Kuinka monta sellaista ihmistä tunnet, joilla on oikeasti narsismista diagnoosi?
Kuinka monia olet diagnosoiut itse? Koulutuksesi?
Kommentit (22)
Mitäs luulet, haluaako narsisti diagnoosin? Haluaako "parantua" täydellisyydestään? Eihän narsistissa ole mitään vikaa, muissa ihmisissä vain.
Ap on oikeassa siinä, että tuota nimitystä käytetään väärin. Sitä heitellään ihan itse tehtynä "diagnoosina" vähän kaikelle epämieluisalle käyttäytymiselle. Narsisti- nimityksestä on tullut uusi haukkumasana, jolla halutaan loukata toista. Sanalla on helppo leimata toinen, jolle ei jää helppoja ratkaisuja päästä irti leimasta.
Toisaalta on hyvä, että asia on tullut tutummaksi ihmisille. Voi olla helpompi toimia, kun tietää mitä tehdä. Vielä tarvittaisiin kuitenkin tarkempaa tietoa, ettei ihan kaikkea itselle epämiellyttävää toimintaa sanota narsistiseksi.
persoonallisuushäiriön yhteydessä (äiti ja tytär). Tytär on kaverini ja hän on saanut äitinsä vanhat epikriisit.
Tunnen pari muutakin, joilla minusta vaikuttaa sivusta katsottuna olevan samantapaisia ongelmia, mutta he eivät ikinä menisi lääkäriin tai terapiaan. En kuitenkaan menisi diagnosoimaan heitä, eivätkä he aiheuta mitään yhteiskunnallista kaaosta tai tee lainrikkomuksia.
arvioimaan narsismia. Et pysty myöskään arvioimaan sitä, kuka tutuistasi voi oikeasti tietää jotain ja kuka vain länkyttää.
Olne myös varsin tietoinen siitä, että persoonallisuushäiriöiseltä puuttu usein itseltää tune siitä, että poikkeavuus on hänessä eikä maailmassa.
Olen vain niin äääääääääääääääääääääääääärettömän kyllästynyt siihen, että maallikkoihmiset diagnosoivat miehiään, eksiään, anoppejaan esimiehiään, työkavereitaan, kavereidensa puolisoita jne jne jakuvasti narsisteiksi tietämättä höläsen pöläystä psykiatriasta. Diangnoosien tekeminen on lääkäreiden työtä ja vieläpä heidän, jotka ovat opiskelleet psykiatriaa erikoisalanaan.
Itsekeskeisyys, kypsymättömyys, ajattelemattomuus, ajatusmaailmojen kohtaamattomuus, rakkauden loppuminen... ei kuulkaa, kaikki ei ole narsismia.
ap
En ollut edes kuullut ko taudista ennen Salkkareita. :)
Tunnen kyllä termin narsistinen.
Luulen itse olevani sellainen, nyt kun tiedän että se voi olla ihan tautikin. Koulutus taiteilija.
tiedän.
Onhan vieläkin pahempia persoonallisuushäiriödiagnooseja kuin narsismi.
Onhan vieläkin pahempia persoonallisuushäiriödiagnooseja kuin narsismi.
Mitäs luulet, haluaako narsisti diagnoosin? Haluaako "parantua" täydellisyydestään? Eihän narsistissa ole mitään vikaa, muissa ihmisissä vain.
ei kylläkään itse sitä (yllättäen) myönnä. On lähisukulainen. Yhtä toista epäilen, mutta en kenellekään ole sanonut epäileväni koska en voi olla varma.
Yksi kolmekymppinen nainen on diagnosoitu ja hän on ollut hoidossakin.Hänen mummonsa äitin puolelta oli yli 40 vuotta "laitoksessa".
Tän naisen sisaruksilla narsistiseen persoonallisuushäiriöön viittaavia merkkejä mut lieviä ja eivät ole diagnosoituja.Harva narsisti tulee diagnosoiduksi koska eiväthän he toisin kuin monet muut mielisairaat myönnä et heissä on vika.
Auervaara tais olla diagnosoitu narsisti.
Oli kuulemma psykopaatti. Hän tuli kerran mun psykiatrin vastaanotolle ja jälkikäteen psykiatrini snaoi mieheni olevan narsisti/psykopaatti. Psykologi, jolla kävimme pariterapiassa sanoi samaa ja antoi mulle turavatalon esitteitä, ja muutenkin auttoi mua jättämään tuon miehen.
Olne myös varsin tietoinen siitä, että persoonallisuushäiriöiseltä puuttu usein itseltää tune siitä, että poikkeavuus on hänessä eikä maailmassa.
Olen vain niin äääääääääääääääääääääääääärettömän kyllästynyt siihen, että maallikkoihmiset diagnosoivat miehiään, eksiään, anoppejaan esimiehiään, työkavereitaan, kavereidensa puolisoita jne jne jakuvasti narsisteiksi tietämättä höläsen pöläystä psykiatriasta. Diangnoosien tekeminen on lääkäreiden työtä ja vieläpä heidän, jotka ovat opiskelleet psykiatriaa erikoisalanaan.
Itsekeskeisyys, kypsymättömyys, ajattelemattomuus, ajatusmaailmojen kohtaamattomuus, rakkauden loppuminen... ei kuulkaa, kaikki ei ole narsismia.
ap
ei ole diagnoosia ja epätoivoissani koitan joka päivä keksiä keinoja miten saisin hänelle sellaisen. ja miksi hän menisi mihinkään sellasita hankkimaan, hänessähän ei todellakaan mielestään ole mitään vikaa, sen sijaan minussa on. ja toivon sydämeni pohjasta että diagnoosi olisi joku muu niin olisi edes toivoa paremmasta. mutta pahalta vaikuttaa ja jokainen joka seuraisi perhe-elämäämme pari päivää huomaisi kyllä mistä on kysymys. ja koulutuksellani ei ole tässä asiassa mitään väliä.
En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin tuntemani ovat ihan selvästi narsisteja. Pelkästään miehet, joten johtunee kasvatuksesta ilmeisesti. Diagnoosia tuskin on kellään.
miestäsi et voi muuttaa ellei hänellä itsellään ole aavistusta siitä, että hänen täytyy korjata suuntaa elämässään. Sittenkin persoonallisuuden ongelmien haltuunotto on todella pitkä, raskas ja usein mahdotonkin prosessi.
ei ole diagnoosia ja epätoivoissani koitan joka päivä keksiä keinoja miten saisin hänelle sellaisen. ja miksi hän menisi mihinkään sellasita hankkimaan, hänessähän ei todellakaan mielestään ole mitään vikaa, sen sijaan minussa on. ja toivon sydämeni pohjasta että diagnoosi olisi joku muu niin olisi edes toivoa paremmasta. mutta pahalta vaikuttaa ja jokainen joka seuraisi perhe-elämäämme pari päivää huomaisi kyllä mistä on kysymys. ja koulutuksellani ei ole tässä asiassa mitään väliä.
Monta kertaa noissa käy niin, että sinussa todellakin oli se vika ja olet itse narsisti, kannattaa muistaa se.
Tiedän että entinen esimieheni sai narsismidiagnoosin ennen kuin hänet lopulta saatiin potkittua täältä pois.
Yhden ex-työkaverini kohdalla olen voimakkaasti ajatellut narsismia. Jos hän ei ole narsisti niin sitten ei ole kukaan (ei tienkään hänellä ole diagnoosia).
Ammatiltani olen psykologi.