Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sanoa kohteliaasti pienten lasten vanhemmille, ettei halua esim. lomamatkalleen

Vierailija
28.05.2011 |

perheen seuraa?

Siinäpä se tulikin pähkinänkuoressa, nimittäin meidän perheen dilemma.

Olemme yksilapsinen (omasta halusta) perhe, ja saimme ainokaisemme tosi nuorina. Nyt päälle kolmekymppisinä lapsemme on jo esiteini, mutta akateemisen ystäväpiirin lapset ovat kaikki ikähaarukalla 0-5 vuotta (lapset on tehty vasta opintojen ja uran aloituksen jälkeen).

Itse työskentelen alalla, jossa joudun jatkuvasti vuorovaikuttamaan pienten - ja usein psyykkisesti oirehtivien - lasten kanssa. Nautin työn vastapainona vapaa-ajasta, jossa jo isomman lapsen kanssa voi harrastaa, matkustaa ja rentoutua ihan eri tavalla kuin "täyshuollettavien" ja jatkuvasti vahdittavien vauvojen ja taaperoiden kanssa. Mies on kanssani samalla aaltopituudella: jos haluaisimme kuunnella vauvan huutoa öisin ja viettää lomamme hiekkalaatikon reunalla vahtien, voisimme tehdä lisää lapsia itsekin.

Etenkin kesäloman lähestyessä olemme ikävissä tilanteissa: kaveripiiri ehdottaa yhteisiä lomamatkoja ja mökkireissuja. Ja toki viikonloppu mukavasti meneekin pienlapsiperheenkin kanssa, mutta jos maksan monta tuhatta euroa siitä, että pääsen jonnekin pidemmälle lomailmaan, en todellakaan halua olla sidottu pienten lasten uni- ja ruokarytmeihin ja huutoon ja huoltoaikatauluun.

Minulla ei siis ole mitään pieniä lapsia vastaan, päin vastoin. Mutta jokainen pienen lapsen vanhempi varmasti tietää, millaista arki tai lomailu alle kouluikäisten kanssa on! Totta kai aikuisilla on vapaampaa yhden 12-vuotiaan kanssa, jota ei tarvitse koko ajan vahtia ja joka viihtyy jo paljon yksikseen/kavereidensa kanssa, kuin muutaman 0-3-vuotiaan kanssa.

Ystäväpiiri ei tosiaan tunnu rekisteröivän erilaisten elämäntilanteidemme epäsuhtaa. Itse asiassa minusta tuntuu, että jotkut jopa petaavat oman lomansa niin, että meidän perheen kanssa lomaillessa saisi pari ylimääräistä käsiparia lastenhoitoon (kun meillä ei ole omaa vauvaa hoidettavana) ja jopa esiteinin viihdyttämään ja katsomaan taaperoiden perään.

Miten hitossa sitä kieltäytyy yhteisistä lomaehdotuksista ilman, että loukkaa ketään?

Sanoisitteko suoraan vai keksisittekö jonkun tekosyyn? Minkä? - Vai olenko minä ihan sosiaalinen vammainen ja ikävä ihminen näiden ajatusteni kanssa?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheillä kun saattaa olla ihan erilaiset päivärytmit ja käsitykset siitä, mitä lomalla kuuluu tehdä, pariskuntien perheriidat on kaikille aika kiusallisia ja siinä sitten kärvistellään pakkohymy huulilla vaikka oikeesti tekisi mieli toivottaa toiset hornan tuuttiin. Varmin tapa pilata ystävyys on vuokrata yhteinen lomakoti!

Vierailija
42/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nin. Monilta oma pikkulapsiaika vie mehut kokonaan. En minäkään jaksa kutsua meille monilapsisia pikkulapsiperheitä.

Mitä jos tuntuu samalta vielä kun omat lapseni alkavat perustaa perheitä? ja mitä jos päättävätkin alkaa vaikka suurperheiden vanhemmiksi? tai useamman kuin 1 tai 2?

voiko isovanhemapana toimia niin että ottaa 1 lapsenlapsen vuorollaan ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko omalle sisarelle sanoa, että ei voi tulla yökylään, koska ei jaksa ottaa vastaan perhettä, jossa on 4 pientä lasta?

vai onko tuollaisesta oikeus suuttua ja katkaista välit?

Jos jaksaisin lapsilaumoja, voisin tehdä itse sellaisen. Mutta huomasin jo kun sain toisen, että tästä lapsiperhe-elämästä tuli toisen myötä duunia, ja jos tästä selviää hengissä, niin saan olla kiitollinen luojalle lopun ikää! Paljon rankempaa kuin mikään palkkatyö.

suuttuisitko sinä?

Vierailija
44/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kerrotte ystäville, minnepäin olette ajatelleet lähteä ensi kesänä tai joskus muulloin? SIitähän ne ystävät saavat ideoita lähteä mukaan. Miksi ette kerro vasta lähellä ajankohtaa, että olette päättäneet lähteä perhelomalle kohteeseen X? Ei kovin paljon aikaisemmin, ettei ystäväperheet tunge samaan suuntaan.

Vierailija
45/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä on TOSI TIIVIS ystäväpiiri. Olemme tunteneet monet toisemme jo pari vuosikymmentä. Vietämme paljon aikaa yhdessä ja vaikkapa kyläilyn suhteen on "aina avoimet ovet". - Ei siis ole kyse mistään varovaisista ehdotuksista, vaan jotkut ystävät ovat esim. esittäneet asiansa näin "Hei, tehän ajattelitte lähteä sinne XXX-paikkaan lomilla. Lähdetään kaikki yhdessä! Joo, vuokrataan yhdessä lomakoti, tulee paljon halvemmaksi. Mitä viikkoja olitte ajatelleet?"

Ystäville ei siis tule mieleenkään, että asiassa voisi olla joku ongelma, ja miksi tulisikaan, koska viihdymme periaatteessa toistemme seurassa ja olemme seurallisia sillä tavalla, että vapaa-aikaa harvoin vietetään ihan vaan oman perheen kesken.

Ja joo, minunkin lapseni on toki joskus ollut pieni, ja kuten jo aiemmin mainitsin, ei minulla ole mitään pieniä lapsia vastaan (en kai muuten olisi ainokaistanikaan tehnyt tai työskentelisi jatkuvasti pienten lasten hyväksi). Mutta jokainen aikuinen kai tekee omat päätöksensä sen suhteen, miten haluaa elämänsä elää ja mitkä ovat omat "resurssit" ja halut lasten suhteen. Itse olen tehnyt päätöksen pysyä yksilapsisena, ja esim. juuri lomilla haluan tosiaan niistä yksilapsisuuden eduista nauttia.

On tosi vaikea keksiä mitään järkevää sanottavaa, kun ystäväpariskunta esittää matkaehdotuksen suunnilleen käsi tietokoneen hiirinäppäimellä valmiina varaamaan lennot. "Ei kiitos" vaatisi jotain lisäselitystä kyllä siinä tilanteessa.

ap

Eli käytit ystäviäsi hyväksesi ja "pilasit" lapsesi kanssa heidän lapsettomien nuorten lomat, mutta nyt nillität sitten itse pikkulapsista?

Jos oikeasti olette läheisiä, niin ongelman ei pitäisi olla edes mikään ongelma.

Vierailija
46/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä on TOSI TIIVIS ystäväpiiri. Olemme tunteneet monet toisemme jo pari vuosikymmentä. Vietämme paljon aikaa yhdessä ja vaikkapa kyläilyn suhteen on "aina avoimet ovet". - Ei siis ole kyse mistään varovaisista ehdotuksista, vaan jotkut ystävät ovat esim. esittäneet asiansa näin "Hei, tehän ajattelitte lähteä sinne XXX-paikkaan lomilla. Lähdetään kaikki yhdessä! Joo, vuokrataan yhdessä lomakoti, tulee paljon halvemmaksi. Mitä viikkoja olitte ajatelleet?"

Ystäville ei siis tule mieleenkään, että asiassa voisi olla joku ongelma, ja miksi tulisikaan, koska viihdymme periaatteessa toistemme seurassa ja olemme seurallisia sillä tavalla, että vapaa-aikaa harvoin vietetään ihan vaan oman perheen kesken.

