Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielikuvani lähihoitajan työstä vanhusten parissa realistinen?

Vierailija
02.06.2011 |

Haaveilen kyseisestä ammatista ja haluaisin nimenomaan hoitaa vanhuksia.

Monet sanovat että työ on hirveää enkä tiedä mihin olen itseäni laittamassa ja näyttävät olevan sitä mieltä että tuosta työtehtävästä tulisin äkkiä "maitojunalla kotiin".

Näiden epäilyjen vuoksi olenkin alkanut jo itse välillä epäilemään, ovatko he sittenkin oikeassa ja onko mulla epärealistiset mielikuvat ja odotukset tuosta työstä. Päivääkään en ole sitä tehnyt, joten enhän voi tietää.

Ajattelin nyt kirjoittaa, mitä työltä odotan, ja kertokaa te alasta tietävät/kokemusta omaavat, kuulostaako realistiselta, ja jos ei, sanokaa missä kohtaa menee metsään.

Eli, aloitetaan karmivimmasta puolesta, jota odotan: oletan työn olevan hyvin käytännönläheistä, likaistakin puuhaa siis. Vaipanvaihtoa, vaipat haisevat, ripulikakkaa on levinnyt pakaroihin, pyyhin ja pesen sitä pois.

Vanhuksista osa on äkäisiä, huutavat mulle, pistävät vastaan kun yritän hoitaa, yrittävät jopa lyödä tai potkia. Jotkut miespuoliset saattavat yrittää käydä "liian lähelle".

(Tietenkin vaikka tiedostan että näitä juttuja voi tulla että mua jopa lyödään, en voi tietää miltä se tuntuu kun niin oikeasti käy (minua ei ole koskaan kukaan lyönyt). Osaako joku kertoa? Onko se hirveä shokki, saako itsensä "koottua" sen jälkeen kuinka nopeasti, ja tottuuko siihen paremmin ajan myötä?)

Mietin myös että tässä ammatissa näkee varmasti kuolemaa, ja jos näihin vanhuksiin on kiintynyt (kuten varmaan jollakin tapaa käy?) niin kuoleman näkeminen on varmaan raskasta.

Sitten odotan sellaista neutraalia hommaa, pukemista, taluttamista/liikkumaan auttamista, hiusten harjausta, parran ajoa. Petien petausta, vaatehuoltoa. Syöttämistä, ruoan jakamista. Lääkkeiden antamista.

Odotan tietysti myös positiivisia asioita, iloa siitä että joku vanhus saa kuivat vaipat ja on puhdas, kun minä autan häntä/teen sen puolestaan, tuo iloa. Voin kokea olevani konkreettisesti hyödyksi ja auttavani ihmisiä. Voin antaa heille hetken läsnäoloani, kuunnella, taputtaa olalle, silittää?, olla lähellä, sanoa jotain ystävällistä.

Odotan työltä myös muita mukavia juttuja, jos pääsisin vaikka joskus kauniina kesäpäivänä ulkoiluttamaan vanhuksia pyörätuolissa. Saada kuunnella elämäntarinoita. Tutustua uusiin, elämää nähneisiin, viisaisiin ihmisiin.

Miltä kuulosti?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
02.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyllisesti ja fyysisesti jne. Esim. ilman Brad Pittiakin maailma pyörisi varsin hyvin, toisin kuin ilman sairaanhoitajia, mutta kenestä tahansa seposta ei voi tulla filmitähteä, ja siksi palkka on niin suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi