Kenelläkään kokemuksia sairaalaunikoulusta? Saatiin lähete Lastenklinikalle
Josta kuulemma osaavat ohjata oikeaan osoitteeseen. Vauva pienikokoinen ja rinnassa kiinni, yösyöttöjen takia ei kelpuuta riittävästi kiinteitä. Herättelee jopa alta tunnin välein. Nyt siis lähete sairaalaunikouluun, mutta jännittää ja mietityttää kovasti - onko millainen kokemus vauvalle? Pitäisikö vaan jaksaa ja yrittää vielä kotona... Kaikki kokemukset (uudet) kiinnostaisivat!
Kommentit (105)
Ilman äiti ja isää, yksin vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten kanssa jotka ei todellakaan tunne mitään vauvaa kohtaan. Apua, kyyneleet meinaa tulla silmiin jo ajatuksesstakin :(
Miksi sitä unikoulua ei mielummin tehtäisi kotona?
Ja sitten jotkut jeesustelee ja syyllistää vanhempia jotka antavat vauvan pariksi yöksi vaikka mummolle yökylään!?! Ei mene jakeluuni.
Lomat on just alkamassa! Unikouluttakaa silloin. Sitäpaitsi toimiva unikoulu toimii muutamassa yössä, ei siinä tarvi pitkään kärvistellä. Meillä meni hulppeat kaksi yötä!
Miksi hitossa pitää viedä sairaalaan? Miksi ei voi toteuttaa kotona, jossa lapsi kokisi edes vähän olevansa turvassa?
niin silti syyllistetään siitä että vauva ei saa turvaa ja läheisyyttä?
Sairasta porukkaa liikkellä, sanoisin.
Kuka syyllistää. Jos nukkuu vieressä, niin kaipa sitä läheisyyttä saa. Mutta jos äiti tuoksuu maidolle ja yöllä ei suostu imettämään, niin se voi olla vauvalle aika kiusallistakin nukkua näiden ihanien lohtupallojen vieressä. Jos äiti ei imetä yöllä ja lapsi on heräilevää sorttia, niin en tiedä miten se voi lapsen järkeen käydä, että tissiä ei saakaan yöllä. Ei sen järjenkäyttö vielä riitä siihen, että yöimetys on jotenkin hampaiden tai äidin unien kannalta huono juttu. Voihan sitä kokeilla jos minkäkinlaista vippaskonstia ja toivoa, että se vauvalle riittää, mutta on varmasti vauvan temperamentista ja kärsivällisyydestä kiinni, että huoliiko hän laihana lohtuna vain tuhista äidin yöpaitaa vasten.Suosittelen miettimään asioita lapsen näkökulmasta. Pienen vauvan näkökulmaan asettuminen on todella vaikeaa. Mutta kun hetken siinä onnistuu, niin moni itselle niin omituinen asia voi näkyä jo paljon selvempänä.
mikä ap:n tapauksessa tai kakkosen tapauksessa on paras ratkaisu. Itse imetän vielä yöllä. Harvoin sitä tapahtuu, mutta lapsi kyllä tyyntyy ja nykyään alkuyön nukkuu omassa sängyssä ja imetän ja pistän jatkamaan uniaan. Sitten jos olen itse yöllä väsynyt, enkä jaksa enää nostella omaan sänkyyn, nostan vaan rinnalle ja jatkan unia. Ei tämä ole minulle ollut ongelma. Joskus, kun hampaita tulee, on flunssaa tai mahanpuruja, niin kyllähän se lapsi saattaa olla rasittavan paljon rinnalla, mutta kyllä sen kestää toisinaan.
Sitä minä ap:n tapauksessa mietin, että ehkä tuo tunnin syöminen liittyy vatsavaivoihin. Tähän voisi liittyä myös se, että vauva ei suostu kiinteitä syömään päivällä.
Ehkä minä ap:na yrittäisin selvittää onko tässä unettomuudessa kyse jostain ruuansulatusongelmasta. Jos taas tilanne olisi aivan väliaikainen (mitä ap:n tapauksessa ei taida olla), niin sitten syypää voisi olla puhkeavissa hampaissa. Unikouluhan ei auta siihen heräilyyn, jos vauva kärsii yöllisistä mahakivuista. Kokeilisin vauvahierontaa ja muuttaisin päiväruuan hyvin yksinkertaiseksi, riisiä ja kanaa soseena muutaman päivän tai viikon. Jättäisin viikoksi d-tipat tai vaihtaisin ne gefilus d-tippoihin. Ja jos vauvahieronta ja ruokavalion muutos auttaa yöheräämisiin, niin sitten tosiaan kyse voi olla vaikka siitä, että vauvalle ei sovi kaura tai peruna (esimerkiksi liikaa tärkkelystä, ei välttämättä allergiaa).
Mutta ehkä ap on jo kokeillut kaikki nämä, kun kerran on lähete lastenklinikalle. Toki voihan se olla, että ap ei ole osannut itse epäillä ruoka-aineyliherkkyyttä tai allergiaa, jos oireet on jo jatkuneet pitkään tai alkaneet jo ennen kiinteiden aloitusta.
Ensinnäkin kukaan 8kk ikäinen EI tarvitse rintaa tunnin välein yöllä.
Toisekseen sitä imetystä voi jatkaa vaikka yöimetyksen lopettaakin.
Kolmanneksi, kaikki unikoulut eivät ole huudatusunikouluja
Neljänneksi, jos vanhempien terveys ja mielenterveys on vaakalaidalla jatkuvan univajeen takia, niin sillon jopa huudatusunikoulukin on paikallaan.
Ja tosiaan, se lapsi joskus joutuu huutamaan vaikka siellä auton takapenkillä tai tai vaunuissa kun heti ei hätiin päästä. Minäkään en oikein tajua, että miten se eroaa siitä jos se itkee omassa sängyssään 5 minuuttia ja sitten sitä mennään lohduttamaan.
mua hämmentää tämä ajatus, että nälästä huolimatta lapsi vaan sinnikkäästi muka yrittää saada ravintonsa rinnasta.
Kyseessähän voi olla imeytymishäiriö, joka johtuu allergioista. Olen siis tuo edeltävä kirjoittaja.
Ap, nyt mä kyllä sua alan neuvomaan. Menisin tosiaan itse allergologin juttusille heti pikimmiten. Lapsihan on voinut olla esim vilja-allerginen jo ennen kuin aloitit kiinteät. Jotenkin musta tuntuu, että tuo laihtuminen ja nukkumattomuus ja rinnassa roikkuminen usein viittaa siihen, että jostain syystä vauva ei voi syödä kiinteitä, ne käy mahaan ja rinta on näistä huonoista vaihtoehdoista se parempi, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan sitten riitä ravinnoksi vauvalle kuin nippa nappa.
Ensinnäkin kukaan 8kk ikäinen EI tarvitse rintaa tunnin välein yöllä.
Toisekseen sitä imetystä voi jatkaa vaikka yöimetyksen lopettaakin.
Kolmanneksi, kaikki unikoulut eivät ole huudatusunikouluja
Neljänneksi, jos vanhempien terveys ja mielenterveys on vaakalaidalla jatkuvan univajeen takia, niin sillon jopa huudatusunikoulukin on paikallaan.
Ja tosiaan, se lapsi joskus joutuu huutamaan vaikka siellä auton takapenkillä tai tai vaunuissa kun heti ei hätiin päästä. Minäkään en oikein tajua, että miten se eroaa siitä jos se itkee omassa sängyssään 5 minuuttia ja sitten sitä mennään lohduttamaan.
mua hämmentää tämä ajatus, että nälästä huolimatta lapsi vaan sinnikkäästi muka yrittää saada ravintonsa rinnasta.Kyseessähän voi olla imeytymishäiriö, joka johtuu allergioista. Olen siis tuo edeltävä kirjoittaja.
Ap, nyt mä kyllä sua alan neuvomaan. Menisin tosiaan itse allergologin juttusille heti pikimmiten. Lapsihan on voinut olla esim vilja-allerginen jo ennen kuin aloitit kiinteät. Jotenkin musta tuntuu, että tuo laihtuminen ja nukkumattomuus ja rinnassa roikkuminen usein viittaa siihen, että jostain syystä vauva ei voi syödä kiinteitä, ne käy mahaan ja rinta on näistä huonoista vaihtoehdoista se parempi, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan sitten riitä ravinnoksi vauvalle kuin nippa nappa.
kyse tavasta, mikä jäänyt vauvalle. Äidinmaito "haisee" vauvan nenässä koko yön ja vauva herää siihen. Syö liian tiuhaan, jolloin tulee jo vatsavaivojakin. Ja päivällä ei ruoka maistu. Tämä on yleistä. Konstiksi isä hoitamaan vauvaa öisin(ei huudattamista) Ja yöimetyksen loppuminen ei tarkoita koko imetyksen loppumista. Meillä lopetti vauva itse yösyönnit 3,5 kk iässä, imetin vuoden. Vauva nukkui omassa sängyssä, minun ja miehen makuuhuoneessa. Hyvin nukkui.
kyse tavasta, mikä jäänyt vauvalle. Äidinmaito "haisee" vauvan nenässä koko yön ja vauva herää siihen. Syö liian tiuhaan, jolloin tulee jo vatsavaivojakin. Ja päivällä ei ruoka maistu. Tämä on yleistä. Konstiksi isä hoitamaan vauvaa öisin(ei huudattamista) Ja yöimetyksen loppuminen ei tarkoita koko imetyksen loppumista. Meillä lopetti vauva itse yösyönnit 3,5 kk iässä, imetin vuoden. Vauva nukkui omassa sängyssä, minun ja miehen makuuhuoneessa. Hyvin nukkui.
tuoksi hyvin minimalistiseksi soseeksi. Ja kokeilisin vauvahierontaa. Tottakai sekin on totta, että runsas imeminen tuo vatsavaivoja, mutta jos ap:n vauvalla on jo alipainoa, niin sitten kyllä kannattaa se päiväravintokin tehdä mahdollisimman helpoksi syödä. Eli jotain mikä sopii ja on helposti sulavaa ja mahdollisimman simppeli yhdistelmä.
Enkä mä tiedä kuinka yleinen tuo vaiva on. Eikö moni sano myös, että ajoittain vauvat syö useammin. Ja kaverin vauva tosiaan oli hakenut läheisyyttä yöllä rintaa vaatimalla. Vauvat on erilaisia. Mua lähinnä huolestuttaisi tuo painon kehitys ja se, että ei ollenkaan huoli päiväruokaa. En mä kyllä oikein usko näihin totaalisyömättömyyksiin, että ne olisi kovin yleisiä. Ja vauvahierontaa (vatsan hieromista kämmenellä myötäpäivään 30-40 kertaa, lisäksi jalkojen koukkuun suoraksi pumppailua) suosittelen ainakin kokeilemaan, jos maha tuntuu olevan kipeä. Oli se sitten maidon juonnista johtuvaa tai mistä muusta tahansa.
Meidän vauva on siis 8kg ja painoa vajaa 7kg. Painokäyrä ollut jatkuvasti laskussapäin. Syytä siis tehdä jotain.
tuota yöhyppyyttämistä ja opetin lapset nukkumaan yön yli.
Ovat toki saaneet tulla viereen jos ovat yöllä nähneet painajaisia. Mutta yleisesti ottaen yöt on nukkumista varten.
Tasapainoisia ja fiksuja nuoria aikuisia ovat, vaikka eivät ole roikkuneetkaan tissillä yökausia parivuotiaiksi.
mutta meidän 4v herää edelleen joka ikinen yö ja tulee viereen pyörimään. Minä ja mies heräillään siihen monta kertaa yössä. Huoh.
Vauva-aikana meillä oli perhepeti, parivuotiaasta lapsi on mennyt omaan sänkyyn illalla nukkumaan mutta tulee siis JOKA YÖ väliin.
Jossain vaiheessa yritettiin pitemmänkin aikaa mennä sinne huoneeseen rauhoittelemaan, mutta ei siitäkään mitään tullut, kahta väsyneempiä vaan oltiin.
Parempia uniaikoja edelleen odotellessa...
Vauvalla suljetaan pois myös somaattiset sairaudet.
Kauankohan sinne klinikalle pääsyä joutuu odottelemaan? Meneekö päiviä/viikkoja?
nyt vuodenikäinen lapsemme on ollut erittäin hyvä nukkumaan. Sen verran kommentoisin, että puolen vuoden iässä, kun hän lähti konttaamaan, alkoivat yöheräilyt muutaman kerran yössä. Olin samaan aikaan lopettanut imettämisen. Tulkitsimme mieheni kanssa, että vauva on yöllä nälkäinen ja aloimme antaa hänelle pullosta maitoa. Kohta ymmärsimme, että yösyötöt ovat aivan turhia ja lopetimme ne. Ensimmöisenä yönä lapsi itki ehkä kolmeen otteeseen noin 10-15 mnuuttia. Otin hänet viereeni, muuta ei. Seuraavana yönä hän heräsi lyhyemmäksi aikaa itkemäön, otin viereeni, ei muuta. Kolmantena yönä hän nukkui koko yön.
Meillä on helposti tyyntyvä lapsi, mutta olen sitä mieltä, että myös vanhempien omalla toiminnalla on suuri merkitys lapsen nukkumiseen. Lapsen voi myös opettaa nukkumaan katkonaisesti tarjoamalla kaikenlaista palvelua yöllä.
