Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö työnantaja muut tulot jostain?

Vierailija
25.03.2025 |

Otsikossa kysymys. Eli jos teen vapaa-ajallani ansiotyötä toisessa yrityksessä, saako työnantajani tietää tämän jostain? Pitääkö toisen työsuhteen solmimiseen kysyä lupa, vaikka sillä ei olisi päätyöhön merkitystä? 

Minulla ei ole kilpailukieltosopimusta tms.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työnantaja tietää eikä ole ollut ongelmaa.

Vierailija
2/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalta voi tarkastaa kenen tahansa tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan palkanlaskija seuraa sitä, meneekö veroprosentti tulorajan yli ja sen he näkevät. Eivät näe, mistä muuta palkat tulevat, tai tulevatko ne yhdeltä vai useammalta työnantajalta.

Sivutuloluvat ja -ilmoitukset, tai mitä vaaditaan, vaihtelevat työnantajittain. Mitään lakia asiasta ei ole. Usein työnanatajalla on jokin työaikaprosentti tai viikkontuntimäärä, jonka jälkeen ilmoituspyydetään tekemään. Itse en ole allekirjoittanut mitään lupausta olla tekemättä muita töitä, joten en myöskään katso tarpeelliseksi sellaisista pidättäytyä - jos työnanataja haluaisi, että antaisin osaamiseni vain heidän käyttäänösä, työnantaja varmasti maksaisi tarpeeksi palkkaa, ettei minun tarvitsisi hakea muualta lisää!

Kaikissa tapauksissa työlainsäädännön mukaan sun on pystytyttävä antamaan täysipainoinen työpanos molemmillle työnantajille sillä ajalla, jolta nämä maksavat palkkaa. Eli et yhden hommia ei saa tehdä toisen työajalla, eikä saa olla toisesta työstä liian väsynyt silloin kun pitäisi olla työkykyisenä.

Vierailija
4/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee jos haluaa nähdä, verottaja kyllä kertoo.

Meillä jäi työntekijä kiinni siitä, että oli sairauslomalla eikä Kela suostunutkaan korvaamaan työnantajalle, koska korvaukset meni toisaalle. Sivutyöpaikka oli tehnyt hakemuksensa ensin.

Vierailija
5/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistoon soitto: "Matti Järvinen, Espoo, kiitos!" ja saat tiedot. Helppoa.

Vierailija
6/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää esimerkiksi tulorekisterin kautta. Jos ei ole kilpailu- tai lisätyökieltoa, voit huoletta tehdä toiselle ta:lle hommia. Esimerkiksi kuljetusalan ajo- ja lepoajat ovat kuljettaja-, ei työnantajakohtaisia ja tästä syystä saattaa olla lisätyökielto päätyönantajan työsopimuksessa.

Vierailija
7/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sivutyöstä, muuten et tarvitse lupaa. Kilpailusalassapito jne. jotain ihan muuta voi duunata. ja verotusteidot toki näkee-ansiotulot verorekisteristä,mutta ei sen tarkemmin, ansioulot, pääomattulot jne. Hän on työnantajarekisterissa

Vierailija
8/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näe eriteltynä sun muita tuloja kuin kuten kuka tahsna voi tarkistaa verotiedot, ansiotulot,pääomatulot. Mutta se kuka on maksanut palkkiosi, ei näe. Ajaahan polsiitkin joskus takisa, tekee myymäläetsivän duunia, teatteria, urheilua.

Toimistovirkailija opettaa kansalaisopistossa jotain ainetta jne.

Vierailija
9/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä verotiedot saa tietoonsa jos soittaa ja kysyy tai palkanlaskija ihmettelee miksi tuloraja on niin korkealla, mutta ei mitään kautta mikä yritys muut ansiotulot on maksanut? 

Voisi tästä yrityksestä mennä herne nenään, sillä ko. yrittäjä ei ole työnantajani kanssa väleissä eikä halua maksaa heille euroakaan vaan ottaa palvelun muuta väylää (=tutulta eli minulta). 

Vierailija
10/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pitää kertoa, jos teet toisessa yrityksessä töitä. Voit joutua jopa oikeuteen siitä, jos et ole kertonut. Verorajan voi itse määritellä korkeammaksi, monesti olen niin tehnyt, kun tuli osinkoja niin ei tarvinnut maksaa jälkiveroja.

Vierailija
11/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä verotiedot saa tietoonsa jos soittaa ja kysyy tai palkanlaskija ihmettelee miksi tuloraja on niin korkealla, mutta ei mitään kautta mikä yritys muut ansiotulot on maksanut? 

Voisi tästä yrityksestä mennä herne nenään, sillä ko. yrittäjä ei ole työnantajani kanssa väleissä eikä halua maksaa heille euroakaan vaan ottaa palvelun muuta väylää (=tutulta eli minulta). 

Eli harjoitat työnantajasi kanssa kilpailevaa toimintaa, voisin vaikka veikata ettei ole sallittua

Vierailija
12/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkkatyössä tehtävässä X, mutta osaamista olisi hoitaa työtehtävä Y. Yritys haluaisi ostaa osaamistani tehtävään Y.  Nykyinen työnantajani myy myös Y, mutta se ei kuulu minun nykyiseen toimenkuvaani mitenkään. En myöskään nykyiseltä työnantajaltani veisi mitään salaista tietoa, mitään järjestelmistä tms. En siis tarvisi millään tavalla nykyistä työnantajaani homman hoitamiseen.

Mietin tätä pyyntöä hoitaa homma palkkatyönä täysin omalta kannaltani ja vain omaa osuuttani, että teenkö jotain rikollista jos suostun.

Vierailija
13/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen palkkatyössä tehtävässä X, mutta osaamista olisi hoitaa työtehtävä Y. Yritys haluaisi ostaa osaamistani tehtävään Y.  Nykyinen työnantajani myy myös Y, mutta se ei kuulu minun nykyiseen toimenkuvaani mitenkään. En myöskään nykyiseltä työnantajaltani veisi mitään salaista tietoa, mitään järjestelmistä tms. En siis tarvisi millään tavalla nykyistä työnantajaani homman hoitamiseen.

Mietin tätä pyyntöä hoitaa homma palkkatyönä täysin omalta kannaltani ja vain omaa osuuttani, että teenkö jotain rikollista jos suostun.

Omaan korvaani kuulostaa siltä että veisit työnantajaltasi asiakkaan. 

Vierailija
14/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potentiaalisen sellaisen kyllä, mutta joka ei kuitenkaan ostaisi palvelua työnantajaltani. 

Vierailija
15/15 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskija EI seuraa kenenkään tulorajoja tai veropinnoja => palkansaajan vastuulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi