Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviän aiheettomasta ls-ilmoituksesta?

Vierailija
26.05.2011 |

Olemme tavallinen työssäkäyvä perhe. Lapset ovat aina olleet meille vanhemmille kaikki kaikessa ja olemme huolehtineet heidän hyvinvoinnistaan todella hyvin. Nyt meistä on tehty lastensuojeluilmoitus. Kyseessä on väärinkäsitys, joka on varmasti helppo selvittää sosiaalityöntekijöiden kanssa eikä aiheuta mitään toimenpiteitä.

Mutta miten selvitä tästä? Vaikka tiedän hoitaneeni lapsiani oikein, joudun lopun elämääni elämään sen asian kanssa, että meistä on tehty ls-ilmoitus. Se loukkaa minua syvästi. Olen kasvatustyössä itsekin ja usein miettinyt sijaislapsen ottamista tai ainakin tukiperheeksi ryhtymistä. Nyt meistä jää merkintä sosiaaliviranomaisille, joten tuskin koskaan tätä haavettani voin toteuttaa.

Tämä tuntuu niin epäreilulta. :( Vaikka tiedän, etten ole toiminut väärin, kuitenkin minulla on tämä leima nyt ja se tulee vaikuttamaan elämääni aina.

Kellään vastaavaa kokemusta?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ei jää mitään merkintää, vaan lapsellesi siihen asti, kun hän täyttää 18 vuotta. Tietyt rikoksetkin poistuvat rikosrekisteristä tietyn ajan kuluttua, mutta ei aiheeton ls-ilmoitus. Ikävä kyllä, se leimaa lasta jatkossa.

Vierailija
2/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on ilkeämielinen ilmoitus? Oman kokemuksen mukaan kuitenkin, kun lähipiirissä on koettu sama, niin jotain tuen tarvetta on kuitenkin ollut. Monesti sitä ei itse tajua tilannettaan:( Kohdallanne tosin voi olla tietty oikeasti aiheeton. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan terveydenhoitaja teki meidän lapsestamme ls-ilmoituksen, joka todettiin aiheettomaksi. Luonnollisestikaan emme enää käytä hänen palveluitaan.

Vierailija
5/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan terveydenhoitaja teki meidän lapsestamme ls-ilmoituksen, joka todettiin aiheettomaksi. Luonnollisestikaan emme enää käytä hänen palveluitaan.

On tosin vasta selvityksessä.Saanko kysyä mistä asiasta?

Vierailija
6/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolan terveydenhoitaja päätti, että en rakasta lastani. Lisäksi kuulemma itkin liikaa vastaanotolla.

Vierailija
7/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omastakin lapsestani tehtiin pari vuotta sitten ls-ilmo, jonka sos. työntekijät sitten kävivät toteamassa aiheettomaksi. Juttu jäi siihen - papereihin kirjattiin että lapsen olosuhteet ovat kunnossa, aihetta tukitoimiin ei ole ja asiakkuus päättyy. Vaikka olen päässyt asian yli, niin välillä tapahtunut kaivelee vieläkin. Siksi minuakin kiinnostaa tietää, voiko aiheettomaksi osoittautunut ls-ilmo tosiaan haitata lapsen tai vanhempien elämää tulevaisuudessa, ja jos voi, niin millä tavalla.

Vierailija
8/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sulle on todella törkeä terkka osunut. Itse kerroin syvästä masennuksestani ja oli todella mukava ja ei mitenkään syyllistävä. Otti vielä selvää mistä tyttöni saisi apua kun pelkään että masennukseni vaikuttanut ehkä häneen.

Vierailija
9/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ollut opettajalla tiedossa. Opettaja on tulkinnut lapseni puheita väärin ja siitä huolestuneena tehnyt ilmoituksen.

Opettajalla on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, jos on huoli oppilaasta.

Olisin toivonut, että olisi selvittänyt asian ensin minun kanssani. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Kyllä niin paljon harmittaa!

Ap

Vierailija
10/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ls-ilmosta kannattaa aina tehdä tutkinta pyyntö poliisille,näin jatkossa suojataan myös perheen oikeuksia perättömistä ja nimettömistä ilmoittajista,eli kun tuo pyyntö on tehty niin saatte aina tiedon kuka sen ilmoituksen on tehnyt ja miksi.

Vierailija
11/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolan terveydenhoitaja päätti, että en rakasta lastani. Lisäksi kuulemma itkin liikaa vastaanotolla.

Meillä taas terkan mielestä olen huumeidenkäyttäjä(en ole) ja lapsi oli huonosti hoidettu kun mekossa oli tahra ja nenän alla kuivunutta räkää

Vierailija
12/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ollut opettajalla tiedossa. Opettaja on tulkinnut lapseni puheita väärin ja siitä huolestuneena tehnyt ilmoituksen.

Opettajalla on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, jos on huoli oppilaasta.

Olisin toivonut, että olisi selvittänyt asian ensin minun kanssani. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Kyllä niin paljon harmittaa!

Ap

Ensin pitää yrittää keskustella vanhempien kanssa huolesta ja vasta sitten tehdään ls-ilmoitus. Opettaja ei siis ole ollut missään kontaktissa sinuun?

Vierailija
13/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ollut opettajalla tiedossa. Opettaja on tulkinnut lapseni puheita väärin ja siitä huolestuneena tehnyt ilmoituksen. Opettajalla on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, jos on huoli oppilaasta. Olisin toivonut, että olisi selvittänyt asian ensin minun kanssani. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Kyllä niin paljon harmittaa! Ap

Ensin pitää yrittää keskustella vanhempien kanssa huolesta ja vasta sitten tehdään ls-ilmoitus. Opettaja ei siis ole ollut missään kontaktissa sinuun?

jos saa tietoonsa jotain, mistä ls-ilmo pitäisi tehdä. Jos opettaja ei tee ls-ilmoitusta syyllistyy hän virkavirheeseen.

Vierailija
14/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se opettaja olli tulkinnut sun lapsen puheita väärin. Vaikka velvollisuus on tehdä lastesuojeluilmoitus niin kyllä asiaan olisi hyvä etukäteen hieman perehtyä. Jatkaako lapsesi samalla opettajalla seuraavanakin vuonna ja miten tiedätte, että se oli opettaja.

Vierailija
15/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saa tietoonsa jotain, mistä ls-ilmo pitäisi tehdä. Jos opettaja ei tee ls-ilmoitusta syyllistyy hän virkavirheeseen.

Mutta samainen laki edellyttää myös, että viranomainen keskustelee ensin huolesta vanhempien kanssa.

Vierailija
16/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen velvollisuutensa on ollut.

Se on sitten lastensuojelun asia selvittää onko huli sellainen pitääkö jatkaa jatkotoimenpiteillä vai ei?

Opettaja on katsonut tilanteen sellaiseksi, että tekee ilmoituksen lastensuojeluun.

Useinhan ensin tehdään konsultaatiopuhelu lastensuojeluun ja sieltä sanovat onko tarvetta tehdä ilmoitus.

Ymmärrän ap:n pahanmielen tästä mutta opettaja on katsonut asian näin.

Vierailija
17/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoitus tehdään matalalla kynnyksellä,myös ammattilaiset tekevät.

Vierailija
18/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on laittanut minulle kerran puhelinviestin, et tarvitsemmeko apua. Vastasin ettemme tarvitse. Toisen kerran sitten soitti ja sanoi olevansa huolissaan minusta ja lapsista. Sanoin hänelle iloisena, että kyllä pärjäämme hyvin, ei mitään huolta. Siihen hän jatkoi, että halusi nyt vain ilmoittaa, että aikoo tehdä ls-ilmoituksen. En ollut uskoa korviani ja yritin sanoa opettajalle, ettei meillä todellakaan ole mitään hätää. Opettaja oli kuitenkin tehnyt omat päätelmänsä eikä suostunut kuuntelemaan minua. Eipä siinä minun sanani enää auttanut.

Sovin opettajan kanssa tapaamisen, jossa pyysin perusteluja ja sain ne. Selitin, että kyseessä on melkoinen väärinkäsitys ja pyysin opettajaa perumaan ilmoituksensa. Opettaja oli soittanut ja saanut vastauksen ettei ilmoitusta voi perua.

Sovin tapaamisen ls-viranomaisen kanssa ja kävin juttelemassa asiasta. Hän sanoi, että koska he ovat saaneet ilmoituksen, heidän on toimittava asiassa ja tulevat tekemään kotikäynnin ensi viikolla.

Tässä sitten odotellaan kotikäyntiä, ja olo on äärettömän ristiriitainen! Käsittämätöntä, että tällaiseen tilanteeseen voi joutua! Käsittämätöntä senkin vuoksi, että olen itse työskennellyt perhekodissa sijoitettujen lasten parissa ja tosiaan miettinyt jo useita vuosia sijaislapsen ottamista. Eihän tämän näin päin pitänyt mennä!

Vierailija
19/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän huomaavat että ilmoitus oli aiheeton. Tämä olkoon opettajallekin näpäytys samalla. Hän varmaan on tarkempi ensi kerralla ettei vastaavaa käy. Ainakin normaali ihminen ottaa opikseen. Itse voisin ehkä mainita asiasta rehtorille ja pyytää ehkä luokan vaihdosta. Hankala olisi toimia enään opettajan kanssa.

Vierailija
20/59 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mitään näyttöä siitä, että lääkäreiden, hoitohenkilökunnan ja opettajien "huoleen" perustuvat ls-ilmoitukset olisivat oikeasti auttaneet huonoissa oloissa elävää lapsia?

Pikemminkin ne tuntuvat ruuhkauttaneen muutoinkin niukilla resursseilla toimivaa sosiaalitoimea.

Itse olen kuullut ikävän monesta "huoleen" perustuvasta ls-ilmoituksesta, jossa lapset tosiasiassa ovat eläneet turvallisissa ja rakastavissa kotioloissa. Tämä on minullekin vaikea asia: omassa tapauksessani ls-ilmoituksen teki lääkäri, jolle olin käynyt puhumassa masennuksestani. Syystä tai toisesta tämä lääkäri ei halunnut uskoa, että masentunutkin pystyy hoitamaan ja rakastamaan lapsiaan - eikä kyse edes ollut pikkulapsista, vaan toisella kymmenellä olevista koululaisista.

Ls-työntekijät selvittivät lasten kotiolot eikä lastensuojelun tarvetta todellakaan ilmennyt, mutta enpä toisaalta enää aio hakea apua masennukseenkaan, ainakaan kunnallisen puolen lääkäriltä. Laki mahdollistaa sen, ettei lääkärin, opettajan tai hoitohenkilökuntaan kuuluvan menettelystä voi valittaa mihinkään, vaikka ilmoitus tuntuisi kuinka kohtuuttomalta.

Kotikäynnillä s

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi