Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?

Vierailija
25.10.2009 |

Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!

Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sommare sommare tititeooteoo tititeoo open so fix.

appelsiini mandariini oletkos sinä niin kuin minä pikinit päällä liukkaalla jäällä..huiiii!

=)rauma

Vierailija
42/180 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soo makarone tee-eo, temaro, temaro, teo teo, pus, pus, teo, teo, pus pus pus, (sitten jatkui vielä ehkä ikääänkuin laskien jotain mukamas numeroita tms.)

Tätä leikittiin vierekkäin ringissä ja pus pus:lla läpytettiin monta kertaa. Se kehen osui koko lorun viimeinen läpsäys putosi ringistä ja jatkettiin kunnes vain yksi jäi jäljelle.

Sitten oli vastakkain parin kanssa tehtäviä läpytyksiä, kädet meni ihan erilailla kuin tuossa ekassa. Mutta en yhtään muista miten rimpsu meni, höh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja -77 syntynyt espoosta olen

Vierailija
44/180 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis sen Oskari Olematon -rallatuksen kyllä, mutta sitä käytettiin rallatuksena, ei läpsytykseen. En kyllä muista mitään läpsytystäkään...

Twistiä meillä hypättiin kaikki välkät.

Ja tässä järjestyksessä: tavalliset, stoi, juoksevat, yhdenpomppu, kahdenpomppu, vikkelät.

Vierailija
45/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kirjoitettuna niin kuin sanottiin, koska osa on ihan nonsenseä joka tapauksessa)

Mai neim is tsäkkänpäkkän nikolainsikolain ouinbouin tsäkkänbouin uuaa uuaa uuaa uuaa tsump!

Näin siis 80-luvulla Tapiolan tienoilla.

Vierailija
46/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita, jotka olin jo ihan täysin unohtanut, että mun elämässä on joskus ollut. :D

Aaluetten ja Emmanueelen muistan minäkin. Ja omena oo...

Kuuluukohan tämäkin tähän ryhmään (ainoa joka vieläkin "soi" joskus päässä):

Ulle dulle doff kinkelaade koff,

ulle dulle kinkelaade ulle dulle doff.

t. tamperelaine vm. -79

Vierailija
47/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muistin ton my name is omena, appelsiini..

Mutta oliko joku omena oo ompompoo...

vai mikäs ss on ;)

t. tamperelaine -79

Vierailija
48/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellanen "loru" että jos ei osaa valita niin sitten "arvotaan" sen avulla. Eli kokonaisuudessaan menee kai: omena oo ompompoo pilat palat pelistä pois. Ja sitten se vaihtoehto joka jäi viimeisen sanan kohdalle, tippui vaihtoehdoista pois.

T: tamperelainen -87

Vierailija
49/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

thissis kom beibe,kommak mai daalin pis, kommaks mai doudou, singsang, hongkong...

Vierailija
50/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tällainen versio Anna-lorusta:

Annaaniana, Annaania pum-pum-pum

Annaania mai belle

lav foor mii, o lav foor juu

lav juu beibe, lav juu beibe,

hu, ha, tsa-tsa-tsa

Annaa-Sofia, Susi pum-pum, Susi pum-pum

van, tuu, trii okei

yhteen-ylös, yhteen-alas (tässä taputettiin kys. tavalla)

ai laik mii o juu.

Vierailija
51/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se alku meni emmanuelle, punainen pelle, oletkos sinä niinkuin minä jne.! :D

Vierailija
52/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosi moni näistä tuttuja. Vielä kun muistais, että miten niitä mitäkin läpsyteltiin. Ihania muistoja. :)

Vierailija
53/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitain tunnistin :) ainakin Anneeliaana ja Sommarii jutut...

Vierailija
54/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän nämä lorut on rantautunu Suomeen?

Mun mielestä kommak beibit ym. kuulostaa ihan joltain afrikkalaisten lasten läpsyleikeiltä. En oikeiin osaa sanoa, mistä tämä mielikuva tulee, varmaan jostain elokuvasta.

Ja ihan ku jossain lorussa olis allahkin vilahtanu mukana. :D

Tre-79

Vierailija
55/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samlakadam sou eeeo meri on meri on leijon leijon tsa tsa tsaa, leijon leijon tsat tsat tsaa

Vierailija
56/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi vanhaa kansanperinnettä. Sanat tietty muuttuu, mutta tällaisiahan on ollut vuosisatoja.

lainatkaapa kirjastosta sellainen kirja kuin Kuukernuppi, siinä on vanhója ja uusia.

Mä muistelen sellaista kuin

amakade,----, oma deeo oma deeo tititi

me käytettiin tuota ulle dulle doffia ihan arvontaloruna ja se on vanha. Mä luulen, että mun isä opetti sen meille.

Hämeessä 1980-luvulla.

Vierailija
57/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne mitään näistä kertoo Keski-Suomi vm -73.

Onko nämä ihan oikeita?

Vierailija
58/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 90-luvulla 11-21-vuotias ja olen nyt ihan ulkona tästä hommasta? Eikö nämä ole lasten juttuja? Tosin en mä lapsenakaan läpsytellyt...

Vierailija
59/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin:

Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, se vastoin käy, se vastoin käy, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestia, röskytä rös!

ja se oli semmoinen "piirileikin" tyylinen, kaksi piti käsiään ylhäällä yhdessä kuten kunniakuja ja muut meni jonossa alta. se joka sattui kohdalle "röskytä rös"-aikana, jäi kiinni ja siltä kysyttiin kumman puolella kunniakujan hlöistä haluaa olla ja meni sit valittuaan sen selän taakse. kun kaikki jonossa menijät oli lopulta valinneet puolensa, vedettiin ikäänkuin köydenvetoa.

Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestissa, röskytä rös!

Vierailija
60/180 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en kyllä tunnista yhtään noista! Huomaa, että on nuorempien juttu. Aika hauskoja nuo jutut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän