Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmosluokkalainen ei tee läksyjään..

Vierailija
25.05.2011 |

Mitä tän kanssa tekee, en keksi enää kohta mitään kun koko vuosi on mennyt ihan penkin alle ja pahenee vaan.. Enää ei kyllä oo pitkä aika tätä lukukautta onneksi.

Lapsi ei tee läksyjään vaikka kehottaisi kymmenen kertaa, valehtelee silmät kirkkaina että on tehnyt tai "muka" tekee kirjojen kanssa jotain. Jos nyt jonkun tehtävän ihan tekeekin itkun ja porun kanssa(vaatii sitten sitä että vahdin vieressä silmä kovana) niin ainakin joku toinen läksy on sit tekemättä(läksykirjoja voi kätevästi piilottaa esim. sohvan alle, jättää kouluun yms.).

Rangaistukset = ei tehoa, palkkiot = ei tehoa. Uhkailu ja kiristys = ei tehoa. Puhuttu siitä että valehtelu on kurjaa jne. = ei tehoa.

Mitä tän kans nyt sitten kokeilis, ideoita? Tämä vuosi nyt meni miten meni, mutta ensi vuotta ajatellen..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin vastentahtoista.

Ei pelkkä laiskuus kaiketi voi asiaa selittää?

Vierailija
2/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö esimerkiksi? Oletteko keskustelleet opettajan kanssa kunnolla asiasta? Tee open kanssa yhteistyötä, niin että tiedät joka päivä mitä läksyjä on tullut. Teette alkuun yhdessä läksyt joka ilta, siinä näet myös mikä siinä on niin vaikeeta. Luo säännöt että ei saa pelata, katsoa telkkaria, mennä ulos tms. ennenkuin läksyt tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ainoa ilta, kunnes ne läksyt oli tehty. Siihen meni tuntikausia - ei siks, ettei hän olisi osannut, vaan siksi, ettei halunnut eikä jotenkin kyennytkään kun jumittui siihen "en tee"-hokemaan. istuttiin iltapäivästä siitä kun mä tulin töistä siihen kun mentiin nukumaan. Mä vaadin, että kaikki kirjat on aina kotona, mitään ei jätetä kouluun ja jos jätetään, ne käydään hakemassa. Kaikki kirjat on käytävä läpi ja katsottava, onko läksyä. Hän yrittä jättää niitä merkkaamatta, mutta avustaja merkkasi koulussa. TÄhän hajosi siis koko meidän muu sosiaalinen elämä ja harrasteet ja kaikki.

EI meilläkään tehonnut mikään muu ja tuokin aika hitaasti. EHkä se ei ollut edes hyväksi. Väittävät, että sosiaalinen elämä ja harrasteet ovat tärkeitä sekä äideille että kasvaville lapsille. Mutta toista vuotta sitä ei enää tarvinnut tehdä.

Vierailija
4/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 2 vuotta vahtimassa läksyjen tekoa. Kolmosella en vahtinut esikoista enää yhtään, keskimmäistä varmaan syksyn ja kolmannen kohdalla luovutin n. pari kuukautta sitten. Kaksi ekaa hoitivat läksynsä mallikkaasti, mutta tällä kolmannella on PALJON unohduksia ja on niiden takia ollut jälkässäkin. Useat opettajat ovat sanoneet, että kolmannella luokalla on hyvä antaa lapsen alkaa harjoittelemaan itsenäiseksi koulunkäynnin suhteen. Toisilla se alkaa sujumaan heti, toisilla kestää pidempään.

Mitä opettaja tekee, kun häneltä on läksyt tekemättä tai kirjat kotona?

Vierailija
5/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kanssa en ole jaksanut yhteistyötä sen jälkeen ,kun tuntuu että siltä puolelta kaikki mitä teen, on väärin. Esim. vahdin ensin aina, että läksyt on tehty, siis ihan istuin vieressä ja välillä pyyhin jos tehtävät oli tehty ihan miten sattuu(esim. raapusteltu summassa jotain numeroita matikan kirjaan). Tästä tuli palautetta että eihän noin saa tehdä, vaan ei saa korjailla virheitä eikä jatkuvasti tarkistaa, "lapselle pitää antaa vastuuta".

Kouluun meno myös, siitä naljailtiin, että lapsen pitää itse osata tulla kouluun ajoissa. Sanoin että kokeillaan pois ja lopputulos on se, että nyt minulle auotaan päätä jatkuvasti siitä, kun lapsi on myöhässä ja läksyt on tehty miten kuten jos on tehty(nyt siis kyllä taas vahdin noita molempia asioita, vastausten oikeellisuutta en tarkista vaan että on vastattu edes jotain).

Opettaja huomautteli myös muutaman asian kanssa siitä että "en minä voi tietää kun ei ole ilmoitettu" vaikka olin laittanut asiasta sähköpostia pariinkin otteeseen opettajan sähköpostiin. Mielestäni olen yrittänyt parhaani, enkä ymmärrä mikä tarve on piikitellä ja naljailla, kun kuitenkin yritän saada lapsen tekemään läksynsä ja olemaan ajoissa ym ym..

Vierailija
6/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja oli myös nähnyt kun lapsi pyöri koulun pihalla puoli tuntia koulun päättymisen jälkeen ja tästä koki tarpeelliseksi huomautella minulle, että "ETKÖ SINÄ TIEDÄ missä se lapsi koulun jälkeen on?" ja kello oli tosiaan silloin jotain puoli kaksi.. Lapsen kanssa on sovittu että saa koulumatkalla leikkiäkin, kunhan viimeistään neljältä on kotona(ja mielellään ilmoittaa jos meinaa niinkin pitkään jäädä).

Onko tämä muiden mielestä asiallista? Olen harkinnut koulun vaihtoakin, mutta se on joka tapauksessa parin vuoden päästä edessä, niin en tiedä kannattaako.

Vierailija
7/7 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kanssa? Meillä oli vastaavaa viime vuonna, siis koko syksyn. Se oli tosi turhauttavaa, mutta sitten opettaja lähti ja sijainen tuli, avot! ei enää ongelmia, eikä läksyjen tekemättä jättämisiä. Vaistosin jo aiemmin, ettei opettaja pitänyt lapsesta. Se voi olla jonkinlaista protestointia.