Muita ei-bakteerikammoisia?
Olenko ainut lajiani.. En pese oikeastaan KOSKAAN vihanneksia elleivät satu olemaan näkyvässä mäihnässä. En pese käsiä ennen ruokailua. En pese lapseni käsiä ennen ruokailua. Käytän samaa lasia pitkään. Voin käyttää samaa pyyhettä esim. muiden perheenjäsenten kanssa. Käytän samoja sukkia monta kertaa (jalat ei oo hikoavaa sorttia tosin). Vaihdan lakanat miten sattuu. Kisu ja koira saa nukkua sängyssä.
Peseydyn kuitenkin joka päivä, vaihdan alushousut yms normaalia. Ei olla kipeinä lähestulkoon koskaan eikä mulla eikä lapsilla ole ollut mahatautia vielä KOSKAAN. Huomaan että esim. yksi kaverini on toiminnastani selkeästi häiriintynyt ja vaivaantunut. Koitan siis noudattaa erityistä huomaavaisuutta jos vaikka lounastetaan yhdessä, että pesen tarkasti jokaisen salaatinlehdykän yms. Mutta muunmuassa käsien pesun unohtamisesta hän huomauttelee minulle. Mutta onko tästä oikeasti jotain haittaa jonkun mielestä? Kukaan ei ainakaan myönnä syövänsä pesemättömiä vihanneksia.
Kommentit (6)
en varmastikaan voisi työskennellä ambulanssissa hoitaen vakavasti sairastuneita ihmisiä ahtaissa tiloissa, jos liikaa pelkäisin pöpöjä. =)
Silti, meillä pestään kaikki kasvikset, se on minusta ihan vaan järjenkäyttöä.
Meillä on kissoja ja koiria mutta koirilla ei ole asiaa sänkyihin.
Meillä ollaan todella harvoin kipeitä.
minä olen ihan samanlainen, harvoin pesen käsiä ennen ruokailua, toki jos niissä on likaa ja itselleni en pese vihanneksiakaan, lapselle kyllä. voin hyvin juoda toisten kanssa samasta lasista jne.. eli en ole todellakaan bakteerikammoinen ja täytyy sanoa että olen harvoin kipeänä edes kerta vuoteen ei ole kuumetta eikä mahatautia ja ei mitään muutakaan tauteja, en tiedä johtuuko se sitten tuosta etten ole niin bakteerikammoinen vai onko vaan hyvä vastustuskyky muuten.
Pesen osan vihanneksista kyllä, esim. tomaatit ja vaikka kukkakaalin, mutta aina huolettomasti. Käsiä en kauheasti peseskele, kun kuivuvat niin. Saippuapesut säästän niihin tilanteisiin, kun käsissä on oikeaa likaa, tyyliin paskaa tai nokea (ei lähde irti ilman saippuaa).
Koira saa tulla sänkyyn ja voin käyttää mieheni kanssa samaa pyyhettä ja vaikka hammasharjaa. Peseydyn n. joka toinen päivä, joskus useammin. Sukat menee etenkin talvella pari päivää, jalkani eivät juuri hikoile ja niiden päällä on aina sisätiloissa villasukat ja/tai tossut.
Sairastelen tosi harvoin. Sijaistan välillä päiväkodeissa ja ryhmiksissä, enkä sieltäkään saa tauteja.
Meillä pestään kädet aina kotiin tultaessa ja vessassa käynnin yhteydessä. Ennen ruokaa ei erikseen pestä. Aloitan ruoanlaiton aina pesemällä käteni, sillä kannan vastubn siitä, mitä toiset saavat suihinsa!
Salaatin jätän joskus pesemättä, jos se on hyvin tuore ja ei ole näkyvästi multainen. Kurkun pesen ja samoin tomaatit. Käytän kotimaisia salaattiaineksia näiltä osin:)
Raaan lihan, kalan ja kanan kanssa olen erityisen tarkkana.
Meillä ei ole juurikaan ollut vatsatauteja.
Silloin kun meillä on ollut pieni vauva talossa, olemme kehoittaneet vieraitakin pesemään kätensä, kun tulevat.
Olkoon bakteerikammoiset vaivautuneita (itse en tosin ole huomannut muiden kauhistelevan toimintaani), mielestäni on järkevämpää toimia näin.