Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitolapsi täysi prinsessa. Kuinka tiukkana pitää olla?

Vierailija
24.05.2011 |

Minulla on 2kk 2v tyttö hoidossa, olen perhepäivähoitaja.

Tyttö on hankalin lapsi, johon olen ikinä törmännyt. Minulla on kuitenkin ollut 18 vierasta lasta hoidossa ja omia on neljä, sukulaislapsista puhumattakaan.

Tyttö ei suostu syömään mitään, mitä olen laittanut. Mikään perusruoka ei kelpaa. Nyt kahden viikon aikana on ehdottanut minun laittamien ruokien tilalle mm. jänispaistia, täytettyjä tomaatteja ja sushia. En tiedä, syödäänkö heillä kotona niitä vai onko kirjoista oppinut. Meillä eletään normaalilla makaronilaatikkolinjalla..

Tyttö kieltäytyy totaalisesti syömästä. Olen tästä sanonut tytön vanhemmille, mutta he pitävät tätä vain alkukankeutena. Tänään 9 tunnin hoitopäivän aikana söi yhden lusikallisen jogurttia, muuten vain vettä. Ja vettä piti laittaa kolmeen eri mukiin, josta joi vuorotellen. Tähän suostuin, koska tyttö oli juoksemisesta aivan hikinen ja juomattomuus on vakavaa noin pienellä.

Mikään leikki ei kelpaa, mitä leikitään. Ei mikään kirja. Kaikki pitäisi mennä hänen pillinsä mukaan ja näyttää siltä, että kotona niin mennäänkin. Tyttö menee ihan sekaisin, jos sanon ei ja huomaa, etten todellakaan jousta siitä. Olen kohdannut todella vaikeita uhmatapauksia, mutta tyttö on selvästi saanut kaikessa tahtonsa läpi.

Olen aivan puhki tuon tytön takia. Satuhetket ovat yhtä huutoa, kun tyttö vaatii jotain omaa kirjaa (jota ei ole tietenkään mukana) luettavaksi. "MUTTA KUN MINÄ HALUAN JA MINÄ SAAN!!!", huutaa vain.

Ennen olen antanut tilanteen mukaan uhmaikäisten joko raivota uhmansa pois tai otan syliin ja rauhoitan tai olen, kuin en huomaisikaan ja lapsi rauhoittuu. Tähän ei tehoa mikään.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ainoa hoitolapsi vai onko muitakin lapsia hoidossa tai omia lapsia vielä kotihoidossa? Miten tää tyttö suhtautuu näihin mahdollisiin muihin lapsiin? Sujuuko leikki vai onko koko ajan pomottamassa? Oletko kunnallinen vai yksityinen hoitaja? Onko sulla mahdollisuus saada tukea esim. erityisopelta tai muilta pph:ilta tai omalta esimieheltäsi, jos olet kunnalla töissä? Raskasta varmasti on, mutta älä luovuta!

Vierailija
22/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi olla autistinen/asperger tms...eikä siis vain hemmoteltu prinsessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitojakso on todella lyhyt, vain 2kk, ehtiikö tässä ajassa tulla yhtään hyvää päivää? Toisaalta, en voi heittäytyä täysin tytön vietäväksi täksi ajaksi ihan muidenkin lasten takia. Kyllähän he alkavat heti vaatia samoja "etuoikeuksia", jos tyttökin saa. Ja olen huomannut, että hekin ovat alkaneet enemmän nyt kokeilemaan jaksamistani. Onneksi eivät nähneet sitä, kun jouduin kaatamaan vettä kolmeen mukiin!

Tänään tyttö istui 45 min ruokapöydässä yksinään, kun ei saanut purkkaa. Sanoin, että kaikki saa xylitol-purkan ruoan jälkeen, mutta koska tyttö ei nuolaissutkaan ruokaa, ei saanut purkkaa.

Toivottavasti tästä jämäkkyydestä on jotain hyötyä, eikä tytölle jää kamalia muistoja. Tai vielä pahempaa, etteivät vanhemmat ala vaatia jotain älyttömyyksiä.

Nyt nukkumaan, niin jaksaa taas herätä aamulla pirteänä :)

ap

Vierailija
24/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollaisissa juomalasiasioissa. Kerrot, että teillä juodaan yhdestä lasista, jos ei kelpaa niin juoda ei ole pakko, piste.

Syömisessä sama juttu, jos ei syö, niin ei syö. Huutaa saa, meillä joutuu eteiseen jos huudolla tahallisesti häiritsee muita. Eteisestä on näköyhteys muualle joten paniikkia ei pitäsii lapselle tulla. Jos ei halua kuunnella satua, niin menee istumaan eteiseen penkille ja odottaa kunnes satu on luettu. Jne...

Tuollaiselle lapselle on aluksi pidettävä tiuka kuri, asioista ei voi neuvotella, huudolla ei saa periksi. Kero säännöt vanhemmillekin. Kyllä se helpottaa!!

Vierailija
25/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan tehtävänä ei ole nujertaa lasta, vaikka kirjoituksesi perusteella juuri siihen tähtäät. Tietysti lapsi huutaa, koska itsepintaisesti teet kaikkesi, että hänellä olisi paha olla.

Tyttö on huomannut, että sinä et jousta. Karmeinta, mitä lapselle voi saada, on kaltaisesi "minä itte" -hoitaja, joka sekoittaa kasvatuksen ja omat harhaluulonsa.

Vierailija
26/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollaisissa juomalasiasioissa. Kerrot, että teillä juodaan yhdestä lasista, jos ei kelpaa niin juoda ei ole pakko, piste. Syömisessä sama juttu, jos ei syö, niin ei syö. Huutaa saa, meillä joutuu eteiseen jos huudolla tahallisesti häiritsee muita. Eteisestä on näköyhteys muualle joten paniikkia ei pitäsii lapselle tulla. Jos ei halua kuunnella satua, niin menee istumaan eteiseen penkille ja odottaa kunnes satu on luettu. Jne... Tuollaiselle lapselle on aluksi pidettävä tiuka kuri, asioista ei voi neuvotella, huudolla ei saa periksi. Kero säännöt vanhemmillekin. Kyllä se helpottaa!!

syömättä ja juomatta eteisessä. Hoitajalle varmasti helppoa, mutta jos siellä on muita lapsia, voi näille olla vaikea selittää, miksi siellä on yksi rangaistusvanki.

Vierailija
27/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph ihanteellinen hoitopaikka lapselle. MIKÄLI hoitaja on Täydellinen!

Tämän on pakko olla provo!

Mitäpä, jos minä olenkin hoitolapsesi äiti? Seuraavaksi kohtaisimme raastuvassa!

Ammattitaitoisen pph:n keskustelu- ja purkupaikka on perhepäivähoidon ohjaaja!

Vierailija
28/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ap

Vierailija
29/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitojakso on todella lyhyt, vain 2kk, ehtiikö tässä ajassa tulla yhtään hyvää päivää? Toisaalta, en voi heittäytyä täysin tytön vietäväksi täksi ajaksi ihan muidenkin lasten takia. Kyllähän he alkavat heti vaatia samoja "etuoikeuksia", jos tyttökin saa. Ja olen huomannut, että hekin ovat alkaneet enemmän nyt kokeilemaan jaksamistani. Onneksi eivät nähneet sitä, kun jouduin kaatamaan vettä kolmeen mukiin! Tänään tyttö istui 45 min ruokapöydässä yksinään, kun ei saanut purkkaa. Sanoin, että kaikki saa xylitol-purkan ruoan jälkeen, mutta koska tyttö ei nuolaissutkaan ruokaa, ei saanut purkkaa. Toivottavasti tästä jämäkkyydestä on jotain hyötyä, eikä tytölle jää kamalia muistoja. Tai vielä pahempaa, etteivät vanhemmat ala vaatia jotain älyttömyyksiä. Nyt nukkumaan, niin jaksaa taas herätä aamulla pirteänä :) ap

purkan saa ruuan jälkeen, niin miksi et antanut sitä tytölle?

Et sanonut, että purkan saa, kun ruoka on syöty.

Huomaatko eroa?

Vierailija
30/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi riittää ja jos lapsi ei halua juoda, niin en voi kaataa juomaa väkisin kurkusta alas.

Huuto todella häiritsee muita. Ei lapsi montaa kertaa halua joutua pois joukosta vaan seuraavalla kerralla todennäköisesti kuuntelee sadun hiljaa. Miksi muiden lasten pitää kestää yhden häiriköintiä?

Meillä ei istuteta 45 minuuttia ruokapöydässä, jos ei ruoka maistu niin voi nousta ja silti saa ksylitolipastillin. Välipalalla saattaa maistua tahi sitten ei. Ruuasta ei pidä tehdä valtataistelua.

Aina hoidon alussa pitää tehdä lapselle hoitopaikan rajat ja säännöt selviksi. palkitaan hyvästä käytöksestä ja pienistä onnistumisista. Mutta tuollaiseen pilipaliraivohuutoihin en lähde mukaan. Meillä ei saa huudolla periksi.

19. (ei ap)

Vierailija
31/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollaisissa juomalasiasioissa. Kerrot, että teillä juodaan yhdestä lasista, jos ei kelpaa niin juoda ei ole pakko, piste. Syömisessä sama juttu, jos ei syö, niin ei syö. Huutaa saa, meillä joutuu eteiseen jos huudolla tahallisesti häiritsee muita. Eteisestä on näköyhteys muualle joten paniikkia ei pitäsii lapselle tulla. Jos ei halua kuunnella satua, niin menee istumaan eteiseen penkille ja odottaa kunnes satu on luettu. Jne... Tuollaiselle lapselle on aluksi pidettävä tiuka kuri, asioista ei voi neuvotella, huudolla ei saa periksi. Kero säännöt vanhemmillekin. Kyllä se helpottaa!!

syömättä ja juomatta eteisessä. Hoitajalle varmasti helppoa, mutta jos siellä on muita lapsia, voi näille olla vaikea selittää, miksi siellä on yksi rangaistusvanki.

Istuisi ehkä sen sadun ajan ja sitten pois. Edelleen kysyn, miksi muide hoitolasten pitää kestää yhden häiriköintiä? Se huuto on myös häirintää, ihan samalla tavalla kuin esim. töniminen.

Syömään ei voi pakottaa. Mitä teet jos lapsi ei syö ja juo? Meillä tarjotaan ruokalistan mukaista ruokaa, ei muuta. Näin se kuule menee päiväkodeissakin. Vai haluatko pakkosyötöt takaisin?

19.

Vierailija
32/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseiseltä hoitajalta. Taidan nimittäin tunnistaa keistä hän kirjoittaa, ehkä vihjaisen hänen esimiehelleenkin... Nämä asiat kuuluu purkaa jossain muualla kuin täällä.

Vierailija
33/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta. Sama ap tekee tänne usein provoja. Tunnistan tämän tyypin kirjoitustyylistä.

Vierailija
34/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päiväkodissa töissä ja saisin av-mammat huutamaan porvoota kertomalla minkälaisia lapsia oikeasti on olemassa ja miten niiden kanssa edetään (vinkkinä, ettei ainakaan aina lapsen tahdon mukaan).

Voimia ap. muista olla aikuinen, lapsi on vasta alle 3v ja kovin vähän maailmaa nähnyt vaikka kovin monet tunnekuihut läpikäynytkin.

Vierailija
35/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö, jänispaistia ja täytettyjä tomaatteja. Kyllä on taas tarinat. Jos oikeasti todella olet pph, niin pakko sanoa, että ottaisin oman lapseni heti pois noin ammattitaidottoman ihmisen hoidosta. Olet mukamas lastenhoitaja etkä osaa ihan perusjuttuja miten toimia hieman vaikean taaperon kanssa. Suosittelen vaihtamaan alaa. Älä viitsi tulla tänne arvostelemaan toisten ihmisten lapsia.

Vierailija
36/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei siinä mitään hassua ole jos 2v pyytää sushia. Sattuu olemaan meidän lasten lempiruokaa, 2,5 vee on jo pitkään osannut pyytää inari-sushia tai kanasushia, mitä nyt milloinkin haluaa.

Vierailija
37/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anelee sushia tai jänispaistia. Jänispaistia saa joskus harvoin maalla eli tuosta sai käsityksen, että sarjaa Satuja ja tarinoita. Kukaan aikuinen ei myöskään anna kolmea eri juomamukia.

Kyllä mun lapseni ainakin on toivonut tarhassa sushia ja mustekalaa ruoaksi joskus koska tarhoissa ruoka nyt vain on yleisesti niin mautonta. Olen sanonut että ruoka tehdään tarkoituksella mauttomaksi, mutta sitä pitää yrittää nieleskellä että saa energiaa päiväksi.

Vierailija
38/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi olla autistinen/asperger tms...eikä siis vain hemmoteltu prinsessa.

Sama tuli mulle mieleen, aika extremeltä kuullostaa.

Vierailija
39/56 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkentaisitko?

kyseiseltä hoitajalta. Taidan nimittäin tunnistaa keistä hän kirjoittaa, ehkä vihjaisen hänen esimiehelleenkin... Nämä asiat kuuluu purkaa jossain muualla kuin täällä.

Vierailija
40/56 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoh hoijaa et ole tainnut olla ikinään vieraita lapsia hoitamassa.Et kai vain ole lässyn lässyn lää kasvattaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan