Naapuruston vieraidenkin lapset meillä..
Asuinalueellamme lapset kyläilevät todella paljon, päivittäin toisillaan. Niin myös omamme muilla ja naapureiden lapset meillä.
Itse yritän pitää omien ja muiden lasten vierailut kohtuullisina. Omani eivät saa mennä viikonloppuisin ennen puolta päivää soittelemaan naapureiden ovikelloa, eikä iltakuuden jälkeen koskaan. Kun naapureilla on vieraita silloin ei luonnollisestikaan mennä häiritsemään.
Noh, meille kyllä tulevat naapurien lapset aina ja tilanteesta huolimatta. Kun meillä on vieraita, joita harvoin näemme, olisi mukava keskittyä heihin, eikä naapurin lapsiin. Yleensä sanonkin, että voisivat tulla toinen kerta. Vanhemmmat eivät asiaan puutu, vaan istuvat tyytyväisinä aurinkotuoleissaan/pihatöissä tms.
Uutena ilmiönä nyt tullut se, että kun naapuriimme tulee lapsiperhe kylään, nämä VIERAIDENKIN lapset tulevat meille. Siis ihmisten, joita emme edes tunne. Meille ei kukaan aikuinen puhu mitään tahi kiitä illan kestäneestä lapsiparkista. Aikuisen juovat viiniä ja syövät juustoja ja naapurin lapset + vieraat juoksevat meillä sisään ulos sisään ulos paskaisilla matoillaan. Asumme ihan fiksulla omikotitaloalueella...
Kiitos kun sain avautua. Se riitti.
Kommentit (39)
Saat havaita, että kotipihaasi kuvitellaan joksin maaseutumatkailupaikaksi, jonne lapset voi jättää siksi aikaa kun itse lähtee shoppailemaan tai lepäämään. Mökkinaapurit voivat täysin surutta tulla hetkeksi rupattelemaan pihaan ja sitten jättävät pienet lapsensa meille, koska "sinähän olet kaiket päivät kotona ja teidän lapsille tekee hyvää saada kavereita". Ongelma on se, että olen karjatilan emäntä, vapaata aikaa ei etenkään kesällä ole ja ne omat lapsetkin ovat jo siinä iässä, että tekevät enemmän töitä kuin leikkivät hiekkalaatikolla.
Moneen kertaan saa sanoa, että lapset eivät ole tervetulleita ja että lapset eivät mene tässä töiden ohessa. Silti uudestaan ja uudestaan yritään tuoda omat ja vieraitten lapset "tutustumaan maalaistalon elämään". Ihan kuin helsinkiläinen ei tuntisi sanaa "ei".
meillä on aivan sama tilanne.
JA kyllä, usein SANON ettei meille sovi nyt tulla. Siihen kysellään: miksi ei?! Sitten selität ystäväsllisesti ja vastaukseksi saattaa tulla : äiti sanoi että mä voin olla kuuteen asti. ?!?=!?!
Silti olen patistanut kotiinkin.
Mutta koittakaa ymmärtää että voisi ne naapurin vanhemmatkin VÄHÄN miettiä että onko se nyt ok päästää lapsia koko ajan kyläilemään että minä saan aina olla sanomassa että nyt ei sovi. Voisi niille lapsille opettaa, kuinka usein ja mihin kellon aikoihin on sopivaa kyläillä.
Ja silloin ei päästetä kun toisilla on vieraita. Ymmärrään että aina sitä ei tiedä, mutta kun asuu naapurissa ja itse siinä pihalla touhuilee niin luulisi että kun lapset pyytävät lupaa kyläillä niin ei aina ole vaikeaa huomata että vieraita autoineen pihassa.
Ja lisäksi, siinä vaiheessa kun ovikelloa soitetaan aamukasilta viikonloppuna, on jo myöhäistä siinä vaiheessa kun on pakko nousta sängystäkin ilmoittamaan että nyt ei sovi.
Ymmärrän "koko kylä kasvattaa" periaatteen, mutta meillä sitä koko kylän vastuuta yritetään ilmeisesti sysätä minulle.
Hauskinta tässä on se, että minä olen ainoa työsäkäyvä äiti tässä naapurustossa ja aina nämä naapurin lapset tulevat meille. Jos oma lapseni menee heille joskus leikkimään kun näin on sovittu, sieltä tullaankin alle puolessa tunnissa taas meille ja pikkusisarukset vielä hyvässöä lykyssä mukana. Vieläpä sellaisia alle 5-vuotiaita, joiden perään todellakin joutuu katsomaan.
Toivottavasti päästään tässä edes muutama vuosi ilman että menee naapurisopu asian vuoksi, kun osa naapureista vielä sellaisia että loukkaannutaan heti jos vähänkin yrittää ehdottaa jotain toisenlaista tapaa toimia.
Lapsilla on paljon kavereita ja liikkuvat kodista toiseen joka päivä.
Yritän kuitenkin kestää, koska haluan oppia tuntemaan lasten kaverit ja kun murkkuikä alkaa lähestyä, on tosi kiva, että ovat meillä eivätkä kadulla.
Vahdittavan ikäiset ovat tietysti asia erikseen eikä meillekään yleensä oteta kavereita kun on vieraita. Tästäkin tehdään kyllä poikkeuksia, jos aikuisvieraat viipyvät pitkään.
En päästä lapsiani hakemaan kavereita ennen kymmentä. Puoleenpäivään odottelu olisi kyllä jo hyvän leikkipäivän tuhlausta :)
Hauskinta tässä on se, että minä olen ainoa työsäkäyvä äiti tässä naapurustossa ja aina nämä naapurin lapset tulevat meille. Jos oma lapseni menee heille joskus leikkimään kun näin on sovittu, sieltä tullaankin alle puolessa tunnissa taas meille ja pikkusisarukset vielä hyvässöä lykyssä mukana. Vieläpä sellaisia alle 5-vuotiaita, joiden perään todellakin joutuu katsomaan.
Lopen kyllästyneet kotiäidit hankkivat itselleen "hengähdystauon" - sinähän kun olet koko päivän jo viettänyt lapsivapaata aikaa ;-) Ajattelevat ehkä, että kaipaat yhteistä aikaa lastesi kanssa niin palavasti, että hoidat siinä sivussa ilomielin naapurienkin lapset. Toisaalta ovat saattaneet koko päivän jo luuhata muiden kodeissa...
Minä en ainakaan tiedä, onko tyttöni kavereilla kotona vieraita vai ei, joten minusta on kaverien vanhempien asia sanoa, sopiiko tytön tulla kylään vai ei. En ota lapsia vastaan, jos en halua.
tai sinne, missä vanhempansa ovat kylässä. Esittelen itseni "Liisa Virtanen tuosta kahden talon päästä naapurista" ja selitän, että meidän pihaan on ilmestynyt tällaisia vieraita lapsia, onkohan heidän vanhempansa täällä. Sitten kerron, että olemme ihan tavallinen perhe, emme mikään avoimen päiväkodin isäntäpari, joten meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta kantaa vastuuta vieraista lapsista, jotka ovat eksyneet väärään paikkaan. Tarjoudun kyllä ottamaan lapset hoitoon, mutta se maksaa 35 e/h ja maksu pitää suorittaa etukäteen. Kun kaivan kuittivihkoa esiin, saan kuulla, että tarjoukseni ei ole tarpeen.
Voin olla paskamaisen muijan maineessa, mutta ainakin saan viikonloput lojua rauhassa tekemättä mitään.
tai sinne, missä vanhempansa ovat kylässä. Esittelen itseni "Liisa Virtanen tuosta kahden talon päästä naapurista" ja selitän, että meidän pihaan on ilmestynyt tällaisia vieraita lapsia, onkohan heidän vanhempansa täällä. Sitten kerron, että olemme ihan tavallinen perhe, emme mikään avoimen päiväkodin isäntäpari, joten meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta kantaa vastuuta vieraista lapsista, jotka ovat eksyneet väärään paikkaan. Tarjoudun kyllä ottamaan lapset hoitoon, mutta se maksaa 35 e/h ja maksu pitää suorittaa etukäteen. Kun kaivan kuittivihkoa esiin, saan kuulla, että tarjoukseni ei ole tarpeen. Voin olla paskamaisen muijan maineessa, mutta ainakin saan viikonloput lojua rauhassa tekemättä mitään.
Ei
Tottakai saat sanoa ettei nyt sovi tulla TEILLE mutta kyllä kaikkien kanssa ollaan kavereita!
Millä muulla tavoin tämän sanon ennenkö ymmärrät?
Jos meillä on joku kaveriporukka joilla lapsia niin ei me estetä sun lapsia tulemasta leikkiin mukaan, sinä teet ilmeisesti niin. Minusta tollanen on kiusaa.
13, joka muuten soittaisi poliisille jos näkee ihan RYYPPÄÄMISTÄ naapurissa jossa lapset paikalla..
Meillä sen verran isoja lapsia, että en vahdi heitä enää. Mutta ihmettelin minäkin kun menin kahvikupin kanssa nauttimaan takapihalle auringosta, oli siellä naapurin lapset naapurin vieraiden lasten kanssa leikkimässä pihallamme. Saivat kyllä lähdöt.
Mutta en todellakaan ymmärrä itsekään, että toiset ovat niin röyhkeitä, että työntävät kakaransa toisten pihoille, että saavat nauttia aikuisten seurasta rauhassa grillaillen. Jos järjestää lapsiperheiden kanssa grillijuhlia niin ei voi olettaa, että voi lapsiparkin perustaa naapurin pihalle kun siellä on isommat trampat ja paremmat leikkipaikat ja selvä aikuinen katsomassa niiden perään.
ei ole kyse siitä, että ap kärsisi vieraista lapsista tai, että ei voisi sanoa jos vierailu ei sovi. Ymmärsin, että ap:ta ärsyttää se, että jotkut kuvittelee lastensa olevan maailma napa, joita kaikki haluavat hoitaa. Ymmärrän erittäin hyvin!! Ei tosiaan kiinnostaisi viikonloppuiltana katsoa naapurin vieraiden mukuloita. Ehkä silloin haluaisi itsekin rentoutua. Omien lasten menemisten perään katsomaan myös (ja erityisesti!!) siellä kyläpaikassa.
tai sinne, missä vanhempansa ovat kylässä. Esittelen itseni "Liisa Virtanen tuosta kahden talon päästä naapurista" ja selitän, että meidän pihaan on ilmestynyt tällaisia vieraita lapsia, onkohan heidän vanhempansa täällä. Sitten kerron, että olemme ihan tavallinen perhe, emme mikään avoimen päiväkodin isäntäpari, joten meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta kantaa vastuuta vieraista lapsista, jotka ovat eksyneet väärään paikkaan. Tarjoudun kyllä ottamaan lapset hoitoon, mutta se maksaa 35 e/h ja maksu pitää suorittaa etukäteen. Kun kaivan kuittivihkoa esiin, saan kuulla, että tarjoukseni ei ole tarpeen. Voin olla paskamaisen muijan maineessa, mutta ainakin saan viikonloput lojua rauhassa tekemättä mitään.
ap:kin varmaan tarkoitti avauksessaan että se ärsyttää että tuntemattomat ihmiset lykkäävät lapsensa hänen vastuulleen jotta saavat itse ryypätä. kummallisia vanhempia sellaiset, ei todellakaan mitään käytöstapoja.
Muuta vaihtoehto ei ole ja samalla opetat, että lupa pitää kysyä ja kun sen toistaa tarpeeksi usein, niin se menee kyllä varmasti perille.
Me aidattiin meidän rivarin piha ja laitettiin portti.
Enään ei tule kukaan.
2 vuotta harjoittelin EI sanan käyttöä ja suurin syy siihen oli, että lapseni ei pääse kenellekkään kylään, niin lopetin olemasta ainoa kyläpaikka.
Nykyään meille pääsee meidän luvalla.
Moni lapsi yrittää jäädä meille kylään, vaikka omamme lähtevät ulos. Heidän äiti on luvannut, että saavat olla kylässä.
Lapset eivät taida ymmärtää sitä, että he eivät voi jäädä meille, jos omamme menevät ulos.
Olen paljon kohdannut näitä äitejä, jotka yrittävät selkeästi hoidattaa lapsensa mulla, että itse jaksaisivat paremmin.
Kukaan ei vain ymmärrä, että minäkin tarviin vapaata jaksaakseni.
Meillä vielä kehitysvammainen lapsi, mutta silti olen ollut hyväksikäytetty, koska olin liian kiltti.
naapurin lapset tulee vieraineen muitten pihaan? Jos ajattelee, että "ketään ei jätetä kaveritta", niin eiköhän normaali kohtelias vieraanvarainen tapa olisi kutsua ne naapurin lapset sieltä omaan pihaan omien vieraiden kanssa leikkimään?
Joskus on mulle tullut vastaan tuollainen tilanne, että ollaan menty kylään ja kyläpaikan lapset ja meidän lapset on lähteneet vilettämään ympäri naapurustoa. Olen kyllä silloin käynyt tsekkaamassa, mitä ja missä tekevät ja ohjannut joko leikkimään yleisessä leikkipaikassa/pihassa tai sitten tulemaan kyläpaikan pihaan. Ei ole vaikeaa, pikkasen vaan vaatii vaivannäköä, ettei ihan heti lösähdä siihen grillin viereen olutta siemailemaan.
mutta minkä ikäiset lapset ap sulla on?
Etkö voi jutella omien lastesi kanssa ja sopia, että saavat kutsua vieraita teille esim. just viikonloppuisin 12-18 ja viikolla 16-18.
kun se on omilla lapsillasi jakelussa, menee se muillekin lapsille. Lapset kyllä ovat tarkkoja säännöistä, jos ne ovat tiedossa. mutta jos ei ole, niin tottakai tehdään sitä, mitä halutaan.
Ja voit myös sanoa, että ei alle kouluikäisiä. Muistat vaan perustella. Haluat omaa aikaa, et halua vastuuta toisten lapsista jne. Samoin trampa-hommaan voitte keksiä lasten kanssa säännöt.Esim. että' ei trampalle ilman lupaa tms. Ja sisällä oloon. Esim. toi sisään-ulos-juokseminen saadaan loppumaan sillä, että sanot, ettei vieraat ilman lupaa sisään ja sitten olet välillä kivakin. Esim. helteellä tuot juotavaa lapsille, etteivät juokse vuoronperään juomaan.
Samat kyläilyaikasäännöt voit kertoa naapureillesi. Se helpottaa ihan kaikkien elämää.
jos sitten joku vielä pyrkii, voit ystävällisesti sanoa ei. Sekin taito on viimeistään hyvä nyt opetella JA opettaa lapsille, että on ihan ok sanoa joskus ei.
Ihmiset ihan oikeasti ymmärtää erittäin hyvin asian ja ovat mahdollisesti jopa iloisia,. kun tietävät pelisäännöt.
jos et saa auki suutasi, voit laittaa kirjeen menemään vaikka lasten mukana.
Olen tässä 3 vuotta katsellut tätä kun lapseni jätetään yksin kun naapuriin tulee kavereita lapsille ettei mene meillä läpi.
Kyllä tottakai saa sanoa ettei nyt lapset ole keskenään vaikkei tulisi ketään vieraaksi!
Mutta ette te näköjään ole kohdannut oman lapsen kohdalla kun se jätetään aina yksin? Helppo sanoa tollasia!
Ihan se ja sama kenen pihassa leikitään. Tollanen on lähinnä pilkunviilausta mutta se on minusta paha jos aina jää yksin.
Tein selväksi viimeksi kun lapselleni sanottiin että nyt menet että mun lapseni ei ole mikään korvike joka kelpaa kun itselle sopii. Ja viikko on nyt menty ilman naapurin muksuja. Kerran koitti saada lapseni leikkimään -silloin oli kavereita, muttei tällä joka "tartti kaveria".
