Työmatka yhteen suuntaan 100km. ONKO JÄRKEÄ?
Paljonko bensa-autolla tulee kustannuksia noin, jos kuljen neljänä päivänä viikosta 200 km. päivässä? Mitä tuosta saa työmatkavähennyksenä verottajalta? Meneekö mulla koko palkka bensoihin?
Kiitos jos joku viitsii auttaa tässä asiassa.
Kommentit (28)
Jos palkkakin on tuota luokkaa, niin ei se enää paljon ole pyydetty, jos vielä matkakorvauksen saisi.
Se riippuu työehtosopimuksesta, joissakin maksetaan ilman muuta. Minäkin olen joskus sellaisessa työssä ollut, että kilometrikorvauksia tuli enemmän kuin palkkaa.
Useimmat meistä joutuvat kuitenkin valitsemaan joko mahdottoman työmatkan ja työttömyyden välillä.
itse olen ajanut 3vuotta 95km sivu. auto kuluttaa kun oikein kohellan, 5,5l/100km dieseliä.
en pidä pahana. ota vain pesti jos saat noin hyvän palkan:)
jos palkka on noin, ja olisit kotoa pois 8-16.
Ite ajan 59km/suunta, ja palkka alkaa ihan reilusti kakkosella. Ei oo moottoritietä pätkääkään. Tiedä sitten onko niin järkevää, mutta aika monta liikkuvaa osaa on elämässä (miehen työ, edullinen tontti+talo, oman työn motivoiva sisältö, lasten jutut...), että jotenkin ne on vaan ratkastava...
ja palkka alkaa 2:lla, tavallaista maantietä, ei km-korvauksia -MUTTA: olen saanut sovittua työtunnit 3:lle päivälle. Tämä sitten tarkoittaa reippaasti yli kymmentuntisia päiviä niille kolmelle päivälle.
Käytännössä en voi kuvitella tätä pitkäaikaiseksi järjestelyksi. Auto kuluu järkyttävää tahtia, vaikka verottaja vähän kilometreissä vastaan tuleekin. Kolmen vuoden välein pitäisi auto vaihtaa uudenpaan. Menee vähän plus miinus nollalle huonon palkan kanssa. Samoin olen itse aivan puhki ajamiseen. Noiden kolmen työpäivän jälkeen olen koomassa vähintään sen yhden päivän, enkä vielä toisenakaan päivänä ole täysin tolpillani. Eli eipä mitään etua tule tästä järjestelystä.
Toivon koko ajan, että saisin töitä lähempää.
Uuden saksalaisen tutkimuksen mukaan tyytyväisimpiä ovat lähellä kotoaan työskentelevät ja pitkät työmatkat rasittavat. Pitkän matkan työläiset olisivat tyytyväisiä töihinsä, jos saisivat +40% enemmän palkkaa.
työhön, jossa työpaikalle tulee olemaan n. 75 kilometriä.
Mutta työn puolesta joutuu muutenkin matkustamaan viikottain ympäri Suomea, joten en osaa ajatella työpaikan ja kodin välistä matkaa mitenkään pahana asiana. Toki itselläni asiaa auttaa myös se, että ei ole enää pieniä lapsia, ja työ on sellaista, johon olen aina halunnut.
kilometrikorvaukset asunnon ja työpaikan välisiltä matkoilta on palkkaa, työnantaja ei voi niitä verottomast maksaa.
Verottomasti voi maksaa kilometrikorvauksia asunnon ja erityisen työntekemispaikan väliltä.
http://www.vero.fi/default.asp?path=5,40,87&article=8183&domain=VERO_MA…
suurinosa vastauksista on todella fiksuja. AV-palsta pääsi nyt yllättämään :)
ap.