saako nykyisten lakien mukaan antaa lapselleen saman nimen kuin vanhemmalla?
siis voiko Liisa Annelin tyttärestä tulla vaikka Liisa Matilda? tuli vaan mieleen kun huomasin että mummollani oli sama etunimi kuin omalla äidillään (eri toinen nimi kuitenkin) Ameriikassahan tämä on suosittua ainakin pojilla, mutta perässä on aina "junior"
Kommentit (9)
kyllä itse nimeäisi lastani itseni tai mieheni mukaan. Lienee aika harvinaista suomessa muutenkin. Joku aika sitten näkyi kyllä jonkun verran patronyymejä kastetuissa, eli siis esim. "xxx Antinpoika xxx"... -ap
vain sisaruksille ei saa antaa samaa etunimeä. en tiedä missä vaiheessa tämä laki on tullut. isoäitini sisaruksissa on 2 saman nimistä kun aikaisemmin kastettu isosisko ehti kuolla ennen pikkusiskon syntymää niin pikkusiskosta tuli kuolleen isosiskon kaima.
lapsilla ei voi olla samaa etunimeä, eli saman lapsikatraan pojat eivät voi kaikki olla Mikkoja tai Villejä.
meillä on pojalle toisena nimenä isänsä etunimi kun sattui syntymään isänsä syntymäpävänä.
vain sisaruksille ei saa antaa samaa etunimeä. en tiedä missä vaiheessa tämä laki on tullut. isoäitini sisaruksissa on 2 saman nimistä kun aikaisemmin kastettu isosisko ehti kuolla ennen pikkusiskon syntymää niin pikkusiskosta tuli kuolleen isosiskon kaima.
Kun lapsikuolleisuus oli ihan eri luokkaa, ja lapsiakin tehtiin enemmän. Minunkin suvussa on useampia lapsia nimetty kuolleen sisaruksen mukaan, mutta heilläkin muistaakseni kaikilla oli eri toinen nimi. Jos kuollut oli Paavo Antero, seuraavasta pojasta tuli vaikka Paavo Vilhelm. -ap
Jotkut nimet rimmaa paremmin niin, että on vaikka Liisa Matilda, mutta aikoo kutsua lasta Matildaksi.
miehen kotimaassa varmaan 80%:lla on vanhempansa/isovanhempansa nimi
antaa lapselle, kuolleen nimen saa edelleen antaa.
Minulla muuten on sama virallinen ensimmäinen nimi kuin äidilläni, enkä osaa sitä erikoisena pitää. Käytännön ongelmaakaan ei ole, joskus vain samassa taloudessa asuessamme saatoimme vahingossa avata toiselle suunnattua mainospostia. Äitini on viralliselta nimeltään Anna Maija, mutta käyttää aina nimeä Anna-Maija. Minä olen Anna Kristiina ja käytän (ja minusta on aina käytetty) nimeä Kristiina. Anna Kristiina vain kuulosti vanhemmistani paremmalta kuin Kristiina Anna ja toisaalta kaikilla suvun naisilla tuo Anna on nimessä tupannut olemaan.
Mä tunnenkin äidin ja tyttären jolla sama nimi mut mun mielestä se on vähän sairasta.Itserakkautta äidin puolelta.