6v. täyttävä nukkuu klo 22.30-07. riittääkö?
mitä mieltä? riittääkö?
ei nuku päiväkodissa päiväunia.
ja se uni ei vaan tule aiemmin. varsinkaan,kun nyt on valoisat illat.
laitan sänkyynkin vasta klo 22.vai kannattaisiko laittaa lapsi klo 21 sänkyyn unta odottelemaan?
Kommentit (46)
Minä ainakin viritin nyt kevään ajaksi ikkunaan tumman verhon jotta huoneessa on pimeää,ei tuo meidänkään lapsi muuten nukahtaisi
ja se on mielestäni sopiva määrä tuon ikäiselle. 10h on ehdoton minimi lapselle.
mutta tokihan jotkut lapset tarvitsevat vähemmän lepoa. Jos lapsesi saisi nukkua aamulla kuinka pitkään tahansa, monelta hän heräisi ja kuinka pitkät unet nukkuisi - vai onko tuo heräämisaika klo 7 hänen luontainen heräämisaika, eikä se, milloin hänet joudutaan herättämään?
Riittää hyvin. Itsekin nukuin lapsena aina jonkun 8 tuntia ja aina olin pirteä aamusta iltaan.
Osta pimennysverho ja laita lapsi jo klo 20 nukkumaan.
olen aina ihmetellyt niitä,joilla se onnistuu.
ja ollut kateudesta vihreä.
olen joskus yrittänyt,mutta en nähnyt mitään järkeä makuuttaa lasta sängyssä,kun ei se nukahtanut kirveelläkään.
mutta---kiinnostaisi,vieläkö tuohon voisi opettaa,ja millä metodilla?
kesän jälkeen aloitan työt aiemmin,ja lapsen pitää olla tarhassa jo klo 6.30, eli nukkumista on saatava aikaistetuksi. mutta miten?
ap
ja herää 08
Uskon että teillä nukutaan liian vähän. Vähäinen uni vaikuttaa oppimiseen ja lapsen sietokykyyn asioihin päivällä. Koita saada aikaisemmin nukkumaan. Meilläkin on pimennysverho.
Lapset toki erilaisa mutta vähältä kuullostaa. Pimennysverhoa minäkin suosittelen.
mutta tokihan jotkut lapset tarvitsevat vähemmän lepoa. Jos lapsesi saisi nukkua aamulla kuinka pitkään tahansa, monelta hän heräisi ja kuinka pitkät unet nukkuisi - vai onko tuo heräämisaika klo 7 hänen luontainen heräämisaika, eikä se, milloin hänet joudutaan herättämään?
automaattisesti.
viimeistään 8.30.
ap
lapsi jo ylikierroksilla,kun pistät myöhään vasta sänkyyn. Kannattaa tehdä rutiinit niin, että iltapala ja -toimet on tehty ajoissa, telkku sammuu ja valot himmenee. Sitten iltapesu ja iltasatu Sänkyyn menosta mieluinen tapahtuma...Vähän aikaa voi viedä, että rytmiin pääsee, mutta kannattaa. Kesä tosin vähän huono ajankohta aloittaa elämäntapamuutosta:/
T. Ammatikseen kasvattava ja liian paljon unisia lapsia nähnyt...
sänkyyn. nyt piti tosian äsken "repiä" kirja käsistä,kun yritti pimeässäkin lukea kirjaa---lapsi on oppinut lukemaan,ja on hyvin innoissaan siitä.
haluaa iltaisin ennen nukahtamistaan aina lukea.
ap
Ihmisten unentarve vaihtelee jo lapsena ja jos lapsi näyttää pärjäävän hyvin vähemmällä unella niin ei tarvi nukuttaa sitä tuntimäärä mitä suositellaan. Liiallinen nukkuminenkaan ei oo kivaa, sitä on ihan pöhnässä ja päätä särkee koko aamun.
Olen valitettavasti myös itse sellainen eli pärjään 5-6h yöunilla hyvin, olen aina pärjännyt. Koululaisena kun vietin kesälomia maataliloilla niin ne oli aina tosi rasittuneita kun ei ne lehmätkään heränneet yhtä aikaisin kuin minä. Eikä kukaan jaksanut valvoa yhtä myöhään kuin minä.
Mutta rauhoitan teitä, että kyllä minun 6-vuotias nukkuu sentään enemmän kuin minä:) Mutta paljon se on vaatinut mm valoverhoa ja opettelua, porkkanaa (juu, olen ihan suoraan lahjonut lasta jos menee riittävän aikaisin nukkumaan xx päivää) ja kiukuttelua. Ei se lapsi silti vaan aina nuku vaan on sitten silmät auki sängyssä. Vaikka huomaan hänen tulleen minuun tuossa nukkumisasiassa niin tunnen silti välillä piston sydämessä koska oppikirjat sanovat (ja jotenkin kyllä uskon niitä) että lapset tarvitsevat paljon unta.
Voisit edesauttaa nukahtamista hieromisella - hieronta aikaansaa oksitosiinin eritystä mikä tekee raukeaksi ja auttaa nukahtamista. Ehkä lapsi käy nyt ylikierroksilla eikä siksi pysty nukahtamaan ajoissa, hänellä on liian vähän aikaa kotona palautua päivän rasituksilta ja halua viettää aikaa muun perheen kanssa, eikä siksi malta nukahtaa.
Voisit kokeilla myös yömaitoa (sisältää luotaista melatoniinia).
ensin 10min aikaisemmin ja sitten 3-4 päivää sillä. Ja sitten taas 10min aikaisemmin jne jne. Turha yrittää kertaheitolla muuttaa mutta sun on oltava tiukka ja noudattaa näitä uusia aikoja.
6v ei pärjää unella joka hädintuskin riittää aikuiselle eikä tuon ikäinen itse osaa päättä koska pitää nukkua ja kuinka kauan. Ja toi 8.30 herääminen viittaa että 10h on vähimmäismäärä tarvitavaa unta.
Kuinka paljon te aikuiset oikein nukutte jos 8,5 tuntia muka hädintuskin riittää teille? :O
Nukkuminen oli lapsena erittäin tylsää, oli niin paljon kaikenlaista muuta tekemistä mitä piti ehtiä tekemään.
Ois ollu sääli jos lapsena ois joutunu kauniina kesävuorokausinakin nukkumaan niistä puolet. Lapsuus on niin lyhyt aika ja paras aika elämässä kokea kaikkea
Ei virkeää lasta saa nukkumaan millään.