Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten isä voi hoitaa vauvaa öisin, jos..

Vierailija
24.05.2011 |

vauva ei huoli pulloa yrityksista huolimatta. Meillä siis tilanne, että äiti uuvahtanut tiheästä heräilystä. Vauva 3 kk ei kuitenkaan suostu juomaan pullosta tai vaikka sieltä juuri nälkänsä pitimiksi jotain saisi hörpättyäkin, niin ei nukahda ennen kuin saa tissiä. Näin ollen sinänsä hyvä neuvo "isä hoitaa ja äiti lepää" on vaikea toteuttaa.

Taas viime yönä kokeiltiin ja huutamiseksi meni. Isä kantoi vauvaa, hyssytteli vaunuissa jne. Huuto jatkui yli tunnin, kunnes sai tissiä ja nukahti heti. Siis mitä olette tehneet tällaisissa tilanteissa, kun ei vauvaa ilkeisi huudattaakaan tai unikouluttaa, kun on vasta noin pieni. Erityisesti: miten saada vauva nukahtamaan, kun tissi ei ole käytettävissä..?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä valvon yöt lasten kanssa, mutta viikonloppuisin mies hoitaa lapset ja mä saan nukkua. Ainoa keino saada univelkaa pois, varsinkin jos on enemmän lapsia. Mies juotti rintamaitoa nokkamukista tai pullosta vettä.

Vierailija
2/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isällä tosiaan tissimaitoa ole. Etkö voisi iltaisin nukkua, kun mies hoitaa vauvaa, että jaksat sitten yksin yöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää äitin yrittää järjestää sitä lepoa päivisin sitten vauvan päiväunien aikaan.

t.3 tuollaista lasta isoiksi jo saattanut, välillä hyvinkin väsyneenä vain pakottautunut jaksamaan. Elämä on. Joo. Kyllä ne siitä kasvaa, ja sitten taas sinäkin saat nukkua.

Vierailija
4/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rintamaidon varassa mennään. Anna iltaisin jotain kiinteää, niin yöunet pitenee.

Jokaiselle lapselle olen alkanut kiinteää antaa vajaa 3kk iästä alkaen. Sitten nukuttiin kaikki paremmin.

Vierailija
5/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mä valvon yöt lasten kanssa, mutta viikonloppuisin mies hoitaa lapset ja mä saan nukkua. Ainoa keino saada univelkaa pois, varsinkin jos on enemmän lapsia. Mies juotti rintamaitoa nokkamukista tai pullosta vettä.

Vierailija
6/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä voit nukahtaa samantien uudestaan. Vauva lopettaa, kun lopettaa ja jatkaa uniaan. Ei siitä yösyötöstä tarvii mitään showta tehdä.

Vierailija
7/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä vaan valvoin, kun ei muuta keksitty. Neuvottiin aina että voi tosiaan hörppyyttää mukista, tai tunkea tuttia suuhun, tai antaa itkeä vaan, mutta itkettämiseen ei suostuttu eikä tuttia voi väkisin.

Se on se kun vauva tottunut nukahtamaan imemiseen.

Lue Elisabeth Pantleyn kirja pehmeästä 'unikoulusta', mä luen sitä just, ihan hyviäkin juttuja, mutta en jaksa sitäkään orjallisesti kun pitäs pitää kauheesti kaikkia päiväkirjoja.. Mut siinä on neuvoja noinkin pienten äideille, eikä yhtään huudattamista. Lähinnä sitä, että pitäs opettaa nukahtamaan muuhunkin kuin rintaan (ja neuvoja miten se tehään).

Toivottavasti jaksat!!

Vierailija
8/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai minä ainakaan en halunnut tissiriippuvaista tutitonta vauvaa turhaan huudattaa sen takia..enkä siinä huudossa olisi itsekään voinut nukkua kun tiesin että vauva oli hädissään. Kärvistelin vaan, otin vauvan viereen syömään ja torkuin siinä samalla.

Vierailija
9/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Mun on ollut pakko jaksaa kun mikään muu ei ole kelvannut kuopukselle kuin tissi. Ei puhettakaan pullosta tai tutista.

Vierailija
10/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä voit nukahtaa samantien uudestaan. Vauva lopettaa, kun lopettaa ja jatkaa uniaan. Ei siitä yösyötöstä tarvii mitään showta tehdä.

samaa suosittelen! En osaa yhtään sanoa montako kertaa yöllä mä imetän, kun en tosiaan muista kun en herää kunnolla.

Aika kuluu yllättävän nopeeta, pian vauva on jo iso ja nukkuu paremmin. Kiinteiden aloitusta en yhtään suosittele, koska ei ole takuita nukkumisesta, mutta voi olla haittaa suoliston kehittymiselle jne. Koita nukkua päiväällä vauvan kanssa?