Jokainen tietysti itse miettii, mihin voimat riittää.
Neuvolan ohjeet perustuvat ajatukseen, että maidon sokeri tuhoaa hampaat, mutta jostain olin lukevinani, että suun bakteerit eivät osaa käyttää maitosokeria ravintonaan. Lapsen hammashoitajalle sanoin myös vielä imettäväni vielä ja hän sanoi, että heidän pitää varoitella, että imettäminen pitäisi lopettaa 1,5 v mennessä, koska hampaat menevät huonoon asentoon. Minä en usko, että imetys on niin suuri riski, kuin tutin syöminen tai peukalon imeskely. Meidän vauva ei syö tuttia, eikä ime peukaloa. Ja imetystähän suositellaan jatkettavaksi kaksivuotiaaksi.
Olisi erittäin hyvä, että et postailisi omia olettamuksiasi ja "jostain (erittäin todennäköisesti netistä epäluotettavasta pro-imetys-asenteiselta sivustolta) lukemiasi" asioita tänne tosiasioina, koska joku voi uskoa. Eiköhän neuvolan henkilökunta ja varsinkin hammaslääketieteen ammattilaiset tiedä luotettavammin maitosokerin haitallisuuden hampaille. Tämä juuri näissä nettikirjoitteluissa riepoo niin paljon. Oikeasti apua etsivät ihmiset saavat täysin huuhaa-vastauksia. Olisi tietysti hyvä olla lähdekriittinen, mutta eivät kaikki tiedonetsijät osaa olla, ja siksi peräänkuulutan kyllä nimettömillekin nettikirjoittelijoille jonkunlaista vastuuta teksteistään.
Annetaan ammattilaisten olla ammattilaisia, jookos ja pidetään ne omat olettamukset siellä omassa päässä vaan.
Jossain määrin kannatan unikoulutusta, mutta VAIN jos se tapahtuu KOTONA (tutussa ja turvallisessa ympäristössä) ja vähän isommalle vauvalle, joka jo tajuaa, että äiti ei katoa kokonaan, jos sitä ei näy. Olen itsekin unikouluttanut omia lapsiani.
Miksi hitossa pitää viedä sairaalaan? Miksi ei voi toteuttaa kotona, jossa lapsi kokisi edes vähän olevansa turvassa?
Ja perhepedistä sen verran, että meillä kuopus (nyt 9kk) on nukkunut aina vieressäni, mutta heräilee noin 6-10 kertaa öisin ja imetän 2-3 kertaa. Että ei takaa sekään kunnon unia. En kyllä ole edes ajatellut unikouluttaa ainakaan ennen yhtä ikävuotta.
nukkui omassa sängyssä(meidän huoneessa) ja nukkui yöt läpeensä, 11-12 h. Oli silti rintamaidolla. Hernekeppihän jankuttaa, että vain perhepedissä nukkuvat vauvat nukkuvat hyvin. Jep jep.
ja jos te yhtään lukisitte mitä postaan, niin vauva omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä = perhepeti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eli minun käsitys on perhepedistä puhuttaessa tämä väljempi määritelmä, tavatkaa se:
Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa.
Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.
Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa
Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.
Kilometripostauksia enää kymmenettä kertaa. Vaikka itse oletkin valaistunut JamesMcKennan ansiosta kuten aktiivisynnytys- ja ties mikä vaistovanhemmuusideologioista, moni muu ei ole.
Vaikka itse oletkin jankuttamassa sitä, miten pahat asiantuntijat sanovat sitä ja tätä, niin moni ei edes ole niitä sellaisia pahiksia koskaan tavannut. Eipä ihmekään, kun postaukset järjestään nousevat jenkkikulttuurista, jossa muutenkin vauva menee 3kk iässä ulkopuoliseen hoitoon. Kun näin tapahtuu, on aika selvä, että tilanne ja turvallisuudentarve on yölläkin voimakas. Sitten vertaaminen johonkin suomalaiseen mammaan, joka lullaa jopa yli vuoden ikäistä lastaan päivät yöt on ihan turhaa.
Samaa mieltä. Jos lopettaa yöimetyksen, niin kaikki siitä muistuttava kannattaa unohtaa. Me tehtiin niin, että mies nukkui vauvan kanssa ekan viikon ja hoiti kaikki itkut, raivarit, nukutukset, hyssyttelyt jne. Sen jälkeen siirryin nukkumaan sänkyyn, aluksi niin, että mies nukkui keskellä ja sitten viimein palasin vauvan viereen nukkumaan. Siinä vaiheessa vauvakaan ei ollut enää yhtään tissin perään.