Ja joo, minunkin lapseni on toki joskus ollut pieni, ja kuten jo aiemmin mainitsin, ei minulla ole mitään pieniä lapsia vastaan (en kai muuten olisi ainokaistanikaan tehnyt tai työskentelisi jatkuvasti pienten lasten hyväksi). Mutta jokainen aikuinen kai tekee omat päätöksensä sen suhteen, miten haluaa elämänsä elää ja mitkä ovat omat "resurssit" ja halut lasten suhteen. Itse olen tehnyt päätöksen pysyä yksilapsisena, ja esim. juuri lomilla haluan tosiaan niistä yksilapsisuuden eduista nauttia.

On tosi vaikea keksiä mitään järkevää sanottavaa, kun ystäväpariskunta esittää matkaehdotuksen suunnilleen käsi tietokoneen hiirinäppäimellä valmiina varaamaan lennot. "Ei kiitos" vaatisi jotain lisäselitystä kyllä siinä tilanteessa.

ap

Eli käytit ystäviäsi hyväksesi ja "pilasit" lapsesi kanssa heidän lapsettomien nuorten lomat, mutta nyt nillität sitten itse pikkulapsista?

Jos oikeasti olette läheisiä, niin ongelman ei pitäisi olla edes mikään ongelma.

AP on kertonut, että ei ole lomaillut lapsettomien ystävien kanssa oman pienen lapsensa kanssa.

Vierailija
47/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki perheet tehdä silti omia juttujaan omaan tahtiinsa. Eli vaikkapa käydään joinakin päivänä yhdessä syömässä jne. Sillä aikaa, kun pienillä on päiväunet, niin tehdään jotain muuta tai nukkukoot rattaissa.

Vierailija
48/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ei myöskään tule ajatelleeksi sitä, että kun itse vaihdoin vaippoja ja valvoin öisin, ystäväni bilettivät lomilla opiskelijariennoissaan. Toki silloinkin tapasimme arkena, eikä kukaan ystävistäni hylännyt minua nuorena saadun lapsen takia, mutta ei minun "elämänvalintani" vaikuttanut heidän lomiinsa: he olivat nuoria ja lapsettomia. Miksi heidän valintansa sanelisivat nyt minun vapaa-aikaani vain, koska he ovat valtavirtaa?

Ja tuolle yhdelle vastaajalle, joka kommentoi jotain nuorena tehtyjen lasten "järjellisyydestä": ei varmaan saisi provosoitua, mutta onnistuit kyllä pahoittamaan mieleni. Ensinnäkin et yhtään tiedä, miksi olen lapseni niin nuorena saanut, ja toiseksikin et yhtään tiedä, kuinka elämäni on nuorena saadun lapsen kanssa rakentunut. Miten ihmeessä voit kommentoida sitä, onko tämä ollut järkevää? Minun nähdäkseni meidän perheellämme on asiat poikkeuksellisen hyvin, niin emotionaalisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti kuin muillakin elämän osa-alueilla. Ja itse esim. valmistuin ihan samassa ajassa akateemiseen ammattiin kuin ystäväpiirini (ne pari vuotta, jotka "hukkasin" vanhempainvapaalla voitin motivaatiossa ja opiskelijabiletyksestä kieltäytymällä), joten elämäntilanteissamme ei ole mitään muuta eroa kuin lasten iät!

Kiitos kaikille vastauksista ja näkökulmista!

ap

Onko lapsesi saanut alkunsa raiskauksesta? Se mulle tuli tuosta mieleen! Olen pahoillani ap, jos tämä on taustalla :(

Silloin ahdistuksesi nuoruuden menetyksestä ja lapsiperheiden näkemisestä on ymmärrettävää.

Vierailija
49/87 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te olette alustavasti puhuneet että lapsen kaverin perhe lähtee mukaan, koska haluatte että lapsella on joku samanikäinen kaveri.

Ja kolmen perheen loman yhteensovittamien ei kuulosta kivalta lomalta.

Vierailija
50/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomailette oman kolmihenkisen perheenne kesken. Piste. Turha tätä asiaa on sen monimutkaisemmaksi tehdä ja tiedät sen itsekin.

Vierailija
51/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaankaan kyllä sanoisi ihan suoraan, kyllähän ihmiset yleensä suuttuu jos jokin negatiivinen asia keskustelussa sivuaa heidän lapsiaan. Ehkä sanoisin vain, että haluamme viettää loman perheen kesken. Tai voisihan siihen vielä lisätä sen että meillä on varmaan lomilta tällä hetkellä vähän eri odotukset ja luetella perään hirveän määrän suunnitelmia, jotka ei vaan käy pikkulapsille :)

Vierailija
52/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Kolmen ison teinin äiti, jonka lapset ovat olleet pieniä joskus

Vierailija
53/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on yksi, nuorena saatu lapsi ja vasta nyt kaveripiiri on alkanut lisääntyä. Yhden lapsen sai vielä helposti hoitoon, mutta ymmärrän, ettei useampaa lasta joka reissulle saakaan mummolaan tms. Jos lähdetään lapsiperheiden kanssa mökkeilemään, niin huolehditaan omasta yörauhasta ja mennään päivät lasten ehdoilla. Jos mulla soi korvat työhulinan keskellä (joo, työsarka kuulostaa samantapaiselta kuin sinulla), niin EI TODELLAKAAN lähdetä lapsiperhemökkireissulle. :D Pitää löytää kultainen keskitie.

Vierailija
54/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voi sanoa että tänä vuonna haluaa matkustaa ihan perheen kesken kun yhteinen aika on kortilla

Vierailija
55/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se sen kummempaa ole? Tai vastaa, että voitte osallsitua, jos lähdetään kokonaan ilman lapsia.

Vierailija
56/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen että olet sosiaalisesti vammainen kun edes mietit lähtemistä jonkun ystäväperheen kanssa lomalle. Minulla on teini ja leikki-ikäinen lapsi ja olen akateeminen. En todellakaan halua viettää lomaani kenenkään tuttavaperheen kanssa vaan oman perheeni kanssa. Samaten mökilleni en kutsu ketään pitemmäksi aikaa, esim yöksi.

Eli miksi ihmeessä edes mietit miten kieltäydyt. Tehkää oman perheen kesken mitä huvittaa. Eikö esim viikko kompuksessa ulkomailla jonkun tuttujen kanssa ole jo liioittelua. Sanot vaan että teillä on jo lomasuunnitelmat tehty.

Vierailija
57/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vain.

Minusta ei ole mitenkään ikävän ihmisen merkki, että haluaa rentoutua lomillaan, varsinkin kun työkseen on tekemisissä lasten kanssa.

Loman tarkoitus on rentouttaa ja ladata akkuja.

t. Kolmen ison teinin äiti, jonka lapset ovat olleet pieniä joskus

Vierailija
58/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisu on helppo. Jos joku kysyy niin sanotte että teillä on jo suunnitelmat olemassa ja että vietätte perheen kesken lomanne.

Näin me ihan oikeasti teemme joka vuosi eikä siinä että perheen kesken viettäää loman ole mitään outoa. Minusta olisi outoa olla jonkun muun perheen kanssa

Vierailija
59/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähin äänin oman loman. ilmoitatte sitten jossain vaiheessa kun loma lähenee että olette lähdössä perheen kanssa kohteeseen x (siis jos tulee puhetta). Voithan ehdottaa yhteistä mökkilomaa jos haluat mutta älä pidempää etelänlomaa.

Vierailija
60/87 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti en todellakaan haluaisi lähteä minkään toisen perheen kanssa esim. etelään, koska aina vaikea sovittaa ison lössin aikatauluja. Mäkin sanoisin vaan, että lomat on meidän perheelle sitä aikaa, jolloin keskitytään ihan täysillä vain omaan perheeseen ja se ei onnistu jos on samassa paikassa tuttujen kanssa.

Toki jollekin 1-2 yön mökkireissulle voisi lähteä ja me nautitaankin olla samaan aikaan mökillä veljen perheen kanssa, jossa lapsilla 4 isompaa serkkua, mutta siitä nauttii molemmat perheet...