Työtön ope, menisitkö työhaastatteluun, jos tietäisit, että paikka on "pedattu" toiselle?
Sain kutsun työhaastatteluun paikkaan, johon laitoin hakemuksen ihan kokeilumielessä. Tiedän, että tehtävää hoitaa tuntiopettajana eräs ihminen ja uskon, että virka on ajateltu hänelle. Kannattaako haastatteluun edes mennä? Oletteko kuulleet tapauksesta, jossa joku muu olisikin viran saanut?
Tuntuu ihan hölmöltä jännittää haastettelu ja tuhlata siihen aikaansa, jos tarkoitus on vain olla muodon vuoksi haastateltavana. Toisaalta, kun en henk.koht. tunne tuota tuntiopettajaa, en voi tietää, millaisia kuvioita on käynnissä. Voihan hän olla vaikka suuntaamassa muualle. (No, tuskin sitä virkaa sitten edes avattaisiin juuri nyt...)
Kommentit (41)
työkkäristä matkakulukorvausta työhaastattelua varten?
Ja yritänkin suhtautua tähän "harjoituksena", mutta totta kai harjoitteluun kuuluu se, että yrittää parhaansa - ja parhaansa yrittämiseen kuuluu se, että uskoo mahdollisuuksiinsa. Se tästä tekee niin kuluttavaa. Mutta joo, onhan se aina kokemusta.
ap
työkkäristä matkakulukorvausta työhaastattelua varten?
vaan vasta parin viikon päästä.
ap
Kannattaa ihmeessä mennä, jos koet, että kyseinen koulu olisi kiinnistava työpaikka. Pääset itsekin kyselemään koulusta, ja näkemään toivottavasti henkilökuntaa.
Kesän aikana tapahtuu yleensä vielä aika paljon liikehdintää opettajien työkuvioissa. Vois siis ihan hyvin olla, että kouluun tulee sijaistarvetta yllättäen, ja saatat päätyä tätä kautta töihin. Lisäksi on hyvä näyttää naamaansa, koska koulut tekevät myös yhteistyötä sijaisia etsiessään.
Ja jos ei muuta, niin saat hyvää harjoitusta haastattelusta. Vakivirkaankin pitää yleensä käydä nykyään haastattelussa. Vaikka hakisi tavallaan omaa paikkaansa.
ja sitten teet valituksen, jos tehtävään valitaan se, jolle paikka on pedattu. Jos olet mielestäsi pätevämpi.
kyllä siellä voi olla ihan rennosti oma itsensä. Eräskin työpaikka on irronnut tuolla asenteella.
Ja yritänkin suhtautua tähän "harjoituksena", mutta totta kai harjoitteluun kuuluu se, että yrittää parhaansa - ja parhaansa yrittämiseen kuuluu se, että uskoo mahdollisuuksiinsa. Se tästä tekee niin kuluttavaa. Mutta joo, onhan se aina kokemusta. ap
Menisin ja ottaisin sen harjoituksena, oon muutamassa haastattelussa käynytkin vaan "kokemuksen" takia. Mitä enemmän kokemusta on takana, sitä rennommin ja varmemmin pystyy menemään seuraaviin, ja sillon taas on vähän paremmat mahdollisuudet pärjätä niissä tulevissa haastatteluista. Eihän kokemus oo ikinä pahasta. Ehkä voisit myös yrittää erottaa liaat tunteet tästä haastattelusta, eli vaikka parhaasi teetkin, niin et miettisi saatko työpaikan, vaan keskittyisit vaaan itse haastatteluun ja tekemään parhaasi siinä tilanteessa. Tai siis että pyrkisit vaan tekemään hyvän vaikutuksen, enpä nyt oikein osaa selittää itseäni. Tsemppiä joka tapauksessa:)
niin, että hän oli hakenut paikkaa koulusta A. Sieltä ei paikkaa tullut, mutta vähän ennen lukuvuoden alkua hänelle soitti A:n naapurikoulun B rehtori, joka kertoi kuulleensa A:n rehtorilta tutustani ja tarjosi hänelle koko lukuvuoden kestävää viransijaisuutta.
Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Joka kevät paikka on ollut auki, mutta aina työsuhdetta on vuodella jatkettu, kun sopivaa hakijaa ei ole ollut. Eli epäpätevää ei voi valita virkaan, vaan työsopimukset tehdään vuodeksi kerrallaan. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu.
Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan. Ja miehelleni esimies sanoi, että siivoa varmuuden vuoksi työpöytäsi.
Se on meidän perheen talous sekaisin, kun työt loppuvat, mieheni työhalut menivät saman tien. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa.
Nyt on toinen auto myynnissä ja mietitään, pitääkö tästä omakotitalosta, jossa olemme asuneet 5 vuotta, muuttaa takaisin kerrostaloon vuokralle. Tämä on kamalaa!!!!
Vaan on vain "käytännössä pätevä".
Jos puuttu vain opettajan pätevyys, niin ei sen pätevyyden hankkimiseen kauaa mene. Siis jos hän pitää työstä niin miksi ei ole hankkinut pätevyyttä?
näiden vuosien aikana hankkinut pätevyyttä? Vai puuttuuko opinnoista paljon? Mun gradua vaille valmis kaverini aloitti lukiossa epäpätevänä opena, mutta väänsi gradun työn ohessa valmiiksi, ei millään huippuarvosanalla, mutta tärkeintä, että sai tehtyä. Ei kunta saa palkata epäpätevää, jos päteviä on saatavilla.
että heti kun muodollisesti pätevä hakija ilmaantuu, hänet täytyy valita? Miksi ihmeessä ei ole hankkinut sitä pätevyyttä? Aika outoa luottaa siihen ettei pätevää hakijaa koskaan ilmaannu.
Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Joka kevät paikka on ollut auki, mutta aina työsuhdetta on vuodella jatkettu, kun sopivaa hakijaa ei ole ollut. Eli epäpätevää ei voi valita virkaan, vaan työsopimukset tehdään vuodeksi kerrallaan. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu. Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan. Ja miehelleni esimies sanoi, että siivoa varmuuden vuoksi työpöytäsi. Se on meidän perheen talous sekaisin, kun työt loppuvat, mieheni työhalut menivät saman tien. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa. Nyt on toinen auto myynnissä ja mietitään, pitääkö tästä omakotitalosta, jossa olemme asuneet 5 vuotta, muuttaa takaisin kerrostaloon vuokralle. Tämä on kamalaa!!!!
näiden vuosien aikana hankkinut pätevyyttä? Vai puuttuuko opinnoista paljon? Mun gradua vaille valmis kaverini aloitti lukiossa epäpätevänä opena, mutta väänsi gradun työn ohessa valmiiksi, ei millään huippuarvosanalla, mutta tärkeintä, että sai tehtyä. Ei kunta saa palkata epäpätevää, jos päteviä on saatavilla.
jonka aikana ei voi tehdä töitä. Kuka elättää perheen ja maksaa asuntolainen sillä aikaa kun mies auskultoi eli leikkii leikkikoulussa leikkiopettajaa? Tästä syystä joiltain minun tuttaviltani on jäänyt se pätevöityminen väliin.
se pätevä hakija vie sen työpaikan?
jonka aikana ei voi tehdä töitä. Kuka elättää perheen ja maksaa asuntolainen sillä aikaa kun mies auskultoi eli leikkii leikkikoulussa leikkiopettajaa? Tästä syystä joiltain minun tuttaviltani on jäänyt se pätevöityminen väliin.
Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu.
Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa. [/i
Sori vaan, mutta miehelläsi on ollut yhdeksän vuotta aikaa pätevöityä myös muodollisesti. Miksei hän ei ole tehnyt sitä, kun sama uhka on roikkunut hänen päänsä päällä koko ajan? Opettajan virkaan vaaditaan muodollinen pätetvyys, on hänen omaa tyhmyyttään olla pitämättä huolta tulevaisuudestaan (tulevaisuudestanne). Ja mistä sinä tiedät, että 25-vuotias NAINEN kokeilee vain? Miksi paikka ei olisi hänelle tärkeä? Miehesi aloitti opettamisen saman ikäisenä, oliko hänelle ihan sama, saako hän paikan vai ei?
Ja epäpätevä nelikymppinen opettaja olen itsekin, mutta oma on vikani, tiedän kyllä, että tätä peliä pelataan tietyillä säännöillä.
En minä ainakaan jaksaisi elää ainaisessa epävarmuudessa. Mieheni sai vakituisen duunin vastikään ja vasta nyt uskallettiin ostaa talo ja ottaa velkaa.
Sen voi tehdä myös esim. ammattikorkeassa melkopitkälle etäopintoina ja jos on paljon kokemusta saa jotain vapautuksia. Opetusharjoittelut voi tehdä omalla työpaikalla, samoin siihe liittyvän kehittämisprojektin/semnaarityön voi helposti yhditää omaan työhönsä.
Rahapuolesta: sen voi suorittaa mm. omaehtoisena opiskeluna ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahallalla.
jos esim. suorittaa etukäteen vähitellen kasvatustieteen aineopinnot avoimessa - niin aika vähän jää hommaa varsinaiseen auskultointiin. Nyt vaan mies pitkäksi kesälomaksi avoimeen opiskelemaan ja ens keväänä haku opekoulutukseen...
Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Joka kevät paikka on ollut auki, mutta aina työsuhdetta on vuodella jatkettu, kun sopivaa hakijaa ei ole ollut. Eli epäpätevää ei voi valita virkaan, vaan työsopimukset tehdään vuodeksi kerrallaan. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu.
Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan. Ja miehelleni esimies sanoi, että siivoa varmuuden vuoksi työpöytäsi.
Se on meidän perheen talous sekaisin, kun työt loppuvat, mieheni työhalut menivät saman tien. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa.
Nyt on toinen auto myynnissä ja mietitään, pitääkö tästä omakotitalosta, jossa olemme asuneet 5 vuotta, muuttaa takaisin kerrostaloon vuokralle. Tämä on kamalaa!!!!
ELi kävisin asenteelle et todennäköisesti en saa paikkaa mutta eihän sitä koskaan voi tietää eikä mulla mitään hävittävää ole.
Sanoit itse että USKOT et paikka on pedattu hänelle, mutta et siis tiedä varmasti. Miksi luovuttaisit etukäteen?