu, viedään kassalle ja maksetaan haluttu summa. Monilla työpaikoilla on rahankeräyslistat ja -lippaat. Kukin saa muistaa oman omantunnon mukaan tai olla muistamatta.

mutta on harmillista kun lista pitää muistaa kieltää pankista, ellei aio pitää juhliakaan. Jos lista on, on juhlienkin oltava joko ns. yleiset, tai sitten kutsua kaikki muistaneet..

Vierailija
15/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä työntekijöiden lasten lakkiaisiin kerätä mitään, ei heitä muisteta mitenkään. eRi asia sitten, jos joku kutsuu lähimmän työkaverinsa juhliin. Mutta ei kollektiivisesti työpaikalta tollaisessa tilanteessa mitenkään muisteta.

Työkavereita muistetaan, jos saa lapsen, täyttää 50 tai menee naimisiin. Useinmiten niin, että ensin on keräys, jokainen laittaa mitä laittaa ja sitten katotaan, paljon tuli rahaa. Joskus on jollekin vauvalle joku ostanut jotain ja ilmoittanut, että jos haluat olla mukana lahjassa, osuus olisi 2-3 euroa. Ei sen enempää. Ja jokainen valitsee, onko mukana vai ei.

25 euroa kuulsotaa musta tosi paljolta yhden osuudeksi lakkiaislahajasta, jos juhliin ei ole edes kutsuttu ja jos lasta ei edes tunne. Tuossa tilanteessa ei ole mikään pakko osallistua lahjaan.

Jos mun lapsi kirjottaisi yo:ksi, ja saisi mun työkavereilta jonkun lahjan/lahjakortin, johon jokainen olisi laittanut á 25 euroa, olisin erittäin vaivaantunut. Mulle ei tulisi mieleenkään kutsua meille lakkiaisiin mun työkavereita, ei olla sillä tavalla vapaa-ajalla tekemisissä.

Sulla on ap kaksi vaihtoehtoa, joko maksat ja mukaudut systeemiin tai sanot suoraan, että et halua osallistua ko lahjaan.

Mä muistan mielelläni lähimpiä työkavereita, mutta meilläkin menee joskus överiksi, kun isossa organisaatiossa kerätään lahjaa jollekin, joka on jossain ihan toisella osastolla eikä häntä välttämättä edes kunnolla tunne. Ja jos työpaikalla järjestetään joku kahvitilaisuus, niin aina ei edes kutsuta kaikkia, jotka ovat lahjaan osallistuneet, mikä on musta tosi outoa.

Vierailija
16/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 25 euroa! Sen olisin ymmärtänyt että jokainen laittaa jonkun euron tai kaksi mutta tuo nyt jo menee yli. Meillä oli entisellä työpaikalla jatkuvaa rahankeruuta. Kun oli iso henkilökunta niin aina joku täytti pyöreitä taijoku meni naimisiin tai pyöräytti vauvan. Itseäni alkoi vituttamaan koko rahankeruu siinä vaiheessa,jos ei sattunut olemaan rahaa töissä mukana, niin sitten oltiin turpa pitkällä! Tämä vielä sen vuoksi huvittavaa, että aina painotettiin että osallistuminen vapaaehtoista. Itse en laita rahaa sellaisten ihmisten lahjoihin, keitä en edes tunne.

Kun aloitin tuossa kyseisessä työpaikassa, multa tultiin tenttaamaan rahaa sellaisen työntekijän läksiäislahjaan ketä en ollut koskaan edes tavannut. Kyllä kannattaa työpaikalla hieman sopia pelisäännöt noihin rahankeruisiin. Jos halutaan jotakuta muistaa niin jokaiselta sopiva summa on juurikin tuo euro tai pari.

Vierailija
17/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa työpaikalla hieman sopia pelisäännöt noihin rahankeruisiin. Jos halutaan jotakuta muistaa niin jokaiselta sopiva summa on juurikin tuo euro tai pari.

mutta jokainen maksaa sen mukaan, minkä kokee itse kohtuulliseksi. Se voi olla toiselta euro, kun läheisempi työkaveri saattaa laittaa muutaman kympin, kolmannen jättäessä osallistumatta. Ja se on ihan oikein ja kohtuullista.

Meillä lähtee sähköpostilla viesti, jossa kerrotaan keräyksen taustat (ja tavoitteet, jos niitä on, lähinnä teema tyyliin "kalastustarvikkeita" jne.).

Jokainen voi käydä kirjoittamassa nimensä korttiin ja lahjoittaa mitä haluaa, tai olla lahjoittamatta. Eikä siitä ketään syyllistetä, tai summia kirjata.

Vierailija
18/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 euroa olisi jo ihan ok keräys. 25 euroa en antanut edes kaikille niille kenen juhlissa käytiin. Oli sen verran monet juhlat lauantaina, ja tähän kesäkuuhun osuu vielä häät ja 50 v päivät.

Vierailija
19/27 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se lahjasumma tulee ylioppilaalle tietoon täällä Pohjanmaallakin. Ylioppilashan saa pankista kuittinipun, jossa lahjanantajien tervehdykset ja lahjasummat.

Vierailija
20/27 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on sillä aikaa ollut n. 8 rahakeräystä

- 2 eläkkeelle lähtijää (5€ per lähtijä) (toiseen keräykseen en osallistunut, sillä olin juuri tullut taloon, enkä ollut edes nähnyt eläkkeelle lähtijää. Toiseen jouduin "pakon edestä" osallistumaan, kun työkaveri vei rahalipasta pois ja ihmetteli kun nimeäni ei ollut listassa. En kehdannut olla osallistumatta, vaikka henkilö oli toiselta osastolta, en juuri tuntenut.)

- 3 vauvamuistamista 3-4€ kpl. (Kahteen osallistuin, sillä työntekijät olivat omalta osastolta. Yksi oli melko vieras nainen toiselta osastolta, en osallistut.)

- 1 häämuistaminen (muistaakseni n. 3-5€, en osallistunut, sillä olin juuri tullut taloon, ja tätä kyseistä työntekijää en ollut edes nähnyt, vaikka myöhemmin ollaankin oltu tosi paljon tekemisissä)

- 1 sairaslomamuistaminen (osaston esimiestasolla oleva henkilö sairastui ja joutui olemaan aika pitkään poissa. Taidetttiin muistaa kukkakimpulla+ jotain muuta n.3€ henkilö, osallistuin tottakai)

- 1 "tuuraaja" muistaminen (sairastunutta esimiestä tuli sijaistamaan omalta lomaltaan tosi mukava henkilö, joka pelasti meidät aika pahasta pulasta. Oli n. 3kk töissä ja kun lähti, ostettiin kitokseksi kukkia+ jotain muuta n. 3€)

Eli jos oisin osallistunut kaikkiin noihin keräyksiin, se olisi kustantanut mulle jotain reilu 30€. Mielestäni aika paljon. Nyt olen selvinnyt n. 17€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi