Lapseni ei päässyt luokkaretkelle :(
Tänä vuonna luokka teki pienen retken lähistöllä koulupäivän aikana. Reissu tuli myös pienellä aikataululla tietoon, alle 2 viikkoa sitten siitä oli ilmoitettu. Vanhemmat saimme kirjeen jossa kerrottiin että ne oppilaat jotka osaavat käyttäytyä hyvin ja totella aikuisia pääsevät mukaan.
10v tyttöni on herkkä ja voimakas luonteeltaan. Hänellä ei ole parasta kaveria mutta leikkikavereita löytyy kuitenkin, ei ole siis täisin epäsosiaalinen, mutta ei helppo ystäväkään, sen myönnän. Koulussa joutuu valitettavasti härnätyksi usein ja silloin reagoi menemällä lukkoon: ei puhu kenellekään eikä kuuntele tai tottele ketään. Tämä on opettajan mielestä siis aikuisen vastustamista.
Kun retki tuli tietoon puhuttiin kotona kovasti näistä tilanteista ja mietittiin miten niitä voisi välttää ja miten tytön pitäisi toimia, että menisi kertomaan aikuiselle jne. Tyttö oli kovin motivoitunut, halusi tietysti mukaan. Sattui sitten heti seuraavana päivänä härnäämistilanne välitunnilla ja tyttö jäi koulun pihalle välitunnin lopuksi mököttämään eikä mennyt heti tunnille. Meni myöhemmin mutta ei puhunut tunnilla opettajalle.
Seuraavat kolme päivää tyttö tsemppasi ja totteli ja touhusi kuten kuka tahansa muu. Silti opettaja sanoi että koska säännöt olivat selvät ja tyttö ei silloin kerran totellut ei hän pääse retkelle. Vietti päivän sitten koululla päivittäin väkivaltaisesti käyttäytyvän pojan kanssa.
Tämä nyt ei vaan mene mun oikeustajuun, vaikka sitä en tytölle tietysti sanonutkaan. Miksi ne kiusaajat pääsevät retkelle mutta se joka ei pysty tunteitaan piilottamaan ja syrjäyttämään kuten muut jätettiin pois? Sorry vaan sinä ope jos itsesi tunnistat, multa ei kukkarahaa tänä vuonna tule!!
Kommentit (93)
Yleensä niille pääsevät mukaan kaikki ainakin normikouluissa. Onko kyse erityiskoulusta ja erityisoppilaista?
mutta peesaan opea. Säännöt olivat selvät.
saavat vanhempien mielestä tehdä mitä vaan. Kyllä niillekin saa rajat asetettaa. Ja olen usein törmännyt siihen että nämä herkät ensin itse ärsyttävät ja jatkavat kunnes joku sanoo takaisin ja siten voikin käydä päälle tai olla syvästi loukkaantunut. Ja sitten itketään kun ei ole kavereita.
Hankala härnäämiseen on puuttua, jos siitä ei ole kerrottu. Välitunnilla valvojat eivät seuraa mitään, kunhan rupattelevat, joten syytä olisi ollut keskustella opettajan kanssa aikaisemmin.
Muuten säännöt ovat sääntöjä eli mukaan ei pääse, jos ei ole kunnolla. Tosin missään koulussa ei ole tuollaista sääntöä, vaan joko kaikki tai ei ketään. Rangaistuksista on tultava kotiin tieto ajoissa.
todella ikävää. Taisi olla jo etukäteen miettinyt ketä ei oteta mukaan.
Lapseni kertoi, että heidänkin ope oli uhkaillut yhtä oppilasta sillä, että jos muut valittavat tästä oppilaasta viikon aikana, joutuu ko. lapsi olemaan aikuisten vieressä koko matkan ajan.
