Mitä 3 1/2-vuotiaanne osaavat?
Meidän poika 3 1/2 vuotta:
Ajaa pyörällä apupyörien kanssa
juoksee, hyppii tasajalkaa sekä yhdellä jalalla
pelaa jalkapalloa ja sählyä
kiipeilee ja keinuu taitavasti
laskee 30, tunnistaa numerot
tunnistaa oman nimensä ja kirjoittaa sen mallista
leikkii roolileikkejä ja autoleikkejä
pukee itse vaatteensa ja valitsee ne kaapista. ei saa vetoketjua kiinni
käy itse vessassa
käyttää yövaippaa
ei juurikaan piirrä/askartele (=ei kiinnosta)
sukeltaa, ei osaa uida
ei osaa eikä halua luistella
Kommentit (34)
Alkää koskaan kehuko lapsianne, varsinkaan anonyymisti jollain keskustelupalstalla.
Lapsi varmasti voi huonosti ja kasvaakieroon jos häntä kehuu.
Mä niin inhoan tätä suomalaista piirrettä, ettei sais lastaan kehua.
Mä kerron ihan livenäkin ylpeänä lapseni taidoista ja estoitta kehun lapsiani kun on aihetta.
- juoksee, kiipeilee, hyppii
- osaa tehdä kuperkeikan
- osaa syödä haarukalla ja veitsellä
- piirtää vain suttuympyröitä
- osaa tehdä ompelukuvan
- laulaa nuotilleen ja muistaa ulkoa satakunta laulua (siis melodiat)
- puhuu kahta kieltä, mutta ei kovin selvästi vielä kumpaakaan
- pukee itse, mutta ei nappeja eikä irtovetoketjua
- osaa pukea kengät, yleensä oikeisiin jalkoihin
- luettelee numerot kymmeneen, isänkielellä kahdeksaan
- ei osaa laskea
- ei tunnista kirjaimia
- ei osaa kirjoittaa nimeään
- on päiväkuiva, mutta yhä yövaipoissa
- ei osaa polkea polkupyörää
- ei osaa r-äännettä
- rakentaa palikoista hienoja, korkeita torneja
- "lukee" satukirjoja ulkoa
- on iloinen ja ystävällinen toisille lapsille
- kerhossa käy kuulemma pyytämässä yhteisleikkeihin osallistumattomia lapsia mukaan leikkiin
- ei osaa uida eikä sukeltaa, pelkää hieman vettä
Tätä ketjua lukiessani aloin melkein huolestua tyttäreni osaamattomuudesta... :(
oletko koskaan kuullut, että lapset kehittyvät eri tahtiin?
Kysyt, pitäisikö olla huolissaan. No mietipä nyt vähän, ennen kuin kysyt. Lapsesi noin pieniä vielä. Kyllä sun täytyy tietää, kuulostaako tuo kehitysviiveeltä.
Työskentelen neuvolapsykologina ja erittäin usein vastaanotolleni tulee perheitä, joissa vanhemmilla ei ole hajuakaan siitä miten lapset keskimäärin kehittyvät. Mistäpä sitä toisaalta tietäisikään jos ei tunne useita lapsia tai ei kysy esim. täältä?
Usein vanhemmat kertovat, että kuopus on todella etevä kun on oppinut samoja asioita kuin pari vuotta vanhempi esikoinen. Siihen täytyy sitten vain todeta että se kuopus on kehittynyt ihan normaalisti (tai vain keskitason alarajalla) ja esikoinen on yli kaksi vuotta ikätasosta jäljessä. Sitten vanhemmat miettivät, että olisi pitänyt jo vuosia sitten houkutella lasta harjaannuttamaan jotain taitoa, että ei olisi kovin pahasti ikäisiään jäljessä.
Ja ei, mielestäni kaikkien lasten ei tarvitse kehittyä täsmälleen samalla tavalla, mutta monet lapset hyötyvät jos heitä kannustaa opetteluun. Kun tiedän että esim. oma lapseni on liikunnallisesti melko kömpelö (ihan "normaali" kylläkin), niin en anna hänen istua koko iltaa nenä kirjassa tai telkkarissa, vaan pyydän pyöräilemään kanssani kirjastolle tai trampalle hyppimään.
