Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pian juoksemaan synnytyksen jälkeen?

Vierailija
31.05.2011 |

Te juoksijat, kuinka pian olette päässeet juoksemaan? Itse urheilin ennen raskautta päivittäin ja olen tottunut juoksemaan. Raskauden aikana olen ainoastaan tehnyt lihaskuntoa ja kävelylenkkejä, kun sykeliikunta pistää supistelemaan.

Koska olette siis aloittaneet jälleen juoksemisen? Laskettu aika syyskuun lopussa ja mielessä siintää toukokuun Tukholman maratooni...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että kätilönä kerrot asian todellisen puolen.Itselläni on kulunut nyt 4kk hätäsektiosta. Ei puhettakaan että olisin päässyt liikuntaa harrastaan, hyvä kun pääsin kävelemään ensimmäisen kuukauden aikana.Tuolloin myös kipulääkkeet olivat tarpeen ja nostin/kantelin vaan vauvan ja hänen painonsa verran tavaraa. Tuolloin miehen apu oli korvaamaton lähes kaikessa.Lattialta tavaran nostaminen tai sukkien jalkaan laittaminen oli tuskaa, haava oli todella kipeä.Toinen kuukausi meni rauhallisesti kävellen ja pieniä lenkkiä tehden. Kolmas ja neljäs kuukausi on ollut kivuton ja ulkona nyt vaunulenkit ovat pidentyneet keään aikana ja ajattelin aloittaa juoksun vasta kesällä.Ennen raskautta urheilin paljon joten mieleni tekisi juosta,jumpata spinning harrastaa yms.

Maltti on valttia ... en halua jälkiseuraamuksia....

Vierailija
2/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI SYNNÄRILLÄ SITTEN KEHOTETAAN HETI LÄHTEMÄÄN LIIKKUMAAN, PUDOTTAA RASKAUSKILOT JA TREENAAN VATSALIHAKSET!?? Ei eritellä juoksemisia ja salitreenejä. Ihmisille kuin liikunta merkitsee vähän eri asioita... Terv. typerys joka lähti 5 pv sektion jälkeen lenkille

sektion jälkeen. Kysyin, että jos pystyn, niin saanko käydä koiran kanssa pikkulenkillä? Sanoivat kyllä, jos se on todella rauhallista, eikä tule äkkinäisiä liikkeitä, ettei leikkaushaava repeä. Lantionpohjalihaksia suositeltiin kyllä tekemään, mutta niitähän voi treenata vaikka sängyssä maaten.

Jumppaan lähdin jälkitarkastuksen jälkeen. Huomasin kyllä heti, etten mitenkään pysty tavallista jumppaa tekemään, sillä vatsalihakset olivat ihan tuusannuuskana. Meninkin sitten pilatekseen, joka oli tarkoitettu synnyttäneille naisille. Se oli just sopivaa ja turvallista aloittelua. Että järki käteen.

Ap: Kannattaisi keskittyä siihen syntyvään vauvaan, eikä haaveilla maratoneista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin aktiivista juoksuharrastusta, vaan käy ihan vaan kerran pari viikossa hölkkälenkillä. Raskauden viimeinen kolmannes meni lepäillessä supistusten takia. Kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen oleilin lähinnä vauvan kanssa keskittyen imetykseen. En olisi voinut kuvitella ahtautuvani urheiluliiveihin vuotavien ja turvonneiden rintojen kanssa. Ja kyllä se eka kuukausi meni toipuessa synnytyksestä.

Mutta mikäs siinä, jos olet hyvässä kunnossa eikä imetys häiritse liikuntaa. Kysyisin sinuna neuvoa maratonitreenauksen suhteen gynekologilta.

Vierailija
4/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen ei todellakaan pidä sännätä heti juoksemaan, vaikka olisi ammattilaisurheilija.

Vierailija
5/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolleega puhuu kyllä totta. Ei missään nimessä raskaita lajeja (alapäätä ajatellen) kuukausiin synnytyksen jälkeen, sanon myös että 6kk ilman pinningiä, juoksua ja kyykkyjä ja hyppyjä. Tänä päivänä on lisääntynyt surullisesti nuorten naisten laskeumaleikkauksia ja se on selvä seuraus siitä että treenaaminen niin tärkeää tänä päivänä. Antakaa aikaa - keholle ja äitiydelle. Ongelmat eivät ilmesty kuukauden päästä vaan monien vuosien jälkeen.

Vierailija
6/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuopus oli 2 kk. muuten meni ihan ok, mutta epäilen, että sain rintatulehduksia sen vuoksi, kun imetin. kyllä ihminen tietää, milloin voi liikkua ja miten, äitikin.

Vierailija
7/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maratonin 5kk synnytyksestä... Laskeumat on vanhojen ja huonokuntoisten ongelmia. Jos on lantiopohjan lihakset kunnossa, niin ei anna palaa vaan.

Vierailija
8/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne ilmenevät vasta vuosien päästä synnytyksestä. Oman voinnin perusteella ei voi päätellä, kannattaako juosta maratonia pian synnytyksen jälkeen.

Vierailija
9/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne ilmenevät vasta vuosien päästä synnytyksestä. Oman voinnin perusteella ei voi päätellä, kannattaako juosta maratonia pian synnytyksen jälkeen.

Minä tein kyllä sen "virheen" sitten että lähdin kerran viikossa treenaamaan agilitya ekan sektion jälkeen kuukauden päästä ja toiselta lapselta joka syntyi alakautta kahden kuukauden päästä.

Toivon ettei nämä nyt sitten vaikuta laskeumaa ajatellen :( muuten en tykkää juosta vaan olen käynyt kävelemässä koirien kanssa.

nyt siis melkein 3v viimeisestä synnytyksestä. hiukan on kyllä kohtu alempana kuin ennen alateitse synnytystä mutta voisikohan sitten johtua siitä synnytyksestäkin. Miehen mielestä olen samassa kunnossa kuin ennenkin mutta toki tiedän itse muutoksen.

Vierailija
10/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole asiaa puoleen vuoteen synnytyksestä...?

Vierailija
11/29 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt parempaa lantiopohjanlihasten jumppaa on kuin ratsastus? Mä en kyllä ymmärrä näitä aikarajoja, kyllä kai jokainen osaa omaa kehoaa kuunneella.

Vierailija
12/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on "haavaa" tms niin kait järki sanoo, koska voi lähteä juoksemaan...Mä olisin voinut lähteä vaikka heti, jos juoksu olisi niin paljon kiinnostanut.

Tule tänne sitten kertomaan miltä tuntui, niin me tiedämme miten meni... tai voinhan mä laittaa vaikka blogiin tämän mielenkiintoisen aiheen...

Vierailija
13/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytys päättyi hätäsektioon, joten juoksemiset sai kyllä unohtaa useaksi kuukaudeksi. Nyt puoli vuotta mennyt ja ehkä voisi hiljalleen aloitella.

Eli turha etukäteen suunnitella ainakaan mitään kovin tarkkaa juoksuohjelmaa.

Vierailija
14/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ekan kerran pystyin lenkille yli vuoden synnytyksen jälkeen. Silloinkaan ei voinut voinut joka päivä juosta. Pari vuotta synnytyksen jälkeen vasta liitoskivut katosivat.

Vierailija
15/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että lantionpohjalihakset palautui sellaiseen kuntoon että pystyin edes harkitsemaan juoksua

Vierailija
16/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon missä kunnossa oot ennen synnytystä. Jos raskausaika on kulunut sohvalla maaten ja suklaata mussuttaen niin palautuminen on hitaampaa.

Jos olet pystynyt ylläpitämään kuntoa lähelle synnytystä niin lihakset eivät ole ehtineet surkastumaan niin pahasti ja palautuminen on nopeaa ja kevyelle lenkille pääsee jo muutaman päivän päästä.

Todella PALJON riippuu tietysti itse synnytyksestä. Kuinka paljon paikkoja hajoa, joudutaanko sektioimaan, jne.

Vierailija
17/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon missä kunnossa oot ennen synnytystä. Jos raskausaika on kulunut sohvalla maaten ja suklaata mussuttaen niin palautuminen on hitaampaa.

Jos olet pystynyt ylläpitämään kuntoa lähelle synnytystä niin lihakset eivät ole ehtineet surkastumaan niin pahasti ja palautuminen on nopeaa ja kevyelle lenkille pääsee jo muutaman päivän päästä.

.

Vaikka olisi kuinka kunnossa, ei auta, jos lantion liitokset eivät kestä juoksemista, kun hormonit löysyttävät. Joidenkin nivelet reagoivat hormoneihin voimakkaammin kuin toisten.

t. liitoskivuista pitkään kärsinyt.

Vierailija
18/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillä ei ole mitään väliä missä kunnossa sitä on ollut ennen ja raskauden aikana. myöskään niinkuin joku valopää aiemmin tikesistä ja muista puhui, ei ole väliä! vaan lantionpohja tarvitsee lepoa ja vain idiootti lähtee ennen 6 kk juoksemaan. järkikin sen sanoo ja ellei usko niin kysykä neuvolasta.

Vierailija
19/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää missään nimessä tehkö kovin reippaita juoksulenkkejä NIIN KAUAN KUIN IMETÄTTE. Sinä aikana, kun imetät, juoksu aiheuttaa helposti kohdun laskeuman. Sitä ei välttämättä heti huomaa, vaan hieman myöhemmin.

Koittakaa keksiä muuta urheilemista, mutta ei juoksemista.

Vierailija
20/29 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään käydä juoksulenkeillä. Synnytin viime keväänä vauvamme alakautta, välilihanleikkaus tehtiin. Paikat paranivat kivuttomiksi alle kahdessa viikossa. Mitään virtsankarkailua tms. oiretta ei ollut. Lähdin tekemään kävelylenkkejä alle viikon kuluttua synnytyksestä, parin viikon kohdalla vaunulenkkeilimme jo tunnin- parinkin verran päivässä.

Juoksulenkeille lähdimme mieheni kanssa viisi kuukautta synnytyksestä. Vauva pakattiin juoksurattaisiin. Hyvin juoksu sujui. Ei mitään vaivoja. Kannattaa kuitenkin kuunnella kehoaan.

Mielestäni imetyksestä raskaat rinnat rajoittavat enemmän juoksua kuin raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen.