Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepeti on hengenvaarallinen vauvalle

Vierailija
31.05.2011 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113808331_uu.shtml

Olivat olleet humalassa, mutta toisten normaaliunetkin ovat hyvin sikeitä. Itse en koskaan uskaltaisi nukkua perhepedissä.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäs PERHEPETI se silloin on, jos mies ajetaan omasta sängystään muualle?

Eikä ole pelottanut, että vierähtäisin päälle. Miehen viereen en vastasyntynyttä laske, mutta 3kk jo kyllä.

Eikä miestäni ole minnekään ajettu pois. Vauva nukkuu seinän vieressä, minä keskellä ja mies toisella puolella.

Ja jos väliaikaisesti mies haluaa tai "ajetaan" muutamaksi kuukaudeksi muualle nukkumaan, niin mitäpä siitä. Kyllä vastasyntyneellä on suurempi tarve nukkua äitinsä vieressä kuin aikuisella miehellä.

Vierailija
22/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113808331_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113808331_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113808331_uu.shtml</a&gt; Olivat olleet humalassa, mutta toisten normaaliunetkin ovat hyvin sikeitä. Itse en koskaan uskaltaisi nukkua perhepedissä.

Missään tapauksessa humalassa tai voimakkaiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa nukkua vauvan kanssa. Johtuu humalasta, ei perhepedissä nukkumisesta.

Perhepedissä imetys sujuu luonnollisesti ja kaikki yleensä nukkuvat paremmin. Turha ihmetellä sitten, miksi vauvasi herää jatkuvasti, ellet pidä häntä vieressä. Minusta luonnotonta nukuttaa pientä lasta jossain muualla, kuin äidin suojassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vain totaalisen väsynyt. Heräsin yöllä siihen kun olin asettanut oman tyynyni vauvan päälle. Siihen loppui meillä perhepeteily. Vauva meni saman tien omaan sänkyyn turvaan.

Itse olen sitä sorttia, että mitä väsyneempi olen, sitä levottomammin nukun. Eli puhun ja kävelen unissani. Ja touhuan kaikkea mahdollista. Sen on mies moneen kertaan todennut. Eli meillä ei todellakaan ole uskallettu perhepetiä harrastaa.

Mutta varmasti perhepeti on kätevää jos yömimetyksiä on paljon. Ja vanhemmat 100% varmoja ettei mitään yöllä tapahdu unissaan heidän toimestaan. Toistaalta tuota 100% varmuutta tuosta jälkimmäisestä ei voi olla koskaan....

Vierailija
24/63 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilidioksidi on ilmaa raskaampaa. Lapsen ollessa nukkumassa pehmeällä alustalla, syntyy kuoppa, johon ilmaa raskaampi hiilidioksidi kerääntyy, jollei ilmanvirtaukset ympäristössä huuhtele happirikasta ilmaa tilalle lapselle, myöskin aikuisten välissä tai vierellä voi syntyä tällainen alue. Hiilidioksidi on siis poltettua happea/ilmaa, jossa ihminen ei selviä

Vierailija
25/63 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepedissä nukkuminen vähentää kätkytkuoleman riskiä tutkimusten mukaan. tietenkään vauvaa ei pidä ottaa viereen nukkumaan jos vanhempi on humalassa.

Vierailija
26/63 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nukkui ekan vuotensa Joko minun ja seinän välissä tai mahallaan minun rintakehän päällä.

Mies nukkui minun vieressä ja kaikki nukuimme hyvin ja ollaan kaikki elossa.

Kai nyt idioottikin tietää ettei päihtyneenä lapsen kanssa nukuta. Lapsi nukkui myös omassa sängyssä jos olin tosi väsynyt tai vaihtoehtoisesti olin niin ylikierroksilla että tiesin pyöriväni.

Itsensä ja lapsensa tunteminen on se mitä pitäisi kuunnella.. Ei fanaattiset puolesta tai vastaan vauhkoajat!

Vierailija
27/63 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan mielellään mies meni toiseen huoneeseen nukkumaan. Sai nukkua yönsä rauhassa, kun aamulla piti mennä töihin. Eli parisängyssä nukuin vauvan kanssa, ei siis ihan vieressä. Pysyin hereillä imetysajan ja sitten siirryin vähän kauemmaksi. Olen rauhallinen nukkuja, en kieri ympäri sänkyä. Kun vauva oli n. 6 kk, laitettiin vauvan sänky kiinni meidän sänkyyn ja mies palasi omalle puolelleen.

En ymmärrä mikä ongelma? Meinaatteko, että mies olis ollut tuosta mustasukkainen? Seksiä voi harrastaa muuallakin kuin "aviovuoteessa". Niin ja humalaa meillä ei harrasteta.

Vierailija
28/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan normaali äiti tai isä vauvaansa rusenna, vaikka olis miten sikeä unisia tahansa. Niin ei ole käynyt ikinä missään, vaikka vauvat ovat nukkuneet perhepedissä maailman sivu. Voi herra isä näitä mielipiteitä. Liian varovainenkin voi olla! Läheisyys on tärkeintä. Ei lapsia yksin nukkumaan. Humalaiset vanhemmat tai lääkkeillä nukkuvat ainoastaan ovat riski vauvoilleen.

Vierailija
29/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole pelottanut, että vierähtäisin päälle. Miehen viereen en vastasyntynyttä laske, mutta 3kk jo kyllä.

Eikä miestäni ole minnekään ajettu pois. Vauva nukkuu seinän vieressä, minä keskellä ja mies toisella puolella.

Ja jos väliaikaisesti mies haluaa tai "ajetaan" muutamaksi kuukaudeksi muualle nukkumaan, niin mitäpä siitä. Kyllä vastasyntyneellä on suurempi tarve nukkua äitinsä vieressä kuin aikuisella miehellä.

Meillä on eka lapsi syntymässä, ja ollaan jo puhuttu, että jos sänky tuntuu aluksi ahtaalta ja jännitämme vauvan kanssa nukkumista, niin mies menee hetkeksi toiseen sänkyyn. Kyllä mäkin nukun mieluusti mieheni vieressä, mutta kyllä pieni vauva menee siinä tilanteessa minun ja mieheni mukavuuden edelle.

Vierailija
30/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa siten, että pinnasänky on ihan kiinni äidin sängyn laidassa. Aika huonokuuloinen saa olla, jos lapsen tarvitsee karjua pää punaisena siinä 40 cm:n päässä saadakseen vanhemman hereille...

Mä en ihan oikeasti tajua, että miten hieman kevyempi uni vauvan vieressä eroaa siitä, että pitää kuitenkin nukkua hieman kevyempää unta, ettei yöllä heräävän vauvan tarvitse karjua pää punaisena saadakseen vanhemman hereille.

Vierailija
31/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neljä vauvaa nukkunu vieressä ja viideskin nukkuu sitten joskus kun syntyy.. kaikista helpointa niin pikkuisen kanssa.

Eikö yhtään pelota? :O Minä minimoin kaikki riskit, että tekisin pikkuiselle jotain vahinkoa. Todella vaikea ymmärtää miten joku voi olla noin huoleton. ap

Vierailija
32/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä perhepeti on vaarallinen-toitotukset kun ajattelee miten valtavan suuri osa maapallon väestöstä nukuttaa vauvansa vieressä....

Vierailija
33/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi vain on sitten hieman harhaanjohtava jos kyse onkin vain äidistä ja vauvasta - kyllä meillä perheeseen lasketaan kuuluvaksi myös mies.

Vierailija
34/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmaisen kanssa nukumme nyt perhepedissä kun yöllä syödään niin usein. Esikoinen nukkui omassa sängyssään mutta hän söikin öisin vain kerran yössä.

Mutta se on bullshittiä, että perhepeti automaattisesti tarkoittaisi sitä, että vauva nukkuu levollisesti. Meillä esikoinen nukkui paljon levollisemmin omassa sängyssään. Tämä kuopus syö yöllä n.4 kertaa ja syöttöväleissäkin heräilee niin että pitää rauhoitella pitkin yötä.

Vierailija
35/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi vain on sitten hieman harhaanjohtava jos kyse onkin vain äidistä ja vauvasta - kyllä meillä perheeseen lasketaan kuuluvaksi myös mies.

Meillä vauva nukkuu vieressä, mutta ei me sitä miksikään perhepediksi kutsuta.

Vierailija
36/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo linkki jonka laitoit siihen kertoo vanhemmista jotka olivat päihtyneenä. Laitappa linkkiä niihin tapauksiin jotka ovat olleet selvinpäin, kiitos!!!! Tule sitten tänne kuuluttamaan että on hengenvaarallinen...

ja sanoi, et uran aikana hänelle on tullut useampi tapaus vastaan (miljoonakaupunki), jossa täysin selvät vanhemmat ilman lääkkeitä ovat tukehduttaneet perhepedissä vauvansa.

Oli todella ihmeissään, että suomessa osa ihimistä oikein neuvoo nukkumaan perhepedissä.

Vierailija
37/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse käännän kylkeäni vain heräämällä. Ja nukun vauvan kanssa kaksin. Vaikka olen ollut miten väsynyt, niin en mitenkään voisi mennä vauvan päälle, en edes käden päälle. Onneksi sänkyyn mahtuu jättämään väliäkin.

Vierailija
38/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarvitsen myös aika vähän unta.

Meillä on kolme vauvaa nukkunut käytännössä vieressä ensimmäiset kuukaudet. Meillä on leveä sänky ja vauva on nukkunut mun vieressä siinä laidassa. Petauspatjan alla vielä rullattu lakana ettei pääse kierähtämään lattialle. En pystyisi kuvittelemaan tilannetta että en havahtuisi jos olen vauvan päällä kun herään jo siihen että peitto on huonosti.

Toki jos olisin ollut hirmuisessa humalassa niin tilanne olisi aivan eri, mutta eipä ole moista tarvinnut noiden imeväisikäisten kanssa mietiskellä.

Vierailija
39/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/63 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti uskotaan, että jos nukkuu vauvan vieressä, voi milloin tahansa kierähtää lapsen päälle. Pinnasänky onkin usein ensimmäinen asia, joka vauvaperheeseen hankitaan. Malla Rautaparralle riitti lampaantalja ja kantoliina. Meille taas kulkeutui monessa huushollissa kiertänyt pinnasänky. Siinä säilytetään täkkejä, isoveljen ohutlehtisiä kirjoja ja konttaavan tyttöni suuhun eksyviä, lattialta löytyneitä pikkuesineitä.

Pari vuotta sitten iltapäivälehdessä hehkutettiin pikkuvauvan tapaturmaisesta kuolemasta vesisängyssä tämän jäätyä vieressä nukkuvan vanhempansa alle. Siitä puhuttiin leikkipuistossa. Juttu sai varmasti monen unenpöpperöisen äidin nousemaan jokaisen yösyötön jälkeen huojuvana pystyyn ja nostamaan vauvan omaan turvalliseen pinnasänkyynsä. Ensimmäisen lapseni synnyttyä syyllistin itseäni siitä, että nukahdin aina vauvan viereen. Toisen lapseni unettavasta tuhinasta uskalsin jo nauttia estottomasti. Malla Rautaparta huomauttaa, että siitä ei puhuta, kuinka moni lapsi jää henkiin nukkuessaan äidin vieressä.

"Keskushermoston kypsymättömyydestä johtuen pikkulapsen hengitystoiminta vakiintuu hitaasti ja hengityskatkokset ovat alle yksivuotiailla tavallisia. Useimmiten lapsi alkaa hengittää hengityskatkoksen jälkeen normaalisti, mutta joskus harvoin hengitys pysähtyy kokonaan. Amerikkalainen antropologi James McKenna uskoo, että aikuisen läheisyys yöllä voi auttaa nukkuvaa lasta löytämään uudestaan oman hengitysrytminsä", Rautaparta kirjoittaa uudessa kirjassaan ja tietää mistä puhuu.

Hänen omalla lapsellaan oli sairaalakäyntiä vaatinut hengityskatkos. Olisiko äiti lainkaan herännyt unestaan, jos sätkivä lapsi olisi ollut usean metrin päässä pinnasängyssä?

Malla Rautaparran mukaan äiti nukkuu usein itse paremmin lapsen vieressä. Olen itsekin huomannut, että imetys sujuu unen ja valveen rajamailla oikein hyvin, enkä usein edes tiedä, miten monta kertaa olen yön aikana herännyt.

Rautaparta kehottaa kuitenkin ottamaan varotoimenpiteet tosissaan. Pitää olla iso sänky, tukeva patja ja mielellään joku barrikadi isän ja pikkuvauvan välillä.

Sikeästi nukkuva isä voi hyvinkin ruhjoa vastasyntyneen alleen, mutta herkkävaistoinen äiti ei noin vain kierähdä pienokaisensa päälle, ellei ole humalassa, huumetokkurassa tai yliväsynyt.

Lisää: http://www.voima.fi/content/view/full/164