Miten isä voi hoitaa vauvaa öisin, jos..
vauva ei huoli pulloa yrityksista huolimatta. Meillä siis tilanne, että äiti uuvahtanut tiheästä heräilystä. Vauva 3 kk ei kuitenkaan suostu juomaan pullosta tai vaikka sieltä juuri nälkänsä pitimiksi jotain saisi hörpättyäkin, niin ei nukahda ennen kuin saa tissiä. Näin ollen sinänsä hyvä neuvo "isä hoitaa ja äiti lepää" on vaikea toteuttaa.
Taas viime yönä kokeiltiin ja huutamiseksi meni. Isä kantoi vauvaa, hyssytteli vaunuissa jne. Huuto jatkui yli tunnin, kunnes sai tissiä ja nukahti heti. Siis mitä olette tehneet tällaisissa tilanteissa, kun ei vauvaa ilkeisi huudattaakaan tai unikouluttaa, kun on vasta noin pieni. Erityisesti: miten saada vauva nukahtamaan, kun tissi ei ole käytettävissä..?
Kommentit (26)
Minun vauva joi parhaiten sellaisesta tutista, josta pystyi säätämään sitä maidon virtausnopeutta eli ei syöksähtänyt heti liian kovalla vauhdilla vaan alkuun hiljaisella ja sitten nopeammalla. Tutissa on numerot reunassa, josta näkee vauhdin.
kaikilta? Esim. mun on ollut joka lapsen (4) kohdalla pakko nousta kyynärpään varaan ja pitää toisella kädellä rinnasta kiinni, että vauva saa henkeä ja rinta on suussa oikein. Ja näin ainakin ekat 4kk. Sitten kun sain itselleni hieman rennomman asennon, niin ihmettelin, miksi maito ei heru, vaikka vauva imee minuuttikaupalla tyhjää. Luulin jo, että maito on loppumassa, kunnes tajusin, että mun ei saa yhtään nuokkua imettäessäni. Maito heruu vasta, kun olen kunnolla hereillä ja katson vauvaa. Kuopus on nyt 9kk ja edelleen imetän öisin 2-3 kertaa ja edelleen pitää väkisinkin pitää sen ajan silmät auki ja katsoa vauvaa tai maitoa ei tule tippaakaan. Ehkä mussa on jokin vika sitten...
sinä voit nukahtaa samantien uudestaan. Vauva lopettaa, kun lopettaa ja jatkaa uniaan. Ei siitä yösyötöstä tarvii mitään showta tehdä.
Nuo "et edes itse herää" touhut onnistuu vain jos on isot tai muuten riippuvat rinnat. Pienirintaisen on ihan mahdotonta suorittaa yösyöttö "vahingossa". Olen itse myös sitä mieltä, että on parempi syöttää lapsi istualteen ja "laittaa" sitten syönyt vauva nukkumaan. Nöin vauvakin erottaa nukkumisset ja syöttämiset. Tuollaista nukutaan ja syödään samalla ja ytunnin välein touhua saa jatkaa vuoden muuten vuoden ikään saakka, kun lapsi assosioi imetyksen nukkumiseen. Uskon että erottamalla selkeämmin syötön ja nukkumisen vauva oppii nopeammin nukkumaan itse täysiä öitä.
Minulla on A75 ja vallan mainiosti pystyn imettämään puoliunissanikin :) Kuopus nukkui perhepedissä runsaan heräilyn takia, tuleva vauvakin takuuvarmasti tulee nukkumaan vieressä :) Yöllä vain tissi suuhun ja unta palloon. Eikä ole edes riipputissit :)
Jouduin raskausaikana yksinhuoltajaksi, joten toista valvojaa ei ollut ja alkuun oli rankkaa kun vauva olisi ollut jatkuvasti tississä kiinni. Muutaman yön jälkeen vaan nukahdin heti kun sain tissin vauvan suuhun. Vauva lopetti itse yösyömiset 6kk:n iässä tai siis koko imetyksen, joten ei pidä paikkaan tuo yhden kirjoitus että vauva ei erota syömistä ja nukkumista ja imettämistä joutuu jatkamaan vuosia.
Eli joka päivä ainakin kerran harjoiteltiin pullosta syömistä isän toimesta ja lopulta alkoi sujua. Ei mitenkään riemumielellä mutta nykyään voidaan silloin tällöin tehdä niin, että isä syöttää yön ekan syötön ja silloin saan itse nukuttua jopa 4-5 tuntia putkeen alkuyöstä.
Kaikilla se ei tosiaan toimi se puoliunessa tissi suuhun ja unta palloon. Me nukumme perhepedissä mutta kertaakaan tämän 5:n kuukauden aikana en ole onnistunut nukahtamaan imetyksen aikana ja joka imetyksen aikana myös havahdun täysin hereille. Joskus jopa niin tehokkaasti, että valvon seuraavaan imetykseen saakka. Että ei se perhepeti ole mikään portti autuuteen vaikka niin aina väitetään.
Eli joka päivä ainakin kerran harjoiteltiin pullosta syömistä isän toimesta ja lopulta alkoi sujua. Ei mitenkään riemumielellä mutta nykyään voidaan silloin tällöin tehdä niin, että isä syöttää yön ekan syötön ja silloin saan itse nukuttua jopa 4-5 tuntia putkeen alkuyöstä.
Kaikilla se ei tosiaan toimi se puoliunessa tissi suuhun ja unta palloon. Me nukumme perhepedissä mutta kertaakaan tämän 5:n kuukauden aikana en ole onnistunut nukahtamaan imetyksen aikana ja joka imetyksen aikana myös havahdun täysin hereille. Joskus jopa niin tehokkaasti, että valvon seuraavaan imetykseen saakka. Että ei se perhepeti ole mikään portti autuuteen vaikka niin aina väitetään.
Mutta jos auttaa ja se onnistuu, niin voihan sitä niin nukkua. Teille se ei ole sopinut, mutta joillekin se voi olla hyvä vaihtoehto.
Mutta jos auttaa ja se onnistuu, niin voihan sitä niin nukkua. Teille se ei ole sopinut, mutta joillekin se voi olla hyvä vaihtoehto.
Mutta kun tämän kaltaisiin aloituksiin tulee aina 100 viestiä, jossa paasataan, että kun teet näin ja näin niin et väsy. Että ei ketään yöimetys voi väsyttää. Lähinnä tuon senkin puolen esiin, että aina se homma ei ole niin yksinkertaista ja äidin on siis pakko saada se leponsa jotain muuta kautta.
Meillä lapset eivät ole ihan vauvoina suostuneet syömään sellaisesta "perinteisestä" ohuesta tuttipullosta, ainoastaa sellainen leveä on kelvannut. Kaverin vauvalle taas kelpas ainoastaan sellainen kapea...