Mies ratkesi ryyppäämään, lapset toimitettu pakoon. Nyt ukko makaa tuolla
sammuneena. Mikä kamala pettymys monen vuoden tauon jälkeen :(
Miehellä nyt dg: vakava masennus. Olenko ihan paska vaimo, jos en jaksakaan enää tuke? Minun rajani on mennyt viinan juonnissa ja lasten hyvinvoinnissa, ne kun eivät mahdu samaan lauseeseen. En haluaisi antaa periksi, mutta onko tässä enää muita vaihtoehtoja??
Kommentit (23)
miestäkin, mutta on sairauksia, joita ei voi eikä SAA jäädä katselemaan. Alkoholismi, muut päihderiippuvuudet, väkivaltaisuuteen ajavat luonnehäiriöt ja esim. nujertava narsismi ovat tällaisia sairauksia. Ihmisellä on velvollisuus itseään kohtaan suojella itseään kumppanin sairauksilta, jotka ovat vääjäämättä omaa hyvinvointia tuhoavia. - Ja lapsia nyt on TIETENKIN suojeltava.
Lisäksi yksikään alkoholisti ei parane sillä, että lähipiiri jää paapomaan ja mahdollistamaan juomisen. Sen sijaan perheen/muiden läheisten menettäminen voi jopa sysätä hakemaan apua.
Alkoholistin kanssa voi mahdollisesti palata suhteeseen jos ja kun hän on hakenut ja saanut apua, joka myös on toiminut. Jos alkoholisti juo, ei hänen luokseen kuulukaan jäädä!
masennukseen mies ei voi vaikuttaa, mutta pulloon tarttuminen on ihan oma päätös. Ja jälkimmäinenhän on se ongelma.
ja siksi tarttuu pulloon.
Kyllä tuostakin voi vielä nousta, jos purkaa tilanteen heti eli terapiaa.
Hyvä kirja luettavaksi aina vaan:
Tommy Hellsten: Virtahepo olohuoneessa
Vai tänäänkö aloitti? Onko väkivaltainen kännissä? Jos jatkaa ryyppäämistä niin ei ole hyväksi lapsille eikä sinullekaan katsella sellaista. Voitko tukea häntä jos muutatte lasten kanssa pois? Onko mahdollista, että lopettaa ryyppäämisen tähän? Jospa itse ymmärtäisi mitä tekee perheelleen ja ottaisi niskastaan kiinni. Voimia sinulle!
Vai tänäänkö aloitti? Onko väkivaltainen kännissä? Jos jatkaa ryyppäämistä niin ei ole hyväksi lapsille eikä sinullekaan katsella sellaista. Voitko tukea häntä jos muutatte lasten kanssa pois? Onko mahdollista, että lopettaa ryyppäämisen tähän? Jospa itse ymmärtäisi mitä tekee perheelleen ja ottaisi niskastaan kiinni. Voimia sinulle!
Jos olisi mun kotini, niin en mä ainakaan lähtisi minnekään. Tuota olen aina ihmetellytkin, että ukot nukkuu sohvalla yms. kun nainen vetää herneet nenään.
ja tuo masennus on nyt miehesi syy tällä erää. Kaikki masentuneet eivät juo, mutta tuo on miehesi selitys juomaluvalle.
Masennus voidaan hoitaa lääkkeillä ja terapialla.
Jos jaksat, ole mukana hoidossa. Ellet, on se ymmärrettävää.
Anna miehelle aikaa tiettyyn päivämäärään asti, vaikkapa 2 kk:n päähän ja ehto olla juomatta lainkaan. Sano, että muuten lähdet lasten kanssa.
Lopeta ymmärtäminen juomisen suhteen, masennusta voit ymmärtää puolisona, mutta terapeutti et ole. Terapia tulee ulkopuoliselta.
On miehesi asia, jatkaako juomista vai ei, mutta pysy sinä tuossa tietyssä päivämäärässä.
perheneuvolaan, niin saat apua tilanteen ratkaisemiseksi. Ei tarvitse olla aivan yksin noin raskaassa tilanteessa.
, erittäin kamala lapsuus. Terapiaa on haussa, mutta mies pelkää eikä sinnekään haluaisi. Nyt tuli tällainen "oma hoitokeino" sitten tähän - huomenna siis olisi ollut aika psykiatrille jatkojen suhteen.
Miehellä on ollut vaikeaa, ja vaikea masennus dg siis löytyy. Virheemme oli varmaankin se, että alkuun hakeuduimme yksityiselle psykiatrille. Rahaa on mennyt 1000 € (juu, b-lausunto sairauslomaa varten maksoi 240 €!!!!!), tuloksena vain lääkkeiden sivuvaikutuksia, ei mitään todellista apua.
Itsellä on todella ristiriitaiset tunteet: minä miehessäni katson, mitä alkoholisti-isä lapsilleen voi tehdä. Meillä lapset eivät ole koskaan nähneet isäänsä humalassa - silloin kuin joi aikoinaan vuosia sitten, joi muualla. Humalakäyttäytyminen on kuitenkin aivan kamalaa - omituisesti sekin on pahentunut vuosien myötä. Nyt edellisestä ryyppykerrasta on siis monta vuotta. Terveenä ollessaan mies on hyvä mies ja isä - nyt masentuneena tietenkin vähemmän.
ap
, erittäin kamala lapsuus. Terapiaa on haussa, mutta mies pelkää eikä sinnekään haluaisi. Nyt tuli tällainen "oma hoitokeino" sitten tähän - huomenna siis olisi ollut aika psykiatrille jatkojen suhteen.
Miehellä on ollut vaikeaa, ja vaikea masennus dg siis löytyy. Virheemme oli varmaankin se, että alkuun hakeuduimme yksityiselle psykiatrille. Rahaa on mennyt 1000 € (juu, b-lausunto sairauslomaa varten maksoi 240 €!!!!!), tuloksena vain lääkkeiden sivuvaikutuksia, ei mitään todellista apua.
Itsellä on todella ristiriitaiset tunteet: minä miehessäni katson, mitä alkoholisti-isä lapsilleen voi tehdä. Meillä lapset eivät ole koskaan nähneet isäänsä humalassa - silloin kuin joi aikoinaan vuosia sitten, joi muualla. Humalakäyttäytyminen on kuitenkin aivan kamalaa - omituisesti sekin on pahentunut vuosien myötä. Nyt edellisestä ryyppykerrasta on siis monta vuotta. Terveenä ollessaan mies on hyvä mies ja isä - nyt masentuneena tietenkin vähemmän.
ap
niin teillä on vielä toivoa. Ei ehkä paljon, mutta on kuitenkin.
Helppoa ei tule olemaan, mutta ilman terapiaa ja oikeanlaista lääkitystä tilanne ei muutu.
Eli voit seurata tilannetta (muuttuuko mitään terapian myötä), mutta mikään ei pakota sinua (ja lapsia) jäämään. Ei ole sinun tehtäväsi pitää miestä pinnalla.
tai sitten lähdet.
Naapurin perheestä on kokemusta; monta lasta ja miehellä pitkiä ryyppykausia. Työn on hoitanut kuitenkin. Vaimo ei juo koskaan.
Vaimo laittoi lopulta rajan eli ukko hoitoon tai saa lähteä.
Miehellä myös traumalapsuus, todella rankka ja käsittelemättömät murheet.
Mies ollut nyt 2kk raitis , saa hoitoa ja voivat paljon paremmin.
Alkoholiin turvautuva ei muuta tapojaan niin kauan kuin juominen on luvallista.
Miehesi voi korjaantua, jos saa ja huolii apua eli myöntää ongelmansa ensin.
Hanki itsellesikin ammattitukea, niin jaksat.
Lääkkeellistäkin hoitoa on tähän ollut, mutta ei enää säännöllisenä viime vuosina - tosin kaapissa ne Antabuksetkin ovat, helppo sieltä aloittaa.
Henkinen puoli onkin se pahin. Kelan terapiaa voisi nyt hakea, mutta jollakin oudolla tavalla mies sitä vastustaa - olisi niin paljon helpompi sanoa, että syy on työ tai fyysinen vika. Onkohan se miehille jotenkin hankalampi myöntää, että masennus voi johtua lapsuudesta, eletystä elämästä ja ennen kaikkea siitä, että omat eväät on käytetty loppuun.
Lääkkeistä on toistaiseksi ollut vain sivuvaikutuksia :(
Minä joustan vielä tämän kerran: jos saan miehen huomenna psykiatrille, hän saa mahdollisuuden. Jos en, tämä taitaa olla tässä. Kohta saadaan muuten hakea terapiaa koko perhe...
eli jos mies jatkaa noin, siitä on haittaa lapsille. Vaikka eivät tähän saakka olisikaan nähneet hänen juovan - kyllä he ymmärtävät ja tietävät silti paljon.
Jäämällä katsomaan tuollaista ja yrittämällä yhä tukea mahdollistat vaan juomisen jatkumisen ja estät miehen ottamasta vastuun omasta elämästään. Se, että tuet häntä ei tarkoita että siedät mitä vaan. Voi olla, että jos hän todella ymmärtää menettävänsä perheensä juomista jatkamalla, hän motivoituisi lopettamaan.
Neuvoisin niin, että sano hänelle, että jos vielä käy näin, niin muutatte ainakin väliaikaisesti erilleen. Jos juomaputki on päällä, niin hän voi mennä katkolle. Ei masennuksen hoito onnistu, jos ryyppää, alkoholi laskee mielialaa ja lääkkeiden kanssa on yhteisvaikutuksia, vievät lääkkeiden tehon. Psykiatrikin varmasti suosittaa alko-ongelman hoitoa nyt ensin.
Eli antabukset kehiin - ehkä niin, että kävisi A-klinikalla hakemassa annoksen kaksi kertaa viikossa.
ei voi pelastaa, joten pelasta itsesi ja lapsesi.
Mies ryhdistäytyi, lähti psykiatrille, aloitti Antabukset nyt illasta ja hoitosuunnitelma jatkon suhteen on tehty.
Koeajalla mennään, mutta aurinko paistaa. Mies sanoi minulle tänään: Olen velkaa sinulle kaiken, koko elämäni. Haluan yrittää ja jatkaa yhteistä elämäämme, kaikkien, koko perheen ja ennenkaikkia lasten takia. Tänään hän teki miehen työn, olen niin ylpeä hänestä!
Kiitos kaikille tuesta, se oli arvokkaampaa kuin ikinä osaatte kuvitellakaan. Kiitos!
ap, jolla on taas uskoa huomiseen
Mies ryhdistäytyi, lähti psykiatrille, aloitti Antabukset nyt illasta ja hoitosuunnitelma jatkon suhteen on tehty. Koeajalla mennään, mutta aurinko paistaa. Mies sanoi minulle tänään: Olen velkaa sinulle kaiken, koko elämäni. Haluan yrittää ja jatkaa yhteistä elämäämme, kaikkien, koko perheen ja ennenkaikkia lasten takia. Tänään hän teki miehen työn, olen niin ylpeä hänestä! Kiitos kaikille tuesta, se oli arvokkaampaa kuin ikinä osaatte kuvitellakaan. Kiitos! ap, jolla on taas uskoa huomiseen
vaikka edellisestä juomiskerrasta vuosia onkin, en jaksanut uskoa tähän eilen itsekään.
Ihanaa huomata, että kaiken alla on kuitenkin se sama mies, johon aikanani rakastuin.
tue suhteen ulkopuolella, jos mahdollista. Jos siis viitteitä että alkoholista tulee enemmänkin ongelmaa. Alkoholistit äärimmäisen harvoin muuttuvat ja yhdistettynä masennukseen on varmaan äärimmäisen raskasta ja kuluttavaa.