Saako ansiosidonnaisella päivärahalla opiskella?
Kun joskus olen kuullut että nykyään saa mutta sit toisaalta monessa linkissä on tieto ettei saa olla päätoiminen opiskelija...eli millainen sit saa olla jos ei päätoiminen? Millainen opsieklu siis tulee kyseeseen? Olen just jäänyt työttömäski enkä haluaisi lepäillä laakereillani mutta ei mulla ole varaa olla päätoiminen opiskelijakaan enää :( uusi ammatti kiinnostaa mut ei ole siihen kai sit varaa.
Kommentit (7)
http://www.mol.fi/toimistot/juva/omaehtoinen_opiskelu.pdf
ja esim avoimessa yliopistossa voi opiskella muutekin kunhan ei opiskele liikaa...
kyllä pitää olla, 500 päivää voi saada opiskeluun tukea, jos ansiosidonnainen loppuu sitä ennen, saa työmarkkinatukea ja jotakin verottomia päivärahoja päälle.
Itse aion opiskella sillä tavoin kandista maisteriksi ja yksi tuttu opiskelee kaksi vuotta lähihoitajaksi.
että omaehtoisen opiskelun pitää olla päätoimista (väh. 5 op/kk) ja ihan oma toiminen opiskelu avoimessa ei saa olla päätoimista eli ei saa opiskella noin paljon - parempi vähän laiskotella kotona välillä
voit opiskella työttömänä avoimessa yliopistossa ei-päätoimisesti, jos olet samaan aikaan työtön työnhakija.
Mutta voit myös opiskella päätoimisesti 500 päivän ansiosidonnaisella / työmarkkinatuella. Siihen tarvitset työvoimaviranomaisten siunauksen.
mutta työvoimatoimisto ja avoin yliopisto eivät välitä toisilleen opiskelijoiden tietoja, joten työkkäri ei saa tietää, paljonko avoimessa on suorittantu pisteitä, jollei niitä itse kerro.Tietenkin tässä on isot riskit - varsinkin,kun ainakin minulta on aina hyväksytty avoimessa suoritettavat opinnot, sillä ne eivät ole koskaan olleet täysipäiväisiä.
ellei se ole lähihoitaja, vanhustyö. Eli kyse ei ole subjektiivisesta oikeudesta vaan se on harkinnanvaraista.
Sun pitää ainoa sitä opiskeluoikeutta. Se voi olla ihan täyspäivästä, mun yks tuttu opiskeli kauppatieteen maisteriksi parissa vuodessa ansiosidonnaisen turvin.