Erityislapset ja stipendit...
Hassua, että erityislasten saamasta kannustuksesta tulee älämölöä. Kyllä minä ainakin tajuan, että vaikkapa joku lukihäiriöinen adhd, joka saa vaikkapa 8,5 keskiarvon on taatusti tuon saavutuksen eteen joutunut aika paljon enemmän tsemppaamaan ja tekemään töitä kuin oma tavislapseni, joka saa tuollaisen keskiarvon vain ilmestymällä tunneille. Ja niin tajuaa lapsenikin.
Kommentit (7)
Minustakin nimenomaan siitä tsemppaamisesta ja rajojensa ylittämisestä pitää palkita, eikä siitä, että on luonnonlahjakkuus.
Silloin kun itse olin peruskoulussa ja lukiossa minusta tuntui, että stipendit ja muut palkinnot menivät aina niille, joiden vanhemmat olivat opettajia. Pidin sitä silloin sisäpiirin kieroiluna. Myöhemmin opin ymmärtämään, että ehkä opettajien lapset saivat kotona tukea koulunkäynnilleen, ymmärrystä, apua ja neuvoja paremmin kuin me sähköasentajien ja leipurien lapset ja siten saivatkin parempia arvosanoja useammista aineista.
Siltikin mielestäni ne stipendit ja muut kunnianosoitukset kuuluisivat niille, jotka ihan oikeasti ovat kovasti tehneet työtä edistyäkseen. Mieluummin siis stipendi sille, joka on nostanut arvosanan edellisen todistuksen kutosesta kasiin kuin sille, joka saa aina ysin vain sillä, että on paikalla.
on erityislapsi! Hän on erityiskoulussa ja ajatella, että sieläkin tosiaan annetaan stipendejä!! Kyllä nyt kateellisia AV mammoja ottaa päähän. Erityiskoulun jokaiselta luokalta valitiin 2-3 stipendin saajaa. Aika iso jakelu siis : ) Varsinkin kuon luokilla on 5-10 oppilasta.
Erityislapset jos jotkut ansaitsevat stipendinsä.
Eikä stipendejä pitäisi jakaa vain tietyn oppiaineen menestymisen vuoksi. Kauheeta jos pahin koulukiusaaja saa stipendin!! .. vaikka olisikin itse nero fysiikassa!
Tai joku itsekäs Lissu ykköseltä joka muistaa kannella joka kävynkäännön opettajalle saparot olalla keikkuen!
Niin se vain menee.
Mutta opettajahan voi myös antaa luokkastipendin ihan tavallisella luokalla sen kympinoppilaan sijasta sille ylivilkkaalle, joka on piiskannut itseään olemaan ihmisiksi tunneilla ja keskittymään ja oppinut hienosti kasin arvoisesti. Ja sekin on reilua.
Itsensä voittaminen on tosi kova juttu. Ainakin minusta.
ap
ÄLYKKÄÄMPI kuin se "tsempannut" 8,5:n aivohäiriöpoika! Se älykkäämpi ansaitsee sen stipendin koska on parempi!
Mutta eikö silloin se älykäs lapsi osaa iloita siitä älykkyydestään ilman stipendiäkin? ;-)
Oikeasti, ehkä stipendejä pitäisi jakaa eri sarjoissa sekä luontaisesta älykkyydestä että kovasta tsemppaamisesta.
Minusta on vain hienoa, että erityislapsiakin huomioidaan.