***LOKAVAUVAT 2011*** kesäkuussa
Kommentit (37)
Kävin läpi nimimerkit ja ne jotka olivat kirjoittaneet huhtikuussa viimeksi ovat vielä mukana listassa. Jos joku ketä nyt on vielä mukana poistettiin listasta, niin kerrothan tänne niin lisään sinut uudestaan! :)
Minäkin ilmoittaudun taasen, niin paljon arkista ohjelmaa ettei mukamas kerkiä kommentoida vaan lukea ;-)..
Omaa (.) ei uutta, rakenneultra olisi ylihuomenna torstaina ja sen jälkeen kunhan saan vihiä sukupuolesta mietin mitä hankintoja tehdään, oikeasti ei tarvita mitään kun kaikki on kuopukselta jemmassa mutta jos tyttö olisi niin sitten pitäisi vaatepuolta miettiä..
Alkuraskauden pahoinvointi viittasi tyttöön mutta sydänäänet kuultuani ( ne oli hevosenlaukkaa) olen satavarma että poitsu olisi tulossa mutta sepä saadaan selvillle siellä ultrassa, toivottavasti..
Saikulla olen ollut kolmatta viikkoa selkäkivusta kun ei oikein paikat kestä noita vaikeasti hoidettavia asiakkaita( hoitoallalla minäkin olen)
no pari viikkoa olisi duunia ja sitten alkais kesäloma..
nyt jos alkais tekemään pikkuhiljaa jotain kotiaskareita kun näyttää siltä, että pommi tänne ois pudonnut :-)
Mukavia kesäpäiviä kaikille :-)
Isotikru + Santtu rv 20+4
Miksi kummassa tää ei anna mun lähettää koko juttua?!?! ARGH näitä koneita.. Kokeillaampa kolmannen kerran..
Tänään vihdoin oli rakenneultra! Kaikki oli pienellä hyvin ja vastas viikkoja, painoarvio 430 g. Vahva tyttöolo sai myös vahvistuksen, eli tyttölupaus tuli tänne!
Eli vielä kerran..
Muuten oli kyllä iso pettymys tuo ultrakäynti! Tosi nopiasti katto ultraaja, että rakenteet on ok, yhtäkkiä vaan sano että "tytöltä näyttää" ilman että pysyttiin yhtään mukana.. Ja koko toimitus kesti vaan sen 10 minuuttia että aika paha maku jäi suuhun :/ Kuitenki edellisessä ultrassa katottiin rauhassa kaikkia, kuunneltiin sydänääniä ja aikaa meni yli tunti. Nyt saatiin tosi huonosti kuviaki, 3 kuvaa vaan ja kaikki kasvoista. Hyvin onnistuneita oli mutta siltikin.. Oisin ehottomasti myös halunnu nähä ku vauva liikkuu ja muutenki vähän pysähtyä kattoon tarkemmin, mutta tuntu että ultraajalle tärkeintä on vaan saaha katottua pakolliset mahollisimman nopiaa. Aion kyllä valittaa tuosta huonosta käynnistä ens viikolla neuvolassa ku on se Kela-neuvola, niin paljo ootettu tuota ultraa ja tuomonen pettymys! :/ Mutta pääasia että pienellä on kaikki kunnossa! :)
Someone ja rinsessa 21+0
Moi!
Vastaus Vaniliinin kysymykseen: kyllä jännittää ja mietityttää jo synnytys!! Ensimmäisen aikana ajattelin, että otetaan vastaan se mitä tulee. En sen tarkemmin suunnitellut synnytystä etukäteen, ajattelin että tarv. pyydän sitten kipulääkettä jne. Vauvan koko kyllä mietitytti. Mulla oli ihan valtava masu, mies yli 190cm pitkä (yli 4kg syntyny, samoin mun veli 4.3kg ja anoppi 5kg...) Sitten kun raskaus meni vielä 9 pvää yli lasketusta, niin hermostutti vielä enemmän.
Synnytys itsessään pitkittyi, säänn. supistusen alkamisesta lapsen syntymään meni lähes 2vrk. Toisena sairaalapäivänä synnytystä yritettiin käynnistää tipalla, supistukset oli ihan infernaalisia, kunnes sain epiduraalin. Vasta toisen päivän iltana eka kätilö kysyi, että onko vauvasta tehty painoarviota, epäili mahan perusteella yli 5kg... Eipä ollut tehty, nlalääkäri veikannut 3,5 kiloiseksi. No vauvan pää jäi -2 tasolle eikä koskaan laskeutunu. Siinä vaiheessa kun sydänäänet alkoivat laskea ja vauva stressaantua, tehtiin vihdoin päätös kiireellisestä sektiosta. Herra 4700g ja 53 cm sieltä sitten syntyi :) Oli synnytyskanavassa pää vinossa kasvotarjonnassa, synn.lääkäri jälkeenpäin totesi, että luonto hoiti homman. Jos olis yhtään alemmas laskeutunu, niin kiinni olis jäänyt... Että sellaista. Jos siis vähänkään teistä tuntuu, että olis iso lapsi tulossa, niin VAATIKAA PAINOARVIOTA!! Sf-mitta kasvoi keskikäyrällä koko ajan eikä mulla ollut sokerit koholla rasituksessa, joten niiden perusteella kokoa ei voinut arvata.
Nyt siis jännitän synnytystä ehkä enemmän kuin ekalla kerralla. Tuleeko taas sektio/jos synnytän alakautta, niin jääkö vauva kiinni... Aika pelkopolille ja synnytystapa-arvioon tulossa. Sen puolesta nyt hiukan helpottaa.
Muilla vastaavia pelkoja? Kommentteja?
Eli oon käynyt lukemassa täällä,mutta ei ole tullut aikaseksi kirjoittaa mitään:( Tänään kävin sokerirasituksessa,ja ei tuo vadelmalitku niin pahaa ollutkaan kun mitä luulin,täällä siis joutuu kaikki yli 25v siihen,kamalinta oli ehkä se 2t odotus mitään tekemättä:D No mutta hengissä ollaan. Tietääkö/muistaako kukaan miten pitkään äitiyspakkausta pitää yleensä odotella,kun on kelan lapun sinne toimittanut? Peikkotyttö 24+1 ja toinen lapsi (la 4.10)
Vastaan vaan pikaisesti et äippäpakkaus kesti viime vuonna saada 2vko siitä et oli sen tilannut :) Nyt odottelen et tulis. 27.6 saa paprut ja lähetän kyllä vielä samana päivänä eteenpäin, niin pääsee hiplailee pikkuisia vaatteita ;)
Sokerirasituksen litku on pahaa.. se vadelma. Hyi. Vaihtuu kesänaikana kuulemma appelsiinin ja/tai ananksen makuiseksi kun kilpailuttavat valmistajat. Sitä "kokakolan makuista" pystyi vielä juomaan kun oli hiilihappoja ja vähän neutrimpi.. :)
Synnytys jännittää kamalasti täällä.. yhtään en tiedä miten suhtautua siihen.. Edellinen kun epäonnistui niin pahasti. Sektioon käskevät mut kipu olis sit ihan eri. :/ Tiedän jo miltä tuntuu kun kaikki repee ilman mitään ja tiedän pystyväni siihen mut sit maha auki? en tiedä. O.o
Ihanan viileätä ilmaa ;)
Luru ja pötkylä 20+6 ehkä ;)
Taallakin viela roikutaan mukana. Kaikilla ollu noita rakenneultria, meillakin eilen. Ja yksi lokakuinen poika taalla lisaa! Haarat oli levallaan ja eika ollut mitaan epailysta. Puoli tuntia sai katsella sita ultrausta, ei ollut niilla kiire. Ihan mukavaa. Kaikilla ei kuulostanut noin onnistuneelta kaynnilta. Mutta vahan sellasta sekavaahan se on tavalliselle ihmiselle kun ne ne niita osia kay lapi. Eihan niista oikeen tajua mitaan paljon! Vauvan mahdollinen pituus ja paino unohtui kysya kokonaan.
Mulla oli huono olo ensimmaiset kolme kuukautta ja syominen oli hankalaa. Nyt olo on tosi hyva ja energiakin on tullut takaisin. Voi jopa kevysti urheilla. Se alku oli kylla aika kamalaa ja vasyttavaa! Mutta nopeasti unohtuu vaikka silla hetkella ei silta tuntunut.
Kiva kun nyt on kesa ja voi pita vaan jotain kokomekkoa eika housuja. Vaikka maha on viela aika pieni, kaikki housut jotenkin ahdistaa. En haluais mitaan painetta alavatsan paalle ollenkaan.
Hanna11
20+4
Lisäilin uudestaan teidät ketkä olin poistellut. :) Ne joilta puuttuu tuo ikä listasta niin olisi kiva jos sen saisi sinne laitettua, eli ilmoitelkaapas rohkeasti vain ikänne. :)
Aika nopeasti tuon äitiyspakkauksen mun mielestä esikoisesta sain, ei tainnut mennä viikkoakaan. Kaipa se on vähän sattumaa miten nopeasti se sieltä tulee. :)
Poika on nyt ollut todella vilkas tai sitten se vaan sattuu nyt potkimaan masua kohti, oli meinaan pitkän aikaa niin että potkiskeli tuonne alaspäin, ettei oikeen potkut kunnolla tuntuneet. :) Mutta nyt on ainakin virtaa riittänyt. :)
Varasin meille eilen heinäkuun puoleen väliin kylpyläloman. Lähdetään miehen ja tytön kanssa kun miehellä on heinäkuussa lomakin. :) Ihanaa! Oli vaan hurjaa merkata se kalenteriin ja huomata että jaa sitten onkin 29 raskausviikko menossa jo silloin. :D Voi tätä ajanmenoa. En ehdi edes tajuamaan että tulee vauva kun se on jo maailmassa. :D Esikoista odotin ja odotin mutta tämä raskaus on mennyt kuin siivillä. :) On ollut niin paljon muuta tekemistä ja ajateltavaa, mikä on ihan ymmärrettävää kohta vasta 1-vuotiasta hoidettaessa. Tulee varmaan vauvan synnyttyä aika menemään todella nopeasti kun kaksi ihan pikkuista hoidettavana. :D Toivottavasti säästyttäisiin ainakin koliikilta. No en aijo stressata siitä, täytyy vaan pitää asenne kunnossa ja olla vaatimatta liikoja itseltään. :) Kyllä sitä nuorena jaksaa.
Huomenna lähdetäänkin vanhalle ystävälleni kylään tytön kanssa. :) Ihanaa nähdä vanhoja ystäviä välillä, mekin kun olemme tunteneet eskarista asti ja pidetty yhteyttä vaikka ollaan asuttu jo vuosia eri paikkakunnilla. :) On se ystävyyskin hieno ja ainutlaatuinen juttu.
Voikaa hyvin! :)
Vaniliini 24+3
Synnytyksestä oli puhetta. Mun ainoa huoli on, että ehditäänkö sairaalaan. Eka synnytys oli 5h 40 min (muistaakseni) ja toinen 1h 25 min, sekin vielä perätilasynnytys. Toisessa synnytyksessä ehdittiin olla vain 25 min sairaalassa, mutta jouduttiin ajamaan huomattavaa ylinopeutta ja punaisia päin. Meiltä ajaa sairaalaan n. 40 min, mutta pääsee varmaan nopeammin jos ajaa ylinopeutta ja punaisia päin. Huolettaa vaan, että mitä me tehdään lapsille, ei niitä oikein viitsi ottaa mukaan ja haluan mieheni ehdottomasti mukaan. Kaikille tutuilla on meille vähintään 20 min ajomatka, joten ihan kauhean nopeasti kukaan ei tänne ehdi lasten seuraksi.
Olen suunnitellut hätäsynnytyskassia autoon, jonka pidän siis koko ajan autossa mukana. Tietenkin täytyy pakata sairaalakassi vielä erikseen, mutta tuohon hätäsynnytyskassiin oon miettinyt kaikkea, mitä sattuu tarvitsemaan, jos synnyttää matkalla/kotona. Onneksi on jo lapsia ja itsekin olen hoitoalalla, joten ei mua huoleta se, että synnyttäisin jossain muualla kuin sairaalassa. Kivut on tietty asia erikseen, mutta en viimeksikään ehtinyt saada kuin ilokaasua eikä siitä ollut mitään apua (muuta kuin että pää meni ihan sekaisin).
Ensi viikolla olisi lääkärineuvola, vähän jännittää tuo kohdunkaulan tilanne. Supistelee päivittäin ja joka päivä tulee muutamia kipeämpiä supistuksia (siis että joutuu jo vähän keinutella/kävellä ja keskittyä hengitykseen). Kohdunkaulan suuntaankiin aina välillä vihloo.
Saas nähdä kuinka kauan pystyy olla töissä. Nyt olen ollut lomalla ja juhannuksen jälkeen palailen taas töihin. Äitiysloman olisi tarkoitus alkaa 26.8.
Vauva on vilkas ja potkut tekee välillä oikein kipeää. Selkeitä uni- ja valverytmejä on havaittavissa. Vauvaa varten kaikki on jo valmiina, enää ei tarvitse mitään tehdä/ostaa. Täytyy vain enää synnyttää :D
Saara ja masu rv 25+1
Tällä viikolla onkin sitten juhannus, lähdetään vähän mökkeilemään ensin juhannusaattona miehen vanhempien mökille ja juhannuspäivänä sitten omien vanhempieni mökille. :) Toivotaan ettei pelkästään ainakaan sada.
Kävin tänään ottamassa hemoglobiinin ja vein virtsanäytteen bakteeriviljelyyn terveyskeskukseen kun niitähän nyt raskauden aikana seuraillaan. Ensi neuvolassa saa sitten tietää vähän tuloksia heinäkuun puolessa välissä. :)
Tytön 1-vuotis synttäreitäkin olen vähän jo mietiskellyt ja suunnitellut. Tarjoilut on jo melko selvät mutta vieraista en vielä tiedä. Pitäisikö isot vai pienet juhlat? Täytyy miettiä.
Masuvauva on vilkas ja masu on jo iso verrattuna siihen mitä se oli esikon kanssa tässä vaiheessa. :)
Miehen kesäloma häämöttää jo lähellä, vaikka tarkkaa tietoa ajankohdasta ei vielä ole. Ilmeisesti ei pääse vielä juhannuksen jälkeen lomalle, mutta piakkoin kuitenkin. :) Sitä odotellessa.
Hyvää juhannusta kaikille lokamammoille! :)
Vaniliini 25+0
Uusi raskausviikko alkamassa, mutta nyt tuntuu taas jotenkin vaan matelevan aika. Masu alkaa olla jo tosi iso viikkoihin nähden, viime viikolla sf-mitta oli ihan yläkäyrillä vaikka vauva aika pikkuruinen ultran mukaan onkin. Terkkarin mukaan johtuu siitä, että on jo neljäs raskaus. Saisi kyllä jo tasoittua tää kasvu tai syksyllä olen kävelevä plussapallo =D
Mitään hankintoja ei olla tehty vielä vauvaa varten. Vaunut saadaan minun sukulaiselta ja vaatteita myös. En ihan täysin luota ultran tyttölupaukseen, joten en viitsi ostaa pinkkiä kaappeja täyteen ;)
Kovin väsynyt olen ollut muutaman viikon ajan kun on ollut kaikenlaista stressiä töissä ja kotona. Hb ei ole kovasti romahtanut, joten en vielä aloita rautaa. Se ei oikein sovi mun vatsalle, joten siksi haluan pitkittää sitä mahdollisimman kauan. Maanantaina on lääkärinla ja siellä ajattelin puhua tästä väsymyksestä. Periaatteessa en haluaisi sairaslomalle jäädä, mutta kohta vointi voi olla sellainen että se on pakko. Supistelujakin on ollut välillä tiheästikin. Tietysti toivon, että olo tästä vielä korjaantuisi ja voisin olla elokuun alkuun saakka töissä. Silloin alkaa kesäloma ja heti sen perään äitiysloma :)
Voikaahan hyvin ja kirjoitelkaa, kuulumisia on ihana lukea!
Rupis rv 25 tasan
Pienen pieni hiljainen hetki koitti tähänkin mökkiin, kun isommat lapset lähti kavereiden luo ja nuorimmainen on vielä hetken aikaa nukkumassa.
Tiällä ollaan samoilla linjoilla Rupiksen kanssa: aika tuntuu pysähtyneen ihan täysin,,,,väsyttää ja uuvuttaa kaikki! Minulla jostain syystä on mennyt yöunet ihan täysin harakoille, samalla tavoin kuin nuorinta odottaessa. Ensimmäisen kerran kun pittää yöllä käyvä vessassa, en sitten saakkaan ennää uuvestaan unesta kiinni ja se on yhtä pyörimistä pitkän aikaa tuas seuraavaan vessa kertaan saakka. Ihme homma!! Minulla Hb oli laskenut kuukauvessa 140-110 mikä myös tietenkin aiheuttaa uupumusta itessään. Hiukan malttaman olo tahtoo olla ;) Töitä en ole nyt viikkon käynyt tekkee, kun supistelut alkaa olla aikamoisena kiusana,,,oon siis keikkalaisena kotihoidossa töissä, jossa liikutaan kaikki asiakkaiden välimatkat pyörällä (saa tietenkin mennä autolla jos omistaa ajokortin :D) + kotimatkat yhteensä 12km ja nyt vuan alkaa tehä sen verran tiukkaa etten taija jaksaa ennää kovin montaa vuoroa tehä. Nuorimmaisen kohalla huomattiin viikolla 30, että kohdunsuu oli jo sormelle auki ja sillon jouvuttiin pistämään ne kortisonit ja lepoa loppu aika ( sillon oli siis kolmas lapsi tulossa) ja nyt ajattelinkin että yrittäisin nauttia tästä viimosesta raskaudesta niin etten liian tiukille itteäni vetäisi. Ens viikolle sain ylimääräisen neuvolalääkärin kun nuita supistuksia on tosiaan aikas tiuhaan ollut, jopa imuroinnin jälkeen on supistanut aikas kipeästi, joten paras käyvä tarkistuttamassa tilanne.
Maha-asukki on hurja liikumaan ja hauskaa tuas seurata miten maha heiluu eestakas, kun toinen pittää siellä etenkin iltaisin mielettömiä bileitä :)
Painoa on tullut kotivaan mukkaan nyt 4kg. Kauhean turvonnut olo on koko ajan,,,saa nähä mitä se sitten on kun kunnon helteet tuas tullee, jos tullee :).
Hyvvää juhannusta kaikille :)! Juuliska myös tasan rv 25
Mulla oli lauantaina rakenneUÄ ja tyttö on tulossa, muutenkin kaikki UÄ:ssä hyvin.
Jo on miullakin aikaa, kun täällä olen viimeksi käynyt kun en meinannut edes tänne löytää ja saatika edes muistaa salasanaa tänne. :D Mutta loppu hyvin kaikki hyvin muistin lopulta salasanan ja löysin tänne monen mutkan kautta. :)
Miutkin vois sit lisätä tuonne listaan takaisin, kun en näköjään enään tuolla ole. :) Eli 14.10. Sanzku,21v,toinen lapsi
Täällä on mennyt kaikki hyvin ja rakenne ultrassa viikolla 21+3 oli paino arvio 420g ja poikahan se siellä oli niinkuin olin jo arvellut. :D Miusta tuntuu että tää miun maha on paljon isompi mitä sen "pitäs" olla. :D
Sanzku ja masuasukki rv 24+3
viime viikolla kävin neuvolassa, tätiä meinas aivan naurattaa kun pikkunen liikuskeli niin innoissaan taas, että piti metsästää sydänäänet:) Tämä veijari on niin kova liikuskelemaan, iltaisin varsinkin on huomannut kun tulee oikein "iltavilli", aamusin on sitten vähän hiljasempaa ja taas alkaa:) Joten täällä on selvästi huomattavissa unirytmiä.
Kaikki oli muuten hyvin, paitsi hemoglobiini oli laskenut 110, joten kävästiin apteekin kautta kotiin mentäessä. Ensi kuun lopulla on uusi ultra ja lääkärikäynti:)
Juhannuksen vietto taitaa kulua äidilläni, kun mieheni on armeijassa, eikä pääse kotiin viikonlopuksi:(
Kaikinpuolin hyvää juhannusta! :)
lokamamma ja pikkunen 23+5
Nyt on kyllä nautinnollista kun hetken saa taas kerätä voimia uusiin helteisiin, kyllä nuo kuumat ilmat kuitenkin sen verran koville ottavat.
Tervetuloa uudelle lokamammalle! :) Paljon meitä onkin kertynyt. Täytyy tuota listaa kuitenkin pian päivitellä, ei ole muutamista kuulunut mitään pitkään aikaan, vaikka jotkut tietysti seuraavat mielummin sivusta kuin kirjoittelevat, mutta olisi se mukava jotain merkkejä saada että ollaanko sitä vielä mukana. :)
ollikolli: Nauti nyt kun saat levätä, vaikka en tiedä kuinka positiivisena koet sairasloman. Kuitenkin vauvan parhaaksi on, joten ota kaikki irti. Saat nyt oikeen kunnolla sitten lomailla kun kesälomakin alkaa heti putkeen! :)
Eilen kävin läpi tytön vanhoja vauvanvaatteita ja valitsin sieltä ne mitkä menee pojallekin. Sitten järjestelin vaatekaapin pojalle jo valmiiksi. On se jännä ajatella että meille tulee jo toinen vauva! :) Esikoisestakin tulee nyt heinäkuussa vasta vuosi! Nopeasti on aika kyllä mennyt ja tajuaa miten nopeasti lapset kasvavat ja kuinka hetken ne ovat vain pieniä. Täytyy nauttia niistä hetkistä kun ne ovat pieniä, lapsethan ovat ikäänkuin vain lainassa. :) Onneksi tarvikkeet tosiaan vielä löytyy, täytyy vain kankaat pestä turvakaukalosta jne. Sitterikin löytyy ja imetystyyny jne. Vaunut täytyy vain hankkia kun tyttökin on vielä sen verran pikkuinen että täytyy tuplat olla. :)
Itsekin noista liikkeistä välillä huolestun kun pojalla on vähän sellaisia jaksoja tai päiviä jolloin on vilkas ja välillä on niin hiljaista masussa että pelottaa onko kaikki hyvin. No mutta ei kannata kaikesta huolta repiä ja jos oikeen huolettaa niin voihan sitä tehdä pientä liikelaskentaa. :) Ja neuvolaan voi onneksi aina soittaa! :)
Synnytys on alkanut jännittämään, aika kun menee niin nopeasti ettei siihen ole edes pitkä aika! Toivon että menisi vähän nopeammin kuin ensimmäisen kanssa, mutta ei se ensimmäinenkään synnytys mitenkään negatiivinen kokemus ollut. Ainut että häntäluu murtui ja oli todella kipeä, ei voinut kunnolla istua. Miten teillä muilla, joko synnytys mietityttää? :)
Voikaa hyvin ja kirjoitelkaa kuulumisia, niitä on kyllä kiva lukea! :)
Vaniliini 24+0