Miksi te luulette, että lukion käyminen olisi osoitus lahjakkuudesta tai suuresta työmäärästä?
Lukio ei vaadi lukiotasoiselta oppilaalta yhtään enempää kuin muutkaan toisen asteen koulut. Lukioon vain hakeutuu niitä, joiden pitää raataa selviytyäkseen, mikä antaa kuvan, että lukio olisi jotenkin vaativa oppilaitos. Jos lukio on vaikea, ei ole akateemisesti lahjakas oppilas. He pääsevät lukiohin peruskouluissa väkisin ähkityillä numeroilla. Lukion vaativuus on harhaa; ei ole saavutus lukea oppikirjoja ja osallistua kokeisiin. Anteeksi, jos puhkaisin kuplan.
lukionkin äikän opettaja
Kommentit (39)
-ap
Voi tekee ja paljon muitakin virheitä - täällä av:lla :) Ajatuksenvirtaa, katsos. -ap
eli seuraavalla kerralla ole hieman tarkempi, jopa tällä palstalla.
vastaa sähköpostiini kuin pikajuna, ja kieli on sen mukaista, täynnä virheitä ja ihme sanankäänteitä. Silti ymmärrän häntä hyvin, enkä ole kirjoituksia oikomassa. Miksi pitäisi? Vuole tai nuole ihan rauhassa niitä seipäitä. Elämäsi lienee sen mukaista muutenkin; tyhjänpäiväisyyksien tuijottelua kun elämä soljuu samaan aikaan ohi...
Oikea äidinkielenopettaja ei tee pronominiviittausvirhettä
mutta nähtävästi moni muu halveksii, koska pitää ap:n ajatuksia jotenkin uraauurtavina. Lukiossakin on huonoja opettajia, joista ap lienee malliesimerkki. Hänen tunneillaan riittää, että on fyysisesti läsnä ja hänelle riittää, että väki selvittää valtakunnalliset kokeet rimaa hipoen. Silloin opettajasta näyttää siltä, että lukio on pelkkä päivähoitopaikka.
Itse olen ylpeä että olen käynyt ammattikoulun.Kaikki sanoivat ylä-asteella että sä kyllä haet lukioon,mutta en halunnut.Mulla oli 9 keskiarvo. No.Valmistuin tuossa viime keväänä kokiksi.Meillä on sellainen tuttava joka kyllä saapui juhliin,muttei lahjaa antanut koska "Ethän sää edes ollut Lukiossa vaan jossain Ammattikoulussa" Pidettiin siis kaverin kanssa yhteiset juhlat.Hän pääsi ylioppilaaksi.Hän sai lahjan. Mikä ihme siinä on että vain lukiolaisia hehkutetaan?
Esi merkiksi siitä, tuleeko yhdys sanaan kahden eri vokaalin väliin joku merkki vai ei.
on yhtä sitruunan puserrusta, pilkun viilausta ja marmatusta. Naama on kuin ajokoiralla jo 4-kymppisenä, kyllä teikäläiset tiedetään. Onneksi en alkanut opettajaksi, onneksi...kuolisin tylsyyteen!
vastaa sähköpostiini kuin pikajuna, ja kieli on sen mukaista, täynnä virheitä ja ihme sanankäänteitä. Silti ymmärrän häntä hyvin, enkä ole kirjoituksia oikomassa. Miksi pitäisi? Vuole tai nuole ihan rauhassa niitä seipäitä. Elämäsi lienee sen mukaista muutenkin; tyhjänpäiväisyyksien tuijottelua kun elämä soljuu samaan aikaan ohi...
mutta nähtävästi moni muu halveksii, koska pitää ap:n ajatuksia jotenkin uraauurtavina. Lukiossakin on huonoja opettajia, joista ap lienee malliesimerkki. Hänen tunneillaan riittää, että on fyysisesti läsnä ja hänelle riittää, että väki selvittää valtakunnalliset kokeet rimaa hipoen. Silloin opettajasta näyttää siltä, että lukio on pelkkä päivähoitopaikka.
ja sillä kokemuksella esitin väitteeni. Otitko huomioon, että olen itsekin käynyt lukion? Iloitse ihmeessä lapsesi ylioppilastutkinnosta ja omastasikin, mutta älä kuvittele, että lapsesi olisi naapurin amispoikaa mitenkään ihmeellisempi. -ap
jos yhtään jaksaa seurata opetusta ja pysytellä mukana siinä missä mennään. Vaikeuksia voi tulla, jos ajatukset ovat muualla (bileet ja poika/tyttökaverit, perhejutut), mutta nopeasti pääsee tarvittaessa myös kiinni opintoihin. Itse kirin kiinni kaikki aineet vasta kolmosella, ja kirjoitukset menivät erinomaisesti. voin suoraan sanoa, että ne vuodet vietin lukiossa, kun en tiennyt, mitä tehdä, enkä olisi edes uskaltanut lähteä muualle opiskelemaan. Mutta että jos lukioon menee, voisi olettaa, ettei sieltä millään a-c:n papereilla pois tulla. Magnasta ylöspäin, niin on jotakin järkeä.
Eli voi olla ylpeä ja tyytyväinen, jos selvittää lukion hyvin arvosanoin. Se voi jotakin vaatiakin. Ja yleensähän sitä haetaan yliopistoon ja korkeakouluihin lukion jälkeen, ei siinä sen kummempaa. Jos haluaa kokiksi tms, hakeutuu suoraan ammattikouluun/opistoon, ja sillä selvä.
Lukiota ei pysty suorittamaan kuka tahansa. Vaikka jotkut joutuvat raatamaan ja tekemään töitä päästäkseen ylioppilaaksi, siihen ei pysty jokainen. Lisäksi lukiosta tarttuu väkisin mukaan yleissivistystä. Yläasteen aineisiin syvennytään muutaman vuoden verran lisää, kun amiksessa opetellaan enää vain omaa alaa. Monet menevät amikseen vaikka taitoa riittäisi ylioppilaaksi, mutta kaikista amiksista ylioppilaaksi ei ole vaikka kuinka yrittäisi. Matematiikka ja kielet ovat todella paljon helpompia ammattikoulussa. Jos lukiosta saa huonot paperit niin sitten kannattaa mennä vaikka amikseen, sieltä saa sentään ammatin. Yleissivistys on kuitenkin pelkkää plussaa ihan jokaiselle. Amiksesta valmistuu toisaalta oman alansa mestareita, ja niitä töitä ei monet korkeasti koulutetut osaa minkään vertaa.
Sori, mutta jotenkin minusta nyt tuntuu aika vahvasti siltä että sä et ole lukion äidinkielen opettaja. Oot vaan joku amis, jolla jäi lukio kesken, ja jota joka kevät alkaa aina harmittaa se älyttömästi. Sulla käy kateeksi niitä kaikkia jotka sen lukion on saanu suoritettua. Sitten yrität mitätöidä koko lukion, jotta saisit itselle hyvän mielen.
Kyllä lukio on vaativa, ainakin jos opiskelee pitkän matematiikan, pitkän fysiikan ja pitkän kemian. Siinä on lukemista, ja se vatii älyä eikä ihan tyhmältä onnistu. Lisäksi lukiossa pitää jaksaa opiskella hyvin monia aineita laajasti, niitäkin jotka ei kiinnosta itseä tippaakaan. Yleissivistävä paikka, amiksessa ei vastaavaa yleissivytystä saa. On myös paljon vaikeampi suorittaa koko lukio kuin pelkkä ylioppilastutkinto kaksoistutkinnon ohessa (silloin joutuu lukemaan vain neljää ainetta, mutta itse lukiossa todella montaa ainetta)
väheksyvät niitä nuoria, jotka eivät ole käyneet lukiota, ja kuvittelevat, että heidän ylioppilaslapsensa ovat muita parempia. Eivät ole. Eivät yhtään kummoisempia. Olen itse suorittanut lukion läksyjä tekemättä ja jatkanut sieltä yliopistoon, enkä pidä itseäni minään superälykkäänä tai lahjakkaana. Lukion käyminen ei ole mikään lahjakkuuden mittari. Se on koulu muiden joukossa. On hyvä opiskella ja on aina hienoa saada tutkinto valmiiksi, oli se mikä tahansa. Vertailuun ja itsensä ylentämiseen se ei kuitenkaan oikeuta.
Olet muuten ihan väärässä siinä, että lukio olisi paljon vaikeampi kuin kaksoistutkinto. En edes jaksa perustella yksityiskohdin, niin turhauttava on väitteesi. -ap
Sori, mutta jotenkin minusta nyt tuntuu aika vahvasti siltä että sä et ole lukion äidinkielen opettaja. Oot vaan joku amis, jolla jäi lukio kesken, ja jota joka kevät alkaa aina harmittaa se älyttömästi. Sulla käy kateeksi niitä kaikkia jotka sen lukion on saanu suoritettua. Sitten yrität mitätöidä koko lukion, jotta saisit itselle hyvän mielen. Kyllä lukio on vaativa, ainakin jos opiskelee pitkän matematiikan, pitkän fysiikan ja pitkän kemian. Siinä on lukemista, ja se vatii älyä eikä ihan tyhmältä onnistu. Lisäksi lukiossa pitää jaksaa opiskella hyvin monia aineita laajasti, niitäkin jotka ei kiinnosta itseä tippaakaan. Yleissivistävä paikka, amiksessa ei vastaavaa yleissivytystä saa. On myös paljon vaikeampi suorittaa koko lukio kuin pelkkä ylioppilastutkinto kaksoistutkinnon ohessa (silloin joutuu lukemaan vain neljää ainetta, mutta itse lukiossa todella montaa ainetta)
ovat oikeasti vaativat samoin kuin monet vieraat kielet.
pelkkä yo-todistuksen saaminen olisi osoitus lahjakkuudesta.
Suuresta työmäärästä voi joidenkin kohdalla olla kysymys, omallani luokallakin oli oppilaita, jotka olivat todella huonoja kielissä ja kovalla työllä saivat ne kirjoitettua.
Sen sijaan erinomainen yo-todistus kertoo joko lahjakkuudesta, suuresta työmäärästä tai molemmista.
ja kyllä amiksessa joutui oikeasti tekemään töitä. Lukiossa pärjäsin sillä että kuuntelin tunneilla. En lukenut yhteenkään (edes yo-) kokeeseen ja eximian paperit tuli. Kummallakaan tutkinnolla en ole toistaiseksi tehnyt yhtään mitään. Tai no, kyllähän mä ompelijana farkunlahkeet lyhennän, mutta mutta...
Ammattiinvalmistumispäivästäni äitini sanoi että tulevat koululle katsomaan jos haluan. En halunnut ja vanhempani menivät sinä päivänä jonkun pikkuserkun yo-juhliin enkä saanut iltapäivään mennessä edes onnittelutekstiviestiä. Vuotta myöhemmin, lakkiaispäivänä äitini järjesti minulle ylioppilasjuhlat ja olisi nostanut hirvittävän metakan jos ei olisi niitä saanut järjestää.
Uskallan väittää että yleistietotasoni (ts elämässä tarvittavia tietoja) on parempi kuin hyvin monella yo:lla. Ihmettelen miten lukiosta päästetään läpi esim. näitä bb-bimboja jotka eivät osaa luetella edes pohjoismaita. Ylioppilaat ovat todellakin yliarvostettuja. Tunnen monta yo-pakkaajaa tehtaissa, kun eivät ole päässeet haluamiinsa jatko-opintoihin tai työkokemusta ei ole tarpeeksi. Mitenkään tehdastyötä halveksimatta. No, arvostus ei varmaankaan muutu vielä vuosikymmeniin, mutta sen aika vielä tulee. Itse pidän ammattien opiskelua tapeellisempana, käytännön työ on mielestäni tärkeämpää kuin tieto siitä mitä plankton syö tiistaisin.
jotka eivät ole opiskelleet yleissivistäviä aineita edes lukion vertaa? Suomalaiset ovat umpityhmää kansaa?
Uskallan väittää että yleistietotasoni (ts elämässä tarvittavia tietoja) on parempi kuin hyvin monella yo:lla. Ihmettelen miten lukiosta päästetään läpi esim. näitä bb-bimboja jotka eivät osaa luetella edes pohjoismaita. Ylioppilaat ovat todellakin yliarvostettuja. Tunnen monta yo-pakkaajaa tehtaissa, kun eivät ole päässeet haluamiinsa jatko-opintoihin tai työkokemusta ei ole tarpeeksi. Mitenkään tehdastyötä halveksimatta. No, arvostus ei varmaankaan muutu vielä vuosikymmeniin, mutta sen aika vielä tulee. Itse pidän ammattien opiskelua tapeellisempana, käytännön työ on mielestäni tärkeämpää kuin tieto siitä mitä plankton syö tiistaisin.
Ammattikoulun suosituimmille linjoille saattaa olla jopa yli 9:n keskiarvoraja, lukioon pääsee monilla paikkakunnilla kuka tahansa.
Eikö sen nyt kuitenkin suurin osa suomalaisista nykyään käy, sen sijaan että lukio olisi jotenkin erityisesti vain lahjattomien valinta.
Lukioon vain hakeutuu niitä, joiden pitää raataa selviytyäkseen, mikä antaa kuvan, että lukio olisi jotenkin vaativa oppilaitos.
Siinä oli jotain outoa. Missäköhän mättää - kirjoituksessasi vai minussa? Minussa tietysti.
Peruskoulussa väkisin ähkityt numerot? Meidän aikana peruskoulussa ei edes luettu läksyjä vaan muuten vaan piti aina olla kiitettävät numerot. Lukio oli meillä tosi surkea, mutta en jaksa nyt tässä kertoa miten.
Minäkin olisin valmis puhkasemaan vaikka kuinka monta kuplaa, kun vaan keksisin mistä alkaa (en jaksas tätä aihetta just tänään). Olisin valmis panemaan romukoppaan koko nykyisen keksiluokkaisen koulusysteemin enkä allekirjoita, että koulu, on niin hyvä kuin miksi sitä väitetään.
Olen sekä aineenopettaja että luokanopettaja ja pätevöidyin luokanopettajaksi, koska en voinut tajuta kuinka tämä homma voi näin huonosti toimia.
Onneksi olen eläkeiässä. Huh, huh...
ilmestyy palstalle haukkumaan muita opettajia.
katsopa vanhoja suomi-filmejä, sieltä löytyy vastaus!