Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saan 6 v lapsen lopettamaan vaatteiden puremisen :)

Vierailija
13.07.2009 |

midän keskimmäinen juuri 6 v täyttäneellä pojalla on aina hihan ja paidan kaulukset reikiä täynnä, sillä hän pureskelee vaatteittaan.Täkkäinen pukea tämänkin tenvan suht siististi, muttta raivstuttaa ostaa vaatteita jotka kestävät ehjänä vain hetken . Sanominen ei auta mitään , eikä lahjonta. Poika tuntuu purevan vaatteitaan huomaamatta, ja on itsekin usin tosi pahoillaan, kun huomaa vaatteessa reikiä.

Olisiko kellään vinkkejä ? kynsien pureskeluun on kynneli, mutta onko mittään pahanmakuistaväritöntä tököttiä joka lähtisi pesussa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei tuntuisi olevan stressaantunut...ja juuri kun se on tuota lelujen pureskelua leikkiessäkin, niin jotenkin tuntuisi kummalliselta, jos olisi stressiä...

Voi vallan hyvin johtua stressistä vaikka tekeekin sitä myös leikkiessään. Stressaantunutkin lapsi voi leikkiä, ja usein stressi jollain tapaa näyttäytyykin vapaissa leikkitilanteissa.

Vierailija
22/33 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivele hihansuihin, kauluksiin jne. paikkoihin, mitä lapsi puree. Meillä auttoi, pureminen loppui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen melkein 18v ja silti pureskelen paitojen hihoja. Mistä voisi johtua? en itse kiinnitä siihen erityisesti mitenkään huomiota että pureskelenko vai en.. Minulle ei myöskään ole todettu mitään ADHD:ta. Voisiko olla joku pakonomainen tarve pureskella niitä?

Vierailija
24/33 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe- ja toimintaterapeutit antoivat meille ohjeeksi antaa riittävästi "haastavaa purtavaa" päivittäin, esim. porkkanaa, näkkäriä yms. Lisäksi toruminen ja kieltäminen piti lopettaa ja tarjota tilalle määrätietoisesti purkkaa. Tämä toimi meillä mutta tulee aina uudelleen kun jotakin kuormittavaa uutta tapahtuu.

Vierailija
25/33 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purukoru. Sitä voi pureskella tai purukauluri. Mm. aistisäätelyn ongelmista kärsivät lapset purevat tavaroita ja vaatteita ja he käyttävät purukoruja ja muita aistituotteita.

Vierailija
26/33 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen melkein 18v ja silti pureskelen paitojen hihoja. Mistä voisi johtua? en itse kiinnitä siihen erityisesti mitenkään huomiota että pureskelenko vai en.. Minulle ei myöskään ole todettu mitään ADHD:ta. Voisiko olla joku pakonomainen tarve pureskella niitä?

Sama homma meidän lapsella joka juuri aikuisuuden kynnyksellä. Nuorempana sai raakaa spagettia jonka avulla säästyi vaatteet. Nyt saa pureskella jäätelötikkuja, limupullon korkin renksua , purkka hieman helpottaa myös. Kynät saaneet olla rauhassa. Pillit on myös hyvä kohde.

Vierailija
27/33 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lapselle ihan purukorun ja sanoisin että sitä saa ja pitää pureskella jos tekee mieli ja jokasesta reijästä rangaistukseks vaikka karkkipäivän peruminen tai muuta vastaavaa.

Niitä saa aika halvalla ja kaikkialta.

Vierailija
28/33 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Lasta ei kannata yrittää kieltää pureskelemasta vaan tarjota hänelle jotain muuta pureskeltavaa. Tähän voisi sopia vaikka porkkana. Aina ei voi olla tarjoamassa syötävää pureskeltavaksi, silloin kannattaa lapselle antaa purukoru. Ne on hienoja ja turvallisia ja niitä on saataville erilaisia. Myös ranteeseen saa pureskeltavan korun ja kynänpäitä pureskeleville on tarjolla pureskeltavia kynänpäitä :)

Vierailija
29/33 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans 6v tekee samaa. Aina naama punaisena, kun märkä kaulus sitten hinkkaa talvella. Itse ajattelin kokeilla laittaa kynneliä vetoketjun vetimeen. Katsotaan loppuuko.

Vierailija
30/33 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko kukaan keksinyt toimivaa keinoa?

Kohtele lasta tasa-arvoisesti perheessä, etenkin jos on vanhempia sisaruksia, ettei jää paitsi sosiaalisista kontakteista. On jollakin tapaa laiminlyöty. 

Vierailija
31/33 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kamalaa hakea lapsi päiväkodista, kun päällä oli päivän vanha 130 euroa maksanut talvihaalari, josta oli kaulukset täysin syöty. Samoin kävi paidoille, lakin nauhoille ja käsineille sekä kynsille :(

Meillä tämä loppui itsestään, onneksi. Sori, en osaa auttaa.

"Meilläkin meni paidankaulus päivässä. Yks vanha lääkäri sanoi:ettei se ota jos ei annakkaan mutta olisko tenavalla nyt vitaniininpuutos. Raudan puutosta epäili. Käytiin apteekissa ostoksilla ja vaatteiden syönti loppui.  ps. oli kerran ehtinyt puremaan verhonreunat kun kaveria odotettiin ikkunankulmassa.

Vierailija
32/33 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purukoru on hyvä keksintö.

Vierailija
33/33 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa sellainen purukoru. Mäyssätkööt sitä sitten. Tai wasabia sivelee joka paikkaan. Ja älkää nyt mitään kalliita vaatteita ostako. Kirppikseltä halvimmat mitä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän