Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk:n kevätjuhlissa hoitajat ja lto nakkasivat saamiaan lahjoja yhteiseen kasaan avaamattomina.

Vierailija
27.05.2011 |

Itse emme anna materialahjaa; kiitämme suullisesti ja lapsi tekee kortin. Näin olemme toimineet jokaisessa juhlassa.

Eilen kuitenkin huvitti, kun osa lahjantuojavanhemmista selvästi pettyi, kun heidän pakettejaan ei avattu ja ne laitettiin yhteiseen kasaan. Siellä olivat kortit ja lahjat suloisesti sekaisin, eikä lahjantuojasta enää tietoa.

Pk:ssa oli päätetty, että mikäli materialahjoja edelleen tuodaan (kauniista kielloista huolimatta), niin ne laitetaan yhteiseen jakoon tai annetaan lahjoituksena pois.

Ehkä hiukan radikaalia, mutta ehkä toimiva konsti pienentää turhaa kulutusta ja rihkamavuoria.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni ihan överiksi joiltakin vanhemmilta koko lahjominen ja kaikki osapuolet olivat noloja.

Vierailija
2/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli äidin kanssa puhetta ja kyllä tosiaan 1970-luvullakin oli tapana antaa lahjoja. Minusta ongelma on kyllä hinnassa toistepäin, että miten löytää riittävän halvalla järkevät lahjat, koska tietenkin kalliin lahjan antaminen on huonoa arvostelukykyä.

Leivonnaiset, taimet tms. ovat oikein sopivia.

Minä olen itse käynyt koulua 1970-luvulla, eikä silloin mitään lahjoja viety opettajille. Eivät vieneet myöskään nuoremmat sisarukseni.

Missä päin maata tällainen tapa on ollut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavapiirissa jossa lähes kaikilla on päiväkoti- tai kouluikäiset lapset, ei kukaan ole antanut opeille tai hoitajille mitään lahjaa, korkeintaan kortit ovat vieneet.

Minusta lahjominen on naurettava tapa, ope tai hoitaja tekee työtään ja palkka on korvaus siitä.

Vierailija
4/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa palkka), vaan KIITOS.

Vähän sama, jos ajattelisit, että mitäpä kaupan kassalle kiitosta sanomaan. Saahan se palkkansa!

En käsitä mistä tämä lahja = korvaus logiikka kumpuaa. Eihän lahja ikinä ole korvaus missään tilanteessa.

Häissä, synttäreillä ym. lahja on ikään kuin onnentoivotus.

Tupareissa lahjalla halutaan toivottaa onnea uuteen kotiin.

Pk-tädin lahja on taas kiitos kuluneesta vuodesta ja osoitus siitä, että työtä on arvostettu.

Palkka on pakko maksaa. Lahjaa ei ole pakko antaa.

Joten miksi ihmeessä se olisi naurettavaa?

Minusta lahjominen on naurettava tapa, ope tai hoitaja tekee työtään ja palkka on korvaus siitä.

Vierailija
5/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sille hoitajalle tai opelle sanallinen kiittäminen täytyy olla riittävä kiitos. Vai väitätkö vieväsi sille kaupan kassalle kukkia tai muuta krääsää kiitokseksi? =)

Lahjan ei olekaan tarkoitus olla KORVAUS (sen asian ajaa palkka), vaan KIITOS.

Vähän sama, jos ajattelisit, että mitäpä kaupan kassalle kiitosta sanomaan. Saahan se palkkansa!

En käsitä mistä tämä lahja = korvaus logiikka kumpuaa. Eihän lahja ikinä ole korvaus missään tilanteessa.

Häissä, synttäreillä ym. lahja on ikään kuin onnentoivotus.

Tupareissa lahjalla halutaan toivottaa onnea uuteen kotiin.

Pk-tädin lahja on taas kiitos kuluneesta vuodesta ja osoitus siitä, että työtä on arvostettu.

Palkka on pakko maksaa. Lahjaa ei ole pakko antaa.

Joten miksi ihmeessä se olisi naurettavaa?

Vierailija
6/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne nyt erottaa meidän rikkaiden kalliit lahjat köyhien omenoista?

Vierailija
7/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalleni olen vienyt mm. viiniä :) Tekee sen verran hyvää työtä ja pelasti päänahkani!

Miksi sanallisen kiitoksen täytyy olla riittävä? Miksi se on sinulta pois, jos joku vie lahjan?