Härnääminen on hienovaraista ja kiusaamistakin on ollut, tyttöni on liian yliherkkä tässäkin suhteessa. Kaikkiin tilanteisiin ei aikuinen pääse puuttumaan eikä ehdi huomata. Pikkujuttu leikkien vuoroihin ja ohitteluunhan tuohonkin liittyi, mutta jos muut liittoutuvat yhtä vastaan edes hetkeksi on se joskus liikaa. Se että lapseni jotenkin aiheutti toisten ohittelun on lienee mahdollista, mutta porukka saattaa helposti liittoutua sitä helposti suuttuvaa vastaan oletteko huomanneet?
Sen enempää pohtimatta tuota tilannetta mä mietin sitä että opettaja (joka ei siis pidä tyttärestäni, joo, valitettavasti sellaisen voi joskus aistia toisesta aikuisesta että lapsi ärsyttää) ei halunnut häntä mukaan. On kivempi viettää mukava iltapäivä suosikkilasten kanssa, ilman riskiä kiusaamisesta. Jos väkivaltainen lapsi jätetään pois mä vielä sen sulatan, mutta ainoa riski minkä mun tyttöni olisi aiheuttanut olisi ollut se että opettajan olisi pitänyt pysähtyä ja selvittää juttu. Sitäpaitsi erityistilanteissa ei kiusaamista ja mökötyksiä ole ollut.
kysypä koulun rehtorilta ja koulutoimenjohtajalta kirjallisesti/sähköpostilla koulun virallinen kanta luokkaretkiin ja niille pääsemisen kriteereihin. Siksi kirjallisesti, että kirjalliseen kysymykseen pitää antaa kirjallinen, virallinen vastaus. Puhelimessa asiaa voi pyöritellä miten tahtoo.
Lapseni kertoi, että heidänkin ope oli uhkaillut yhtä oppilasta sillä, että jos muut valittavat tästä oppilaasta viikon aikana, joutuu ko. lapsi olemaan aikuisten vieressä koko matkan ajan.
Että jos joku pentu koko ajan härkkii muita, niin sitten on aikuisen seurassa? Mitä uhkaamista tuossa on?
Että mua oikeasti ottaa päähän tällaiset kukkahattunössömammat, joiden mielestä kaiken maailman idiooteilla on oikeus mellastaa loputtomasti, ja aina kaikkien muiden pitäisi vaan joustaa. Maailma kun ei mene niin.
Ap:n tytöllekin säännöt on olleet hyvin selvät. Ei noudattanut, joten seuraamus oli ihan luonnollinen. Ehkä jo sitten ensi kerralla ymmärtää, että kaikki ei jousta loputtomasti kuten oma mami.
kysypä koulun rehtorilta ja koulutoimenjohtajalta kirjallisesti/sähköpostilla koulun virallinen kanta luokkaretkiin ja niille pääsemisen kriteereihin. Siksi kirjallisesti, että kirjalliseen kysymykseen pitää antaa kirjallinen, virallinen vastaus. Puhelimessa asiaa voi pyöritellä miten tahtoo.
En mä enää viimeisellä viikolla viitsi asiasta riidellä. Olin aika tyrmistynyt siitä että yhden päivän yksi tapahtuma sai aikaan tämän, ja vasta juuri ennen koulun loppumista retkeä edeltävänä päivänä (siis kun tyttö oli käyttäytynyt hyvin) opettaja ilmoitti että mitä tuleman pitää. Mun mielestä säännöt oli luotu niin että tietyt kaksi lasta rajautuu retkeltä ulos. Sinänsä totta että säännöy on säännöt ja niitä noudatetaan, ja sydän verillä olen tyttöni kouluun laittanut, ja varsinkin taas aamulla kun toiset tulevat uhmakkaina retkeltä..
ja jotka uskovat opettajan sanaa. Opettaja kun on retken aikana vastuussa niistä oppilaista ja ymmärrän täysin, ettei halua mukaan sellaisia oppilaita, jotka eivät usko opettajan sanaa = saatta aiheuttaa vaaratilanteita koko porukalle.
Tuossa on kuitenkin ollut todella selkeät säännöt, oppilailla tiedossa viikkoja että jos et noudata sääntöjä niin et pääse retkelle.
Opettajaa ei voi velvoittaa ottamaan mukaan sellaisia oppilaita, jotka tekevät miten itse haluavat.
Jos kerran tyttösi ei tule välitunnilta sisälle vaan jää ulos ja kun joskus tulee niin ei sano opettajalle mitään niin miten luulet opettajan pärjäävän retkellä? Jos yksi päättääkin lähteä omille reiteilleen eikä viitsi noudattaa sääntöjä eikä puhua opettajalle? On aivan selvää, että lapsesi jää kouluuun eikä pääse retkelle.
on pakko ottaa kaikki mukaan. Pitää olla todella painavat syyt jättää joku pois. Lapsen rankaisemiseen käytetään ihan muita keinoja, ei luokkaretkeltä pois jättämistä. Sanoisin että ammattitaidoton opettaja. Ota yhteyttä rehtoriin/koulutoimenjohtajaan, opettaja saa huomautuksen toiminnastaan.
eihän lasta voi tuolla tavalla rangaista!! :O
kipinkapin ottamaan yhteyttä reksiin tms.
on pakko ottaa kaikki mukaan. Pitää olla todella painavat syyt jättää joku pois. Lapsen rankaisemiseen käytetään ihan muita keinoja, ei luokkaretkeltä pois jättämistä. Sanoisin että ammattitaidoton opettaja. Ota yhteyttä rehtoriin/koulutoimenjohtajaan, opettaja saa huomautuksen toiminnastaan.
se varmaan siinä on että tämä ei ole oikea luokkaretki vaan nopealla temmolla keksitty pikkureissu. Viikko oli aikaa näyttää miten hienosti koulussa ollaan. Tyttöni kertoi ettei tunnilla höpisijät juurikaan tahtiaan hillinneet, vaikka olisi pitänyt päästäkseen mukaan. Tietysti se on taas kerrottu vaan tyttöni suusta, en tiedä mikä oli tilanne oikeasti. Minustakaan ei ollut oikean mittasuhteen rangaistus, mutta tehty mikä tehty.
Eriyttäminen on ihan luvallista. Meidänkään koulussa ei oteta kaikkia mukaan luokkaretkille. Syynä ovat istumattomat jälki-istunnot, vakava häiriköinti ja selkeät rikkomukset. Epäsosiaalinen käytös ei kuitenkaan ole syy poisjättämiselle; siitä näyttää olevan kysymys ap:n tapauksessa. Kyse täytyy olla paljon isommista asioista. Joidenkin oppilaiden mukaan ottaminen saattaa olla merkittävä riski ja suoranaista typeryyttä.
yläkoulun ope
Syy-seuras. Yksinkertaista. Itse en aikoinani päässy retkelle ollenkaan, koska ope ei uskaltanut lähteä parin häirikköoppilaan takia retkelle, pelkäsi, että ovat vaaraksi muille, että itselleen. Mieluummin näin, kuin että kaikki joutuisivat kärsimään.
Muuten, ne penskat aina kaunistelee omia tekosiaan.
Eriyttäminen on ihan luvallista. Meidänkään koulussa ei oteta kaikkia mukaan luokkaretkille. Syynä ovat istumattomat jälki-istunnot, vakava häiriköinti ja selkeät rikkomukset. Epäsosiaalinen käytös ei kuitenkaan ole syy poisjättämiselle; siitä näyttää olevan kysymys ap:n tapauksessa. Kyse täytyy olla paljon isommista asioista. Joidenkin oppilaiden mukaan ottaminen saattaa olla merkittävä riski ja suoranaista typeryyttä.
yläkoulun ope
Kiitos sinulle näistä sanoista! Mä en aio tehdä asiasta nyt enää numeroa, lähdetään lomille hyvin mielin. Mutta jos sama aikoo jossain tilanteessa toistua nousen barrikaadeille. Tyttöni ei olisi ollut vaaraksi itselleen eikä toisille, ainoastaan saattanut vähän pilata opettajan fiilistä.
