Rankaisiko opettaja 1-luokkalaistani "arkuudesta"??
Tuli jotenkin sellainen mieli ja olo kun todistuksessa on äidinkielen vuorovaikutus-kohdassa arvosanana C eli kohtalainen.
Kuitenkin muut kohdat esim äidinkielessä (keskusteluihin osallistuminen, kuunteleminen, lukeminen, tekeminen jne) on kohdassa B ja A eli erinomainen ja hyvä.
Huhtikuussa kys opettaja totesi, että lapsella menee hyvin vaikkakin on edelleen hieman arka.
Kommentit (36)
Miten itse arvioisit oppilaan vuorovaikutustaitoja ja minkälaisia arvosanoja antaisit?
Äärimmäisen arat eivät ole lahjakkaita vuorovaikutuksessa. Ei siinä ole kyse rangaistuksesta vaan siitä, että lapsesi ei kykene hyviin vuorovaikutustaitoihin. Osa aroistakin lapsista toki kykenee ottamaan muut huomioon ja toimimaan esim. ryhmätöissä rakentavina tekijöinä mutta todella arat eivät tähän kykene. Miksi ihmeessä sitten siinä vuorovaikutuskohdassa pitäisi lasta palkita olemattomista taidoista? Eihän adhd-pojallekaan anneta käytöksestä kiitettävää eikä kukaan ajattele, että poikaa rangaistaan adhd:n takia.
Käsittääkkseni vuorovaikutus äidinkielessä ei voi samaan aikaan olla ns "osallistuva" ja "ok" ja sitten C-kohdalla samalla. Eli kun äidinkielessä on 3 kohtaa joita arvioitu niin 1 kohdassa C ja 2 kohdassa B.
ap
niin onhan se vuorovaikutusta heikentävä seikka.
Ei ne opettajat kiusallaan niitä arviointeja tee,ainahan sitä toki haluaisi omille lapsilleen vain hyviä arvosteluja.
ja hän voisi saada juuri tuollaiset tulokset: Eli läksyt osaa, mutta silti se vuorovaikutus takkuaa, eikä hän ole se eturivin innokas kirkassilmä viittoja koskaan.
vuorovaikutusjuttuja, päinvastoin lasta on kehuttu kaikkien kanssa hyvin toimeen tulevaksi ja kivaksi/hyväksi kaveriksi ja kaveriksi joka ei kiusaa jne.
ap
Miten itse arvioisit oppilaan vuorovaikutustaitoja ja minkälaisia arvosanoja antaisit?
Äärimmäisen arat eivät ole lahjakkaita vuorovaikutuksessa. Ei siinä ole kyse rangaistuksesta vaan siitä, että lapsesi ei kykene hyviin vuorovaikutustaitoihin. Osa aroistakin lapsista toki kykenee ottamaan muut huomioon ja toimimaan esim. ryhmätöissä rakentavina tekijöinä mutta todella arat eivät tähän kykene. Miksi ihmeessä sitten siinä vuorovaikutuskohdassa pitäisi lasta palkita olemattomista taidoista? Eihän adhd-pojallekaan anneta käytöksestä kiitettävää eikä kukaan ajattele, että poikaa rangaistaan adhd:n takia.
kohtalaisen kun on ujompi tyttö...taitaa se arvosana tulla suoraan luonteen piirteestä.
pikemminkin se miten tulee muiden kanssa toimeen. Esim mun oma poikani on aikuisten surassa ujo mutta erittäin avulias ja sosiaalinen kavereiden kanssa....saas nähdä millaisen arvosanan saa ensi vuonna koulussa.
Kun todistuksessa lukee äidinkielessä mm seur. " kuuntelet keskittyen, seuraat ja osallistut keskusteluun luokassa, viittailet mukavasti".
ap
niin onhan se vuorovaikutusta heikentävä seikka.
Ei ne opettajat kiusallaan niitä arviointeja tee,ainahan sitä toki haluaisi omille lapsilleen vain hyviä arvosteluja.
vaan siitä luonteenpiirteestä johtuen lapsi ei kommunikoi tarpeeksi ja se heikentää vuorovaikutusta muiden kanssa sekä vaikuttaa arviointiin,joko tajusitte?
lapsesi kommunikoi kyllä open kanssa,mutta entä muiden?
Tietyn luonteiset lapset vain saavat tietynlaisia arviointeja. Ei siitä pidä ottaa itseensä.
Meillä on todella haaveilevainen eppu, joka sai todistukseensa "pyyhkeitä" keskittymisestä ja oma-aloitteisuudesta. SO WHAT? Tottahan tuo on, en hetkeäkään menisi sitä kiistämään.
Muissa kohdissa tyttö taas sai hyvät arvioinnit, kuten odotinkin.
Luotat nyt vain siihen, että opettaja on perustanut arvionsa jokapäiväiseen kouluarkeen.
Vuorovaikutustaidot:
Vaikuttajan taidoista olennaisimpia on hänen kykynsä olla aidossa vuorovaikutuksessa toisen ihmisen kanssa. Ilman tätä taitoa kohtaaminen jää tylyksi, ja vaikuttajasta jää ulkokohtainen ja kylmä mielikuva. Vaikuttajan ei silti tarvitse pyrkiä miellyttämään jokaista. Vuorovaikutuksessa ei ole kysymys viihdyttämisestä, vaan kohtaamisesta.
että ne pomottavat, määräilevät, manipuloivatkin lapset ovat usein aikuisten silmissä sitten niitä jotka omaavat hyvät vuorovaikutustaidot? Miksi tämmöistä käytöstä pidetään usein jopa ihailtavana ja ujoutta jotenkin heikkoutena? Vähän asian vierestä, mutta tuli vaan mieleen...
On ujo aikuisten seurassa mutta kavereidern kanssa aivan eri luokkaa...tuleeko tuo arvosana oppilaan ja opettajan välisestä vuorovaikutuksesta?
On ujo aikuisten seurassa mutta kavereidern kanssa aivan eri luokkaa...tuleeko tuo arvosana oppilaan ja opettajan välisestä vuorovaikutuksesta?
Meidän lapsella oli 5 arvostelukohtaa todistuksessa.
Itse järkytyin siitä, että 1-luokkalla jaettiin stipendit. Että heti erotellan ja nostetaan parhaimmat jalustalle!
Miksi pitää heti korostaa toisten paremmuutta suhteessa muihin, vaikka ollan vasta noinkin pieniä?
että ne pomottavat, määräilevät, manipuloivatkin lapset ovat usein aikuisten silmissä sitten niitä jotka omaavat hyvät vuorovaikutustaidot? Miksi tämmöistä käytöstä pidetään usein jopa ihailtavana ja ujoutta jotenkin heikkoutena? Vähän asian vierestä, mutta tuli vaan mieleen...
Oli jotenkin järkkyä, kun koululaisille suunniteltiin lisää esiintymistaitoja ja vähemmän etiikka. Eli yks hailee millainen eettiseen ajatteluun kykenemätön paskiainen olet, kuten osaat myydä itsesi...
varmasti huonot vuorovaikutustaidot.
Aivan samalla tapaa pitäisi armahtaa adhd lapset ja antaa paremmat arvosanat sitten käytöksestä.
että lasten kouluarvosanoissa arvioidaan myös vanhempia siinä mielessä, että miten on lapsensa kasvattanut. Jos on hyvä kasvatus, lapset usein osaa paremmin käyttäytyä ja päin vastoin. Sillä käytös vaikuttaa jokaisessa aineessa kuitenkin jonkun verran, ja tuntiaktiivisuus on usein samalla oppilaalla monessa aineessa samansuuntaista, ja siihen on voinut vaikuttaa paljon se millaisesta perheestä tulee. Keskustellaanko siellä yhdessä asioista vai onko sanelupolitiikka. Noin niinku esimerkiks..
vaan arvioi että se vuorovaikutus on kohtalaista. Syy lienee sitten se arkuus.