Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiluku verrannollinen älykkyyteen?

Vierailija
27.05.2011 |

Onko totta, että mitä vähemmän lapsia, sitä suurempi äö ja päinvastoin? Eli korkeasti koulutetuilla lapsiluku pienempi, vähemmän koulutetuilla suurempi. Pitääkö tämä olettamus ollenkaan paikkansa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tyyppistä koulutusta vain.

Tilastojen osalta en tiedä, mutta mutuna heittäisin, että tällä hetkellä isommat perheet ovat muoti-ilmiö. Ainakin täällä meillä päin (= Espoo, ns hyvää aluetta) 3-4-5 -lapsiset perheet ovat enemmäkin sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
2/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korkeasti koulutettu tarkoita sitä että ihmisellä olisi suuri äo, miksi niin oletat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykkyydellä ei ole mitään tekemistä koulutustason kanssa (ts. amis= tyhmä, tohtori=viisas). Mutta ymmärtänet mitä tarkoitan =)

Kysymykseen, en oikeasti osaa sanoa. Olen itse "vain" amis ja lapsia kaksi. Lisää ei tule. Toisaalta, voisi helposti ajatella niin, että korkeastikoulutetut ovat niin urakeskeisiä, että lapsille ei jää aikaa. Toisin sanoen, tähdätään korkealle, koska koulu penkkejä on kulutettu tyyliin 10 vuotta.

Tämä nyt ekana tuli mieleen enkä kyllä usko, että asia ihan noin mustavalkoista kuitenkaan on =)

Vierailija
4/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia varmaan on puolin ja toisin.

Mutta totuuden nimissä on sanottava, etten tunne montakaan perhettä, joissa on juristi/kirurgi -perhe ja neljä lasta.

Vierailija
5/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia varmaan on puolin ja toisin.

Mutta totuuden nimissä on sanottava, etten tunne montakaan perhettä, joissa on juristi/kirurgi -perhe ja neljä lasta.

Minä tunnen =)

Vierailija
6/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä repeeeeeeen tiedän proffa perheitä joissa jus lapsia enemmän kuin kaksi! 3-4 viittaa älyyn.

Vierailija
7/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei voi oppia kirjoista pelkästään, vaan vaatii paljon muutakin, oman itsensä kohtaamista.

Mutta viisas varmaan hankkisi monta lasta, sanon ma.

Vierailija
8/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen koulunkäynti loppui oppivelvollisuuden loppuessa, mutta niin vain pääsi mensan jäseneksi vuotta myöhemmin, ja kirkkaasti! :-D Eikä siitä huolimatta ole kouluttautunut. Itseoppinut yrittäjä-duunari on.

Vierailija
9/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani kouluttaudutaan pitkään, ja usein ihmiset tekevät lapsia vasta valmistumisen jälkeen, jolloin niitä ei enää ehdi tehdä niin monta, kun ikä tulee vastaan.

Vierailija
10/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juu, vain "tyhmät" hankkivat enemmän kuin 2 lasta :-D

Vierailija
11/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi lapsia olla monta. Oikeasti.

Tai sitten on au pair tms. Ei vain voi tehdä 50 h viikossa töitä jne. Jotkut ammatit vain vaativat enemmän...

Itse olen pystynyt yhditämään uraäitiyden ja lapsen, mutta teen normaalia työpäivää ja työpaikkani joustaa, enkä ole ydinfyysikko!

Vierailija
12/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tohtorin, jolla 15 lasta,

- tohtorin, jolla 12 lasta,

- tohtorin, jolla 8 lasta,

- jotakuinkin sata yliopistotutkinnon suorittanutta, joilla lapsia 4-15,

ja toisaalta monta naimisissa olevaa, jotka on oikeasti todella yksinkertaisia, ja lapsia heillä joko ei lainkaan tai 1-2.

Vierailija
13/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten toinen vanhemmista tekee vähän vähemmän töitä.

Meillä mies tekee pitkää päivää, illat töitä ja vloppuisin töitä. MUTTA hakee myös lapsia pkodista pari kertaa viikossa. Jatkaa sitten illasta töitä. Tai niinä päivinä kun minä haen lapset, tekee hän töitä iltakahdeksaan-yhdeksään-kymmeneen.

Jos ja kun perheessä on kaksi aikuista, ovat melko pitkätkin työpäivät soviteltavissa. Tosin yleensä jompi kumpi vanhemmista sitten tekee vähän vähemmän töitä.

Meillä on viisi lasta. Ja miehenikin on tosiaan lasten vanhempi, vaikka tekeekin hullun lailla töitä. Silloin kun olen ollut äitiyslomilla hän on tehnyt vielä enemmän töitä kuin siinä kohtaa kun olemme molemmat töissä. Näkee kyllä lapsiaankin, ei siis täysin laiminlyö heitäkään.

Vierailija
14/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tohtorin, jolla 15 lasta,

- tohtorin, jolla 12 lasta,

- tohtorin, jolla 8 lasta,

- jotakuinkin sata yliopistotutkinnon suorittanutta, joilla lapsia 4-15,

ja toisaalta monta naimisissa olevaa, jotka on oikeasti todella yksinkertaisia, ja lapsia heillä joko ei lainkaan tai 1-2.

Koska niissä piireissähän ei vaimoilla ole sananvaltaa kroppansa suhteen.

Vierailija
15/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naisen älykkyys kasvaa lapsiluvun myötä. Raskaus ja imetys kutistaa aivoja mutta vain väliaikaisesti. Imetysdementian jälkeen aivot palautuvat ja uusien synapsien myötä aivokapasiteetti kasvaa. Luonto varmistaa näin että emo kykenee pitämään huolta suuremmasta jälkeläislaumasta. Tämän näkee ihan täällä av:llakin, yhden lapsen äidille voi olla vaikea asia jonka useamman lapsen äiti klaaraa vasemmalla kädellä..

Minä olen kuuden äiti ja älykäs, olisin voinut opiskella vaikka kuinka pitkälle mutta tärkeämmältä ja mielekkäämmältä tuntui suurperheen perustaminen. Opiskelen kyllä edelleen ja joskus olen vielä korkeasti koulutettu. Tällä hetkellä se ei tunnu niin kovin tärkeältä arvolta elämässä.

Vierailija
16/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen koulunkäynti loppui oppivelvollisuuden loppuessa, mutta niin vain pääsi mensan jäseneksi vuotta myöhemmin, ja kirkkaasti! :-D Eikä siitä huolimatta ole kouluttautunut. Itseoppinut yrittäjä-duunari on.

Kun ei se Mensan jäsenyyskään ole mikään merkki älykkyydestä.

Vierailija
17/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei se Mensan jäsenyyskään ole mikään merkki älykkyydestä.

Vierailija
18/23 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mensalaisen sisko (?) taas ei puhunut äo:sta.

Vierailija
19/23 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee heti minullekinmieleen 3-5-lapsisia perheitä, joissa isä menestyvä juristi ja äiti kotona.

ei voi lapsia olla monta. Oikeasti.

Tai sitten on au pair tms. Ei vain voi tehdä 50 h viikossa töitä jne. Jotkut ammatit vain vaativat enemmän...

Itse olen pystynyt yhditämään uraäitiyden ja lapsen, mutta teen normaalia työpäivää ja työpaikkani joustaa, enkä ole ydinfyysikko!

Vierailija
20/23 |
28.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein vaikuttaa se, että halutaan saada koulut käytyä ja työpaikka ennen kuin lapsia aletaan tekemään. Usein jos on pitkä koulutus niin lapset tehdään vasta sen jälkeen kun koulut on käyty.

USAssa tehdyissä tutkimuksissa 25-34 vuoden iässä ero on jopa kaksinkertainen ja 44 vuoteen mennessä luvut ovat 1.7 lasta koulutetuilla vastaan 2.5 kouluttamattomilla naisilla.

Summary of story from the Chicago Tribune, May 10, 2011

The US Census Bureau is reporting that women who are university educated are giving birth at a later age and are having fewer children.

In 2000, 83 per cent of women 25-34 years old with less than a high school education had given birth at twice the percentage recorded for women with at least a bachelor’s degree.

Moreover, the same demographic of women in 2010, now 35-44 years old with at least a bachelor’s degree, had 1.7 births in comparison to the 2.5 births by women with less than a high school education.

"Highly educated women initially delay childbearing but are more likely to have children into their 30s. But these women do not fully catch up to the childbearing levels of women with fewer years of schooling.”

Anteeksi vaan mutta vain tyhmä ja tietämätön kommentoi näin:

Ei kai koulutus ja äo kulje mitenkään käsi kädessä? Ei korkeasti koulutettu tarkoita sitä että ihmisellä olisi suuri äo, miksi niin oletat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä