1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
Leikimme seuraavanlaisella lorulla läpsyttelyleikkiä ringissä:
"soo makaroona, teeo, temaro temaro, teeo teeo, pus pus pus, teeo teeo, pus pus pus, one two three, elvis tanssii balettii".
Ja sitten oli sellainen, missä laulettiin jotain "musta kuin multa, valkea kuin varsa, se ken tulee viimeiseksi se saa olla kuolema".
(Virheitä saattaa esiintyä, kun en enää kunnolla muista :) .)
Viestin 53 Annaaniaana kuuloisti tutulta.
Tässä toinen:
Andakadessa moode, omade omade,
omadeo, deo, ti ti ti,
odeo deo ti ti ti,
oo äm koo flix
Samba du liina samba du li hei hei, we after juu mai darling.. :D en mä muista! Muistaako joku muu? Läpsytykset muistan kyllä! Se oli aika hankala ja voi armoton kun sitä harjoteltiin!
Etelä-Suomessa
Tap tap teemi
tap tap choko choko
en muista jatkoa
drum drum drellaa
dreka dreka drellaa
keisari seisoo palatsissaan
niin musta kuin yo
niin valkea kuin lumi
se ken lahtee viimeisena on kuoleman oma
Tsuidapa-duida
osaatsa ida
pystsa pinnalla
rapakiven paalla
TJSP
Viestin 53 Annaaniaana kuuloisti tutulta. Tässä toinen: Andakadessa moode, omade omade, omadeo, deo, ti ti ti, odeo deo ti ti ti, oo äm koo flix
Antaa ka te sifoo onee
komane komane
oo deo deo ti ti tii
ole ole o ti ti tii
olem so fix
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestissa, röskytä rös!
Tämän myös minä tunnistan, tätä läpsyteltiin pienenä :)
Olen vm.87 ja Savosta
Ostakaamme pesukone
oma-de, oma-de, oma-deo-deo,
ti-ti teo-teo
ti-ti teo-teo
ai äm soo fix!
Ja "Hepokattia" läpsyteltiin myös, eli "Oli hepokatti maantiellä poikittain, jala jalla jala jala vei..." :D
"Emmanueele, eelekkaanteele..." kuulosti myös tutulta.
Tässä toinen:
omadeo, deo, ti ti ti,
odeo deo ti ti ti,
oo äm koo flix
"Rump rump rullaa" on oikeinkin tuttu (sekarlos = sekaloon)ja "annelioona" kanssa. Sitten oli joku "Ootkos nähnyt herra pitkäsäärisen..." ei vaan tule sanoja enempää mieleen..
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, se vastoin käy, se vastoin käy, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestia, röskytä rös!
ja se oli semmoinen "piirileikin" tyylinen, kaksi piti käsiään ylhäällä yhdessä kuten kunniakuja ja muut meni jonossa alta. se joka sattui kohdalle "röskytä rös"-aikana, jäi kiinni ja siltä kysyttiin kumman puolella kunniakujan hlöistä haluaa olla ja meni sit valittuaan sen selän taakse. kun kaikki jonossa menijät oli lopulta valinneet puolensa, vedettiin ikäänkuin köydenvetoa.
yhdessä lorussa oli joku herra pitkäsäärinen ja rouva pitkäsäärinen ja silloin kädet levitettiin isosti auki.. mitenhän se meni?
Tässä toinen:
omadeo, deo, ti ti ti,
odeo deo ti ti ti,
oo äm koo flix
kirjoitan miten lausuttiin:
Annaka tee suu loo-oo-re
omane, omane,
oma, neo, neo, ti-ti-ti
o, teo, teo, ti-ti-ti
ai äm sou fix
ja toinen:
inni minni tessa minni
uu opsa opsa minni
alli geissa alvareissa
ai laik juu
daun daun beibe
daun daun dakavist
vist vist beibe
nau lets go
olen vm-81
oltiin kyllä ihan hiljaa ja läpsyteltiin...en muista mitään lorua..
tto teeo puspuspus, van, tuu, trii
Ja sama tuo musta kuin multa, valkea kuin varsa, se ken tulee viimeiseksi se saa olla kuolema, minkätähden sotamiehen nimi oli kuolema?
Nää lorut oli tosi hauskoja, harmi kun en muista niitä enempää, niitä kyllä oli muitakin.
68, kuulostipa tutulta...Vaasassa minäkin lapsuuteni vietin.
jos jotkut oikeasti tälläisiä tehneet... hohhoijaa!
Mulle oli monta tuttua!
Aaluette
Pike pike pusse
Fillarisatula
Kaasupoljin
Ylipitkä viineri
Ei tuu mittää
Täytyy laulaa kovempaa
(ja uudestaan alusta lujempaa - tämä siis laulu, ei läpsytysleikki)
Näitä läpsytysleikkejä leikittiin erityisesti ala-asteella joskus noin vuosina 1997-98. Sanat ovat näköjään pikkuisen eri kuin joillain muilla:
Em pom pii, pollerii, polle messo
Em pom pii, pollerii
Akaduu, missä Sofi akaduu
missä pum pum pum
Sissi, come baby
Come back my darling please
Come back my chowchow
King kong (tai hong kong?) hai.
King kong -- -- ! (lopun kahta sanaa en muista, vaikka kylläkin leikin ja sanontatavan)
Tuttuja olivat myös Nalle puh puh puh ja Kaunis Karjala, läskipiirakka. Jälkimmäisessä isä tosin ostaa housut maitokaupasta, ei kirja-. Kivaa kun täältä löysi muitakin, joille nämä olivat tuttuja!
"Läski Karjala, piste. Kaunis piirakka, piste. Isä meni maitokauppaan, osti alushousut, piste. Housut repesi, piste. Isä häpesi, piste. Lapset huusi sängyn alta 'voihan pippuri', huutomerkki, piste."
"Via sakke noo noo noo, sakke sii sii sii, sakke noo, sakke sii, sakke empompii! Empompii pallerii palleruska, empompii, pallerii. Akadeemuska, flooruska, akadeemuska, pom!" -> sitten tuohon vaihdettiin toisessa säkeistössä "impimpii pillirii" jne..
...vaan teekkarina tulikin sitten rallateltua ihan muuta:
Pikku kakkosen posti
PL 347
33101 Tampere 10
Ammattikorkeakoulu:
Postilokero, mitä sen on väliä
joku muka tradenomi,
merkantti kuitenkin.
Ammattikorkeakoulu.
Kauppakorkeakoulu:
Postilokero, mitä sen on väliä
joku hiton ekonomi,
tradenomi kuitenkin.
Kauppakorkeakoulu.
Näin Oulussa.
sommare sommare tititeooteoo tititeoo open so fix.
Tämä kuulostaa tutulta, samoin mieleen muistuu jotain tällaista: Anna-Maria, sysi pumpum, sysi pumpum ja Anna-Sofia, sysi pumpum, sysi pumpum. Nuo on vain pienet pätkät tästä lorusta.
Näin läpsyteltiin Jyväskylässä ja olen synt. -80.
oli tämmönen;
'Ostakaa pesuflooraa
soma reksona reksona
tititi o teoteo
tititi o teoteo..'
ja jotenki se jatkuki mutten muista enempää.. :)
Mutta muistan kokonaan vaan sen "Oli hepokatti maan tiellä poikittain, jala jalla jala jala vei!" jutun.
Sit oli joku... Meniköhän se näin:
Coca-cola. Pepsi-cola. Fanta light. Sprite light. Ana soo soo soo, ana moo moo moo, ana so ana mo, Pepsi maxi!