Opiskelu avoimessa yliopistossa!
Te, jotka olette opiskelleet avoimessa yliopistossa, kertokaa kokemuksianne ja vastatkaa kysymyksiin:
1. Mikä yliopisto?
2. Mitä ainetta luit ja kuinka paljon?
3. Paljon opiskelu maksoi?
4. Kävitkö luennoilla vai suorititko etä/nettiopintoina?
5. Kuinka paljon opiskelu söi aikaa ja kävitkö samaan aikaan töissä?
6. Suosittelisitko sitä, jos ei pääse tutkinto-opiskelijaksi?
Kommentit (3)
1. Oulun yliopisto.
2. Kasvatustieteiden alainen väkivallattomaan koulutukseen perustuva oppiaine, 25 op.
3. 250 euroa, taitaa olla aika standardi 10 e per piste nykyään? Korjatkaa jos olen väärässä.
4. Oli kokonaan verkkokurssi, siksi pystyin osallistumaan.
5. Vaikea arvioida! Tehtävät vaihtelivat jaksoittain - joskus enemmän keskustelua, joskus artikkeleiden kirjoittamista. Aina jakson lopussa oppimispäiväkirja. Kun löysin hyvän opiskelutekniikan, se meni suunnilleen näin: Uusi jakso julkaistaan 10 pv välein, joko ma tai to. Varaan opintoihin aina ma ja to-illat, jolloin luen matskuja 3-4 tuntia per päivä ja teen muistiinpanoja ja ryhmätehtäviä (esim keskustelu). Viikottain tulee näin luettua 6-10 tuntia. Lisäksi oppimispäiväkirjan palautusta edeltävä viikko vaatii 10-20 tuntia päiväkirjan kasaamiseksi ja editoimiseksi, riippuen siitä paljonko olen itse jakson aikana saanut aikaan. Sanoisin siis että joka viikko vähintään 10 tuntia menee.
6. Kyllä suosittelen. Haen itse opiskelemaan yliopistoon nyt keväällä mutta jollen pääse, aion mennä avoimeen vauvanhoidon ohella. Korkea hinta harmittaa mutta auttaahan se eteenpäin ja ehkä hinta auttaa ottamaan opinnot vakavasti? Toivoisin hintoihin esim verovähennystä kyllä varsinkin jos hakee yliopistoon eikä pääse...
Helsingin yliopistossa, Informaatiotutkimuksen perusopinnot (25 op), hinta
n. 240 euroa kokonaisuus.
Kävin luennoilla ja harjoituksissakin, vaikka ne eivät useimmat olleet pakollisia.
Kävin samaan aikaan töissä, aikaa opiskelu söi vaihtelevasti. Joinain viikkoina oli 4 iltana luentoja / harjoituksia, joskus oli viikkoja, joina oli vain yhtenä viikkona luennot (ja sitten tietysti kurssien välissä viikkona, joina ei ollut mitään). Tentteihin lukemiseen meni aikaa paljonkin, vaikka kirjat luki vain kerran läpi.
Suosittelisin, jos aihe kiinnostaa. Tietenkin Avoin on myös hyvä yleissivistyksen keräämiseen. Ja nyt, kun luen Informaatiotutkimuksen pääsykoekirjaa, on viime vuoden opinnoista selvästi hyötyä.
1. Jyväskylän (opinnot valmiit) ja Tampereen (opinnot kesken) yliopistot
2. ja 4. Englannin perusopinnot (30 op) lähiopetuksena ja tällä hetkellä informaatiotutkimuksen perusopintoja (25 op) verkko-opintoina
3. J:kylän opinnot 440 € + junamatkat ja majoitus (viikonloppuisin) eli kalliiksi tulivat (kirjoja ei juuri tarvinnut ostaa)
Verkko-opinnot maksavat 250 € + ne materiaalit, mitä haluaa hankkia (yleensä materiaali netissä)
5. Jyväskylän opintojen aikana kävin töissä enkä osaa arvioida paljonko aikaa meni opiskeluun, nyt menee noin 10 h viikossa (enkä ole töissä)
6. Suosittelen! En ole itse päässyt (vielä?) tutkinto- opiskelijaksi yliopistoon.