1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
ite oon kans yrittäny miettiä pääni puhki tota herra pitkäsääristä. Muistan vaan että kaikenlaisia kummallisia ihmisiä siinä oli. Kertokaa toki joku jos muistatte.
Ja lisäyksenä edelliseen että edellä mainituista tuttuja oli muutamat mutta hieman muuteltuina vaan:
*Suumakaroone tii en too, semaro, semaro, sema, tiien, tiien, pus, pus, pus. tiien, tiien, pus, pus, pus. wan, too, trii.
*O nalle puh-puh-puh. o nalle si-si-si. o nalle puh, o nalle si, o nalle pop-cor-ni (tää oli myös hyppynaruleikkinä)
*maalari maalasi taloa sinistä ja punaista. illan tullen sanoi hän nyt mä lähden tästä pelistä piks poks pelistä pois. (tää oli siis läpsynä ja valinta hommana)
Mutta "Aa-luette, pike pike...." jotain, ehkä pike pike pette kuulostaa tutulta, mutten muista miten se jatkui. Samaten helsinkiläisserkuilta opittu "My name is omena, appelsiini, mandariini, niin kuin sinä, mutten minä. Uffala uffala tsatsatsa."
Sitten oli nää perusjutut, entten tentten teelika mentten ja maalari maalasi taloa.
Tyttö Turusta -85
melkeinpä ne on täällä jo mainittu; pienen pienin eroavaisuuksin.
Anteke teso floore/koma ne koma ne/ koma neo neo neo/ ti ti ti o teo teo/ ai äm sou fix
Emmanuelle/ de digga delle/ emmanuelle digga delle o manja/ za za za
inni minni tessaminni/ uu apsa apsaminni/ alvaressa ai laik juu/ daun daun beibi/ daun daun takatwist/ twist twis beibi nau lets gou
Pappani osti mulle terävän puukon, sillä lailla tällä lailla terävän puukon. Pappani osti mulle terävän puukon, muistoksi markkinoilta.
Mummani kielsi mua lyömästä sillä, sillä lailla tällä lailla lyömästä sillä. Mummani kielsi mua lyömästä sillä, puukolla terävällä.
Sattuinpa kerran lyömään häntä sillä, sillä lailla tällä lailla lyömään häntä sillä. Sattuinpa kerran lyömään häntä sillä, puukolla terävällä.
Puukkoni heitettiin tunkiolle, sillä lailla tällä lailla tunkiolle. Puukkoni heitettiin tunkiolle, siellä se kastui ja ruostui.
Sitten mut vietiin Viipurin linnaan, sillä lailla tällä lailla Viipurin linnaan. Sitten mut vietiin VIipurin linnaan, kahdeksikymmeneksi vuodeksi.
Oli jo kulunut kymmenen vuotta, sillä lailla tällä lailla kymmenen vuotta. Oli jo kulunut kymmenen vuotta, kahdellakymmenellä kuolin.
Luistani keitettiin luurankosoppa, sillä lailla tällä lailla luurankosoppa. Luistani keitettiin luurankosoppa muille Viipurin vangeille.
tällaisia:
Anneliaana, Anne, pätsimpumpumpum, Anne, ai sii mai daaling, Anne, ai sii mai daaling. Lav foo mii, lav for juu, juu lav mii, ai lav juu. Anneliaana, siksik. (kirjoitettu kuten lausuttiin)
Ii manne manne maa, ii masketti maa, visse vaa vaa vaa, komma kaa kaa kaa, ii jeppi jeppi jeppi, komma teppi teppi teppi, komma o, komma o.
Onko vastahasi koskaan tiellä pitkäsääristen, tullut pitkäsäärimies ja vaimo pitkäsäärinen?
Ei oo vastahani koskaan tiellä pitkäsääristen tullut pitkäsäärimies ja vaimo pitkäsäärinen.
Seuraavissa säkeistöissä oli sitten länkisääriset ja koukkupolviset.
En muista yhtään ainutta käsienläpsyttelylorua...
En todella ainuttakaan.
Tosin kun tein vastauksii luin, tuli pari mieleen. Niitä en koskaan oo kuitenkaan ite läpsytellen sanonu, kuuullu vain ohimennen kun muut läpsytelly.
oon syntynyt -91.
oli pari vuotta sitten lasten leikeissä Etelä-Savossa. 16-ja 13-vuotiaat tytöt aina välillä kertaavat noita kotona vieläkin. Ja siis läpsytyksien kanssa. En osaa itse niitä kokonaan tänne kirjoittaa.
Itse muistan lapsuudestani 70-luvulla vaan ne joilla laskettiin kuka jää esim. hipassa kiinniottajaksi tai piilosilla laskemaan, siis noi vanhemmat ulle dulle dof.../ oskari olematon.. ja vastaavat.
