Puolet suomalaisista luulee kärsivänsä laktoosi-intoleranssista
Heistä vain kolmasosa on oikeassa.
Luulopierutautiset: mitä tykkäätte tästä?
Matemaatikot: siis miten suuri osa suomalaisista oikeasti on laktoosi-imeytymisongelmaisia?
Kommentit (21)
ollutkaan sitä geenivirhettä. Mutta saan silti maidosta mahan kipeäksi ja ilmavaivoja.
Nyt tiedän että en ole. Maha kestää laktoosia, kun jätin viljatuotteet pois ruokavaliosta.
Ja en karppaa, perunaa ja riisiä syön.
Laktoosi-intoleranssi voi olla ilman geenivirhettäkin, eikä laktoosi-intoleranssille altistavan genotyypin löytyminen tarkoita, että henkilölle koskaan tulisi laktoosi-intoleranssia! Koko geenitesti pitäisi kieltää, koska se ei kerro mitään laktoosi-intoleranssin olemassaolosta. Diagnoosi tehdään kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:
Ollaan viikko-pari käyttämättä yhtään laktoosia. Laktoositonta maitoa saa ja kannattaa käyttää. Sen jälkeen, JOS EI OLE MAHAVAIVOJA, vedetään reilut määrät tavallista maitoa, jäätelöä yms. Jos maha turpoaa ja / tai paska lentää, on kyseessä laktoosi-intoleranssi. Saman testin voi tehdä labrassa laktoosirasituskoe-nimellä, mutta kuka nyt sellaiseen enää jaksaa lähteä.
T. lääkäri
eli noin 16,5% suomalaisista olisi tuolla perusteella laktoosi-intolerantikkoja
Terveisin joku muu kuin matemaatikko eli puolesta kolmaosa?
kun se ei ole kuulemma yhtään sen luotettavampi kuin kotona tehty välttämiskoe. Sanoi minun terveyskeskuslääkärini. Ja tuleehan se toki halvemmaksi. Näin minäkin tutkin perheeni laktoosiasiat ja kaikilta loppui piereskelyt ja mahanpurut, kun siirryttiin laktoosittomaan maitojuomaan.
Minäkin luulottelen, mutta en ole varma.
Niin mä sen ainakin käsitin. Ja vastaisin 1/6, oliko oikein?
Ja olen ammatiltani muuten lähihoitaja.
ettei ole laktoosi-intoleranssista mun vaivoissa kyse, kun tuo geenitesti oli nega. Työterveyshuollossa tehtiin pari vuotta sitten js työterveyslääkäri sen tulkitsi. Olen sen jälkeen luullut, että mulla on joku kumma maitoallergia...on vissiin sittenkin laktoosi-intoleranssi. Luulotautia tämä ei ole, on sen verran selvät oireet!
3
mutta rasituskokeessa kaikki laktoosi oli imeytynyt. Lääkärin mukaan nykypäivän maito on niin käsiteltyä, että on mahdollista että laktoosin pilkkomisvaiheessa maidosta hukkuu jokin muu ainesosa joka minulle ei sovi. Mutta mikä se aine on, sitä ei toistaiseksi ainakaan tiedä kukaan.
Niin mä sen ainakin käsitin. Ja vastaisin 1/6, oliko oikein?
Ja olen ammatiltani muuten lähihoitaja.
n. 16,5%
en matemaatikko mutta lukujen pyörittelijä kuitenkin
Eikä ollut, mutta en tiedä pitääkö paikkaansa? Olin labratesteissä mutta en ollut syömättä laktoosia sitä ennen (äitini mielestä turhaa kokata erikseen tai ostaa kalliita maitoja).
Käytän kuitenkin vähälaktoosista ruokavaliota koska olen huomannut sen auttavan vähän, ties sitten mihin perustuu. Toisaalta olo on oikeasti hyvä vain kun jätän sekä laktoosin että reippaat hiilarin lähteet (kuten leipä ja perunat) pois. Yksistään kumpikaan ei riitä vaan tarvii olla yhdessä.
Niin mä sen ainakin käsitin. Ja vastaisin 1/6, oliko oikein? Ja olen ammatiltani muuten lähihoitaja.
n. 16,5% en matemaatikko mutta lukujen pyörittelijä kuitenkin
riittää kun aamulla ei muuta syö kun 2 lasia maitoa. Siinä se on testi. Jos alkaa lounasaikaan oleen olo luin ilmapallolla, kannattaa vaihtaa soijamaitoon.
Laktoosi-intoleranssi voi olla ilman geenivirhettäkin, eikä laktoosi-intoleranssille altistavan genotyypin löytyminen tarkoita, että henkilölle koskaan tulisi laktoosi-intoleranssia! Koko geenitesti pitäisi kieltää, koska se ei kerro mitään laktoosi-intoleranssin olemassaolosta. Diagnoosi tehdään kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:
Ollaan viikko-pari käyttämättä yhtään laktoosia. Laktoositonta maitoa saa ja kannattaa käyttää. Sen jälkeen, JOS EI OLE MAHAVAIVOJA, vedetään reilut määrät tavallista maitoa, jäätelöä yms. Jos maha turpoaa ja / tai paska lentää, on kyseessä laktoosi-intoleranssi. Saman testin voi tehdä labrassa laktoosirasituskoe-nimellä, mutta kuka nyt sellaiseen enää jaksaa lähteä.
T. lääkäri
Ja kaikki lähäritkö tyhmiä?
Niin mä sen ainakin käsitin. Ja vastaisin 1/6, oliko oikein? Ja olen ammatiltani muuten lähihoitaja.
n. 16,5% en matemaatikko mutta lukujen pyörittelijä kuitenkin
mut en mä silti sanois, että kaikki lähärit on tyhmiä. Miksi olisi?
Se numeroiden pyörittelijä...
Jos vertaa maitoaa mitä ennen juotiin (="lehmästä suoraan", ei mitään käsittelyjä) niin se on AIVAN eri asia mitä esim. nykyinen rasvaton maito. Rasvattomaan maitoon laitetaan mm. väriä jotta se on valkoista, oikeasti on "vesisempää". Lisäksi kaikki muut prosessit mitä maito käy läpi. Itse juon vain luomumaitoa, ja ei ole mahaoireita (eikä ole ylkomaillakaan missä maitoa ei käsitellä kuten täällä).
Ja muutenkin moni syö järkyttävät määrät lisäaineita, jos vetää jugurttia niin se _laktoosi_ ei välttämättä ole ongelma vaan joku muu ainesosa. Voi tuntua pikku jutulta ottaa silloin tällöin joku einespitsa tmv. mutta koko ajan suomalaiset syövät ties mitä lisäaineita ihan ruuassa ja "ylimääräisissä" kuten karkissa, limuissa, kekseissä jne.
Suosittelen kaikille 2 viikon lisäaine-paastoa:
Kaksi viikkoa vältä kaikkia lisäaineita niin pitkälle kun mahdollista. Älä osta eineksiä, älä valmiiksi marinoituja lihoja, leivo leipä itse ja käytä luomua mahdollisuuksien mukaan. Parissa viikossa häviää kaikki oudot mahaturvotukset sun muut vaivat!
Minä luulin olevani. Nyt tiedän että en ole. Maha kestää laktoosia, kun jätin viljatuotteet pois ruokavaliosta.
Ja en karppaa, perunaa ja riisiä syön.
Testattiinko keliakia?
Jos vertaa maitoaa mitä ennen juotiin (="lehmästä suoraan", ei mitään käsittelyjä) niin se on AIVAN eri asia mitä esim. nykyinen rasvaton maito. Rasvattomaan maitoon laitetaan mm. väriä jotta se on valkoista, oikeasti on "vesisempää". Lisäksi kaikki muut prosessit mitä maito käy läpi. Itse juon vain luomumaitoa, ja ei ole mahaoireita (eikä ole ylkomaillakaan missä maitoa ei käsitellä kuten täällä). Ja muutenkin moni syö järkyttävät määrät lisäaineita, jos vetää jugurttia niin se _laktoosi_ ei välttämättä ole ongelma vaan joku muu ainesosa. Voi tuntua pikku jutulta ottaa silloin tällöin joku einespitsa tmv. mutta koko ajan suomalaiset syövät ties mitä lisäaineita ihan ruuassa ja "ylimääräisissä" kuten karkissa, limuissa, kekseissä jne. Suosittelen kaikille 2 viikon lisäaine-paastoa: Kaksi viikkoa vältä kaikkia lisäaineita niin pitkälle kun mahdollista. Älä osta eineksiä, älä valmiiksi marinoituja lihoja, leivo leipä itse ja käytä luomua mahdollisuuksien mukaan. Parissa viikossa häviää kaikki oudot mahaturvotukset sun muut vaivat!
ehkä sitten vaan 4/8 -osaa, jos ei kerta ole mielestäsi puolet.