Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pian juoksemaan synnytyksen jälkeen?

Vierailija
31.05.2011 |

Te juoksijat, kuinka pian olette päässeet juoksemaan? Itse urheilin ennen raskautta päivittäin ja olen tottunut juoksemaan. Raskauden aikana olen ainoastaan tehnyt lihaskuntoa ja kävelylenkkejä, kun sykeliikunta pistää supistelemaan.

Koska olette siis aloittaneet jälleen juoksemisen? Laskettu aika syyskuun lopussa ja mielessä siintää toukokuun Tukholman maratooni...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen joutuu niin paljon kyl treenaamaan että en kyllä pienen vauvan kanssa ois pystynyt. Ja palautuminen vei monta kuukautta vaikka olikin ihan normaali synnytys. Hormonit, imetys, selän ja lantion palautuminen...

Ehkä puolikas riittäis tavotteeksi sitten kesälle?

Vierailija
22/29 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on myös äidin pohjakunto, lihasten palautumiskyky ja millä tavalla itsensä kuntouttaa. Itse 3 v. sitten synnytin norm. alatiesynnytyksellä, 3 tikin leikkaushaava "muistona"... Eka kuukausi meni reippaasti vaunukävellen 10km + 10 km aamuin illoin. Siihen lantiopohjalihasten jumppaa 2 krt päivässä ja kuntosalia/ uintia 3 krt viikossa "kevyesti". 1,5 kk kohdalla alkoi jalat viemään puolijuksulla. Ei ollut mitään tuntemuksia/ kipuja/ ongelmia. 2 kk kohdalla 5 krt juoksulenkkiä vaunujen kera vaihdelleen 6-12 km välillä. Niin, spinningissä takas ohjaamassa 1 kk jälkeen ja todellakin sai ainakin lisää voimia, energiaa, jaksamista imetysmaratoniin. Voin paljon paremmin juuri sään liikunnan avulla ja koen että se oli parisuhteelle ja vauvallekin hyväksi kun äiti oli aina hyväntuulinen :). Siispä tosiaan pohjakuntona oli 11 maratonkertaa ja sään. triathlonharastus. Eli kaikissa neuvoissa pitää lähteä yksilöllisistä lähtökohdista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli lantionpohjanlihakset kunnossa vasta pari vuotta synnytyksen jälkeen. Eli voi mennä kauankin. Kuset housussa ei viitti juosta.

Vierailija
24/29 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä lantionpohjan lihaksia voi reenata ilman juoksulenkkejäkin ja juoksulenkin voi aloittaa hellästi.

Olen itse saanut 4 lasta ja nuorin on 4 viikkoinen ja kävin juuri ensimmäisellä lenkillä jolla otin muutaman juoksuaskeleen. Siitä pikkuhiljaa lisäämällä omaa kehoa kuuntelemalla. Kesällä teen jo varmasti mukavan iltalenkin juoksemalla tovin.

Näin olen tehnyt itse ja ihan hyvin sujunut.

Lantionpohjaa olen nippaillut pitkin raskautta ja pidättely ulosteilla onnistuu, samoin katkaista ulostaminen.

Vierailija
25/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilönä olen nähnyt aivan liian paljon kohdun - ja virtsarakon sekä peräsuolenlaskeumia nuorilla naisilla, leikkaukseen joutuvat jatkuvasti 30+ ikäiset koska kokevat tärkeäksi ruveta treenaamaan liian aikaisin. Oireet näkyvät vasta 5-6-8 VUOTTA synnytyksen jälkeen. Tänä päivänä on niin tärkeätä olla timmissä kunnossa mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen, miksi? Antakaa hyvät naiset aikaa keholle, olkaa rauhassa äitejä ilman suorituspaineita liittyen urheiluun. En näe ollenkaan että se olisi hienoa jos joku juoksee maratonia 5kk synnytyksen jälkeen, se on vain ja ainoastaan tyhmyyttä. Toki on tärkeätä ruveta liikkumaan ja lantiopohjalihaksetkin pitääkin treenata - mutta kävelkää, kevyt jumppakin on okej ja uinti (jälkitarkastuksen jälkeen). Ei missään nimessä juoksua, spinningiä tai salitreenejä missä esim kyykätään ja kova paine tulee alapäähän. Raskaus kestää 9kk (40 viikkoa), kehon palautuminenkin kestää saman verran vaikka voi olla tunne että jo 3 viikon päästä on ihan ns normaali. Ligamentit ja lantiopohja ei ole läheskään silloin kunnossa. Odottakaa ainakin 6kk ennen näitä lajeja, oikeesti. T kätilönä jo 11v ja olen nähnyt aika paljon...

Vierailija
26/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI SYNNÄRILLÄ SITTEN KEHOTETAAN HETI LÄHTEMÄÄN LIIKKUMAAN, PUDOTTAA RASKAUSKILOT JA TREENAAN VATSALIHAKSET!?? Ei eritellä juoksemisia ja salitreenejä. Ihmisille kuin liikunta merkitsee vähän eri asioita...

Terv. typerys joka lähti 5 pv sektion jälkeen lenkille

Vierailija
27/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdottomasti vain kävelyä niin kauan että lantionpohjalihakset on treenattu kuntoon.

MIKSI SYNNÄRILLÄ SITTEN KEHOTETAAN HETI LÄHTEMÄÄN LIIKKUMAAN, PUDOTTAA RASKAUSKILOT JA TREENAAN VATSALIHAKSET!?? Ei eritellä juoksemisia ja salitreenejä. Ihmisille kuin liikunta merkitsee vähän eri asioita...

Terv. typerys joka lähti 5 pv sektion jälkeen lenkille

Vierailija
28/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suuria eroja miten annetaan kotihoitoohjeet äideille. Kyllä se liikkuminen on tärkeätä mutta niin kuin kirjoitin, oikeassa määrässä ja oikeat lajit. Jos todellakin olet käynyt juoksemassa 5 pv section jälkeen on sulla ollut hurjasti hyvää säkää mukana matkassa, iso leikkaus kun se on ja hematooma voi kertyä vatsaan jolloin joudutaan reoperaatioon. t kätilö taas

Vierailija
29/29 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten juoksisin, mutta pissat tulee helposti vieläkin housuun 2 v synnytyksestä enkä viitsisi olla joka puskan takana pisulla. Ulkokiipeilemässä kävin n. 3 kk synnytyksen jälkeen. Tosin kaikki lajit tuntuivat haastavilta kun piti ravata vessassa kesken kaiken. Jumppaan nykyään enemmän fiiliksen, kuin ulkonäön takia.