Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön ope, menisitkö työhaastatteluun, jos tietäisit, että paikka on "pedattu" toiselle?

Vierailija
25.05.2011 |

Sain kutsun työhaastatteluun paikkaan, johon laitoin hakemuksen ihan kokeilumielessä. Tiedän, että tehtävää hoitaa tuntiopettajana eräs ihminen ja uskon, että virka on ajateltu hänelle. Kannattaako haastatteluun edes mennä? Oletteko kuulleet tapauksesta, jossa joku muu olisikin viran saanut?

Tuntuu ihan hölmöltä jännittää haastettelu ja tuhlata siihen aikaansa, jos tarkoitus on vain olla muodon vuoksi haastateltavana. Toisaalta, kun en henk.koht. tunne tuota tuntiopettajaa, en voi tietää, millaisia kuvioita on käynnissä. Voihan hän olla vaikka suuntaamassa muualle. (No, tuskin sitä virkaa sitten edes avattaisiin juuri nyt...)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi toiveita saada siitä samasta paikasta jotain muuta, niin sitten menisin vaikka siihen paikkaan en varmasti tulisi valituksi.

En sentään ihan mihin tahansa. Onko muuten se nyt virkaa hoitava siihen kelpoinen? Jos ei ole, niin sitten on otettava pätevä hakija jos sellainen on saatavilla.

Vierailija
2/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ehdottomasti. En ole opettaja, mutta minulla vähän vastaava kokemus omalta alaltani. Hain työpaikkaa ja pomo soitti ja kutsui haasatteluun. Kertoi, että paikkaan haastatellaan 5 hakijaa ja keskustelun lomassa kertoi muiden haastateltavien olevan keski-ikäisiä miehiä eli rivien välistä luin olevani kiintiönuori (olin tuolloin25v) ja kiintiönainen.

Haastattelun alussa pomo oli tosi nihkeä ja ei kiinnostunut, mutta pikkuhiljaa huomasin, että hän kiinnostuu lisää, kun kerroin taustoistani ja kyselin tulevasta työstä ja kommentoi, kun hän esitteli työnkuvaa ja organisaatiota. Viikko haastattelusta sain paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa. [/i Sori vaan, mutta miehelläsi on ollut yhdeksän vuotta aikaa pätevöityä myös muodollisesti. Miksei hän ei ole tehnyt sitä, kun sama uhka on roikkunut hänen päänsä päällä koko ajan? Opettajan virkaan vaaditaan muodollinen pätetvyys, on hänen omaa tyhmyyttään olla pitämättä huolta tulevaisuudestaan (tulevaisuudestanne). Ja mistä sinä tiedät, että 25-vuotias NAINEN kokeilee vain? Miksi paikka ei olisi hänelle tärkeä? Miehesi aloitti opettamisen saman ikäisenä, oliko hänelle ihan sama, saako hän paikan vai ei? Ja epäpätevä nelikymppinen opettaja olen itsekin, mutta oma on vikani, tiedän kyllä, että tätä peliä pelataan tietyillä säännöillä.

Se "tyttö" on sentään tärvännyt parhaan nuoruutensa yliopistossa hankkiakseen pätevyyden.

Miksi sinun miehesi ei ole tehnyt sitä samaa? Minä hankin aineenopettajan pätevyyden yli 40-vuotiaana.

Ei se anna suurempaa pätevyyttä mihinkään työhön, vaikka olisi tehnyt sitä ennen kuin pätevä hakija olisi edes syntynyt, jos laissa määrättyjä kelpoisuusvaatimuksia ei täytä.

Vierailija
4/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nythan voit olla siella rentona ja voit keskittya tarkkailemaan haastattelun kulkua, mita enemman siita oppii, sita paremmat mahdollisuudet tulla joskus valituksi. Kannattaa myos ottaa yhteytta jalkeenpain ja kysya palautetta, hauska nahda millaisia kommentteja pystyvat tehtailemaan.

Vierailija
5/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"avoimista" tyopaikoista on pedattuja muutenkin.

Vierailija
6/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Joka kevät paikka on ollut auki, mutta aina työsuhdetta on vuodella jatkettu, kun sopivaa hakijaa ei ole ollut. Eli epäpätevää ei voi valita virkaan, vaan työsopimukset tehdään vuodeksi kerrallaan. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu.

Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan.

Se on meidän perheen talous sekaisin, kun työt loppuvat, mieheni työhalut menivät saman tien. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa.

Itse olen korviani myöten täynnä näitä elämänkoulun käyneitä kollegoita, jotka ovat sitä mieltä että persoonalla niitä töitä tehdään eikä paperilla. En siis tarkoita tyyppejä, jotka oikeast suorittavat opintonsa ensimmäisten työvuosien aikana loppuun vaan ihmisiä, joilla ei ole mitään alan koulutusta. Huippuna on 15 vuotta opehommia tehnyt merkonomi!

Mietin myös mitä näiden ihmisten päässä pyörii, hieman epävarmalla pohjalla elämä jos vuosikausia roikkuu työssä ilman pätevyyttä ja sopparit tehdään aina maksimissaan vuodeksi.

Vierailija
7/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muodollisesti pätevä on todennäköisesti monella muullakin tavalla pätevämpi. Kertoo miehesi motivaatiosta työhön paljon, ettei ole hankkinut pätevyyttä. Olisihan hän tuossa iässä saanut jo aikuisopintotukea ym. onko kyse siitä, ettei häntä ole valittu pedagogisiin opisnoitih, vaikka on hakenut???

Mieheni opettaa jo 9. vuotta epäpätevänä. Joka kevät paikka on ollut auki, mutta aina työsuhdetta on vuodella jatkettu, kun sopivaa hakijaa ei ole ollut. Eli epäpätevää ei voi valita virkaan, vaan työsopimukset tehdään vuodeksi kerrallaan. Mieheni on käytännössä pätevä, pidetty ja työpaikallaan suosittu.

Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan. Ja miehelleni esimies sanoi, että siivoa varmuuden vuoksi työpöytäsi.

Se on meidän perheen talous sekaisin, kun työt loppuvat, mieheni työhalut menivät saman tien. Hänet, pian 40v, 14 vuotta opettaneen ohi kävelee 25v tyttö, joka "kokeilee" hakea työpaikkaa.

Nyt on toinen auto myynnissä ja mietitään, pitääkö tästä omakotitalosta, jossa olemme asuneet 5 vuotta, muuttaa takaisin kerrostaloon vuokralle. Tämä on kamalaa!!!!

Vierailija
8/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkäristä matkakulukorvausta työhaastattelua varten?

No tarkalleen ottaen en ole työtön juuri nyt, vaan vasta parin viikon päästä.

ap

olisi työtön juuri nyt, mutta sinulla on työsopimus loppumassa ja työttömyys uhkaa, saat kyllä matkakulukorvausta. Pelkkä työttömyysuhka riittää siihen. Mäkin olen hakenut korvausta useampaan kertaan kun työsuhde on ollut määräaikainen ja saanut korvauksen vaikka haastattelu on ollut maaliskuussa ja työsopimus loppumassa vasta heinäkuun lopussa.

Hae ihmeessä korvausta, käytettäväksi se on tarkoitettu!

Ja tuon yhden miehelle, se on voi voi. Sääliä et sinä eikä miehesi saa yhtään tältä pätevältä opettajalta. Omaa hölmöyttä jättää pätevöityminen tekemättä eikä silloin auta kitistä jos joku pätevä hakee paikkaa.

Vierailija
9/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuntayhtymän pomot toisella paikkakunnalla ovat saaneet "pätevän" hakijan, 25v tytön, joka on muodollisesti pätevä virkaan. Ja miehelleni esimies sanoi, että siivoa varmuuden vuoksi työpöytäsi.

Nyt on toinen auto myynnissä ja mietitään, pitääkö tästä omakotitalosta, jossa olemme asuneet 5 vuotta, muuttaa takaisin kerrostaloon vuokralle. Tämä on kamalaa!!!!

Ei mene auskultointiin vuotta nykyään. Jos puuttuu kasvatustieteen perusopinnot niin ne voi tehdä avoimessa etäopintoina ja opetusharjoitteluun aikuisella kuuluu vain muutama tunti.

Kantsis ottaa asioista selvää.

Vierailija
10/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkäristä matkakulukorvausta työhaastattelua varten?

No tarkalleen ottaen en ole työtön juuri nyt, vaan vasta parin viikon päästä.

ap

olisi työtön juuri nyt, mutta sinulla on työsopimus loppumassa ja työttömyys uhkaa, saat kyllä matkakulukorvausta. Pelkkä työttömyysuhka riittää siihen. Mäkin olen hakenut korvausta useampaan kertaan kun työsuhde on ollut määräaikainen ja saanut korvauksen vaikka haastattelu on ollut maaliskuussa ja työsopimus loppumassa vasta heinäkuun lopussa.

Hae ihmeessä korvausta, käytettäväksi se on tarkoitettu!

Ja tuon yhden miehelle, se on voi voi. Sääliä et sinä eikä miehesi saa yhtään tältä pätevältä opettajalta. Omaa hölmöyttä jättää pätevöityminen tekemättä eikä silloin auta kitistä jos joku pätevä hakee paikkaa.

mutta lisäksi paikka on 15 minuutin ajomatkan päässä meiltä, joten enpä taitaisi saada matkakulukorvausta. Enkä edes jaksaisi alkaa hakea.

Kävin haastattelussa ottamassa oppia. Nyt yritän purkaa mielestäni kaikki odotukset tuota paikkaa kohtaan. Vaikka joku sanoikin, että haastatteluun voi mennä ihan omana itsenään, niin kyllä mä ainakin haluan vähän panostaa ja tsempata. En mä siellä ketään toista esitä, mutta tavallaan "myyn" niitä parhaita puoliani. Ja siinä tärkeä osa on sillä, että edes itse uskon olevani oikea henkilö tehtävään.

Ja ei, en ole viemässä kenenkään epäpätevältä mieheltä työpaikkaa. =) Mutta en kyllä juuri sääliä tunne, jos joku on. Ennen pitkää noin useimmiten käy! Mitähän varten opettajia koulutetaan, jos kerran pätevyydellä ei ole mitään väliä? Ymmärrän kyllä sen, että 14 vuotta työelämässä koulii varmasti yhtä hyvin kuin vuosi "leikkiopetusta leikkikoulussa", mutta kun kerran opettajan pätevyys on kriteeri viran saamiselle, niin on kyllä tyhmää olle sitä hankkimatta.

Kiitos kommenteista asiasta ja asian vierestä!

ap

Vierailija
11/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille töihin, juurikin muodollisesti epäpätevän miesopen tilalle!!! Ei ole pelkästään muodollisesti epäpätevä vaan myös käytännössä. kyllä näin koulumaailmassa työskentelevänä olen sitä mieltä, että muodollinen pätevyys tekee opettajasta huomattavasti paremman opettajan. Pahimmat tapaukset löytyvät juurikin muodollista pätevyyttä vailla olevista. Jostain syystä he eivät ole kiinnostuneita pätevöitymista hoitamaankaan. Kertonee kyvyistä ja motivaatiosta...

Vierailija
12/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pedgogisiin opintoihin ja opetettavan aineen opintoihin (osa opetettavan aineen kursseista oli suoritettu jo aiemman tutkinnon osana) meni reilu vuosi. Osan tuostakin opiskeluajasta olin myös töissä. Eli hyvin onnistuu työnkin ohessa, jos voi useamman vuoden käyttää. Toki opettajaksi aikova joutuu suorittamaan opetusharjoittelua, muta ei siihen sentään koko vuotta mene. Ja on monia ohjelmia, jotka on nimenomaan räätälöity opettajan pätevyyden hankkimiseen sellaisille henkilöille, joilla on jo jonkin verran taustaa, esim. aineopinnot suoritettuna. Minusta on todellista piittaamattomuutta, jos ei 9 vuodessa ole saanut mitään aikaan. Varsinkin, jos on perheen pääasiallinen elättäjä.

gradun tekisikin äkkiä mutta aineenopettajan auskultoimiseen menee vuosi jonka aikana ei voi tehdä töitä. Kuka elättää perheen ja maksaa asuntolainen sillä aikaa kun mies auskultoi eli leikkii leikkikoulussa leikkiopettajaa? Tästä syystä joiltain minun tuttaviltani on jäänyt se pätevöityminen väliin.

Vierailija
13/41 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelin nostaa kannustukseksi muillekin tällaisia pohtiville. Minulle nimittäin kävi juuri näin kuin joku edellä kirjoitti:

eräälle tutulleni kävi juuri viime syksynä niin, että hän oli hakenut paikkaa koulusta A. Sieltä ei paikkaa tullut, mutta vähän ennen lukuvuoden alkua hänelle soitti A:n naapurikoulun B rehtori, joka kertoi kuulleensa A:n rehtorilta tutustani ja tarjosi hänelle koko lukuvuoden kestävää viransijaisuutta.

En siis saanut kyseistä paikkaa, mutta monen mutkan kautta sain työtarjouksen toisesta koulusta, ja kuulin, että tuollakin haastattelulla oli ollut osuutta asiaan. Kun piirit ovat keskikokoisessakin kaupungissa aika pienet, kannattaa näkyä mahdollisimman monessa paikassa.

Vierailija
14/41 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että se tähän saakka virkaa hoitanut ei ole pätevä, ja siksi paikka on auki. Jos on vakivirka, siihen ei voi ottaa epäpätevää jos on yksikin pätevä hakija.

Kyllä minä menisin säilyttääkseni uskottavuuteni työnhakijana. En sentään ihan mihin tahansa, eli en ajaisi satoja kilometrejä jos ei olisi tiedossa edes hyvää yökyläpaikkaa.

Vierailija
15/41 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudeksi kuukaudeksi saa palkata epäpätevän. Se on aivan sama, vaikka olisit Barack Obama ja superhieno ihminen mutta jollet ole pätevä, niin on se perkele, jos sitä työtä saat tehä ja pätevät makaa kortistossa!

Ihmeellistä menoa on kunnissa, kun ei ole edes tahtoa edetä lainmukaisesti. No, onpahan se epäpätevä kunnalle halpa vaihtoehto. Silti vituttaa.

Vierailija
16/41 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niin on määrätty, ettei saa ottaa koko vuodeksi epäpätevää? Paikka on täytettävä jollain, jos ei pätevää ole saatavilla niin sitten lukuvuodeksi epäpätevällä.

Minä kysyin aina ennen suoraan rehtorilta, onko paikka pedattu jo jollekin. Yhden kerran rehtori sanoi suoraan, että on. Silloin en mennyt haastatteluun (oli muutenkin aika kaukana). Muina kertoina olen aina mennyt, vaikka pariin kertaan olen kyllä selvästi huomannut, että minut on kutsuttu haastatteluun vain, jotta ne lain vaatimat kolme haastateltavaa on saatu paikalle. Jos odotustilassa on joku hakija, joka iloisesti rupattelee kanslistin kanssa, että jaaha, ei kyllä jännitä lainkaan ja se oppilas sitä ja tämä oppilas tätä ja diipadaapa, on kyllä käynyt selväksi, että ko. tyyppi opettaa siinä koulussa ja tulee valituksi. Hiukan on ollut petetty olo, varsinkin jos on ajanut yli 100 km haastattelua varten.

Naapurikunnassani koulutuslautakunta on poliittinen elin, joka ei korvaansa lotkauta koulujen rehtorien ehdotuksille vakinaistaa sijainen vaan valitsee ihan kenet tahtoo. Ei sitä paikkaa siis aina takuuvarmasti saa se, joka siinä on ollut sijaisena.

Itselleni kävi niin, että tein tuntiopettajana hommia pari vuotta (siinä oli jo ennen minua ollut tuntiopettajan paikka ja aina vuodeksi kerrallaan laitettu auki), ja eräänä kauniina päivänä rehtori tuli ilmoittamaan, että koulutuslautakunta päätti vakinaistaa kaikki kunnan yli kaksi vuotta tuntiopettajuutta tehneet viranhaltijoiksi, mikäli koulujen rehtorit tukevat ko. opettajien vakinaistamista. En siis joutunut edes hakemaan paikkaani, vaan se tupsahti lahjana syliini, kun olin tehnyt hyvin työtä jonkun vuoden.

Vierailija
17/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi, että sillä osoittaisin, että olen oikeasti kiinnostunut töistä. Samaan kouluun voidaan tarvita myös toista opettajaa tai johonkin sellaiseen kouluun, jonka reksi tuntee tämän reksin.

Oon joskus kuullut myös, että ne "pedatut" paikat on myös menneet jollekulle muulle kuin sille jolle ne pedattiin, tosin yleensä se on sit johtunut siitä, että se, jolle pedattiin, onkin mennyt johonkin muuallle.

Paitsi silloin en lähtisi, jos se paikka on jossain jumalanseläntakana, mihin matkakuluja tulee ihan hulvattomasti.

Vierailija
18/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka odottaa ei kannata mitään. Itse tiedän kyllä tapauksia, joissa tuo "pedattu" on haluttu ulos juuri sen takia, ettei kykene työhönsä. Muutamia sellaisiakin opettajia on tullut vastaan, jotka eivät vaan yksinkertaisesti pärjää työssään.

Ja jatkossa siellä voi tulla toinen aidosti vapaa paikka auki, joten käy tekemässä nyt PR:ää.

Vierailija
19/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein sovi luonteeseen antaa periksi. =) Surkeeta ja stressaavaa tää vain on, kun aina pitää etukäteen psyykata itsensä uskomaan mahdollisuuksiin ja sitten jälkeenpäin valmistautua pettymykseen.

Vierailija
20/41 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ihan harjoituksena. Joskus niitä oikeitakin haastatteluja tulee ja ne ovat sitä helpompia, mitä useammassa on käynyt.