Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepeti on hengenvaarallinen vauvalle

Vierailija
31.05.2011 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113808331_uu.shtml

Olivat olleet humalassa, mutta toisten normaaliunetkin ovat hyvin sikeitä. Itse en koskaan uskaltaisi nukkua perhepedissä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleen sopivimman tavan viettää yönsä. Turha siinä on muiden syytellä ja päivitellä. Tässä maailmassa nyt on paljon vaarallisempiakin asioita vauvalle, kuin perhepedissä nukkuminen, esim. autolla matkustaminen.

Vierailija
42/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo linkki jonka laitoit siihen kertoo vanhemmista jotka olivat päihtyneenä. Laitappa linkkiä niihin tapauksiin jotka ovat olleet selvinpäin, kiitos!!!! Tule sitten tänne kuuluttamaan että on hengenvaarallinen...

Muita linkkejä en aio laittaa, koska perhepeti on minusta erittäin vaarallinen selvänäkin, etenkin sikeäuniselle. Unemme sikeyttä emme pysty säännönmukaisesti kontrolloimaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS Unikoulusivuilla:

Lähellä nukkuminen näyttää toisten tutkimusten mukaan myös vähentävän lapsen heräilyä synkronoimalla lapsen ja äidin unirytmejä ja hengitysrytmejä toisiinsa.

On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa.

Lisää:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,82...,6444,6445,7649

Vierailija
44/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sain hirveät nootit miljoonakaupungin lääkäriltä kun kuuli että imetän vielä 5kk ikäistä! Ja oli aivan järkyttynyt kun kuuli että suomessa suositellaan osaimetystä vuoden ikään. Hänestä se oli aivan sairasta, korvikkeelle olisi minunkin pitänyt vaihtaa.

ja sanoi, et uran aikana hänelle on tullut useampi tapaus vastaan (miljoonakaupunki), jossa täysin selvät vanhemmat ilman lääkkeitä ovat tukehduttaneet perhepedissä vauvansa. Oli todella ihmeissään, että suomessa osa ihimistä oikein neuvoo nukkumaan perhepedissä.

Vierailija
45/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti kun taas hyvä keskustelu menee persiilleen kun tuo yksi hullu postaa nuo kilometrejä pitkät liirumlaaruminsa tänne väliin. Jotka se vetää tuonne johonki toiseen ketjuun kans! LOPETA! Teet vaan hallaa koko perhepeteilylle. Itellekin tulee vastareaktio vaikka perhepedissä ollaan nukuttu.

Vierailija
46/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lopetat sen perhepetipropagandan postaamisen! Helvetti kun taas hyvä keskustelu menee persiilleen kun tuo yksi hullu postaa nuo kilometrejä pitkät liirumlaaruminsa tänne väliin. Jotka se vetää tuonne johonki toiseen ketjuun kans! LOPETA! Teet vaan hallaa koko perhepeteilylle. Itellekin tulee vastareaktio vaikka perhepedissä ollaan nukuttu.

Ei noita juttuja edes kukaan jaksa lukea.

Vierailija
47/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ihan Rautaparta, taitaa olla Jumalasta seuraava sinulle.

Minusta vauvan tulo ei saa tarkoittaa sitä, että mies menee pois pariskunnan sängystä. Pöyristyttävää! Parahin Rautapartakin tuossa sanoo, että miehet ovat selkeä riski.. Eikö tuo jo yksin riitä kertomaan, että idea on aika pöhkö!

Vierailija
48/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vauvan tulo ei saa tarkoittaa sitä, että mies menee pois pariskunnan sängystä. Pöyristyttävää! Parahin Rautapartakin tuossa sanoo, että miehet ovat selkeä riski.. Eikö tuo jo yksin riitä kertomaan, että idea on aika pöhkö!

Vauva seinän ja äidin väliin. Äiti ja isä silloin vierekkäin.

Vierailija
49/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikojen saatossa on pelätty, että äidit saattavat kierähtää unissaan vauvojensa päälle. Perhepeti on jopa ollut kielletty useissa Euroopan kaupungeissa. On kuitenkin todisteita siitä, että ankarassa köyhyydessä eläneet epätoivoiset äidit ovat tukehduttaneet vauvojaan tahallaan pelätessään, etteivät voi elättää kaikkia lapsiaan.

Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat

Vierailija
50/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se sikeäuninen mies rusentaa sinutkin.

Itse en koskaan uskaltaisi nukkua perhepedissä.

Vierailija
51/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepedin turvallisuus askarruttaa joitakin. Tietyin edellytyksin vauvan nukuttaminen vanhemman vuoteessa on kuitenkin luotettavasti todistettu yhtä turvalliseksi kuin vauvan oma vuode vanhempien huoneessa.

Paljon riskialttiimpaa on, jos vauva nukkuu eri huoneessa. Vauvan kanssa nukkuva aikuinen ei saa olla voimakkaan lääkityksen, alkoholin tai huumeiden alainen, eikä esimerkiksi korkean kuumeen takia tokkurassa. Patja ei saa olla liian pehmeä eikä peitto raskas, eikä vuoteessa saa olla patjojen tai patjan ja seinän väliä, johon vauva joi kierähtää ja upota. Terve, selvä aikuinen ei nukkuessaan voi kierähtää vahingossa vauvan päälle ja tukehduttaa tätä.

Yksi versio perhepedistä on ns. "sivuvaunu" eli vauvan oma sänky heti vanhempien vuoteen vieressä. Kätevä on esimerkiksi pinnasänky, josta yksi laita on poistettu tai ns. tenavasänky. Jos vauva ei kaipaa aivan suoraa kosketusta äitiin, tämä voi olla kaikkien unen laadun kannalta todella hyvä ratkaisu

Vierailija
52/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tutkijoita joiden mielestä kätkytkuolemariski vähenee perhepedissä. Äiti on lähellä ja pystyy nopeastikin reagoimaan esim. vauvan mahdolliseen hengityskatkokseen.

Japanissa, jossa perhepeti on sääntö, kätkytkuolemien määrä on alhaisin maailmassa. Tämä järjestely voi todellakin estää kätkytkuoleman.

Jos nukutte perhepedissä ja pelkäät että vauva joutuu peittosi alle voit nostaa vauvan syötön jälkeen pääsi korkeudelle ja pitää peittoasi hieman alempana ja/tai vauvalla voi olla oma pienempi peitto, tai voit käyttää vauvalla unipussia.

Perhepedissä nukkumisesta voi olla myös se hyöty että vauva syö öisin useammin ja tämäkin näyttää vähentävän kätkytkuolemariskiä. Myös Ruotsissa ollaan tultu siihen tulokseen että imetyksellä on kätkytkuolemien kannalta jonkinlainen suojaava vaikutus. Imetä siis jos voit.

Lähde: http://www.babyidea.fi/vinkkeja/katkytkuolemasta.html

Vierailija
53/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä perhepeti on vaarallinen-toitotukset kun ajattelee miten valtavan suuri osa maapallon väestöstä nukuttaa vauvansa vieressä....

Mietipiä samalla kuinka suuri osa väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella, ilman sairaalahoitoa ja puhdasta vettä? Mietipä sitten onko relevanttia verrata meitä suomalaisia siihen köyhään ainekseen, johon valtaosa väestöstä kuuluu. Taidat olla Soinille jotain sukua retoriikasta päätellen..

ap

Vierailija
54/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS Unikoulusivuilla:

Lähellä nukkuminen näyttää toisten tutkimusten mukaan myös vähentävän lapsen heräilyä synkronoimalla lapsen ja äidin unirytmejä ja hengitysrytmejä toisiinsa.

On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa.

Ja tässä linkki:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

Vierailija
55/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun aikuinen mieheni sanoi ITSE, että jos haluat vauvan viereen niin hän voi nukkua sohvalla pari-kolme kuukautta. Sanoi pärjäävänsä! ;) Sanoi myös, ettei luota itseensä, etteikö vaikka kirähtäisi vauvan päälle; nukkuu TODELLA sikeästi, kuorsaa järkyttävän kovaa ja lisäksi ei itse kuule kunnolla, on siis kuulovammainen. Onko mieheni jotenkin iloinen poikkeus? Ei tuntenut oloaan poishäädetyksi tai muuta? Sanoi, ettei paljoa lapsista ymmärrä, mutta usanoi, että uskoo vauvalle olevan hyväksi olla äidin vieressä. Lisäksi sanoi, että minun on varmaan helpompi imettää yöllä kun ei tarvitse veivata itseäni pystyyn, nostaa vauvaa pinnasängystä jne. Oli paikallaan koska olin aika raadeltu synnytyksen jälkeen.

Vierailija
56/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en uskaltaisi nukkua vauvan vieressä,en kunnolla herää edes itkuun vaikka pinnis sängyn vieressä.Ei kaikki äidit herää jokaiseen vauvan ääntelyyn,vaikka niin väittävätkin,mutta mielestäni rohkeita olette jos vieressä nukutte.

Vierailija
57/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun aikuinen mieheni sanoi ITSE, että jos haluat vauvan viereen niin hän voi nukkua sohvalla pari-kolme kuukautta. Sanoi pärjäävänsä! ;) Sanoi myös, ettei luota itseensä, etteikö vaikka kirähtäisi vauvan päälle; nukkuu TODELLA sikeästi, kuorsaa järkyttävän kovaa ja lisäksi ei itse kuule kunnolla, on siis kuulovammainen. Onko mieheni jotenkin iloinen poikkeus? Ei tuntenut oloaan poishäädetyksi tai muuta? Sanoi, ettei paljoa lapsista ymmärrä, mutta usanoi, että uskoo vauvalle olevan hyväksi olla äidin vieressä. Lisäksi sanoi, että minun on varmaan helpompi imettää yöllä kun ei tarvitse veivata itseäni pystyyn, nostaa vauvaa pinnasängystä jne. Oli paikallaan koska olin aika raadeltu synnytyksen jälkeen.

Kyllä aikuinen mies osaa ajatella lapsiakin eikä vain itseään. Tuommoisia pöyristyneitä mielipiteitä kirjoittavat sellaiset naiset, joiden mies on yksi lapsikatraasta, siis miestä pitää paapoa, koska se ei ole ihan vielä tarpeeksi iso aikuisen saappaisiin.

Vierailija
58/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et väsyneitä äitejäain aina neuvotaan siirtymään perhepetiin. Mutta väsymyshän vastaa humalatilaa, eikö perhepeti ole silloin vaarallinen!

Vierailija
59/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vauva menossa samaan tyyliin ja ongelmia ei ole ollut.

Tietty perhepeti vaatii sen, että äiti tietää olevansa melko vakaa nukkuja, eli et ei pyöriskele levottomasti pitkin yötä.

Isä nukkuu meillä kans sängyn reunalla ja vauva ja minä seinän puolella. Sänkymme on ISO ja tilava ja patja kova.

Mitään ylimääräisiä tyynyjä ym. ei ole.

Lisäksi minä nukun aina vauvani päätä alempana. Vedän vauvan alemmaksi vain imetyksen ajaksi ja työnnän sitten takaisin ylös yösyötön päätyttyä.

Vauvalla on oma peitto ja huolehdin aina et oma peittoni on alempana kuin vauvani.

En ota alkoholia.

En nukuta vauvaani koskaan KAINALOON. Eli siis liian lähelle minua.

Perhepeti on toiminut meillä vallan mainiosti. Ja nukun yöni paremmin kuin jos alkaisin pinnasänky/ oma huone rumbaan.

Vauvanikin nukkuu paremmin ja saa tarvitsemaansa läheisyyttä.

Meillä lapset on aina tervetulleita lähelle. Siksiköhän niistä onkin kasvanut niin tasapainoisia?

Vierailija
60/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä perhepeti on vaarallinen-toitotukset kun ajattelee miten valtavan suuri osa maapallon väestöstä nukuttaa vauvansa vieressä....

Mietipiä samalla kuinka suuri osa väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella, ilman sairaalahoitoa ja puhdasta vettä? Mietipä sitten onko relevanttia verrata meitä suomalaisia siihen köyhään ainekseen, johon valtaosa väestöstä kuuluu. Taidat olla Soinille jotain sukua retoriikasta päätellen.. ap

köyhyys ja perhepedin vaarallisuus/vaarattomuus mielestäsi jotenkin? Siitähän tässä puhutaan eikä tuloeroista.