Kun on jo viisi. Mutta 2,5 vuotias vauhtimimmi löytyy ja osaa seuraavia:
- Puhua ihan kuin kuka tahansa lapsi.
- Laulaa ja tanssia, osaa sanoja ulkoa.
- Laskee viiteen, laskee, ei vain toista perässä.
- Ärsyttää isompia sisaruksia.
- Saa äidin hulluuden partaalle.
- Olla piilossa hipihiljaa eikä reagoi huutoihin (aravtkaa monetko sätkyt olen saanut)
- Ajaa appareiden kanssa.
- Pukee melko mallikkaasti, riisuutu sitäkin hienommin.
- On päiväkuiva.
- Ui hienosti kellukkeiden kanssa, luultavasti opppii uimaan tänä kesänä.
- Kiipeillyt 1-vuotiaasta ihan mihin vaan.
- Leikkii roolileikkejä dinosauruksilla, keijukaisilla, autoilla ja pitää nukkekodista.
- Tekee hiekkakakkuja.
- Syö itsenäisestyi ja juo mukista.
- Antaa lentosuukkoja ja halailee paljon.
Jokohan riittää? :)))
- Osaa keinua isojen keinussa ja ottaa itse vauhdin ja osasi jo viime kesänä, ei ole ikinä vauvakeinua ollutkaan.
- Tekee kuperkeikan.
- Pyyhkii itse pimpsun ja vetää vessan, käy pöntöllä jossa pienennysrengas, saa senkin itse laitettua.
- On kertakaikkisen valloittava ja ihana tuittupää :)
25
kullannuppujaan. Mulla myös osaava alle 4 vuotias, mutta ei kävisi mielessäkään alkaa täällä luettelee, mitä osaa. Saatteko jotain tyydytystä, kun elvistelette täällä? Sen ymmärrän, jos lapsi ei osaa selvästi ikätasoisiin lapsiin verrattuna asioita,joita jo pitäisi ja sitten täällä kysellään. mutta naurettavaa tosiaan ylistää niitä omia kullannuppujaan täällä jatkuvasti
leikkimiellä kertoo mitä se lapsi mosaa ja vähän jopa kehaisee. Juu, mulla kullannuppuja kolme kappaletta ja voin heitä myös siksi kutsua, opetteleppa sama taito.
Ja tottakai saan tyydytystä, jokaisesta edistysaskeleesta jonka lapset ottaa, en sellaista kun kenties kaltaisesi pässinpää luulee, mutta äidillidtä tyydytystä ja ihana klatsoa lapsen onnistumista, opettelehan sekin taito.
Ja löysää sitä nutturaa ja ota sitruuna poies hanurista.
niin aina mammat luettelevat pitkät rivit mitä lapsi osaa. Ihan kuin kehuttaisiin kilpaa. Kyllähän nuo on niitä lapsia, jotka ovat erityisen hyvin kehittyneet. suurin osa lapsista ei kuitenkaan tuossa iässä osaa kirjaimia eikä numeroita. Kyllä on naurettavaa: D. Minkä takia ne äidit ei koskaan avaa samanlaista ketjua, kenen lapsi ei osaa noista puoliakaan? Joo ja mun 3.5vuotias osaa myös paljon asioita eli on hyvin kehittynyt. Mut en voi tajuta näitä avauksia enkä tämän jälkeen näitä enää avaa. Kilpailkaa nyt kunnolla kenen lapsi on fiksuin voi elämän kevät!
koita kuitenkin saada ne lapseesi iskostettua, niin ei tule olemaan noin vaikeaa kuin sinulla.
Alkää koskaan kehuko lapsianne, varsinkaan anonyymisti jollain keskustelupalstalla. Lapsi varmasti voi huonosti ja kasvaakieroon jos häntä kehuu. Mä niin inhoan tätä suomalaista piirrettä, ettei sais lastaan kehua. Mä kerron ihan livenäkin ylpeänä lapseni taidoista ja estoitta kehun lapsiani kun on aihetta.
Eihän täällä saa olla uskollinenkaan eikä onnellisessa parisuhteessa. Tai jos itse tunnet olevasi onnellinen, niin et siis voi mitenkään tietää että se mieskin on, kyllähän av-mammat paremmin tietää! :DD
tyttö 3v 2kk.
- Osaa lukea ja kirjoittaa, on tehnyt jo ekaluokan aapisen
- Puhuu sujuvasti viittä eri kieltä
- Osaa laskea plus-, miinus-, jako- ja kertolaskuja
- Pyöräilee ilman apupyöriä ja käy ratsastustunneilla
- Pukee itse ja huolehtii itse hygieniastaan (suihkut, hiustenlaitot jne.)
- Pitää oman huoneensa siistinä ja auttaa kotitöissä
- On taiteellisesti erittäin lahjakas
poika 4v. toivottavasti ei ole liian vanha tähän ketjuun:
Käynyt jo ala-asteen.
Sai juuri ajokortin.
Aloittaa armeijassa.
Selkeästi on ei tuo pänttääminen niin paljon kiinnosta, on ennemmin fyysisen touhuilun perään :)
Nyt kun näitä ”ajaa mopolla ja käynyt armeijan” –tyyppisiä vastauksia alkaa tulla, niin ovatko muka monet aiemmat vastaukset mielestänne yliampuvia tai liioittelevia?
Minä ainakin vastasin ihan rehellisesti ja 3-vuotiaani on ihan tavallinen mielestäni. Ei mitenkään poikkea taidoiltaan silmiinpistävästi tuttujen lapsista eikä pk:ssakaan ole kehuttu häntä mitenkään ylilahjakkaaksi.
Millaisia taitoja 3,5-vuotiaalla teidän mielestä sitten pitäisi olla jos ketjussa usein mainitut eivät kelpaa?
Onko esim. appareilla polkupyörällä ajo jotenkin ihmeellistä? Tai laskeminen kymmeneen? Tai oman nimen kirjoitus? Tai pallon potkiminen tai kiipeily. Tai pukeminen? Tai kahden kielen osaaminen?
T.11
Nyt kun näitä ”ajaa mopolla ja käynyt armeijan” –tyyppisiä vastauksia alkaa tulla, niin ovatko muka monet aiemmat vastaukset mielestänne yliampuvia tai liioittelevia? Minä ainakin vastasin ihan rehellisesti ja 3-vuotiaani on ihan tavallinen mielestäni. Ei mitenkään poikkea taidoiltaan silmiinpistävästi tuttujen lapsista eikä pk:ssakaan ole kehuttu häntä mitenkään ylilahjakkaaksi. Millaisia taitoja 3,5-vuotiaalla teidän mielestä sitten pitäisi olla jos ketjussa usein mainitut eivät kelpaa? Onko esim. appareilla polkupyörällä ajo jotenkin ihmeellistä? Tai laskeminen kymmeneen? Tai oman nimen kirjoitus? Tai pallon potkiminen tai kiipeily. Tai pukeminen? Tai kahden kielen osaaminen? T.11
jotka ei missään nimessä voi lastaan kehasita, ei sitten millään. Kyllähän jokainen oikeati vastanneiat tajuaa että jokainen kehittyy eri tahtiin ja suurin osa on ihan ikätasoista toimintaa, kuten nuo mainitsemasi.
Tai sitten niitä harmittaa, kun ne ei ehtinyt eka vastaamaan tai ovat muuten vaan pahalla päällä, se aika kuusta kenties?
t. 25 :O)
osaa pikälti samoja kuin ap:n poika. Ei osaa sukeltaa tai uida. Osaa kiipeillä, mutta ei ole siinä kovin taitava. Oppi lukemaan viikko sitten, kun 7 v sisko opetti.