Kaksoistutkintoa suorittava tyttäreni haluaa lopettaa lukion!
Hän kävisi sitten vain sen ammatillisen osuuden (liiketalous). Millainen tulevaisuus hänellä olisi? Pääseekö esim. ammattikorkeakouluun halutessaan vai onko tie sitten poikki? Hänellä on pitkäaikainen harrastus jota ei halua lopettaa ja joka on vaikea yhdistelmä lukio-opintojen kanssa. Mitä teen? Yritänkö että hän vielä sinnittelisi ja tekisi uusintatenttejä?
Kommentit (53)
Oli se sitten lukio tai amis. Itse opiskelen lääkiksessä, eikä sielläkään kaikki ole lukiota käynyt, vaikka valtaosa tietenkin onkin.
jättää se lukio kesken. Ei tosiaan ole mitään haittaa ammattikorkeen pyrkimisessä sitten. Sinne pääsee toisen asteen tutkinnollakin.
Vanhempani painostivat minua lukio-opinnoissa aikoinaan ja se ei sitten ollut kyllä pitemmän päälle kuin haitallista.
Lopulta jätin koko lukio-opinnot sikseen ja kävin vaan toisen asteen tutkinnon ja siitä jatkoin ammattikorkeaan. Eikä edes ollut mitkään huippupaperit toisen asteen tutkinnosta.
Kuulostaa aika rankalta, että on vaativa harrastus, toisen asteen tutkinnon ja lukio-opintojen suorittaminen menossa yhtäaikaa...
Hänen harrastuksensa on sellainen, että siihen pitää panostaa täysillä eikä jatkomahdollisuus ole koskaan taattu, mutta hän on siinä menestynyt ja nauttii siitä. Luulin, että kaikki olisivat sitä mieltä että koulu etusijalle ja harrastus sivuun. Olisin kyllä halunnut hänestä ylioppilaan, tälläkin palstalla ei-ylioppilaita aina mollataan niin pahasti. En tietty AV:n vuoksi:) vaan yleisen arvostuksen ja mahdollisuuksien."
ihan ystävyydellä, mitä mahdollisuuksiin tulee, niin ammattitutkinto ja joku tuollainen pitkälle mennyt harrastus on paljon parempi mahdollisuuksien antaja kuin nippa nappa suoritettu yo-tutkinto.
Lukion ehtii aina käydä jos haluaa ja yo-lakki ei ole mikään arvostuksen tae elämässä.
ap
Miten voi olla mahdollista, että ollaan näin autuaan tietämättömiä yliopistoon ja ammattikorkeakouluun pääsemisestä?
On ollut jo monta vuotta, ehkä peräti vuosikymmeniä niin, että 3-VUOTISEN AMMATTIKOULUN SUORITTANEET VOIVAT HAKEA YLIOPISTOON JA AMMATTIKORKEAKOULUUN siinä missä ylioppilaat/lukion käyneet.
AMMATTIKOULUTUTKINTO ON SAMANARVOINEN KUIN LUKIO.
Lapsi ei siis menetä mitään, vaikka ei käy lukiota eikä kirjoita ylioppilaaksi.
Käytäntö on sitten vähän toinen eli varsinkin yliopiston pääsykokeissa lukion oppimäärän suorittaneet ovat paremmassa asemassa kielissä, matematiikassa ja sellaisissa aineissa, joissa pääsykoe voi perustua täysin lukion oppimäärään, jopa lukion oppikirjaan.
Ammattikorkeakoulun pääsykokeessa sen sijaan voi ammattikoulun käynyt menestyä ylioppilaita paremmin, ja opinnoissa vielä paremmin, kun on jo pohjaa samalta alalta.
.... siis onko oikeesti totta, et kaksoistutkinto on vaikea, haasteellinen ja vaativa?! Miesystäväni on käynyt kaksoistutkinoon ja sanoo, että laiskotteli koko kouluajan, ja että tää tutkinto oli todella läpihuutojuttu, ei paljoa enempää ku itse amis. Sanoi myös, että lukion kurssit, joita käytiin oli tosi iisejä. No voi olla, että kouluissakin on eroja....
Kaksoistutkinto voi olla todella haastava, jos kursseja ei ole hyvin suunniteltu kaksoistutkinnon ehdoilla ja ne menevät päällekkäin.
Ainakin LAO:ssa homma toimii, eli jaksot ovat selkeästi erikseen, ja ehkä ne suorittavat peräti kolmoistutkintoa, eli amis+lukio+yo neljässä vuodessa.
ammattikorkeakouluun ilman lukio-opintojakin, jos vain haluaa!
voisi merkonomin koulutuksesta olla paljon enemmän konkreettista hyötyä jatko-opintojen kannalta kuin lukiosta.
Esikoinen alkoi 9 vuotiaana pohtimaan missä maassa haluaisi mennä yliopistoon. Nyt suorittaa ib-tutkintoa ja lähtee 2 vuoden kuluttua yliopistoon englantiin.
Harrastaa kilpaurheilua ja menestyy siinäkin loistavasti.Toinen aloittaa syksyllä ib:n suorittamisen ja on myös valinnut jo yliopistonsa mihin haluaa mennä. Harrastaa myös kilpaurheilua ja menestyy loistavasti.
Nuorin koululainen eritysilahjakkaiden koulussa.
pääsee hyvin helposti etenemään tradenomiksi.
Lukiosta on hyötyä VAIN JOS HAKEUTUU YLIOPISTOON! Muuten ammattikoulunpapereilla voi yhtä hyvin hakeutua ammattikorkeakouluihin.
Minulla on molemmat tutkinnot ja olen itse hakenut ammattikorkeakouluihin amispapereillani. Juuri tällä viikolla kävin yhdessä kokeessa, jossa vain pääsykoemenestys merkitsee, eli yhtälailla on mahdollisuudet päästä oli sitten käynyt lukion tai ei.
Olen taloushallinnon merkonomi, valmistunut -08 ja työskentelen vakituisessa työsuhteessa tiimissä, jossa muut ovat tradenomeja. Merkonomi ei todellakaan jää kaupankassalle jos vain hakee töitä muualta.
Halusin aikoinaan peruskoulun päätteeksi ammattikouluun. Peruskoulu meni hyvin. Todistus hyvä. Äiti halusi minut lukioon. Halusi yliopistoon. Itsestä tuntui, etten enää jaksa, voimavarat ei riitä. Äiti pakotti lukioon. Menin. Sain hyviä arvosanoja. Paloin loppuun, lukio jäi kesken.
Nyt olen yli 30v, ei ammattia, ei työkokemusta, lukion suoritettu aikuisiällä, määräaikainen työkyvyttömyyseläke.
Jutun opetus: Älä polta lasta loppuun! Ammatillinen ura on parempi kuin loppuunpalaminen ja sitä seuraavat mt-ongelmat, josta suurella todennäköisyydellä seuraa syrjäytyminen työelämästä.
Juttele harrastuksen merkityksestä: voiko siitä tulla työura? Voiko harrastaa myöhemmin? Ja tytön omista arvoista ja voimavaroista. Mutta nuori tuntee omassa itsessään voimavaransa. Kunnioita hänen päätöstään.
ovat molemmat toisen asteen oppilaitoksia, eli ne rinnastetaan saman arvoisiksi korkeakouluihin haettaessa. Toki, taulukot pisteytyksessä ovat erilaiset, lukiolaisilla pisteytetään sekä yo-arvosanat, että päättötodistuksen keskiarvo, amiksilla ainoastaan tuo päättötodistuksen keskiarvo. Mutta todellisuus on, että amikset saavat helpommin periaatteessa pisteitä korkeakouluihin. Kuinka monella on loppupelissä lukiosta yli 8 keskiarvo, ja väh. M:n paperit nykyaikana? Ammattikouluissa (mitä itse olen huomannut) saa helpommin hyviä arvosanoja, toki arviointitaulukkokin on suppeampi (amis 1-3, lukio 4-10). Kannattaa siis oikeasti jättää tuo lukio pois, ja keskittyä pelkästään ammattiopintojen suorittamiseen. Tyttösi ei tuosta mitään kärsi!
Niin ja kannattaa ensin tutustua näiden oppilaitosten eroihin, ja ylipäätänsä suomalaiseen koulujärjestelmään. On se kumma, kun näköjään nelikymppiset vieläkin arvostavat lukion ihan eri tasolle kuin ammattikoulun, vaikka nykypäivänä noita pidetään samanarvoisina.
Oli se sitten lukio tai amis. Itse opiskelen lääkiksessä, eikä sielläkään kaikki ole lukiota käynyt, vaikka valtaosa tietenkin onkin.
Eikö!? Ovatkp ne sitten päässeet jotenki sosiaali terveys alalta tai joillakin avustavilla kursseilla?:O
Nimittäin työllistymisnäkymät huonot. Liikaa koulutettu, eikä tutkintoa arvosteta: koulutuksella olisi rahkeita joo vaikka mihin, mutta kannattaa selvitää, mihin tradenomit sijoittuvat. Onko kiva sitten olla pankkivirkailija, jonka hommiin olisi riittänyt merkonominkin paperit.
Eli jos mietitään menestymistä, niin ei se korkeakoulutus vielä takaa hyvää sijoittumista työelämään.
Poika 18v on nyt valmistumassa amislinjaltaan työhön, josta ei pidä, jossa ei tule pärjäämään, jota ei halua.
Olen hänen kanssaan niin läheinen, että pystyy jopa itkemään pahaa oloaan. Katuu jo nyt katkerasti sitä, että jätti lukion kesken (epäkypsyyttään, päästäkseen sieltä missä rima on matalin). Päätä silkkaan lukemiseen hänellä on, lopetti peruskoulun 9,2:n keskiarvolla.
Hän toivoo, että isä olisi "pakottanut" jatkamaan lukiossa, mutta isä ei jaksanut patistaa ja minulla kolmantena vanhempana ei oikein ollut sananvaltaa tuossa vaiheessa. Hänen äitinsa ja tämän uuden miehen panoksesta en oikein tiedäkään. Poika on vähän kuin heitetty minun käsiini, kun lapsenpyöreys katosi.
Poika haki nyt yhteisvalinnassa ihan eri alalle, myötäilee minun koulupolkuani. Olen kannustanut häntä ja pidämme kahdestaan peukkuja onnistumiselle. Omille bio-vanhemmilleen hän on tällä hetkellä lähinnä pettymys.
Minun mielipiteeni: jos on lukupäätä, lukio loppuun. Jos taas se toinen tutkinto on ihan mieletön intohimo ja työnäkymätkin mainiot, silloin voi päättä toisin.
Tutkin noita pääsyvaatimuksia ja kaksoistutkinnolla näyttäisi saavan enemmän kokonaispisteitä kuin pelkällä ammattiopistolla, mutta silloin arvosanojenkin pitäisi olla hyviä. Nyt tyttö on sitä mieltä, että menee uusintatentteihin ja uudestaan kursseille ja sinnittelee lukion läpi. En ole enää itse yhtään varma, että se on sen arvoista. Stressaavat kaksi vuotta ja huonot paperit kahdesta koulusta eivät välttämättä ole sen arvoisia, että ihanat nuoruusvuodet jäävät melkein elämättä. Vaikeita päätöksiä.
ap
Jättäisin lukion käymättä. Opiskelisin merkonomiksi ja siitä tradenomiksi. Nyt opiskelen lukiopohjalta tradenomiksi. Merkonomeihin verrattuna on tietoni heikompaa monin paikoin ja merkonomit valmistuvat nopeammin. Lukio ei jaksanut kiinnostaa (heikot arvosanat) ja tradeomiksi pääsin lukemaan vasta kun sain täydet työkokemuspisteistä.
Onko merkonomeja siellä pieni vähemmistö ja ylioppilaita enemmistö vai millainen suhde on?
ap
Jättäisin lukion käymättä. Opiskelisin merkonomiksi ja siitä tradenomiksi. Nyt opiskelen lukiopohjalta tradenomiksi. Merkonomeihin verrattuna on tietoni heikompaa monin paikoin ja merkonomit valmistuvat nopeammin. Lukio ei jaksanut kiinnostaa (heikot arvosanat) ja tradeomiksi pääsin lukemaan vasta kun sain täydet työkokemuspisteistä.
Eipä taida kovin moni heistä tehdä koulutustaan vastaavaa työtä.
Eipä taida kovin moni heistä tehdä koulutustaan vastaavaa työtä.