Vierailija
8/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä materian ja "lahjakilpailun" hössöttäminen on onneksi päättymässä. Ainakin fiksuissa kouluissa.

Lapsen tekemä henk. koht. lahja on eri asia. Ymmärrän täysin noita opettajia.

Itse toimin opttajana AMK:n puolella ja onneksi täällä ei enää moista trendiä tunneta :)

Niin, ja lapsiemme koulussa sama käytäntö; ei turhaa krääsää. Ja toimii, ollut tosin jo vuosia käytössä.

Vierailija
9/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei silloin tosiaan mitään lahjoja ostettu. Ysiluokalla me oppilaat keräsimme muutaman markan ja ostimme kukan ihanalle luokanvalvojallemme. Mutta todellakaan ei vanhemmat ostaneet opettajille lahjoja silloin.

Kerro minullekin, missä päin on ollut noin ahneita opettajia, että heitä on pitänyt jo silloin lahjoa kun ei palkka ja pitkä loma riitä tekemään omaa työtään.

Tämä lahjominen on ihan uusi tapa kun hoitajiksi on tulleet se ikäluokka, joka ei suostu tekemään mitään, ellei tule jotain ylimääräistä. Kukaan ei uskalla olla ostamatta lahjoja kun pelkää, että se vaikuttaa oman lapsen hoitoon ja koulussa lapsen arvosanoihin.

Kieltämättä joskus on vähän korruptiolta vivahtanutkin esim. stipendien jaot juuri sellaisten lasten äideille, jotka ovat ohimennen sujauttaneet pullapussia opettajanhuoneeseen yms.

Just oli äidin kanssa puhetta ja kyllä tosiaan 1970-luvullakin oli tapana antaa lahjoja. Minusta ongelma on kyllä hinnassa toistepäin, että miten löytää riittävän halvalla järkevät lahjat, koska tietenkin kalliin lahjan antaminen on huonoa arvostelukykyä.

Leivonnaiset, taimet tms. ovat oikein sopivia.

Minä olen itse käynyt koulua 1970-luvulla, eikä silloin mitään lahjoja viety opettajille. Eivät vieneet myöskään nuoremmat sisarukseni.

Missä päin maata tällainen tapa on ollut?

Vierailija
10/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurinosa ihmisistä lahjoo vain lastensa hoitajia ja opettajia. Eli kyse ei ole siitä että näin osoitettaisiin arvostusta työtä kohtaan, vaan halutaan taata oman lapsen hyvä kohtelu tai ehkä jopa hyvät numerot. Ja niidenhän täytyy olla itsestäänselvä asia riippumatta siitä kantaako vanhemmat jotain lahjoja.

Te jotka oikeasti kannatte niitä lahjoja lapsenne hoitajille ja opeille, kertokaapa miksi ette vie kukkaa tai krääsää esim. kaupan kassalle, kampaajalle JOKA AINOA joulu ja juhannuksen alla? Ilmeisesti ette arvosta näiden tekemää työtä.

Vierailija
11/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joka lapselle tietenkään voi antaa hyvää numeroa, mutta numero pitää tulla lapsen oman osaamisen mukaan, eikä sen mukaan toiko äiti 30e lahjan opelle vai ei.

Ja olin 22

suurinosa ihmisistä lahjoo vain lastensa hoitajia ja opettajia. Eli kyse ei ole siitä että näin osoitettaisiin arvostusta työtä kohtaan, vaan halutaan taata oman lapsen hyvä kohtelu tai ehkä jopa hyvät numerot. Ja niidenhän täytyy olla itsestäänselvä asia riippumatta siitä kantaako vanhemmat jotain lahjoja.

Te jotka oikeasti kannatte niitä lahjoja lapsenne hoitajille ja opeille, kertokaapa miksi ette vie kukkaa tai krääsää esim. kaupan kassalle, kampaajalle JOKA AINOA joulu ja juhannuksen alla? Ilmeisesti ette arvosta näiden tekemää työtä.

Vierailija
12/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähnyt kenenkään antavan opettajille mitään. Sitä olisi pidetty todella outona. Ja koulua kävin eteläisessä Suomessa, lähellä pääkaupunkiseutua.

Vierailija
13/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. veljeni, joka on postinjakaja, saa jouluna paljonkin lahjoja. Jopa silkkaa rahaa.

Kaupan kassalle tosiaan harvemmin viedään siksi, ettei välttämättä synny ns. vakkarikassa-suhdetta. Toisin on juurikin vaikka kampaajan kohdalla.

Olen itse siivoojana ollessani saanut joulukukan yhdeltä työntekijältä, jonka huonetta siivosin.

Ehkä mä vain olen törmännyt näihin typeryksiin, jotka kehtaavat antaa lahjan! Hyi että!

Vierailija
14/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaako ne sitten haluaa : )

Vierailija
15/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herkkukoreihin ja kynttilöihin ja pyyhkeisiin alkaa olla aika kyllästynyt.

Lahjakortti hierontaan tai aromaterapiaan ei vie paljoa tilaa ja sen voi sujauttaa salaa muiden huomaamatta lasta hakiessa. Siis näin jos päiväkodissa on lahjanantokielto.

Hyvä ja laadukas viini ja kuohuviini käy myös aina, mutta se on niin iso lahja, että sitä ei voi oikein antaa niin, ettei muut näkisi.

Antakaa sen sijaan tosiaan lahjakortteja niin ne on huomaamattomia ja kukaan työkavereista ei näe sitä ja kerro johtajalle, että saamme kiellosta huolimatta lahjoja. Esim. aromaterapia, hieronta, shiatsuhoito, kivihieronta, jalkahoito, vyöhyketerapia, intialainen päähieronta yms. Mahdollisuuksia on monia ja ovat todella kivoja selkävaivoista kärsivälle hoitajalle. Ja paljon hyödyllisempiä kuin ne iänikuiset persoonalliset keittiöpyyhkeet tai mukit.

Vierailija
16/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. veljeni, joka on postinjakaja, saa jouluna paljonkin lahjoja. Jopa silkkaa rahaa.

Kaupan kassalle tosiaan harvemmin viedään siksi, ettei välttämättä synny ns. vakkarikassa-suhdetta. Toisin on juurikin vaikka kampaajan kohdalla.

Olen itse siivoojana ollessani saanut joulukukan yhdeltä työntekijältä, jonka huonetta siivosin.

Ehkä mä vain olen törmännyt näihin typeryksiin, jotka kehtaavat antaa lahjan! Hyi että!

tai oikeastaan 2 kertaa vuodessa sait joulukukan tyypiltä jonka huoneen pidit puhtaana? Oho

Vierailija
17/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut joka vuosi joulukukkaa. Vain kerran. Mutta enpä kauempaa siinä duunissa silloin ollutkaan.

Vierailija
18/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herkkukoreihin ja kynttilöihin ja pyyhkeisiin alkaa olla aika kyllästynyt.

Lahjakortti hierontaan tai aromaterapiaan ei vie paljoa tilaa ja sen voi sujauttaa salaa muiden huomaamatta lasta hakiessa. Siis näin jos päiväkodissa on lahjanantokielto.

Hyvä ja laadukas viini ja kuohuviini käy myös aina, mutta se on niin iso lahja, että sitä ei voi oikein antaa niin, ettei muut näkisi.

Antakaa sen sijaan tosiaan lahjakortteja niin ne on huomaamattomia ja kukaan työkavereista ei näe sitä ja kerro johtajalle, että saamme kiellosta huolimatta lahjoja. Esim. aromaterapia, hieronta, shiatsuhoito, kivihieronta, jalkahoito, vyöhyketerapia, intialainen päähieronta yms. Mahdollisuuksia on monia ja ovat todella kivoja selkävaivoista kärsivälle hoitajalle. Ja paljon hyödyllisempiä kuin ne iänikuiset persoonalliset keittiöpyyhkeet tai mukit.

Nimim. viime jouluna moni lahja lensi kotona roskikseen

Vierailija
19/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Eikös ylipäätänsä opettajan lahjominen ole hieman kyseenalaista? Minusta sen pitäisi olla kiellettyä. Sehän voi vaikuttaa siihen, miten opettaja suhtautuu lapseen, ja sitä kautta jopa numeroihin.Ja ei minun lapsuudessani kannettu opettajille lahjoja.

Vierailija
20/46 |
29.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin köyhiä,ei varaa lahjoihin. Keräsin opelle kukkakimpun,tippa linssissä otti vastaan. Omat lapset tarhassa ja koulussa,en anna hlökohtaisia lahjoja,vaan vien suklaata kahvihuoneeseen jaettavaksi.