Viestin 53 Annaaniaana kuuloisti tutulta. Tässä toinen: Andakadessa moode, omade omade, omadeo, deo, ti ti ti, odeo deo ti ti ti, oo äm koo flix
Antaa ka te sifoo onee komane komane oo deo deo ti ti tii ole ole o ti ti tii olem so fix
Antaka teesuu foore
omane omane
omaneo neo
ti ti teo teo
titi oo äm soo fix
:) Mitähän kieltä tuokin on ;)
täällä treellä -90 luvun alkupuolella sama:
"Antakaa teesuu foore
omane omane
omaneo neo neo
titi teo teo teo
ti ti ti
oo aim soo fix!"
olen -84
tuo "my name is omena, appelsiini" on myös tuttu.
oli vielä joku muukin, mutten muista sitä enää ollenkaan. läpsyteltiin ringissä vierustoverin ja omiin kämmeniin (siis ringissä monta), ja joku toinen kaksin kaverin kanssa läpsyteltiin kämmenet yhteen ylösalas, vastakkain, omat kämmenet jne jen. tietyssä rytmissä toki ja jotain läpsyttelylorua hokien :).
monesti näitä miettinyt miten menikään :).
My name is appelsiini mandariini punajuuri pikkelsiini. Oletkos sinä niinkuin minä, bikinit päällä kirkkaalla jäällä.My name is appelsiini mandariini punajuuri pikkelsiini. Oletkos sinä niinkuin minä, bikinit päällä kirkkaalla jäällä.
Ruut-ruut-rullaa, reka-reka-rellaa
kello löi jo kaksitoista keisari seisoo palatsissaan.
Niin musta kuin multa
niin valkea kuin varsa
jse ken tulee viimeiseksi
ompi kuolemaks
vm. -80 :)
Eiks kellään muulla?? Aa ramssamssa, aa ramssamssa, kudi kudi kudi kudi kudi ramssamssa. Araabi, araabi, kudi kudi kudi kudi kudi ramssamssa.
Helsinki n. -88
omena, luumu appelsiini
kiivi sekä mandariini
mustikka, mansikka lakka
vanha korttipakka
pakan vei kissa
kissalle tuli pissa
kissa joutui kanalaan
kanat joutui sikalaan
siat laitumelle
lehmä on täysi pelle
kun se liukkaalla järven jäällä
luisteli bikinit päällä
En ole tosin aivan varma, keksinkö osan tuosta itse :D mutta hyvin muistui mieleen
Suu maka runsas maariun, mariun, mariun. Leo leo sip sip sip, leo leo sip sip
Nalle puh puh puh, nalle pih pih pih, nalle puh, nalle pih, nalle ketsuppi
taputettiin reisiin ja toisen käsiin vuorotellen:
Uu onni-konni saa uu-onnii-i
uu- onni-konni saa uu-onnii-ii
aa-aa vaa-vikka daijai-jaa-jaa
uui! uui! Piikiksi!
Ken on juossut läpi kaupungin,
viiden sekunnin ja allekin?
Tiedät kai ketä tarkoitan,
se on Reikan, Reikan, Reikanpa tietenkin!
Pum pum pum!
Sekuntikellossa vilisee,
Reikanin housussa lirisee.
Tsupappaduida,
hän ei osaa uida,
ilman naisia!
Pum pum pum pum!
Ala-asteella tuli rallatettua tätä siskon ja luokkakavereiden kanssa ihan jatkuvalla syötöllä.
En ole tiennytkään tällaisesta läpsyttelyloruperinteestä!!
1966 syntyneenä eteläkarjalaisena... meillä ei ollut mitään vastaavaa kun olin lapsi.
Pappani osti mulle terävän puukon.
Sillä-lailla tällälailla terävän puukon.
Pappani osti mulle terävän puukon,muistoksi markkinoilta.
Pappani kielsi mua lyömähästä, sillä-lailla tällälailla lyömähästä.
Pappani kielsi mua lyömähästä, puukolla terävällä.
Menin minä sitten lyöneheksi, sillä-lailla tällä-lailla lyöneheksi.
Menin minä kerran lyöneheksi puukolla terävällä.
Jouduin minä sitten Viipurin linnaan. Sillä-lailla tällä-lailla Viipurin linnaan.
Jouduin minä sitten Viipurin linnaan kahekskymmeneks vuodeks.
Minusta tehtiin luu-soppaa. Sillä-lailla tällä-lailla luusoppaa. Minusta tehtiin luusoppaa muille Viipurin vangeille.
Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn. Sillä-lailla tällä-lailla takapihan pölkkyyn. Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn muistoksi Viipurin vangeille.
(IHAN HIRVEE :D Ja sitä me hoilattiin välitunneilla ja lyötiin käsillä omat yhteen, sitten toisen kans ristiin toinen, sitten omat taas yhteen ja toisin päin kaverin kans ristiin. Ja melko nopeesti laulun tahtiin)
Toinen oli myös Annelioona, anne masii pum pum pum...
Joku kysy tätä kai:
Ootko, vastahasi koskaan tiellä pitkäsääristen tullut vastahasi mies ja nainen pitkäsäärinen?
Enempää en muista.