Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitolapsi täysi prinsessa. Kuinka tiukkana pitää olla?

Vierailija
24.05.2011 |

Minulla on 2kk 2v tyttö hoidossa, olen perhepäivähoitaja.

Tyttö on hankalin lapsi, johon olen ikinä törmännyt. Minulla on kuitenkin ollut 18 vierasta lasta hoidossa ja omia on neljä, sukulaislapsista puhumattakaan.

Tyttö ei suostu syömään mitään, mitä olen laittanut. Mikään perusruoka ei kelpaa. Nyt kahden viikon aikana on ehdottanut minun laittamien ruokien tilalle mm. jänispaistia, täytettyjä tomaatteja ja sushia. En tiedä, syödäänkö heillä kotona niitä vai onko kirjoista oppinut. Meillä eletään normaalilla makaronilaatikkolinjalla..

Tyttö kieltäytyy totaalisesti syömästä. Olen tästä sanonut tytön vanhemmille, mutta he pitävät tätä vain alkukankeutena. Tänään 9 tunnin hoitopäivän aikana söi yhden lusikallisen jogurttia, muuten vain vettä. Ja vettä piti laittaa kolmeen eri mukiin, josta joi vuorotellen. Tähän suostuin, koska tyttö oli juoksemisesta aivan hikinen ja juomattomuus on vakavaa noin pienellä.

Mikään leikki ei kelpaa, mitä leikitään. Ei mikään kirja. Kaikki pitäisi mennä hänen pillinsä mukaan ja näyttää siltä, että kotona niin mennäänkin. Tyttö menee ihan sekaisin, jos sanon ei ja huomaa, etten todellakaan jousta siitä. Olen kohdannut todella vaikeita uhmatapauksia, mutta tyttö on selvästi saanut kaikessa tahtonsa läpi.

Olen aivan puhki tuon tytön takia. Satuhetket ovat yhtä huutoa, kun tyttö vaatii jotain omaa kirjaa (jota ei ole tietenkään mukana) luettavaksi. "MUTTA KUN MINÄ HALUAN JA MINÄ SAAN!!!", huutaa vain.

Ennen olen antanut tilanteen mukaan uhmaikäisten joko raivota uhmansa pois tai otan syliin ja rauhoitan tai olen, kuin en huomaisikaan ja lapsi rauhoittuu. Tähän ei tehoa mikään.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattitaidottomalta. Siis jos tämä on tosi tarina. Epäilen kyllä vahvasti provoksi.

Paremminkin lapsi vaikuttaa ammattitaidottomien vanhempien kasvatustyöltä.

Vierailija
2/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi tyttöä. Hoidossa ovat enkeleitä ja syövät siellä mitä vaan. Kotona taas ei kelpaa mikään. Eivät pysy ruokapöydässä paikallaan, eivät syö juurikaan mitään. Ihan tyypillistä ruokailua lauantaina: yksi Paula-jogurtti, 3-4 siivua juustoa, pari siivua makkaraa, pulla, leipäsiivuja pari kappaletta. Eivät syö perunaa, eivät makaronia, eivät riisiä, eivät lihapullia, eivät jauhelihakastiketta, siis ei mitään juttuja mitkä hoidossa kelpaavat. Minä en edes enää yritä saada lapsia syömään kotona. Saavat hoidossa 5 päivänä viikossa ruokaa kahdesti päivässä, se riittää. Hoitaja tietää tämän ja sanoo, että maanantaina syövät kuin hevoset. Kotona siis ruokaa on, mutta ei kelpaa. Esim tomaattia ja kurkkua on tarjolla siivutettuna ruoan kanssa - eivät syö. Jos on jotain itse tehtyä kiisseliä, nyrpistävät vain nenäänsä. Hoitopaikassa syövät.

Nukkumisen ja pukemisen kanssa täyttä tappelua koko ajan. Joka ilta huutoa, ihan suoraa huutoa, eivät avaa suuta kun pestään hampaat jne. Nukkumaan mentyään juoksuttavat, milloin pissille, milloin on jano, milloin nälkä, milloin pelottaa, milloin mahaan koskee jne, aina jotain, joka ikinen ilta. Tunnistan oman tyttöni tuosta kirjoituksesta tosi hyvin... Vaikka ei kyllä ole tuo tyttö, koska meillä on toisin päin, eli kotona ei kelpaa, hoidossa taas kelpaa tytöille kaikki.

Huoh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö, jänispaistia ja täytettyjä tomaatteja. Kyllä on taas tarinat. Jos oikeasti todella olet pph, niin pakko sanoa, että ottaisin oman lapseni heti pois noin ammattitaidottoman ihmisen hoidosta. Olet mukamas lastenhoitaja etkä osaa ihan perusjuttuja miten toimia hieman vaikean taaperon kanssa. Suosittelen vaihtamaan alaa. Älä viitsi tulla tänne arvostelemaan toisten ihmisten lapsia.

haukutaan ja arvostellaan mutta ei vaivauduta vinkkaamaan miten itse toimottaisi kys tilanteessa..

Missä kohtaa oli ammattitaidottomuutta?? Eikö tämä lapsi ole kuitenkin enemmän kuin "hieman vaikea"??

Onko sulla jotenkin huono päivä vai tunnistatko tosiaan oman lapsesi käytöksen??

Vierailija
4/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet pärjännyt? Jatka nyt tätä hauskaa provoasi. Sain hyvät naurut tuosta 2v haluamasta ruokalistasta, kerrassaan hupaisa.

Vierailija
5/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni tämä on erityisen hankala lapsi. En näe ap:n toiminnassa mitään väärää. Järkevästi pitää kiinni sanoistaan. Tosiaan sen purkan antaisin ruokahetken jälkeen söi tai ei.

Mukien kanssa ei aleta temppuilemaan, muutenhan kaikki pyytävät kikkailemaan vähän ajan päästä.

Lukuhetket reilaan. Lista seinälle, jokaisella on oma vuoro päättää mikä tarjolla olevista kirjoista luetaan, jos kiukuttelee menettää vuoronsa jne.

Minä en ainakaan suostuisi tuollaisen kanssa curlailemaan.

Jos olet kunnallinen, pyydä joku arvioimaan lapsi ja antamaan neuvoja kanssa käyimiseen.

Pyydä vanhemmat keskustelutuokioon ja sano ettei homma suju näin.

Vierailija
6/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pahin uhmaikä ja lapsi vierastaa selkeesti hoidossa olemista. Et tunnu olevan kovinkaan empaattinen hoitotäti.

Vierailija
7/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiertävään erityislastentarhanopettajaan, ja pyydä häntä katsomaan tyttöä (myös yksityisillä perhepäivähoitajilla lienee mahdollista saada konsultaatio kunnalta mahdollisen erityislapsen kohdalla).

Vierailija
8/56 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan samat säännöt tälle prinsessalle kuin muillekin, jos häiritsee muiden lukuhetkeä eikä kehoituksista huolimatta lopeta niin jäähylle, jos ei syö sinun ruokiasi niin olkoon syömättä, mukijuttukin on ihan älytöntä pelleilyä, ei se lapsi nestehukkaan kuole jos vettä on tarjolla. Ei ole oikein niitä muitakaan lapsia jos päivä pyörii yhden hienohelman ympärillä. Minulla on ollut muutama vaativampi tapaus ja kyllä kaikille se ruokakin on alkanut ekan kuukauden jälkeen maistumaan. Silti on näitä joille saa samoista säännöistä muistuttaa joka ikinen päivä, sitten se vaan täytyy tehdä eikä antaa periksi. Tsemppiä ap.

Vierailija
9/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun hoitolapset ovat yleensä olleet herranterttuja ja vanhemmat puolestaan ihmetelleet miten teen sen :)

Pysy jämäkkänä vaan!

Vierailija
10/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta hän varmaan kuitenkin tuntee olonsa turvalliseksi kun uskaltaa selkeästi uhmata sinua. Yrittäisin vain jättää hänen kiukuttelunsa yms niin vähälle huomiolle kuin mahdollista ja tietty palkita sitten kun on aihetta (esim syö tai leikkii muiden kanssa). Pitkää pinnaa vaan!

Vierailija
11/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teillä mennään teidän/sinun säännöilläsi. PISTE.

Vierailija
12/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on iso aikuisen nälkä. Säälittävää. Toivottavasti sinusta on hoitamaan ja kasvattamaan häntä. Kunnioitukseni, jos on. Jos tiedät, ettei ole, kunniallisinta on myöntää se ja luopua tehtävästä.

Vierailija
13/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteessa lajitovereihinsa.

Vaikuttaa siltä, että ongelma on nyt hoitaja eikä lapsi. Jostain syystä et kestä tyttöä, koska hän tuo mieleesi jotain tuskaista.

Harmi, että tyttö ei päässyt pätevän hoitajan huomaan.

Vierailija
14/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kannattaa miettiä omaa ammattitaitoasi, miksi teet hoitosuhteesta valtakamppailun.

Vierailija
15/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppo antaa kaikki ja jättää lapsi yksin. Nyt sitten ihan ihmeissään kun pitää jakaa, totella ja kun kaiken huipuksi sinua ei tarvitse pelätä, vaikka uhmaisi kuinka. Ymmärrän että sua potuttaa ja väsyttää, mutta lapsi kuullostaa todellakin aikuisen nälkäiseltä. Hyvä että sinä pystyt antamaan aikuisen kuvaa.

Vierailija
16/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin lapset yrittävät vedättää että jossain muualla saa tehdä jotain mitä meillä ei saa tehdä, mutta vastaushan siihen on tietenkin että eri paikoissa on eri säännöt. Kotona eletään jollain tavalla, hoitopaikassa toisella, mummolassa kolmannella.

Vierailija
17/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täyttää pian kolme. Ei ole mitenkään kielellisesti muita edellä, ainakaan huomattavasti.

En ymmärrä, miksi pidät minua epäpätevänä hoitajana?

ap

Vierailija
18/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän momi kaksivuotias puhuu erittäin hyvin ja paljon. Ei tuossa ole mitään kummallista. Hoitaja vaikuttaa oikein pätevältä ja järkevältä. Itse en kestäisi päivääkään, mutta siksipä en vieraiden lapsia hoidakaan. Voimia ap:lle, pidä linjasi.

Vierailija
19/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten syö kotona ollessaan. esim. painottuuko syöminen enemmän iltaan? (Meillä tyttö syö iltas aikaan enemmän. Päivällä ei niinkään vaikka miten tarjotaan monipuolista ruokaa.) Annat vaan toisen olla syömättä äläkä hermostu syömättömyyteen :)

Teet erittäin arvokasta työtä. Toivotan pitkää pinnaa :)

Vierailija
20/56 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon ei kiukku pure. Koeta kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi