Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaiset, täällä teille kysymyksiä!

Vierailija
25.05.2011 |

Minua on mietityttänyt paljon lestadiolaiset ja kun niitä on niin monta suuntia. Eli nyt haluisin, että tässä palstalaiset saisivat teiltä lestadiolaiset kysyä asiallisesti mietityttäviään asioita. Ja toivon, että vain lestadiolaiset vastaavat. Koska usein "ne ovat sellassia" ei pidä täysin paikkaansa.

Minä voin aloittaa.

Kysymykseni kohdistuu esikoislestadiolaisille. Onko teillä oikeasti musiikin soittaminen ja kuunteleminen 'kiellettyä'? Eikö teilä oli rukoushuoneella mitään soittimia? Entä miksi teillä aina on kaikilla hiukset kiinni ja sunnuntaisin pitkät hameet?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni uskontokunta, kysykää mielummin islamin pedofiliaperinteistä, poikatansseista ja sukurutsaamisesta jne.

Vierailija
2/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mä en kyllä ole näissä asioissa tiukka.

mulle musiikki missään muodossa kielletty. rukoushuoneella ei ole soittimia.

seuroissa käytän hameita. ja hiuksia pidän kiinni käytännöllisestä syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mä en kyllä ole näissä asioissa tiukka. mulle musiikki missään muodossa kielletty. rukoushuoneella ei ole soittimia. seuroissa käytän hameita. ja hiuksia pidän kiinni käytännöllisestä syystä.

Vierailija
4/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mä en kyllä ole näissä asioissa tiukka.

mulle musiikki missään muodossa kielletty. rukoushuoneella ei ole soittimia.

seuroissa käytän hameita. ja hiuksia pidän kiinni käytännöllisestä syystä.

Eikä näillä ole raamatullista pohjaa? Vain tavan vuoksi teette?

Vierailija
5/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisilla siis löysiä ja tiukkiksia? Miten usko eroaa näiden ihmisten välillä? Entä käyttäytyminen...

Kaikille lestoille yhteiseksi. Onko teillä oikeasti sääntöjä? Jos on, niin onko jossain paperilla ylhäällä? Entä jos ei ole, niin mistä ne samalaiset käyttäytymiset keskenään tulevat?

Vierailija
6/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte höpöttää jostain lestadiolaisista kun niitä on muutamia tuhansia. Eikö teitä kiinnosta valtauskonnot, esim islam on täynnä täysin hulluja asioita, pedofiliaa jne. Luulisi, että se kiinnostaa oikeasti ja kantaisitte huolta miten tälläiset tavat leviää Eurooppaan.

Vierailija
7/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisilla siis löysiä ja tiukkiksia? Miten usko eroaa näiden ihmisten välillä? Entä käyttäytyminen... Kaikille lestoille yhteiseksi. Onko teillä oikeasti sääntöjä? Jos on, niin onko jossain paperilla ylhäällä? Entä jos ei ole, niin mistä ne samalaiset käyttäytymiset keskenään tulevat?

olin nuorempana tiukempi, mutta löystynyt ikää tullessa. oon ehkä huono vastaamaan,koska tulee seuroissa käytyä harvemmin.ja meitä kun on aika monta,niin ei kait tässä hirveesti voi yleistää.mulle tärkeintä on uskoa itsensä armosta autuaaksi,ilman mitää omia tekoja,pelkästään usko riittää.

ei ole mitään listaa,minkälainen tulisi olla. pitkät hiukset mulla on, Raamatussa sanotaan,että hiukset on naisen kruunu. ja korviksia,lävistyksiä tai tatuointeja mulla ei ole,koska koen ne turhaksi koristautumiseksi. en mä kuitenkaan tuomitse ketään. mä oon koko ikäni ollu uskossa.

Vierailija
8/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisuudesta puhutaan paljon. Kuulen jatkuvasti asioita lestadiolaisista, jotka ovat "arvaappa mitä, mä kuulin et niillä on sitä sun tätä, ei voi olla totta". Minä ainakin haluan saada oikeaa tietoa.

Islamista ja muista isoista uskonnoista olen ainakin opiskellut. Ja nyt lapseni yläasteella käy maailman uskontoja läpi.

-ap

Vierailija
9/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää palsta on kyllä lestadiolais-vihamielisin missä oon ikinä ollut! mä nyt olen pilkkaa saanut kuulla koko ikäni,ettei se mitään uutta ole.

ap;een aloitus on kyllä asiallinen,kiva huomata!harmittaa vaan etten minä ole mikään hyvä vastaamaan..

Vierailija
10/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes omista ainuttakaan pitkää hametta, lyhyitä käytän seuroissa ja arkena housuja. Hiukset on pitkät koska tykkään ja raamatussa tosiaan niin sanotaan että naisilla pitkät ja miehillä lyhyet. Ja kiinni ne on yleensä koska sotkeentuu ja sähköstyy auki ollen.

Rukoushuoneissa ei oo soittimia, mutta monet kyllä kuuntelee ja harrastaa musiikkia eri muodoissa. Tosin kaikki ei hyväksy sitä, mutta ketään ei sen takia hylätä tai minkään muunkaan syyn takia, vaan neuvot on annettu ja niitä kehoitetaan noudattamaan mut mitään pakkoa, tai listaa ei ole eikä varsinaisesti kiellettyjä asioita niin kuin muslimeilla.

Vierailija
11/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes omista ainuttakaan pitkää hametta, lyhyitä käytän seuroissa ja arkena housuja. Hiukset on pitkät koska tykkään ja raamatussa tosiaan niin sanotaan että naisilla pitkät ja miehillä lyhyet. Ja kiinni ne on yleensä koska sotkeentuu ja sähköstyy auki ollen.

Rukoushuoneissa ei oo soittimia, mutta monet kyllä kuuntelee ja harrastaa musiikkia eri muodoissa. Tosin kaikki ei hyväksy sitä, mutta ketään ei sen takia hylätä tai minkään muunkaan syyn takia, vaan neuvot on annettu ja niitä kehoitetaan noudattamaan mut mitään pakkoa, tai listaa ei ole eikä varsinaisesti kiellettyjä asioita niin kuin muslimeilla.

Pitkillä hameilla tarkoitin sitä, että ei ole mini hameita. Yleensä olen nähnyt vain polviin asti tai alle niiden.

Vierailija
12/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisilla siis löysiä ja tiukkiksia? Miten usko eroaa näiden ihmisten välillä? Entä käyttäytyminen...

Kaikille lestoille yhteiseksi. Onko teillä oikeasti sääntöjä? Jos on, niin onko jossain paperilla ylhäällä? Entä jos ei ole, niin mistä ne samalaiset käyttäytymiset keskenään tulevat?

Olen vl. Meillä ei ole sääntöjä. Elämme raamatun ja omantunnon mukaan. Ja koska uskomme samanlaiten, toimimme samanlaiten suurimmaksi osaksi. Eli ulkopuolisen silmin saattaa vaikuttaa säännöiltä. Itse päätämme miten elämme, mutta myös uskomme sitä ohjaa.

Vierailija
13/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikinä nähnyt rukoushuoneella kenelläkään housuja!

Juu, ei ole mitään listaa sääntöjä, mutta kirjoittamattomia paljonkin. Joukkoon mahtuu tiukkiksia ja vähemmän tiukkiksia ja varsinkin isoissa seuroissa näkee osan tytöistä pukeutuneena niin, että luulisi heidän ennemminkin olevan menossa ravintolaan kuin rukoushuoneelle :)

Vierailija
14/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyyn? Käytättekö ehkäisyä/miksi ette käytä? Miten teidän lestasuunnassa opetetaan ehkäisystä. Miksi usein lestat polttavat tupakkaa paljon enemmen, onko se korvike alkoholista? Juotteko alkoholia, jos ette juoko jotkut muut lestat teidän suuntauksesta?

Miten seksi, hyväksyttekö suuseksin, pers'seksin, seksilelut, entäs masturbointi?

Vierailija
15/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhaa sydämmessä? Mitä Jumala ja Jeesus teille merkitsee? Miksi olette uskossa?

Vierailija
16/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyyn? Käytättekö ehkäisyä/miksi ette käytä? Miten teidän lestasuunnassa opetetaan ehkäisystä. Miksi usein lestat polttavat tupakkaa paljon enemmen, onko se korvike alkoholista? Juotteko alkoholia, jos ette juoko jotkut muut lestat teidän suuntauksesta? Miten seksi, hyväksyttekö suuseksin, pers'seksin, seksilelut, entäs masturbointi?

käytän ehkäisyä.lapsia mulla neljä,mutta lapsi määrään ei liity vakaamus. tohon tupakin polttamiseen en osaa sanoa mitään. kyllä mä toisinaan juon,vaikka koen sen vääräksi. minä hyväksyn noi mainitut seksin saralla.

Vierailija
17/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhaa sydämmessä? Mitä Jumala ja Jeesus teille merkitsee? Miksi olette uskossa?

Jumala on Isä ja Jeesus Jumalanpoika joka on vapauttanut synnin kahleista. uskon olen saanut lahjana.

Vierailija
18/20 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

telkkaria, niin kuinka paljon katsotte ohjelmia netistä? Mikä on tiellä rajana, mitä katsotte ja mite ette?

Vierailija
19/20 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheensä kyllä musisoivat, ihan maallistakin musiikkia toisinaan. ei nyt mitään poppia kuitenkaan.

Vierailija
20/20 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisyyn? Käytättekö ehkäisyä/miksi ette käytä? Miten teidän lestasuunnassa opetetaan ehkäisystä. Miksi usein lestat polttavat tupakkaa paljon enemmen, onko se korvike alkoholista? Juotteko alkoholia, jos ette juoko jotkut muut lestat teidän suuntauksesta?

Miten seksi, hyväksyttekö suuseksin, pers'seksin, seksilelut, entäs masturbointi?

Osa käyttää ehkäisyä, osa ei. Se on omantunnon asia. Itse käytän ehkäisyä, koska en jaksaisi enää yhtään lasta lisää ja miehelleni se on ok, parempi että miehellä on vaimo ja lapsilla äiti. Tupakointi on sallittu, alkoholinkäyttö taas ei. En itse käytä alkoholia, joskus olen kokeillut. Seksi kuuluu avioliittoon ja puolisot saavat tehdä keskenään mitä tykkäävät. Periaatteessa masturbointi on kiellettyä (vrt. siementen hukkaan heittäminen), mutta moniko tuosta piittaa, en tiedä.

Katson muuten telkkaria, meillä sellainen on, vaikka sitä synniksi usein saarnataankin. Tv. on tosi monella, osalla julkisesti ja osalla piilossa.

Tiukemmille kaikki mitä ed. mainitsin tekeväni on syntiä.