1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
Soo makarone tee-eo, temaro, temaro, teo teo, pus, pus, teo, teo, pus pus pus, (sitten jatkui vielä ehkä ikääänkuin laskien jotain mukamas numeroita tms.)
Tätä leikittiin vierekkäin ringissä ja pus pus:lla läpytettiin monta kertaa. Se kehen osui koko lorun viimeinen läpsäys putosi ringistä ja jatkettiin kunnes vain yksi jäi jäljelle.
Sitten oli vastakkain parin kanssa tehtäviä läpytyksiä, kädet meni ihan erilailla kuin tuossa ekassa. Mutta en yhtään muista miten rimpsu meni, höh!
Tai siis sen Oskari Olematon -rallatuksen kyllä, mutta sitä käytettiin rallatuksena, ei läpsytykseen. En kyllä muista mitään läpsytystäkään...
Twistiä meillä hypättiin kaikki välkät.
Ja tässä järjestyksessä: tavalliset, stoi, juoksevat, yhdenpomppu, kahdenpomppu, vikkelät.
(kirjoitettuna niin kuin sanottiin, koska osa on ihan nonsenseä joka tapauksessa)
Mai neim is tsäkkänpäkkän nikolainsikolain ouinbouin tsäkkänbouin uuaa uuaa uuaa uuaa tsump!
Näin siis 80-luvulla Tapiolan tienoilla.
asioita, jotka olin jo ihan täysin unohtanut, että mun elämässä on joskus ollut. :D
Aaluetten ja Emmanueelen muistan minäkin. Ja omena oo...
Kuuluukohan tämäkin tähän ryhmään (ainoa joka vieläkin "soi" joskus päässä):
Ulle dulle doff kinkelaade koff,
ulle dulle kinkelaade ulle dulle doff.
t. tamperelaine vm. -79
niin muistin ton my name is omena, appelsiini..
Mutta oliko joku omena oo ompompoo...
vai mikäs ss on ;)
t. tamperelaine -79
on sellanen "loru" että jos ei osaa valita niin sitten "arvotaan" sen avulla. Eli kokonaisuudessaan menee kai: omena oo ompompoo pilat palat pelistä pois. Ja sitten se vaihtoehto joka jäi viimeisen sanan kohdalle, tippui vaihtoehdoista pois.
T: tamperelainen -87
thissis kom beibe,kommak mai daalin pis, kommaks mai doudou, singsang, hongkong...
Meillä oli tällainen versio Anna-lorusta:
Annaaniana, Annaania pum-pum-pum
Annaania mai belle
lav foor mii, o lav foor juu
lav juu beibe, lav juu beibe,
hu, ha, tsa-tsa-tsa
Annaa-Sofia, Susi pum-pum, Susi pum-pum
van, tuu, trii okei
yhteen-ylös, yhteen-alas (tässä taputettiin kys. tavalla)
ai laik mii o juu.
se alku meni emmanuelle, punainen pelle, oletkos sinä niinkuin minä jne.! :D
Ja tosi moni näistä tuttuja. Vielä kun muistais, että miten niitä mitäkin läpsyteltiin. Ihania muistoja. :)
joitain tunnistin :) ainakin Anneeliaana ja Sommarii jutut...
mistähän nämä lorut on rantautunu Suomeen?
Mun mielestä kommak beibit ym. kuulostaa ihan joltain afrikkalaisten lasten läpsyleikeiltä. En oikeiin osaa sanoa, mistä tämä mielikuva tulee, varmaan jostain elokuvasta.
Ja ihan ku jossain lorussa olis allahkin vilahtanu mukana. :D
Tre-79
samlakadam sou eeeo meri on meri on leijon leijon tsa tsa tsaa, leijon leijon tsat tsat tsaa
tosi vanhaa kansanperinnettä. Sanat tietty muuttuu, mutta tällaisiahan on ollut vuosisatoja.
lainatkaapa kirjastosta sellainen kirja kuin Kuukernuppi, siinä on vanhója ja uusia.
Mä muistelen sellaista kuin
amakade,----, oma deeo oma deeo tititi
me käytettiin tuota ulle dulle doffia ihan arvontaloruna ja se on vanha. Mä luulen, että mun isä opetti sen meille.
Hämeessä 1980-luvulla.
En tunne mitään näistä kertoo Keski-Suomi vm -73.
Onko nämä ihan oikeita?
Mä olin 90-luvulla 11-21-vuotias ja olen nyt ihan ulkona tästä hommasta? Eikö nämä ole lasten juttuja? Tosin en mä lapsenakaan läpsytellyt...
mutta näin:
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, se vastoin käy, se vastoin käy, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestia, röskytä rös!
ja se oli semmoinen "piirileikin" tyylinen, kaksi piti käsiään ylhäällä yhdessä kuten kunniakuja ja muut meni jonossa alta. se joka sattui kohdalle "röskytä rös"-aikana, jäi kiinni ja siltä kysyttiin kumman puolella kunniakujan hlöistä haluaa olla ja meni sit valittuaan sen selän taakse. kun kaikki jonossa menijät oli lopulta valinneet puolensa, vedettiin ikäänkuin köydenvetoa.
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestissa, röskytä rös!
ja en kyllä tunnista yhtään noista! Huomaa, että on nuorempien juttu. Aika hauskoja nuo jutut.
sommare sommare tititeooteoo tititeoo open so fix.
appelsiini mandariini oletkos sinä niin kuin minä pikinit päällä liukkaalla jäällä..huiiii!
=)rauma