Onko koko työura samassa työpaikassa nykyään enää mikään kehuskelun tai ylpeyden aihe?
Mitä ajatuksia sinussa herättää, että joku tekee koko työuransa samassa paikassa eikä juurikaan edes etene urallaan vaan työtehtävät pysyvät suunnilleen samoina?
Kommentit (17)
Minä olen ollut vuodesta 1986 samassa työssä. Erittäin hyvä palkka, olen huippu alallani ja työ joustaa perheen tarpeiden mukaan.
Kyllä sä jämähdät etkä huomaa miten vuodet vierii..
kuvatulla henkilöllä tuskin on ihan hirvesäti ammatillista kunnianhimoa (paitsi jos on esim pienyrittäjä, jonka työnkuva ei tosiaan juuri muutu kun aina tekee kaikki firmansa hommat eikä esim esimies- ja duunaritasontehtäviä ole eroteltu).
Toisaalta ihminen, joka pitää itseään identiteetiltään pääasiassa jonain muuna kuin työntekijänä, voi hyvinkin pitää ylpeilyn aiheena sitä, että onnistuu tekemään pitkän ja vaikuisen leivän poöytää tuovan uran, johon ei kuitenkaan tarvitse uhrata kovin paljoa. Tämmöisiä ihmisiä esim ne, jotka pitävät itseään enemmän taiteilijoina kuin kuviksenopeina, enemmän vaeltajina ja retkeilijöinä kuin toimistorottina, enemmän äiteinä kuin myyntityöntekijöinä, jne. Ei sopis mulle, mutta kykenen kuvittelemaan ihmislaadun.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/05/18/kymppitonnin-pal…
Siinä on musta paljon asiaa.
"Tehtävässä, jossa ihminen joutuu käyttämään potentiaaliaan, kolme vuotta on Sarasvuon mielestä aivan minimi. Rekrytoinnissa hän karttaa ihmisiä, jotka vaihtavat parin vuoden välein paikkaa.
– Tällaisista tulee seurustelu- ja palaverieläimiä, jotka eivät saa mitään aikaiseksi.
Heistä on voinut tulla erittäin taitavia itsensä markkinoijia, jotka onnistuvat neuvottelemaan itselleen aina lisää palkkaa.
– Työmarkkinoilla kiertää tyyppejä, joiden liksa on 10 000 euroa, mutta jotka eivät osaa mitään. Sarasvuon mukaan nämä pelastautuvat uuden työnantajan palvelukseen juuri ennen kuin osaamisen hataruus paljastuu ja homma alkaa savuta. Muu porukka jää siivoamaan jäljet.
Hänen mukaansa kivikovalla osaajalla on ainakin yksi oikeasti kunnollinen työsuhde.
– Raja on viiden ja seitsemän vuoden kohdalla. Toki parhaat ovat pysyneet oppimassa merkittävän työnantajan palveluksessa toistakymmentä vuotta. Silloin heillä on jotain mukanaan vietävää. "
on unelmapaikka, ollut pitkälle toistakymmentä vuotta. En lähde kulumallakaan.
Uusia haasteita tulee aina, tekninen kehitys tuo omat mausteensa. Työtehtävät eivät ole oikeastaan samat kuin työhön tullessa, koska koko työkenttä on muuttunut voimakkaasti tänä aikana.
Etenemismahdollisuuksia ei käytännössä ole, mutta ei niitä kaipaakaan. Vapaus ja työn tuomat haasteet ovat se, mikä pitää homman mielekkäänä. Työkavereista puhumattakaan.
Tämä on minulle toinen koti. Mihin täältä olisi kiire.
Koko työuransa samassa paikassa ollut ei todennäköisesti ole uskaltanut koskaan hakea muualle eikä todennäköisesti kyllä olisi päässytkään mihinkään. Ihme umpiossa elämistä!
Sitäpaitsi maailman paras tapa nostattaa palkkaa on työpaikan vaihto!
Olen 35 v. eli oman alani töissä en siten ole muualla ollutkaan.
Mulla on tosi hyvä työpaikka. Täällä viihdytään, työnantaja panostaa henkilöstön hyvinvointiin, työtehtävät ovat haasteellisia ja uusia haasteita saa tarvittaessa. Ilmapiiri on hyvä. Esimies aivan paras mahdollinen. Joustavat työajat. Palkka ihan ok suhteessa vastuisiin ja velvoitteisiin. Matkustusta sopivasti joskus, ei liikaa. Lyhyt työmatka. Pitkät lomat (enemmän kuin muualla). Nytkin mahdollisuus halutessani tehdä lyhennettyä päivää. Pääsen koulutuksiin halutessani.
Kerran ole täällä vaihtanut hommaa talon sisällä niin, että se oli oikeastaan sama kuin työpaikan vaihdos. Hommat muuttui täysin.
En näe järkeä lähteä vaihtamaan näin hyvästä paikasta. Käyn työni puolesta paljon muissa organisaatioissa ja kun kuuntelen niitä juttuja, mitä ilmapiiri ja johtaminen voi olla, niin ei todellakaan tee mieli lähteä täältä.
Ehkä joskus vaihdan, mutta juuri nyt en ole nähnyt yhtään ilmoitusta sellaisesta avoimesta paikasta, että se kiinostaisi minua enemmän kuin nykyinen työni.
t. 6
yli 20 vuotta. Toki työtehtävät on vaihtuneet ja työhän muutuuu koko ajan. Olen vaihtanut ammattinimikettä ja työtä talon sisällä. Työantajani on alallamme varmaan Suomen arvostetuin, miksi pitäisi vaihtaa "huonompaan". Täällä on ollut tapana tehdä 40 v työrupeamia,se on ihan normaalia.
Jos itse on oikeasti tyytyväinen samassa paikassa, ei asiassa ole ongelmaaa. Mutta, jos vuosien myötä tyytymättömyys ja yleinen ärsyyntyneisyys alkaa kasvaa, niin se pitäisi tunnistaa ja tehdä asialle jotain. Itse olin samassa työpaikassa, tosin vaihdellen tehtäviä, yli 10 vuotta. Osan aikaa olin erittäin tyytyväinen, mutta viimeiset vajaat pari vuotta oli aikamoista tervanjuontia. Myönsin onneksi tilanteen itselleni ja vaihdoin työpaikkaa. Pääasia on, että jos on tyytymätön, on ROHKEUTTA tehdä asialle jotain.
Kyllä sä jämähdät etkä huomaa miten vuodet vierii..
Itse olen ollut tässä firmassa 25 vuotta, vuosien mittaan tiedot, taidot ja verkosto ovat kasvaneet huimiin mittoihin kuten palkkakin.
Ja täytyy myöntää että en ole tippaakaan kunnianhimoinen. Toki työn kuva on muuttunut vuosien varrella, IT-alalla kun ollaan.
10 vuotta sama palkka, vaan olen kyllä pysynyt palkkakehityksessä mukana ja kokonaistilanne huomioiden palkka on ihan ok. Olen saanut palkankorotuksia (muutakin kuin jotkut yleiset korotukset) tekemällä työni hyvin ja laajentamalla osaamistani.
Toki tiedostan, että jossain voisi saada enemmänkin, mutta yleensä silloin vaaditaan juuri tuota matkustamista paljon, oletetaan, että istutaan illan töissä ja tehdään tarvittaessa kotoakin töitä ja siihen en ole valmis, vaikka palkka nousisikin.
t. 6 ja 9
Jos itse on oikeasti tyytyväinen samassa paikassa, ei asiassa ole ongelmaaa. Mutta, jos vuosien myötä tyytymättömyys ja yleinen ärsyyntyneisyys alkaa kasvaa, niin se pitäisi tunnistaa ja tehdä asialle jotain. Itse olin samassa työpaikassa, tosin vaihdellen tehtäviä, yli 10 vuotta. Osan aikaa olin erittäin tyytyväinen, mutta viimeiset vajaat pari vuotta oli aikamoista tervanjuontia. Myönsin onneksi tilanteen itselleni ja vaihdoin työpaikkaa. Pääasia on, että jos on tyytymätön, on ROHKEUTTA tehdä asialle jotain.
Jos alkaa tuntua siltä, että työssä ei saa enää mahdollisuutta uuden oppimiseen ja kaipaa lisää haasteita eikä niitä nykytyössä saa, niin on varmasti aika vaihtaa paikkaa. Tämä riippuu varmasti pitkälle työn luonteesta. suorittavassa työssä työn kuvaa on vaikea muuttaa vaihtamatta paikkaa. Asiantuntija työssä työn kuvaa voidaan helpommin muuttaa ja laajentaa osaamisen kehittyessä.
t. 6 ja 9 ja mitä kaikkea
on paremmin pokkaa olla poissa töistä sairaan lapsen kanssa. Koska yksinkertaisesti tuntee valtakuviot jne.
Uudessa paikassa työn ja perheen yhdistäminen on varmasti vaikeampaa.
on samassa duunissa palkka kolminkertaistunut, joten en sanoisi noinkaan. Kohta nousee taas.
25 vuotta samassa työpaikassa. Toimenkuva ei ole muuttunut mitenkään. Tykkään tuosta duunista joten miksi vaihtaa työpaikkaa.
Älyllisesti tuo ei ole mitenkään haastavaa, vaan koneitten kanssa huristelen päivät pitkät.
niin se, joka tienaa selkeästi eniten, on ollut samalla työnantajalla yli 20 vuotta.
Toki riippuu paljon paikata. Voihan se eka työpaikka jo olla unelmapaikka.