Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v. täyttävä nukkuu klo 22.30-07. riittääkö?

Vierailija
24.05.2011 |

mitä mieltä? riittääkö?

ei nuku päiväkodissa päiväunia.

ja se uni ei vaan tule aiemmin. varsinkaan,kun nyt on valoisat illat.

laitan sänkyynkin vasta klo 22.vai kannattaisiko laittaa lapsi klo 21 sänkyyn unta odottelemaan?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan persoonaltaan ja nukkuu 11h/yössä.

Ylivilkkautta ei kyllä ole, mutta sen allekirjoitan että osa esim oletetuista adhd-tapauksista johtuu silkasta univajeesta.

Ja varmasti näkyykin lapsessa, esim. räjähdysherkkyytenä ja ylivilkkautena päivisin.

Ja tuosta nukkumaan menosta: ei lasta ole tarkoitus laittaa sitten nukkumaan, kun se on niin puhki, että simahtaa lennosta. Tarkoitus on opettaa lapsi rauhoittumaan ajoissa sänkyyn, ja se unikin kyllä tulee rutiineilla. Kun oppii, että tiettyyn aikaan mennään nukkumaan, niin sitä alkaa sitten jo kaivatakin...

Vierailija
42/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muuten selität sen että jotkut lapset tarvitsevat pitkät yöunet + päiväunet, mutta joillekin riittää yöuni ilman päiväunia?

Esim. meillä lapsi ei nukkunut tarhassakaan päiväunia 3 v jälkeen. Tarhassa on sääntö, että klo 12 petiin, sitten kuunnellaan satu ja aikaisintaan klo 13 saa nousta ylös jos ei nuku. No, meidän lapsi ei nukkunut vaikka muut tuon ikäiset nukkuivat yleensä sen 1,5 h. Yöunet oli tuolloin ja on edelleen n. 11 h (niin että herää itse aamulla virkeänä).

yksilöllinen unentarve JA se mitä lapsi, kasvavassa iässä oleva lapsi, TARVITSEE ovat 2 eri asiaa!!

Yksilöllisyys ei astu kuvioihin vielä ap:n lapsen iässä, silloin rulettaa nimenomaan se mitä on mainittukin eli aivojen unentarve mm kasvuhormonin erittymisen kannalta ja vuoksi!!

-35-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen lapsi tarvitsee enemmän unta.

Meillä 7v joka on aina ollut vähäuninen. Lopetti päiväunet 1,5-vuotiaana, nukkui toki silloin 12h yössä. Mutta mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä vähemmän nukkuu. Sänkyyn menee 20.00 joka ilta, on mennyt koko elämänsä ajan, mutta nykyään uni ei tule ennen kymmentä vaikka mitä tekisi. Saa lukea kirjaa itsekseen sitten sängyssä, ettei ala sängyssä pyöriminen ahdistaa, ja tasan 22.00 nukahtaa joka ilta. Ja joka aamu lapsi herää 7.00, vapaana sekä arkena.

Joten minä olen hyväksynyt sen että tämän lapsen unen tarve ei ole 12 tuntia yössä, vaan se on vähemmän. Päivällä sitten levätään hetken aikaa, mmutta sekin oikeastaan siksi että äiti tarvitsee lepohetken, lapsi pärjäsisi ilmankin.

Vierailija
44/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat lopettaneet päiväunet varsin aikaisin, joten siksi tuntuu aina julmalta kuulla näitä "lapsi tarvitsee sitä ja tätä etkö sinä tolvana ymmärrä lapsesi pitäisi huostaanottaa" -juttuja. Eli tältä pohjalta ymmärrän, että lapsesi unimäärä voi olla ihan riittävä. Käykö lapsi kierroksilla päivisin vai onko sellainen keskittymiskykyinen ja virkeä (eli sopivasti nukkunut)? Voihan sitä nukahtamista yrittää aikaistaa, vaikka just vartti kerrallaan. Pimentävä verho voi olla ihan hyvä, meilläkin on sellainen. Meidän esikoinen haluaa myös lukea ennen nukahtamista itsekseen, mitä on edeltänyt minun lukemani iltasatu. Muutenkin pyrin iltatoimissa rauhallisuuteen. MUTTA: tämä tarkoittaa sitä, että ne iltatoimet on aloitettava aikaisin! Harkitsisin kyllä aika tarkkaan meidän kohdalla edes mitään harrastusta, joka loppuisi n. klo 20, sillä pojalla nukahtaminen venyisi silloin paljon yli 21. Alle kouluikäisellä iltatoimet alkavat n. klo 18.30 ja koululaisella vähän myöhemmin. Joo, aikaa menee, mutta sitä meillä riittää. Lähes koskaan ei iltatoimet ole meillä mitään sählinkiä vaan tunnelma on leppoisa.

Vierailija
45/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas moraalinvartijat paikalla..

Mitä tekisin, kun ei mun lapsi nuku kuin 9 tuntia yössä ja "pitäisi" teidän mielestä nukkua vähintään 11? Lapsi menee nukkumaan klo 21-22 ja herää itsekseen klo 6-7. Ikää on 7, lapsi eskarissa, jonne viedään yhdeksäksi, joten lapsi voi itse säädellä kuinka pitkään nukkuu. Herättää ei tarvitse.

Joinain öinä nukkuu 10 tuntia, yleisimmin tuon 9 eli 21-06 tai 22-07 välisen ajan. On aina, jo vauvana, ollut vähäunisempi kuin moni muu. Ei ole päivisin väsynyt, ei nukahda edes pidemmillä automatkoilla. Serkkupoikansa, joka on samanikäinen, menee nukkumaan usein arkisin klo 19 ja hänet joutuu herättämään aamulla klo 7. Eli vetää 12 tuntia putkeen, huh.. Ei tapahdu meillä. Jos laitan pojan nukkumaan klo 20, hän herää klo 5. Ja mikä järki siinä sitten on?

Vierailija
46/46 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois ollu sääli jos lapsena ois joutunu kauniina kesävuorokausinakin nukkumaan niistä puolet. Lapsuus on niin lyhyt aika ja paras aika elämässä kokea kaikkea

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme