Minusta on kamalaa nähdä 3-vuotias vaipoissa
Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata potalla käydä, vanhempien laiskuutta jos ei osaa (ja joo on varmaan näitä poikkeuksia, joilla on vielä 5-vuotiaanakin vaipat...)
Kommentit (134)
ilman vaippoja. Ja päivittäin tulee pissat housuun, usein vielä kakatkin. Lapsi ei halua käyttää vaippoja, eikä kotona, kaupassa, isovanhemmilla, päivähoidossa käytäkään (vaihtovaatteita aina mukana), mutta esim. julkisiin kulkuneuvoihin ja vieraampiin kyläpaikkoihin vaadin lasta laittamaan vaipat. Olisi tosi noloa, kun lapsi pissaisi taksin, linja-auton tai junan penkille tai jonkun ystävän/kaverin sohvalle tai kangaspäällysteiselle tuolille.
Lasta on tutkittu perusteellisesti, mutta mitään muuta vikaa ei ole "jotkut kypsyvät hitaammin". Oli sairaalassakin tutkittavana, mutta lopputulos oli psyykkisesti ja fyysisesti terve, lahjakas lapsi, joissakin taidoissa kypsymättömyyttä.
Oli päiväkuiva ja yökuiva 2,5-vuotiaana, mutta kakkaa ei suostunut potalle/pöntölle tekemään. Ja ei kuule ollut yrityksen puutteesta kiinni. Ei laiskuuttamme lasta paskotettu vaippaan. Ei vaan suostunut potalle kakkaamaan. Alkoi hirveä huuto, itku ja kakan pidätys, jos asian otti esille. Ja kaikkia keinoja käytettiin. Lahjontaa, kiristystä, kannustusta ym. Asia korjaantui puolivahingossa (kakka pottaan hirveän pelästymisen kera ja kehun kautta saatiin innostumaan asiasta).
Että kauhistelkaa rauhassa.
...joista 2 oppivat päiväkuiviksi 2,5vuotiaana. Toinen oli yövaipoissa hiukan vajaa 5 vuotiaaksi (sitä ei vielä lasketa edes yökasteluksi tuon ikäisenä eikä hoideta kuin lähemmäs 6 vuotiailla). Nyt nuorin juuri 3 täyttänyt istuu kyllä hoidossa/kotona pytyllä mutta ei tee sinnemitään. Vien vessan kun menee "piiloon kakalle" mutta silloin pidättelee eikä tee vessaan eikä vaippaan vaikka hätä selvästi on. Eikä meidän 3vee osaa puhuakaan niin paljon että osaisi mitenkään kertoa jodenkin hoitokavereiden vaipoista tai vaipattomuudesta!! Ollaan siis kaikissa asioissa totaalisen jäljessä, näemmä :-D
Kotona ja omassa pihassa ulkoillessa ei, mutta kauppaan ja kylään laitan vaipan. Näin on menty lähes vuosi ja silti jos en vie 2h välein potalle, laskee pissat housuun. Samoin kakat tekee housuun. Jos ei ole housuja, kakat kyllä yrittää tehdä pottaan, mutta ei aina ehdi. Samoin pissoja lirauttelee milloin minnekin, vaikka 15min aikaisemmin käytettiin potalla. Olemme yrittäneet kaikkemme ja aina kehuneet tosi paljon. Tarratauluja on yritetty monta kertaa. Samoin lahjottu kekseillä ja karkeilla, mutta ei niin ei.
Tulee tosi paha mieli tällaisesta syyllistämisestä kun ollaan oikeasti yritetty ja silti ajatellaan, että meissä on vikaa ja lasta pidetään jotenkin inhottavana.
ja ne ovat kai osittain kaikille tyypillisiä, osittain yksilöllisiä. Eli tiettyinä aikoina lapsi on herkempi hiffaamaan pottailun/pyttyilyn idean. Sitä, olisiko juuri nyt tällainen hetki, voi kokeilla olemalla ilman vaippaa joitain päiviä. Jos ei millään onnistu, vaipat takaisin ja uusi yritys jonkun ajan kuluttua.
Meidän esikoisemme alkoi vajaa 2,5-vuoden iässä olla yökuiva ts. huomasimme että vaippa oli aina aamulla rutikuiva. Veimme heti herättyä pytylle, jolloin alkoi ymmärtää pytyllä käymisen idean. Sitten vaan kerralla vaipat kokonaan pois. Joitain vahinkoja sattui aluksi ensimmäisten parin kk aikana mutta n. 2 v. 7 kk iässä oli täysin kuiva. Kuopus oppi vähän nuorempana, mutta häneltä taisi jäädä yövaippa pois vasta pari viikkoa päivävaipan käytön lopettamisen jälkeen.
Yksi hyvä vinkki on antaa lapsen kulkea kotona kokonaan ilman housuja ja pitää pottaa aina lähellä. Meillä nimittäin ainakin molemmilla lapsilla vahinkoja tuli enemmän silloin, kun housut oli jalassa, lapsi jotenkin tuntui mieltävän, että hänellä on vaippa. Paljas peppu sen sijaan tuntui erilaiselta ja oppivat pian, että jos silloin antaa mennä, menee suoraan lattialle.
Mä nimenomaan tarkoitin lähinnä kavereiden lapsia, mulla ei ole hajuakaan jonkuin tarharyhmän lapsista ovatko he vaipoissa ja terveitä vai sairaita, en tuijottele tarhassa lasten pöksyihin ja siellä ei ole vaipanvaihto huonetta, jossa vaippapusseja roikkuisi). Mutta mun kavereilla on aika monella 3-v lapsia, joista todella moni on vielä vaipoissa ja kaikenlaisia selityksiä asiasta löytyy. Kyllähän näistä 3-vuotiaista osa juo myös pullosta ja syö purkkiruokaa... mutta pahinta on, että lapsi vääntää jossain paskat vaippaan ja äiti vaan katsoo vierestä, kyllä meillä on kaksi vessaa, kaksi pottaa ja supistaja, että lapsi on myös kylässä helppo viedä potalle, jos huomaa, että kakka on tulossa.
Jos minun lapseni on ihmetellyt 3,5-vuotiaana jonkin toisen vaippoja MINULLE kotona, se ei todellakaan ole ollut jotain lällättelyä, että Laurilla on vielä vaipat vaan tyylillä "arvaa mitä äiti Laurilla on vielä vaippa ja täti joutuu pesemään sen pyllyn isojen vessassa".. johon mä olen vastannut, että kaikki oppii ajallaan, Laurille ei siitä saa huomauttaa, koska me ei voida tietää onko Laurilla siihen olemassa joku syy. Mistähän tähän nyt joku kiusaamisjuttu on repäisty? Ja ilmeisesti tarhan täti oli puhunut asiasta muille, mutta Lauri on ilmeisesti 3-vuotiaiden ryhmässä ainoa, jolla on vaipat...
(ja pojan oikea nimihän ei tietenkään ole Lauri!)
Toki on lapsia, jotka eivät vain ole oppineet kuivaksi ja joku hormoonihäiriö tms. voi taustalla olla, sitä en kiistä ja totta kai ymmärrän, että toiset oppii nopeasti ja toiset hitaammin, mutta NORMAALI, TERVE 3+ vuotias on kyllä YLEENSÄ jo kuiva, toki yövaipan vielä ymmärtää vanhemmallakin. Ja minun vertailuryhmä on nyt n. 3v2kk-3v8kk olevat lapset, eli ei juuri 3-vuotta täyttäneet.
eikä ole normaalia 4-vuotiaana, että tarvii äiti vielä vessaan mukaan pyyhkimään.
Asia ei muuten minulle kuulu, mutta kaverilla tällainen lapsi eikä tajuu miksen ota sitä meille hoitoon.
myöskään ottas meille 3-vuotiasta yökylään tai hoitoon ylipäänsä jos pitäis sen kakkavaipat vielä vaihtaa...
Tekis mieli sanoo rumasti, mutta provoile nyt rauhassa tällä kertaa
Siinä on jotain vastenmielistä jos kävelevä lapsi lutkuttaa tuttia.Yöks.
mutta ei se jostain syystä enää ole, 5-vuotiaana, vaikkei käynyt kotona kertaakaan potalla ja päiväkodissa jos kävi, ei mitään pottaan tehnyt.
ja on ehkä toki laiskuuttakin, en ole viitsinyt pestä mattoja ym 50 kertaa päivässä... mutta ei pitäisi siihen ikään katsoa niin paljon kun arvaas mitä. Ne on erilaisia ne lapset. Tämäkin kun sattuu olemaan jo neljäs ja on ne muut olleet vaipoista erossa ja täysin yö ja päiväkuivat lähes vuoden aiemmin. Ihan samoilla menetelmillä...
Tunnustan, olin laiska äiti (ja mies aina töissä). Lapsi oppi päiväkuivaksi vähän yli 3-vuotiaana.
vaan musta on kamalaa kun kavereiden 3-vuotiaat paskoo yhä vaippaan. Ja tutti on toinen kauhistus.
että on olemassa `vikoja`/sairauksia, joista voi aiheutua että isokin lapsi joutuu käyttämään vaippoja.
Joskus jopa vaikea epilepsia saattaa vaikuttaa asiaan ja sitten on lukuisia elimellisiä syitä.
vielä kakkii vaippoihinsa. Mutta ymmärrän kyllä, että joskus vaan kaikki ei mene ihan putkeen tossa asiassa.
[imusta on kamalaa kun kavereiden 3-vuotiaat paskoo yhä vaippaan.
[/quote]
on minustakin kauhistus kävelevällä lapsella mutta vaipat voi minusta pitää ihan siihen asti kuin on tarve. Siinä kyse on sellaisesta oppimisesta jota ei välttämättä voi vauhdittaa millään. Ehkä kaikki eivät jaksa vaihtaa joka hetki uusia housuja kun potalle ei ehditäkään.
kyllä se on vanhemmista kiinni jos 3-vuotias tekee yhä tarpeensa vaippaan, ELLEI taustalla ole joku terveydellinen syy. Meidän lapsi kun aloitti päivähoidossa 3-vuotiaana (syksyllä) niin ohje oli, että kesän aikana viimeistään vaipat pois, päiväkodissa ei ole vaipanvaihtotiloja 3-vuotiaille (yksityinen pk)
Ja vielä kamalampaa kun kakat ja pissat on ympäri taloa, kaupassa, kyläpaikassa!!!
Joillakin lapsilla on sitä omaa tahtoa. Ei niitä voi pakottamalla pakottaa.