Anteeksi vaan, mutta itse olen kasvanut alueella jossa kysyttiin; saako teille tulla? Tai mennäänkö meille? Ja jos joku sai kaverin niin ei se ollut mikään syrjimisen asia -joka kerta-
Ei minunkaan lapseni niin tee.
No, kostonhalua on alkanut tulla jo lapsellekin: "pyydetään Lasse niin saan sanoa että en ole sun kanssa". Tämä on minusta kamalaa.
Sääli teille jotka pidätte tollasta ihan vaan elämänä.
Juu: elämä on. Meillä lapsi kuoli äskettäin joten ei ole sitä elämää eikä leikkikaveria,; joten nyt lähimmät leikkikaverit on sitten tollaset naapurit. Joka kerta kun lapsi menee sinne leikkimään, on pelko perseessä että tuleeko kohta takasin kun sinne tulee kavereita ja ajetaan pois.
Se loppu nyt, mun lapseni heiluu kaveriporukoissa joissa ei tollasta nokkimista ole, eikä saa tehdä tollasta itsekään.
13
" vieraat juoksevat meillä sisään ulos sisään ulos paskaisilla matoillaan"
vai ovatko teidän matot paskaiset vai juoksijoiden kengät?
Vieraita lapsia meillä käy skaalalla 5-12v.
Kyllä meille saa tulla ennen kahtatoista viikonloppuisin ja usein ovat illallakin kahdeksaan asti. Minä pidän naapuriemme lapsista. Suurin osa heistä on todella kivoja ja sympaattisia lapsia ja he ovat tervetulleita kyllä kotiimme. Nuo vierailusäännöt koskivat omia lapsiamme. Tiedän, että jotkut vanhemmmat asuinalueellamme ovat vuorotöissä, jossain perheessä on vauva jne. En halua, että omani aiheuttavat häiriöätä.
Ehkä asuinalueellamme on erilaisia lapsia, mutta ei täällä toimi tuollainen sääntöjen sopiminen. Alueella on ehkä 50 lasta ja sitä mukaa kun joku oppii, toisesta päästä jo joku unohtaa :).
Ja usein juuri nämä lapset tulevat sanoen "mä saan sitten olla kuuteen asti" (kun kello on 10 aamupäivällä). Ja kun siten laitankin puolelta päivin kotiin syömään, alkaa ihmettely ja vänkäys "MIKSI?!"
Lapset on lapsia, mutta aikuiset laittavat rajat. Minä toki laitan ne naapurien lapsille, mutta joskus rasittaa olla koko ajan selittämässä ja perustelemassa ja kieltämässä. Siksi sitä vaan toivoisi, että vanhemmat hieman enemmän katsoisivat omiensa perään ja yrittäisi vähän asennoitua sen naapurin asemaan.
ap
Kohteliasta olisi pyytää ne naapurin lapset omaan pihaan vieraiden lasten kanssa leikkimään eikä toisinpäin.
Eikä kyllä välttämättä näinkään. Jos jollain perheellä on vieraita ja he haluavat viettää iltaa keskenään, se täytyy muiden ymmärtää. Eikä siinä ole mitään kiusaamista. Meillä pyörii naapurien lapset aamusta iltaan ja se on ihan mukavaa. He voivat periaatteessa tulla omiemme seuraksi milloin vain.
Mutta silloin kun me kutsumalla kutsumme omia ystäviämme, ehkä pitkästäkin matkaa, haluamme viettää vain ja ainoastaan heidän kanssaan illan. Se on mielestäni ihan luonnollista. Naapurin lapset voivat tulla taas seuraavana aamuna leikkimään normaaliin tapaan.
Ihmeellistä curlingia jos aina täytyy tilanteesta riippumatta sopia. Ei elämä ole sellaista.
eli vähän on vielä hakusessa se, mikä on naapurisopua ja mikä hyväksikäyttöä.