1990-luvun nuoret: muistatteko käsienläpsytysloruja enää?
Mä muistan pienen pätkän, joka meni jotenkin näin: Las mansi salami, salami, akidimbaa, diridombaa... Mä en kertakaikkiaan muista enempää, vaikka kuinka yritän!
Näitä oli paljon muitankin. Käsiä siis läpsytettiin parin kanssa tietyssä kuviossa lorun tahtiin.
Kommentit (180)
opetin sen pari vuotta sitten yläasteikäisille välituntileikiksi, samoin kuin sain heidät leikkimään varvashippaa/nippiä välituntisin.. leikkiminen on kivaa! meillä on tieniaikojen nuorisoporukan kanssa ens kesänä treffit vanhan koulun pihalla, jossa viikonloppuisin hengattiin. Leikitään ja pelaillaan siellä kaikkea kivaa :)
emmaanueele, elekanteele, emmaanueele lekkanteele ammonjak, toinen "säkeistö" alkaa emmantsandooa, emmantsandooa,...en muista enempää. Näin siis Tampereella.
T. toinen tamperelainen
t. Kolmas Tamperelainen
Ja myös tällaisen:
Oli pil pil pil...
Oli kul kul kul...
Oli pilkullinen paita!
Oli pan pan pan...
Oli nus nus nus...
Oli pannussa perunoita!
sii sakke noo noo noo, sakke sii sii sii, sakke noo sakke sii sakke empompii.
Empompii pallerii palleruska, empompii palledeemuska. safaraa pum pum pum.
kainuussa.
Oskari Olematon nolla katu nolla, jos et sä tiiä ni anna sen olla. Läskiset tissit ja luuranko hissi, ovessa lukee Oskarin tissi, ikkunasta valuu vauvan pissi, kadulla kävelee Suomen missi, jolta puuttuu toinen tissi! Hah, toi on outo, mut tota me käytettii paljon :D
aaluette, pike pike pusse, fillarikapula, kaasupoljin, ylipitkä viineri täytyy laulu lopettaa. Mutta tää ei ollut varsinainen käsienläpsytysloru ainakaan meillä vaan ihan muuten vaan rallateltiin.
Leikittekö pipposta? "Ostakko pipposta? Millasta? No tällästä?" Tuli vaan noista läpsytyksistä mieleen.
Nuo ovat minulle aivan outoja, joka ikinen!
O nalle soo soo soo o nalle mii mii mii o nalle so o nalle mi o nalle pium paum poum
Tuon loppu pimputuksen tilalla si-pu-li.
Kauheasti niitä läpsytyksiä oli, mutta ei niitä enää muista. Ja nekin mitä muistaa ei osaa kirjoittaa.
Ikää 32, Hämeestä.
Anneeliaana, Anne pat sii bum bum. Anne mai sii mai daaling, Anne mai sii mai daaling. La foo mi, la foo ju.
Emmanueele kuulosti myös etäisesti tutulta.
t. tamperelainen -76
puolivälissä, mutta ainakin tällaiset muistan:
Merimies lähti Honkonkiin,
ja oppi siellä Honkonkii,
ja kaikki lähti Honkonkiin,
ja oppi siellä Honkonkii.
Merimies lähti Tsingelingelii jne..
Merimies lähti USA:n jne.
Merimies lähti ABC jne.
Lopuksi loruun tulee joku tolkku, kun Merimies oppii Hongongissa Tsingelingelii ja USA:ssa ABC.
Ja vuonna -86 se siis lausuttiin Honkonkiin :).
Tästä läpsytyslorusta meidän vauva muuten tykkää kamalasti :D.
Sitten oli vielä tuo My name is, mutta meillä se meni näin:
My name is,
appelsiini, mandariini, punajuuri, pikkelssiini,
oletko sinä niinkuin minä,
bikinit päällä liukkaalla jäällä,
bum,
bum, bum.
Anneliaana, Anna, my darling Anna, love for you, love for me, Anneliaana, Anna.
ei kuitenkaan ollut meidän kaveripiirin käytössä Jyväskylässä.
En vaan tunnista niistä yhtäkään enkä koko läpsytysleikkejä. Olen 35-v. ja Hämeestä.
Muistan HÄMÄRÄSTI jotain tällaista:
empon pinpon impolan asse,empon pimponon impolan asse..makarooni,makarooni,pumpum!
Sitte oli tää
Si,si come beibe. Come back my darling please.Come back my "toutou"(en tiedämikä),singsong, allahallah kingkong!
Sitte oli joku mitä en muista kovin hyvin mutta koitetaan..
Aadella della della uu vakvak,singe singe laade, skor skor skaade, prek mik!
Parikyt vuotta sitten tommosta... nyt täällä pelkkää nicopetteriä ja jannicaa...
Tirlittan meni torille,
tirlittan varasti.
Tirlittan joutui vankilaan,
poliisit hoiteli.
Tirlittan kiipes katolle,
tirlittan putosi.
Tirlittan kuoli-haudattiin,
tirlittan mätäni-yäk!
joka ei kyllä tunnista yhtään noista loruista, eikä muista läpsytelleensä kenenkään kanssa...
Rump rump rullaa, reka reka rellaa, seisahduppas sekarlos, ahneestippas kallista röönää, esikunta arestissa, röskytä rös!
Mä ainakin tunnistin noista monia Anneliaanan ja My name is... ja ahkerasti läpsyteltiin ala-asteella.
synt -80 Nurmijärvi
täytyy laulu lopettaa. Mutta tää ei ollut varsinainen käsienläpsytysloru ainakaan meillä vaan ihan muuten vaan rallateltiin. Tämä siis sille joka kyseli jotain mikä alkoi aaluette.