Olin itse viime viikolla vahtimassa näitä huonosti käyttäytyviä, kun muut luokkalaisensa olivat luokkaretkillä. Yläkoululaisista tosin kyse. Meillä koulussa oli selkeät kriteerit, jos oli hoitamattomia jälki-istuntoja ym. ei retkelle päässyt. Ja tosiaan sellaisia, jotka eivät opettajaa tottele ei voi retkelle mukaan ottaa. Ovat turvallisuusriski itselleen ja muille. Tiedän kesken retken lähetetyn oppilaita takaisin kouluun, kun eivät ole totelleet ja noudattaneet sääntöjä. Kyllä meillä oppilaat ovat kuitenkin hyvissä ajoin tienneet ovatko lähdossä retkelle vai eivät, ellei sitten syy retken epäämiseen ole tapahtunut juuri ennen retkeä.
Ja voin kertoa, että tuon retkille "kelpaamattoman" joukon paimentaminen oli ihan tarpeeksi rankkaa koulutiloissakin, ymmärrän hyvin miksei heitä haluta mukaan retkille...
kasvaa ja varttua ja opetella ryhmätoimintaa tytön kanssa. Ensi vuonna voit heti syksyn alussa ottaa yhteyttä opettajaan ja toivoa, että hän jaksaisi informoida sinua aina, kun tytöllä on vaikeuksia koulussa, jotta voit omalta osaltasi hoitaa tilanteita ja tukea ja ohjata tyttöä. Paras tapa on aina toimia yhdessä lapsen parhaaksi. Toivottavasti opettaja on yhteistyöhaluinen. Yleensä me olemme.
yläkoulun ope
Eriyttäminen on ihan luvallista. Meidänkään koulussa ei oteta kaikkia mukaan luokkaretkille. Syynä ovat istumattomat jälki-istunnot, vakava häiriköinti ja selkeät rikkomukset. Epäsosiaalinen käytös ei kuitenkaan ole syy poisjättämiselle; siitä näyttää olevan kysymys ap:n tapauksessa. Kyse täytyy olla paljon isommista asioista. Joidenkin oppilaiden mukaan ottaminen saattaa olla merkittävä riski ja suoranaista typeryyttä. yläkoulun ope
Kiitos sinulle näistä sanoista! Mä en aio tehdä asiasta nyt enää numeroa, lähdetään lomille hyvin mielin. Mutta jos sama aikoo jossain tilanteessa toistua nousen barrikaadeille. Tyttöni ei olisi ollut vaaraksi itselleen eikä toisille, ainoastaan saattanut vähän pilata opettajan fiilistä.
Että jos joku pentu koko ajan härkkii muita, niin sitten on aikuisen seurassa? Mitä uhkaamista tuossa on?
Että mua oikeasti ottaa päähän tällaiset kukkahattunössömammat, joiden mielestä kaiken maailman idiooteilla on oikeus mellastaa loputtomasti, ja aina kaikkien muiden pitäisi vaan joustaa. Maailma kun ei mene niin.
Ap:n tytöllekin säännöt on olleet hyvin selvät. Ei noudattanut, joten seuraamus oli ihan luonnollinen. Ehkä jo sitten ensi kerralla ymmärtää, että kaikki ei jousta loputtomasti kuten oma mami.
Tämä opettajan seurassa oleminen -uhkaus tuli tiedoksi myös muille lapsille. Joten jos joku haluaa kiusata, niin tässäpä tuhannen taalan paikka, opettajan tuella.
hyvinkäyttäytyvät lapset???? Jaa, toimitaankohan näin vain porvoolaisissa kouluissa vai onko joku kuullut moisesta käytännöstä.