Vierailija
11/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumisaikaa on tosiaan järjestettävä jollain muilla keinoin.

Viikonloppuisin aamut on äidin nukkumisaikaa. Sama juttu sitten miehen töiden jälkeen. Tarvittaessa menet nukkumaan joko kodin ulkopuolelle tai lapsi ja isä muualle siksi aikaa kun nukut.

Vierailija
12/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilta? Esim. mun on ollut joka lapsen (4) kohdalla pakko nousta kyynärpään varaan ja pitää toisella kädellä rinnasta kiinni, että vauva saa henkeä ja rinta on suussa oikein. Ja näin ainakin ekat 4kk. Sitten kun sain itselleni hieman rennomman asennon, niin ihmettelin, miksi maito ei heru, vaikka vauva imee minuuttikaupalla tyhjää. Luulin jo, että maito on loppumassa, kunnes tajusin, että mun ei saa yhtään nuokkua imettäessäni. Maito heruu vasta, kun olen kunnolla hereillä ja katson vauvaa. Kuopus on nyt 9kk ja edelleen imetän öisin 2-3 kertaa ja edelleen pitää väkisinkin pitää sen ajan silmät auki ja katsoa vauvaa tai maitoa ei tule tippaakaan. Ehkä mussa on jokin vika sitten...

Vierailija
13/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tehtiin niin, että mä menin "viimeisen iltasyötön" jälkeen, n 22-23 nukkumaan. Vauva jäi isille yhden syöttövälin ajaksi. Vauva joko nukkui alakerrassa tai oli hereillä ja hengasi isin kanssa. Siinä sain pari tuntia unta ja jaksoin sitten yösyötöt.

Vierailija
14/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlaista. Nukuin sitten viikonloppuisin päivisin aika paljon.

yösyötöistä vieroitettiin joskus 7 kk+ jälkeen, ja yksi syy oli se, että olin niin väsynyt.

Oli kyllä ahdistavaa aikaa, tsemppiä

Vierailija
15/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi asiat niin kivasti, että yrittäjämiehellä ei ole kovin tarkkoja työaikoja. Siksi hän voi usein hoitaa lasta aamulla, jolloin minä jään nukkumaan vielä pariksi tunniksi vauvan herättyä (herää yleensä viimeistään kuudelta). Yleensä lähtevät vaunulenkille, jolloin voin nukkua oikein hyvin. Olisiko tämä teillä mahdollista?

Jos haluaa totuttaa vauvaa pulloon, kannattaa harjoitella päivällä, kun vauva on hyvällä tuulella eikä hirveän nälkäinen. Silloin keskellä yötä kun raukka on sekä väsynyt että nälkäinen, ei ymmärrettävästi riitä pienen hermot minkään uuden asian opetteluun. Kokeile antaa pulloa vähän päivällä, joko syötön välissä tai ennen tissiä. Samoin tuttia voi tarjota tyytyväiselle vauvalle muuten vaan niin tutustuu siihenkin. Meidänkään vauva ei ainakaan ekoina parina kuukautena halunnut tuttia, sitten jossain vaiheessa alkoikin tykätä varsinkin nukahtaessaan.

Jos vauva nukahtaa päikkäreillekin aina rintaa imien, vaihda tissin tilalle tutti siinä vaiheessa kun vauva on syönyt ja vaan vähän imeskelee rintaa. Jos näin tottuisi tuttiin niin se varmaan kelpaisi sitten yölläkin. Yöllä kannattaa pullolla antaa sitten niin paljon kuin vauva jaksaa syödä, raivari tulee varmasti jos ruoka loppuu kesken. Yleensä täydellä vatsalla vauva sammahtaa aika herkästi jos ei ole mitään muuta hätää. Onhan isä myös muuten niin tuttu hoitaja vauvalle, ettei vierasta häntä?

Vierailija
16/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tiheä yösyöminen johtua siitä, että vauva ei saa rinnasta tarpeeksi maitoa tai saa vain juuri ja juuri tarpeeksi? Jos yölläkin syö parin tunnin välein niin näin voi olla. Silloin voisi auttaa, jos illalla antaisit pullolla lisämaitoa sopivan satsin ja sitten rintaa päälle. Näin olisi maha täpötäynnä nukkumaan mennessä eikä tarvitsisi herätä niin tiheästi. Jos mahdollista niin pumppaa maitoa, sekin lisää omaa tuotantoa. Oman kokemukseni mukaan voi olla aika pienestä kiinni, että vauva kokee jääneensä ihan vähän nälkäiseksi ja siksi huutaa ja herää herkästi (ja syö tosi pitkään ja hartaasti). Siloin pienikin lisämaitomäärä pullosta voi auttaa tosi paljon.

Vierailija
17/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilta? Esim. mun on ollut joka lapsen (4) kohdalla pakko nousta kyynärpään varaan ja pitää toisella kädellä rinnasta kiinni, että vauva saa henkeä ja rinta on suussa oikein. Ja näin ainakin ekat 4kk. Sitten kun sain itselleni hieman rennomman asennon, niin ihmettelin, miksi maito ei heru, vaikka vauva imee minuuttikaupalla tyhjää. Luulin jo, että maito on loppumassa, kunnes tajusin, että mun ei saa yhtään nuokkua imettäessäni. Maito heruu vasta, kun olen kunnolla hereillä ja katson vauvaa. Kuopus on nyt 9kk ja edelleen imetän öisin 2-3 kertaa ja edelleen pitää väkisinkin pitää sen ajan silmät auki ja katsoa vauvaa tai maitoa ei tule tippaakaan. Ehkä mussa on jokin vika sitten...

Nuo "et edes itse herää" touhut onnistuu vain jos on isot tai muuten riippuvat rinnat. Pienirintaisen on ihan mahdotonta suorittaa yösyöttö "vahingossa".

Olen itse myös sitä mieltä, että on parempi syöttää lapsi istualteen ja "laittaa" sitten syönyt vauva nukkumaan. Nöin vauvakin erottaa nukkumisset ja syöttämiset. Tuollaista nukutaan ja syödään samalla ja ytunnin välein touhua saa jatkaa vuoden muuten vuoden ikään saakka, kun lapsi assosioi imetyksen nukkumiseen. Uskon että erottamalla selkeämmin syötön ja nukkumisen vauva oppii nopeammin nukkumaan itse täysiä öitä.

Vierailija
18/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "et edes itse herää" touhut onnistuu vain jos on isot tai muuten riippuvat rinnat. Pienirintaisen on ihan mahdotonta suorittaa yösyöttö "vahingossa". Olen itse myös sitä mieltä, että on parempi syöttää lapsi istualteen ja "laittaa" sitten syönyt vauva nukkumaan. Nöin vauvakin erottaa nukkumisset ja syöttämiset. Tuollaista nukutaan ja syödään samalla ja ytunnin välein touhua saa jatkaa vuoden muuten vuoden ikään saakka, kun lapsi assosioi imetyksen nukkumiseen. Uskon että erottamalla selkeämmin syötön ja nukkumisen vauva oppii nopeammin nukkumaan itse täysiä öitä.

Mulla ei ole isot eikä riippuvat rinnat, mutta olen siltikin onnistunut hoitamaan yöimetykset tissi suuhun ja unta kaaliin -menetelmällä. Eikä se todellakaan välttämättä tarkoita sitä etteikö lapsi oppisi nukkumaan ilman imetystä.

Vierailija
19/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsin vaivattomasti yöllä. Mulla ei ainakaan ole mitkään isot tissit ja olen kyllä onnistunut syöttämään varsin vaivattomasti kaikki lapseni yöllä. Nukun vauvan vieressä ja tarjoan tissiä, jos nälkäiseltä vaikuttaa. Yötissistä vieroittuminen on sujunut helposti.

Muuta en osaa sanoa ap:lle kuin nuku vauva vieressä. Sen pullon kanssa ei kannata tapella. Jos vauva ei huoli, niin ei siinä mikään auta.

Vierailija
20/26 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "et edes itse herää" touhut onnistuu vain jos on isot tai muuten riippuvat rinnat. Pienirintaisen on ihan mahdotonta suorittaa yösyöttö "vahingossa".

Olen itse myös sitä mieltä, että on parempi syöttää lapsi istualteen ja "laittaa" sitten syönyt vauva nukkumaan. Nöin vauvakin erottaa nukkumisset ja syöttämiset. Tuollaista nukutaan ja syödään samalla ja ytunnin välein touhua saa jatkaa vuoden muuten vuoden ikään saakka, kun lapsi assosioi imetyksen nukkumiseen. Uskon että erottamalla selkeämmin syötön ja nukkumisen vauva oppii nopeammin nukkumaan itse täysiä öitä.

Minulla on A75 ja vallan mainiosti pystyn imettämään puoliunissanikin :) Kuopus nukkui perhepedissä runsaan heräilyn takia, tuleva vauvakin takuuvarmasti tulee nukkumaan vieressä :) Yöllä vain tissi suuhun ja unta palloon. Eikä ole edes riipputissit :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi