Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko alakoululaisesi kaveerata 2 vuotta vanhemman lapsen kanssa jota et tunne?

Vierailija
27.05.2011 |

Mun 3lk poika on syntynyt loppuvuodesta eli täyttää vasta ½ vuoden päästä 10. Heidän luokallaan on poika, joka on käynyt 0-luokan ja jäänyt kerran luokalleen eli täyttää jo 12 (parin vkon päästä). Vähän epäilyttää näin eritasoisten ystävyys kun en itse ole koskaan tavannutkaan tätä vanhempaa poikaa, enkä tunne vanhempiakaan.

Tää mun lapsi on vielä todella lapsellinen, ja eikö 12-vuotiaalla ala olla jo muutakin mielessä kuin leikki?

En haluaisi yllyttää poikaani tapaamaan tätä kaveria mutta en toisaalta oman ennakkoasenteeni vuoksi tohtisi suoralta kädeltä kieltääkään...

Enkä ole päivisin kotona vahtimassa lapseni tekemisiä koulun jälkeen kun itse pääsen töistä vasta neljältä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran ei ole mitään näyttöä siitä, että kaveri jotenkin veisi poikaasi "huonolle tielle" tai toimisi jotenkin väärin jossain asiassa.

Kyllä 12-vuotias on vielä ihan lapsi ja tuolla ne pihalla pelaa palloa ja leikkii siinä missä 10 vuotiaatkin.

Vierailija
2/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita mielipiteitä? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei siis liian tiiviisti.

Vierailija
4/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaveeraaminen ikäryhmäänsä vanhempien tai nuorempien kanssa korreloi myöhemmän rikoskäyttäytymisen kanssa.

Lähde: Janne Kivivuori, kriminologi kirjassa Rikollisuuden syyt

Vierailija
5/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki paljon riippuu lapsesta itsestään. Tuo huono koulumenestys vähän pohdituttaisi. Onkohan vain jotain lukihäiriötä tms. vai onko taustalla keskittymiskyvyttömyyttä, impulsiivisuutta yms. jotka voi olla haitaksi vapaa-ajallakin...

Vierailija
6/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki paljon riippuu lapsesta itsestään. Tuo huono koulumenestys vähän pohdituttaisi. Onkohan vain jotain lukihäiriötä tms. vai onko taustalla keskittymiskyvyttömyyttä, impulsiivisuutta yms. jotka voi olla haitaksi vapaa-ajallakin...

Joskus tän palstan jutut ihmetyttää...

Vierailija
7/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska määrittävät käyttäytymistä.

Miten lukihäiriö on haitaksi vapaa-ajallakin??

Joskus tän palstan jutut ihmetyttää...

Vierailija
8/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuomita lasta luokalleenjäämisten vuoksi. Siis periaattessahan voisi olla ihan hyväksikin saada kavereita jne. ja ope varmaan olisi kauhuissaan etten antaisi omani leikkiä luokkatoverin kanssa mutta mutta... ap

Vierailija
9/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en anna lapseni leikkiä teidän pojan kanssa, koska se on jäänyt luokalleen ja mua epäilyttää, että sillä on jotain ongelmia, jotka tarttuu mun poikaan??? Miltäköhän tuosta pojasta tuntuisi?

Vierailija
10/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jo kaksi epäillyttävää asiaa, ikäero ja kouluvaikeuksia. Jos 12-v alkaa olla paras tai ainoa kaveri, se voi vaikuttaa valitettavasti myös sun poikaasi ap.

Vierailija
11/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en anna lapseni leikkiä teidän pojan kanssa, koska se on jäänyt luokalleen ja mua epäilyttää, että sillä on jotain ongelmia, jotka tarttuu mun poikaan??? Miltäköhän tuosta pojasta tuntuisi?

mutta en edes tunne heitä tai tiedä missä asuvat jne. Kuten sanoinkin, toisaalta pojalle voisi olla hyväkin saada "normaalia" seuraa JOS hänellä jotain semmoista ongelmaa mihin voisi vaikuttaa esimerkillä,

mutta en haluaisi testata oman lapsen kohdalla. Uskon myös tuohon tutkimustulokseen jonka joku linkkasi tännekin eri-ikäisten kaveruudesta. ap

Vierailija
12/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haluaisin äitinä tutustua lapseen tuossa tilanteessa. Kaveripiirillä on kuitenkin hyvin suuri vaikutus tuossa iässä.

Vierailija
13/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jo kaksi epäillyttävää asiaa, ikäero ja kouluvaikeuksia. Jos 12-v alkaa olla paras tai ainoa kaveri, se voi vaikuttaa valitettavasti myös sun poikaasi ap.

ja kyse on siis nyt ihan tästä päivästä! Tänään iltapäivällä oma poika kertoi leikkivänsä tämän vanhemman kanssa. Ei ole aikaisemmin leikkinyt ainakaan vapaa-ajalla yhdessä.

Mun pojalla on muitakin kavereita, toivottavasti tuolla toisellakin (ja ennen kaikkea ikäistänsä seuraa hänelläkin)!

Vuoden ikäero ei olisikaan suuri juttu, mutta 2 ½ vuotta tuntuu jo isolta tuon ikäisten kanssa. Itse olen 12-vuotiaana maistanut eka kerran tupakkaa, esimerkiksi... ap

Vierailija
14/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole aivan tyhjästä huolestunut, ap.

Vierailija
15/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole aivan tyhjästä huolestunut, ap.

olen tottunut luottamaan hälytyskelloihini, mutta aina välillä sitä kaipaa varmistusta muiltakin. ap

Vierailija
16/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on yhdysluokassa, kolme luokka-astetta samassa. Ja kyllä ne kaksi vuotta vanhemmat on ihan yhtä hyviä kavereita kuin oman ikäiset. Meillä on käynyt leikkimässä koulusta yksi 3 vuotta vanhempi poikakin ja hyvin on sujunut. Ja on pojalla niitä 2 vuotta nuorempiakin kavereita. Eli kaveri haitari iässä 5 vuotta.

Vierailija
17/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään sellaisesta, että poika olisi rikollinen, hänellä olisi jotain erityisvaikeuksia tai kotona olisi jotenkin puutteellinen huolenpito.

Tiedossa ainoastaan, ettäpoika on jäänyt luokalleen ja on kaksi vuotta ap:n poikaa vanhempi. Näillä tiedoilla en kieltäisi ystävyyttä, se olisi varmasti aika vaikea perustella omallekin lapselle. Jos tietoon tulee jotain muuta, niin sitten asiaa harkittaisiin uudestaan.

Ja kyllähän ap:n tulee valvoa, missä oma poika liikkuu ja mitä tekee. Jos tuo toinen poika saa liikkua vapaammin tai tekee jotain, mikä ei ole sallittua ap:n pojalle, miettisin jälleen asiaa uudestaan.

jos kyse on siitä, että pojat potkii palloa pihalla yhdessä, en näe nykyisten faktojen valossa mitään syytä kieltää sitä.

Vierailija
18/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu aloitettu myöhemmin tästä syystä. Vaikuttaa ainakin pari vuotta "lapsellisemmalta" kuin ikätoverit. Must atuntuis kauhealta jos nuoremmat ei saisi leikkiä hänen kanssaan, vaan olisi pakko olla vain ikäistensä kanssa jotka ihan eri tasolla.

Ja lapsi on ihan kiltti tapaus vaikka ei koulussa hyviä numeroita saakaan.

Vierailija
19/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä juttu ollenkaan. En antaisi oman lapseni tavata tuota vanhempaa poikaa.

Vierailija
20/23 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lapsi ei ole ihan omanikäistensä tasolla, jos kerran on nolla luokan käytyään vielä jäänyt ala-asteella luokalleen. On siis varmaan vaan isokokoisempi.

Meidän 6v:llä on 12v kaveri, ja hyvin tuntuu leikki sujuvan. Vanhempi on ilmeisesti jotenkin 'hidas', koska viihtyy noin paljon nuorempien kanssa. Ikäisiään kavereita ei näy koskaan. Eiköhän tässä ole henkinen ikä paljon lähempänä toisiaan kuin todellinen.

Ja kaksi vuotta ei nyt muutenkaan ole mikään iso ikäero, vaikka molemmat olisivat ihan ikäistensä tasolla. Eikö teillä itsellä ole lapsena ollut esim. pihakavereita tuollaisella ikäerolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän